Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-16, 15:40
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ett folk slåss för sin frihet och sin demorkati mot ett sanslöst efterblivet medeltida styre, styrt numera från Kreml,
och du undrar varför nån tilltalas "du".

Jubelfjant.

VD:s observation är vaken och frågan som ställs är högst relevant din ärthjärna.

Över huvud taget vore det intressant att veta hur det kom sig att Olga (eller "Volga" som hon tydligen vill heta...) Kovalkova hamnat i Stockholm på besök. Vem betalar flygbiljetten och hotellet, vem lägger upp hennes schema , vem styr upp intervjuerna med journalisterna, finns det tidigare vänskapsband och i så fall hur, när och varför. Jag antar att svaret är UD, vilket leder till nya frågor om UD:s roll i ett annat lands inre angelägenheter.
Citera
2020-09-16, 16:00
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ett par frågor som dyker upp om man lyssnar noggrant på den här intervjun (till slutet):

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/d...get-annat-folk

1) Lena Scherman (mest känd som programledare för Korrespondenterna) talar alltså flytande ryska. Lite förvånande eftersom inget i hennes biografi säger något om språkstudier. Uppväxt i Uppsala, studerat "drama, teater och film" och sedan journalistutbidning. Varifrån kom ryskakunskaperna?

https://www.journalisten.se/profilen...joelby?page=13

2) Varför tilltalar hon Kovalkova i du-form? Talar man så bra ryska så gör man inte det av ett misstag. Hur kan Scherman och Kovalkova känna varandra så väl att de är "du" med varandra?
Om någon leder ett program som heter Korrespondenterna samt talar ryska kan man undra om personen varit korrespondent i Ryssland el motsvarande. Men jag misstänker du har uteslutit den möjligheten.
Citera
2020-09-16, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Om någon leder ett program som heter Korrespondenterna samt talar ryska kan man undra om personen varit korrespondent i Ryssland el motsvarande. Men jag misstänker du har uteslutit den möjligheten.
Ja, jag har i stort sett uteslutit det. Jag tror mig ha ganska bra koll på vilka som varit korrespondenter i Ryssland, och Lena Scherman är inte en av dem. Men har du faktauppgifter som visar att mitt minne sviker mig så skall jag givetvis ta till mig det.
Citera
2020-09-16, 16:14
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ja, jag har i stort sett uteslutit det. Jag tror mig ha ganska bra koll på vilka som varit korrespondenter i Ryssland, och Lena Scherman är inte en av dem. Men har du faktauppgifter som visar att mitt minne sviker mig så skall jag givetvis ta till mig det.
Nej, jag vet inte. Men du skrev inte det tidigare.

Volga spränger trojkan och blir fjärde kvinnan av fyra i revolutionskommitten. Hon körde tydligen med handhjärta. Man begränsar antalet handsymboler till tre.
Citera
2020-09-16, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVPutin
Över huvud taget vore det intressant att veta hur det kom sig att Olga (eller "Volga" som hon tydligen vill heta...) Kovalkova hamnat i Stockholm på besök.
Till och med "Volha", förklarar hon för reportern på sitt modersmål, dvs på ryska.

Citat:
Ursprungligen postat av VVPutin
Vem betalar flygbiljetten och hotellet, vem lägger upp hennes schema , vem styr upp intervjuerna med journalisterna, finns det tidigare vänskapsband och i så fall hur, när och varför. Jag antar att svaret är UD, vilket leder till nya frågor om UD:s roll i ett annat lands inre angelägenheter.
Japp, här kommer raka besked om att UD är fullt upptagna med att blanda sig i vitrysk politik:

http://afp.omni.se/exiled-belarus-op...sh-fm/a/weE3qG

Jag antar att det därmed är OK ifall Lavrov träffar Åkessson och ger sitt stöd till SD:s försök att styra om den svenska politiken.
Citera
2020-09-16, 16:16
Medlem
Citat:
Volga spränger trojkan och blir fjärde kvinnan av fyra i revolutionskommitten.
"Volha", om jag får be. Ifall du skall propsa på vitryskt uttal, stavning och transkribering vore det klädsamt om du först lärde dig vitryskt uttal, stavning och transkribering.
Citera
2020-09-16, 16:19
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
"Volha", om jag får be. Ifall du skall propsa på vitryskt uttal, stavning och transkribering vore det klädsamt om du först lärde dig vitryskt uttal, stavning och transkribering.
Tack för att du korrigerade. Jag är ingen expert. Jag kände en ukrainer med ett förnamn som jag tyckte "lät bättre" med "g" än med "h" men den distinktionen är tydligen viktig där. Samma verkar gälla här.

Edit:
Fjärde tjejen. Har de inte kvotering där?
Senast redigerad av wwr 2020-09-16 kl. 16:30.
Citera
2020-09-16, 16:23
Medlem
Citat:
Tack för att du korrigerade. Jag är ingen expert. Jag kände en ukrainer med ett förnamn som jag tyckte "lät bättre" med "g" än med "h" men den distinktionen är tydligen viktig där. Samma verkar gälla här.
"Ukrainare", om jag får be.

:tired:
Citera
2020-09-16, 16:29
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Du får väl anmäla henne till säkerhetspolisen så bankar de henne i huvet och låser in henne..
kanske lite tortyr och allmäna trakasserier på det..

nävisst, hon är i Sverige inte i Ryssland , mitt misstag.
Citera
2020-09-16, 16:39
Medlem
Citat:
Du får väl anmäla henne till säkerhetspolisen så bankar de henne i huvet och låser in henne..
kanske lite tortyr och allmäna trakasserier på det..
Hon har ju redan varit inlåst. Såvitt jag kan se på filmsnutten så verkar huvudet vara intakt, näsan sitter rakt och blåmärkena lyser med sin frånvaro. Hon verkar också pigg och glad för att vara någon som nyligen blivit "torterad".
Citera
2020-09-16, 16:46
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Hon har ju redan varit inlåst. Såvitt jag kan se på filmsnutten så verkar huvudet vara intakt, näsan sitter rakt och blåmärkena lyser med sin frånvaro. Hon verkar också pigg och glad för att vara någon som nyligen blivit "torterad".

Tänkte mer på reportern, du kan väl anmäla henne till Säpo så hon kan låsas in eller nåt, det är väl såna metoder och medeltid ni sysslar med där borta, eller?
Ooops, funkar inte här, ledsen...
Citera
2020-09-16, 19:28
Medlem
Citat:
Tänkte mer på reportern, du kan väl anmäla henne till Säpo så hon kan låsas in eller nåt, det är väl såna metoder och medeltid ni sysslar med där borta, eller?
Ooops, funkar inte här, ledsen...
Jag är inte intresserad av att "låsa in" någon - jag är intresserad av vad som försiggår bakom de fasader och kulisser som statstelevisionen visar upp. Men om du inte vet varför Lena är "du" med Volha så behöver du inte svara.

"Как ты думаешь - когда ты смошешь вернутся в свою страну?"

Märkligt att uttrycka sig så i en intervju, ifall man inte råkar vara släkt eller nära vän med den man intervjuar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in