Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-15, 15:54
  #2617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Din slutsats är ju väldigt konstig, allt i ditt hem som går på 12 volt är även det som utgör typ nån enstaka procent på din elförbrukning. Saker som kylskåp, ugn, mikro, kaffemaskin, värmepump, varmvattenberedare, tvättmaskin, tv osv går knappast vidare bra på 12 volt och utgör också en större del av ett hushålls elförbrukning.

Ska jag investera i solceller, vindpark, batterier för att kunna ladda min iphone billigt? Samtidigt som 95% av elräkningen till elbolaget kvarstår då majoriteten av sakerna i huset inte går köra på de där batterierna utan att dom töms inom loppet av minuter?

24 V tror jag man brukar ha för hem-el på likström. Det finns ju för en del husvagnar va?

Fast om man tror att två bilbatterier räcker för en villa så bor man nog kvar på sitt pojkrum, haha
Citera
2020-09-15, 16:36
  #2618
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Din slutsats är ju väldigt konstig, allt i ditt hem som går på 12 volt är även det som utgör typ nån enstaka procent på din elförbrukning. Saker som kylskåp, ugn, mikro, kaffemaskin, värmepump, varmvattenberedare, tvättmaskin, tv osv går knappast vidare bra på 12 volt och utgör också en större del av ett hushålls elförbrukning.

Ska jag investera i solceller, vindpark, batterier för att kunna ladda min iphone billigt? Samtidigt som 95% av elräkningen till elbolaget kvarstår då majoriteten av sakerna i huset inte går köra på de där batterierna utan att dom töms inom loppet av minuter?

Vi pratar tydligen förbi varandra. Tycker du att det är normalt att ett hem på jorden skall ha 20 st transformatorer? ofta sk "laddare". - Alla hem behöver 2 elsystem i framtiden. Idag tillverkas miljarder tranformatorer och sätts i all elektronik i onödan. "The best part, is no part" - Elon Musk.

Jag begriper även att solceller inte täcker allt för boende och bil.- Men jag tror att det kommer att göra det i framtiden. Mindre vattenverk, vind, sol etc som produceras lokalt kommer att bli allt viktigare. Teslas fabriker skall bli självförsörjande på el och tom sälja el. Det är målet. - Kan dom så kan givetvis andra. Tesla skapar en ny trend helt enkelt. De tänker utanför lådan. Tesla ser jag först och främst ett enegi-lagringsföretag. Inte biltillverkare, Boring eller AI osv. De kommer att konkurrera ut oljan. Tom inom fartygstransporter. Tesla är i fronten. De andra bara apar efter.

Tesla-Bilens batteri kan driva din tvättmaskin när du "toppar". - Det klarar inte Lambourgini. När SpaceX och Starlink drar in pengar. Runt 30 miljarder US/året på Starlink så är inte det en del av Tesla men jag vet att Musk kommer att satsa dessa pengar i Tesla och på att utveckla batterier bla. Tesla kommer alltid att ha de bästa patenten och ligga i framkant. När Apple köper ett "miljövänligt" prestige-huvudkontor för 5 miljarder dollar för att dressera återförsäljare, välja underleverantörer och träna marknadsförare så satsar Musk 30 miljarder dollar på att bygga fler och bättre EGNA batterier. Musk kommer att tillverka apples batterier (i alla fall hans patent) och äga nätverket Apples telefoner agerar på. Det enda Apple har är "världens fränaste huvudkontor" och en myt/religion om en lur.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-09-15 kl. 16:47.
Citera
2020-09-15, 16:37
  #2619
Avstängd
wwrs avatar
Tesla talar ju en del om bidirectional charging "vehicle to grid". Bilen skall vara med och kapa topparna av hushållets elförbrukning eller i framtiden skall hela elbilsflottan vara med och kompensera för svårigheterna att lagra vind och solkraft. Men det ligger långt fram i tiden, det gör ju Teslas idéer. Fast aktiekursen håller de uppe ...

I länder med täta strömavbrott brukar man ha sådana här "inversores". De laddar när det finns ström och slår om till att ge växelström för viktiga förbrukare så snabbt att inte ens en dator går ned om det blir strömavbrott. Det går även att koppla till solpaneler eller dieselgenerator.
https://i.imgur.com/zU3C3WR.jpg

De laddare som sitter i vissa Tesla nu skall visst fungera åt båda hållen, sägs det ...

Edit

Autobidder heter mjukvaran, som redan används i "Tesla big battery" i Hornsdale Australien

Från Teslas site:
Citat:
Autobidder provides independent power producers, utilities, and capital partners the ability to autonomously monetize battery assets. Autobidder is a real-time trading and control platform that provides value-based asset management and portfolio optimization, enabling owners and operators to configure operational strategies that maximize revenue according to their business objectives and risk preferences.

Autobidder is succesfully operating at Hornsdale Power Reserve (HPR) in South Australia, and through market bidding, has added competition to drive down energy prices.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-09-15 kl. 16:56.
Citera
2020-09-15, 16:38
  #2620
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
💵😭💵

Idag har du en utmärkt chans att komma ur din långa position.
Citera
2020-09-15, 16:40
  #2621
Medlem
Min erfarenhet av solcellskunder är att de använder el på de mest slösaktiga sätt för att motivera sin investering med förmenta årsbesparingar. Ju mer de slösar desto mer miljövänliga och ekonomiska känner de sig.
Citera
2020-09-15, 16:53
  #2622
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Min erfarenhet av solcellskunder är att de använder el på de mest slösaktiga sätt för att motivera sin investering med förmenta årsbesparingar. Ju mer de slösar desto mer miljövänliga och ekonomiska känner de sig.

Jag tillhör optimisterna som tror att fussions-kraftverk kommer att fungera inom 10 år. På det tror jag att bilar (det rullande batteriet) kommer att laddas "när man handlar" på ICA på parkeringen och sedan kopplar man in bilen (det rullande batteriet) till huset. - Man köper elen och tar med sig det hem. Det elnät vi har idag kommer att se helt annourlunda ut i framtiden. Självkörande bilar (batterier) kan åka och leverera el som powerbanks. Ett tåg kommer tex att ha en vagn bara som batteri. Glöm elnätet för tåg. Tesla kommer att stiga 10X på fem år ser jag i mitt inre universum.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-09-15 kl. 16:55.
Citera
2020-09-15, 16:55
  #2623
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Min erfarenhet av solcellskunder är att de använder el på de mest slösaktiga sätt för att motivera sin investering med förmenta årsbesparingar. Ju mer de slösar desto mer miljövänliga och ekonomiska känner de sig.

Men är det inte så som någon annan skrev att om du inte använder elen själv så får du knappt eller inget tillbaka av elbolaget? I så fall går ju elen till spillo och då kan man lika gärna förbruka mycket då man ändå inte får något tillbaka.
Citera
2020-09-15, 16:56
  #2624
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Men är det inte så som någon annan skrev att om du inte använder elen själv så får du knappt eller inget tillbaka av elbolaget? I så fall går ju elen till spillo och då kan man lika gärna förbruka mycket då man ändå inte får något tillbaka.

Den byråkratin kommer att falla bort. Den kommer att röstas bort. Det är staten som styrs av elbolagen som skapat hindren för småproducenter till den milda grad att solceller måste subventioneras idag i Sverige. Det kommer att debatteras bort och ersättas med Teslas App.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-09-15 kl. 16:58.
Citera
2020-09-15, 18:29
  #2625
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Vi pratar tydligen förbi varandra. Tycker du att det är normalt att ett hem på jorden skall ha 20 st transformatorer? ofta sk "laddare". - Alla hem behöver 2 elsystem i framtiden. Idag tillverkas miljarder tranformatorer och sätts i all elektronik i onödan. "The best part, is no part" - Elon Musk.
Kommer inte två elsystem innebära att alla prylar kommer med två transformatorer istället? En AC/DC och DC/DC? Vad vinner man på det?

Sen är det givetvis svårt att inte se ironin i att ett företag namngivet efter växelströmmens fader försöker kränga likströmssystem som det bästa sen skivat bröd. Riktigt schysst långfinger.
Citera
2020-09-15, 19:31
  #2626
Medlem
In other news... Tesla massivt upp igår, typ 12+% va? Och i skrivande stund upp 7% idag. Pengarna rullar in... Ja det hade varit en sanning om jag sålt nu, men det tänker jag inte göra. Bryr mig inte om aktien dyker 10% imorn, Spelar ingen roll om några år.
Citera
2020-09-16, 00:52
  #2627
Medlem
Det verkar tyvvär som att rean nu är över. Det är verkligen typiskt att dessa reor aldrig kommer när lönen kommer.
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Idag har du en utmärkt chans att komma ur din långa position.
Även om aktien givetvis ska upp mycket till så kan det vara värt att tänka på att sälja en minimal position nu. Beroende på vad som annonseras på battery day kan det exempelvis vara värt att börja kika på pilotutbildningar och dessa brukar kosta några hundratusen. När Tesla släpper sitt första elflyg som utkonkurrerar allt i sin storleksklass så kommer i alla fall mitt köpsug bli enormt och då är det bra om man är klar med sin pilotutbildning så att man kan sälja lite fler aktier och köpa flygplanet. En sån utbildning kommer trots allt ta ett litet tag om man bara gör den på helgerna.

Sen beroende på vad som annonseras så kan det rent av vara så att Tesla kommer att släppa flygande bilar om några år. Då kommer köpsuget att vara ännu större. Tyvvär kommer nog inte dessa att vara självkörande när de kommer pga av konservativ lagstiftning. Lagstifningen är ännu mer efterbliven i flygindustrin än på marken.

Den enda nackdelen är att aktierna om de säljs nu kommer att vara tillräckligt att köpa betydligt mer än en sketen utbilning när det är dags. Det är en mycket märklig känsla detta. Det är första gången jag funderar på att sälja lite aktier och detta trots att jag är övertygad om att det är en dålig affär.
Citera
2020-09-16, 06:36
  #2628
Medlem
Nu hade du nog smakat på whiskeyn lite för mycket.
Några flygande bilar lär vi inte se på mycket länge.
Elflygplan däremot kanske finns inom överskådlig framtid. Men du kanske ser det som samma sak?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback