Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-14, 22:04
  #2605
Medlem
Tesla på 419 nu. Jag håller fast vid 450 till början på oktober.

Kanske högre om battery day slår, men tvek på att FOMO-folket kommer fatta.
Citera
2020-09-14, 22:37
  #2606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Ok tack för svar.

Tesla står i 386 premarket. Hoppas den når upp över 400 idag eller imorgon så man får chans att korta till ett bra pris. Detta är en typisk studs. Longs borde ta chansen att sälja. Det kan vara den sista på ett bra tag.


💵😭💵
Citera
2020-09-14, 22:45
  #2607
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Det är direkt oekonomiskt att skapa något oljedrivet redan idag. - Det är bilindustrin som inte "hängt med" och nu år de en spark i rumpan. Solceller och dagens batterier ÄR billigare än olja tom i Texas där bensinen kostar en fjärdedel mot för här.

Varför behöver de då subventioneras så hårt i hela världen?
Citera
2020-09-15, 01:40
  #2608
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tesla har köpt ännu mer mark utanför Berlin och deras giga-factory där byggs på rekordtid. Två järnvägstationer för personalen. - Musk får frågan varför han bygger så snabbt. Han svarar att det är bråttom för miljön. Alla bilar skall gå på batterier så fort som möjligt. Såg att han testade en WV bil och det är nog från Tesla VW kommer att få sina batterier tror jag. - Såg en annan intevju där han sa att all transport i den nära framtiden kommer att gå på el. Dvs "Teslas batterier". Tänk er fraktfartyg tex. Det enda som inte kommer att ha batterier i framtiden är hans rymdraketer spår han. Musk tänker nog inte på aktiekurser. Han bara kör "sitt race" och det skall gå jävligt snabbt. Hitler införde blitzkrig. Musk har infört blitzmanufacturing. - Ford, GM etc hänger inte med längre. De är så byråkratiska i sig själva oh satsar envist på marketing, underleverantörer, återförsäljare - etc vilket Tesla skiter i. Elon Musk kommer aldrig att ge Bonniers en enda krona för att "köpa annonser". Inte en enda spänn får de. Jag tror fortfarande att Tesla kommer att stiga 10X på 5 år.

Tesla bygger just nu enorma gigantfabrike i Tyskland. Nämns inte i svensk media. Jag tror inte han vill bygga i Sverige. Det är för förvirrat, byråkratiskt, bonnigt och PK här. Jag har lyssnat på många intervjuer med Elon Musk och han är hyperintelligent. En nutida Da Vinci.

https://youtu.be/Zi8sQUQDzXM?t=135

Det håller så länge investerare pumpar in pengar. Med nuvarande intäkter så tar det 100år för aktieägarna att få igen investeringen. Det kan hålla ett tag genom att pumpa upp förväntningarna med diverse religiösa sälj happenings liknande möten, en dag kommer det att kollapsa. Dom gör trots allt inget annat än bilar, dom har inte uppfunnit nånting nytt.
Citera
2020-09-15, 01:58
  #2609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det håller så länge investerare pumpar in pengar. Med nuvarande intäkter så tar det 100år för aktieägarna att få igen investeringen. Det kan hålla ett tag genom att pumpa upp förväntningarna med diverse religiösa sälj happenings liknande möten, en dag kommer det att kollapsa. Dom gör trots allt inget annat än bilar, dom har inte uppfunnit nånting nytt.

På riktigt, är du dum i huvudet? Kolla upp Teslas IPn.

Här finns en del intressant läsning ur en investerares perspektiv

https://teslainvestor.blogspot.com/2...la-is.html?m=1
__________________
Senast redigerad av Dristigheten 2020-09-15 kl. 02:16.
Citera
2020-09-15, 03:01
  #2610
Avstängd
wwrs avatar
Så sent som i i april vidhöll Musk att robottaxis är tänkbara i år.
https://twitter.com/elonmusk/status/...200550405?s=19

Man bollar vidare med olika datum för uppdateringar av FSD.
https://electrek.co/2020/09/14/tesla...elon-musk/amp/

Google och utländska media har stor hype runt Musk, förstås. Tydligen lite lägre aktivitet i svenska media runt honom.

Jag tycker det känns oseriöst. Man håller aktiekursen uppe med mediapådrag. Det fungerar, men något "quantum leap" (för att använda Musks vokabulär) undrar jag om vi får se.

När man inte kunde utveckla landning av rymdkapseln mha raketmotorer skyllde man delvis på myndigheternas regleringar . Det är nog möjligt att något liknande kan ske vad gäller FSD.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-09-15 kl. 03:57.
Citera
2020-09-15, 12:47
  #2611
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Varför behöver de då subventioneras så hårt i hela världen?

Byråkrati. Texas är världens mest privatiserade landområde. Där finns också (tror jag) mest vindkraftverk i hela världen. Priserna på batterier och solceller rasar. Sverige har att om du överproducerar el så skall du betala skatt på vibnsten, du skall registera dig som elleverantör, när du behöver ström så är det moms och energiskatt på det osv. Hur du än gör blir du ihjälbeskattad. - Du får inte "byta ström" med grannen i Sverige. I USA kan man se elmätare som går baklänges och folk som får checker av elbolagen istället för elräkningar. Byråkrati. Skatten gör att saker och ting måste "subventioneras". Kafka. I Texas kostar det 20-30 dollar att tanka bilen. Men det är ändå lönsammare med vind och sol.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-09-15 kl. 13:23.
Citera
2020-09-15, 12:57
  #2612
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Byråkrati. Texas är världens mest privatiserade landområde. Där finns också (tror jag) mest vindkraftverk i hela världen. Priserna på batterier och solceller rasar. Sverige har att om du överproducerar el så skall du betala skatt på vibnsten, du skall registera dig som elleverantör, när du behöver ström så är det moms och energiskatt på det osv. Hur du än gör blir du ihjälbeskattad. - Du får inte "byta ström" med grannen i Sverige. I USA kan man se elmätare som går baklänges och folk som får checker av elbolagen istället för elräkningar. Byråkrati. Skatten gör att saker och ting måste "subventioneras". Kafka.

Om du tror att några solpaneler på folks villor kommer slå ut oljan så är du ju helt ute och cyklar.
Citera
2020-09-15, 13:30
  #2613
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Om du tror att några solpaneler på folks villor kommer slå ut oljan så är du ju helt ute och cyklar.

Allt i ditt hem går på tolv volt. Lampor. mobil, TV, dator etc. Ett normalhem klarar sig med 2 bilbatterier och ett par paneler för det.- Tvättmaskin och ac/uppvärmning etc behöver dock lite mer kraft. Pga av smogen i tex Indien och Kina kommer elbilar att slå ut bensindrivna. Dessutom så tror jag att fission kommer inom 10 år. Jag är övertygad att man kan leva "off grid" tillsammans och 100 villor tex har en vind och solpark och ett gemensamt batteripack och solceller på taket.
Citera
2020-09-15, 14:06
  #2614
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Allt i ditt hem går på tolv volt. Lampor. mobil, TV, dator etc. Ett normalhem klarar sig med 2 bilbatterier och ett par paneler för det.- Tvättmaskin och ac/uppvärmning etc behöver dock lite mer kraft. Pga av smogen i tex Indien och Kina kommer elbilar att slå ut bensindrivna. Dessutom så tror jag att fission kommer inom 10 år. Jag är övertygad att man kan leva "off grid" tillsammans och 100 villor tex har en vind och solpark och ett gemensamt batteripack och solceller på taket.

Och alla som inte bor i villa? Och all uppvärmning? Och alla industrier? Och alla kontor och butiker? Och alla transporter? Solceller på villatak är en piss i havet.
Citera
2020-09-15, 14:10
  #2615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Varför behöver de då subventioneras så hårt i hela världen?
Tesla behöver inte subventioneras. De kan enkelt konkurrera utan subventioner. De kan t.o.m. konkurrera om de inte får subventioner men konkurrenterna får subventioner. Detta är situationen i USA. På federal nivå i USA så får konkurrenterna till Tesla $7500 för varje elbil de säljer medan Tesla får $0. Trots detta dominerar Tesla totalt med över 80% av elbilsmarknaden och denna siffra ökar hela tiden.

Tesla holds 80% of US EV market despite losing federal tax credit

Helt otroligt vilket företag och vilka överlägsna produkter. Nu finns det dessutom rykten om att Donald Trump funderar på att ta bort denna subvention. Om konkurrenterna inte klarar av att konkurrera med denna subvention så ska det bli mycket intressant att se hur de klarar sig när subventionen tas bort.

Sen stämmer det givetvis att Tesla får en del subventioner i EU och i Kina. Dessa subventioner förväntas dessutom öka.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/data-tesla-will-receive-more-carbon-credits-revenues-from-13-legacy-automakers-who-s-struggling-to-m eet-eu-rule

Tesla tackar och tar emot. Det är alltid trevligt när konkurrenterna finasierar fabrikerna som kommer att konkurrera ut dem. Som i Berlin exempelvis. Fiat ger några miljader € till Tesla som sen bygger en fabrik utanför Berlin med pengarna. Det är alltid gött med gratispengar. Tesla hade konkurrerat ut skiten utan gratispengar men nu går det ännu fortare.

Även i USA kommer Tesla få gratispengar. I Kalifornien och några fler delstater får man utsläppsrätter för varje elbil som säljs. Eftersom Tesla konkurrerat ut de andra tillverkarna trots att de inte får det federala bidraget på $7500 så är det nästan bara Tesla som får dessa utsläppsrätter. Och fler och fler delstater ansluter sig till Kaliforniens system.
__________________
Senast redigerad av brota 2020-09-15 kl. 14:14.
Citera
2020-09-15, 15:32
  #2616
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Allt i ditt hem går på tolv volt. Lampor. mobil, TV, dator etc. Ett normalhem klarar sig med 2 bilbatterier och ett par paneler för det.- Tvättmaskin och ac/uppvärmning etc behöver dock lite mer kraft. Pga av smogen i tex Indien och Kina kommer elbilar att slå ut bensindrivna. Dessutom så tror jag att fission kommer inom 10 år. Jag är övertygad att man kan leva "off grid" tillsammans och 100 villor tex har en vind och solpark och ett gemensamt batteripack och solceller på taket.
Din slutsats är ju väldigt konstig, allt i ditt hem som går på 12 volt är även det som utgör typ nån enstaka procent på din elförbrukning. Saker som kylskåp, ugn, mikro, kaffemaskin, värmepump, varmvattenberedare, tvättmaskin, tv osv går knappast vidare bra på 12 volt och utgör också en större del av ett hushålls elförbrukning.

Ska jag investera i solceller, vindpark, batterier för att kunna ladda min iphone billigt? Samtidigt som 95% av elräkningen till elbolaget kvarstår då majoriteten av sakerna i huset inte går köra på de där batterierna utan att dom töms inom loppet av minuter?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback