Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-12, 12:56
  #31309
Medlem
Greta har gjort mycket bra.Men hur försörjer hon sig.Får hon betalat av sponsorer för att sitta utanför riksdagen eller försörjer hon sig som tiggare
2020-09-12, 12:57
  #31310
Medlem
Giant Squids avatar
Lite kul och ett tecken på hur känd Greta är , är att hon kommer dyka upp i comebacken utav den brittiska serien Spitting Image med sina dockor. Det brittiska kungahuset är ju kända där sedan tidigare. Nu dyker alltså dockan Greta upp som deras väderpresentatör.
2020-09-12, 13:54
  #31311
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Lite kul och ett tecken på hur känd Greta är , är att hon kommer dyka upp i comebacken utav den brittiska serien Spitting Image med sina dockor. Det brittiska kungahuset är ju kända där sedan tidigare. Nu dyker alltså dockan Greta upp som deras väderpresentatör.

Jo, kollade idag på Tiktok, en snutt från Asien, där man skickade upp en cirkelformad propeller i luften, genom att sätta snurr på den med hjälp av ett flertal raketer, som bolmande enormt mycket rök...

I kommentarerna nämnde en tysk att Greta inte skulle ha gillat det...
2020-09-12, 14:54
  #31312
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdoElFitlr
Hrrmm! Jag ber ödmjukast att få ge mitt lilla bidrag till debatten om den ev. metaforen i uttalandet om Greta™s förmåga att okulärt detektera osynliga gaser.
Naturligtvis är det inte en metafor. Själva formuleringen "med blotta ögat" fimpar den ide'n definitivt. En metafor består av ett sakled (den konkrata sak eller fenomen som metaforen handlar om) och ett bildled (den sak som sakledet liknas vid). Deasa komponenter saknas, enligt min mening, i citatet. Istället hävdas ett sakförhållande: att Greta™ kunde se koldioxid med blotta ögat.
Hoppas detta är begripligt. Annars skyller jag på lätt bakfylla
Jag kan absolut ta på mig att jag inte riktigt kan den exakta betydelsen av en metafor.

När man läser allt i sitt sammanhang är det i alla fall för mig tydligt att det handlar om någon sorts bildspråk.
Greta har en diagnos men det utesluter inte att det är hon som har rätt och att alla vi andra har precis hur fel som helst.
För hur hon än försökte lyckades hon inte få ihop den där ekvationen som alla andra redan hade löst; ekvationen som var inträdesbiljett till en fungerande vardag.

För hon såg det som vi andra inte ville se.
Greta tillhörde det lilla fåtal som kunde se våra koldioxider med blotta ögat. Hon såg hur växthusgaserna strömmade ut från våra skortstenar, svävade uppåt med vindarna och förvandlade atmosfären till en gigantisk osynlig soptipp.
Hon var barnet, vi var kejsaren. Och vi var alla nakna.

Utdrag ur boken Scener ur hjärtat.
2020-09-12, 15:04
  #31313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag kan absolut ta på mig att jag inte riktigt kan den exakta betydelsen av en metafor.

När man läser allt i sitt sammanhang är det i alla fall för mig tydligt att det handlar om någon sorts bildspråk.
Greta har en diagnos men det utesluter inte att det är hon som har rätt och att alla vi andra har precis hur fel som helst.
För hur hon än försökte lyckades hon inte få ihop den där ekvationen som alla andra redan hade löst; ekvationen som var inträdesbiljett till en fungerande vardag.

För hon såg det som vi andra inte ville se.
Greta tillhörde det lilla fåtal som kunde se våra koldioxider med blotta ögat. Hon såg hur växthusgaserna strömmade ut från våra skortstenar, svävade uppåt med vindarna och förvandlade atmosfären till en gigantisk osynlig soptipp.
Hon var barnet, vi var kejsaren. Och vi var alla nakna.

Utdrag ur boken Scener ur hjärtat.

Otrolig om folk verkligen köper/går på smörjan.
2020-09-12, 16:09
  #31314
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Lite kul och ett tecken på hur känd Greta är , är att hon kommer dyka upp i comebacken utav den brittiska serien Spitting Image med sina dockor. Det brittiska kungahuset är ju kända där sedan tidigare. Nu dyker alltså dockan Greta upp som deras väderpresentatör.
De skall ha med bl.a Musk och Greta, de två största tokstollar som uppträtt i media på mycket länge. En 15-åring utan tidigare erfarenhet av miljöaktivism blir utsedd att lägga upp världens miljöpolitik och Musk som betraktas som expert på allt, "vi beräknar att ha det fungerande inom 3-6 månader".
Hoppas det kommer ut på Youtube med Greta som väderpresentatör. Det blir garanterat sevärt.
2020-09-12, 16:24
  #31315
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Otrolig om folk verkligen köper/går på smörjan.
Jo, jag håller med.
Hur kan någon tro att det som står i boken betyder att Greta Thunberg ser koldioxid.

Tänk om någon på riktigt tror att GT kan se koldioxid bara för att det står som det gör i boken.
2020-09-12, 16:47
  #31316
Medlem
Aeriannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jo, jag håller med.
Hur kan någon tro att det som står i boken betyder att Greta Thunberg ser koldioxid.

Tänk om någon på riktigt tror att GT kan se koldioxid bara för att det står som det gör i boken.

Tänk om någon på riktigt tror på vad GT säger bara för att det står i media.
2020-09-12, 23:53
  #31317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aerianne
Tänk om någon på riktigt tror på vad GT säger bara för att det står i media.

Hon har i alla fall lyckats skramla ihop ett dussin personer som tror på henne.

Hennes mask ser ut att vara hemsnickrad. Den ser ut att vara gjord av ett par gamla avlagda trosor.

https://pbs.twimg.com/media/EhnQ5s5X...jpg&name=large
2020-09-13, 05:29
  #31318
Avstängd
wwrs avatar
https://pbs.twimg.com/media/EhnQ5s5X...jpg&name=large

Ja inte ser Gretas fredagsdemo ut som en samling man får lust att åka och ansluta sig till. De måste berätta att äldre är välkomna. Annonserar hon ut det på Twitter alls? Gick hon ut med det bättre fick hon lätt ihop hundratals.

En skylt om plast. Det kopplar till EU som säkert drar fram någon plastskatt snart. EU-glin är vad de är

Regnbågsfärger på FFF-skylten är en markering som visar att det inte bara handlar om miljön.

De måste rikta specifika krav mot riksdagsmännen och regeringen, skapa kontakt. Att bara stå med deprimerad uppsyn och ha ryggen mot riksdagen är mobbning.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-09-13 kl. 05:48.
2020-09-13, 08:35
  #31319
Medlem
Gabriel Knights avatar
I dagens blaska så hyllar professorn Johan Rockström både Greta och prinssessan Viktoria.
Han ser även Sverige som ett föregångsland när det gäller klimatfrågor framförallt pga Greta och prinsessan Viktorias intresse för miljö och klimatfrågor menar han. Han säger att Sverige ska vara "Planetskötare".


https://www.expressen.se/nyheter/qs/...-klimatkrisen/



Citat:
Han är en av världens främsta globala miljö- och klimatforskare, med kronprinsessan Victoria och Greta Thunberg som några av sina flitigaste åhörare.
– Det är få människor som är så kunniga och uppdaterade på kunskapsläget som de två är, säger Johan Rockström, professor i global miljövetenskap.

Citat:
Bland Johan Rockströms anhängare finns klimataktivisten Greta Thunberg, som bland annat har gjort studiebesök på Potsdaminstitutet utanför Berlin.
– Jag tycker att Greta är helt fantastisk. Hon är inte bara en engagerad tonåring, hon är en oerhört kunnig person som dessutom har förmågan att kommunicera den kunskapen. I den akademiska världen har Greta väldigt stor respekt och stort stöd, inte minst för att hon har klokskapen att knacka på forskarnas dörr och ställa initierade frågor, säger Johan Rockström.
Han berättar att forskare ofta får tjata på politiska ledare och företagsledare för att de ska ta del av det senaste forskningsläget, men att Greta Thunberg tvärtom självmant kontaktar auktoriteter inom olika klimatfrågor och informerar sig.
– Greta är extremt noggrann och vrider och vänder på alla uppgifter, precis som Luisa Neubauer som är frontfigur för Fridays for future här i Tyskland, förklarar Johan Rockström.
Citat:
Hur ofta har Greta Thunberg och du kontakt numera?
– Det varierar. Periodvis kan vi mejla och sms:a ett par gånger i veckan, sedan kan det vara tyst i flera månader. Greta har många forskare som hon har kontakt med och hon fiskar upp vetenskaplig information från flera källor.

__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2020-09-13 kl. 08:38.
2020-09-13, 08:42
  #31320
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
I dagens blaska så hyllar professorn Johan Rockström både Greta och prinssessan Viktoria.
Han ser även Sverige som ett föregångsland när det gäller klimatfrågor framförallt pga Greta och prinsessan Viktorias intresse för miljö och klimatfrågor menar han. Han säger att Sverige ska vara "Planetskötare".


https://www.expressen.se/nyheter/qs/...-klimatkrisen/
Rockström och Greta passar bra ihop, två okunniga mytomaner som försöker få draghjälp av varandra.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback