Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-09-12, 06:20
  #1
Medlem
lone stars avatar
Företaget Unilever har fått krypa till korset i Sydafrika och deras annons som beskriver svarta kvinnors hår som bl.a. dry and dull och mer komplicerat och mindre fint än vita kvinnors hår. Den annonsen dras tillbaka som rasism o de ber om ursäkt.
Citat:
Unilever admits hair ad was 'racist and we apologise unreservedly'
https://www.news24.com/news24/southa...vedly-20200911

Det som är grejen är att rent naturvetenskapligt så stämmer deras påstående. Så min fråga är. Kan det som är biologiskt sant vara rasism?

För mig är det som du skulle säga omvänt; Färgade personer tål solljus bättre och det är rasism. Visst, det kanske var lite plumpt sagt i annonsen. Det är möjligt men hur kan rasism vara fakta?

[quote] The reason that black and African American hair is so dry is because it is curled. The oils naturally produced in the hair follicles have a harder time reaching the ends of curled hair, causing dryness. In straight hair, it is easy for the oil to travel down the hair shaft, coating the strand with protection. The curlier a strand of hair is, the more difficult it is for the oil to travel down the hair shaft, which leaves the strands less protected and more prone to damage.
https://www.healthyhairplus.com/why_...dry_s/4195.htm
__________________
Senast redigerad av lone star 2020-09-12 kl. 06:23.
Citera
2020-09-12, 07:06
  #2
Medlem
[quote=lone star|72897938]Företaget Unilever har fått krypa till korset i Sydafrika och deras annons som beskriver svarta kvinnors hår som bl.a. dry and dull och mer komplicerat och mindre fint än vita kvinnors hår. Den annonsen dras tillbaka som rasism o de ber om ursäkt.

https://www.news24.com/news24/southa...vedly-20200911

Det som är grejen är att rent naturvetenskapligt så stämmer deras påstående. Så min fråga är. Kan det som är biologiskt sant vara rasism?

För mig är det som du skulle säga omvänt; Färgade personer tål solljus bättre och det är rasism. Visst, det kanske var lite plumpt sagt i annonsen. Det är möjligt men hur kan rasism vara fakta?

Citat:
The reason that black and African American hair is so dry is because it is curled. The oils naturally produced in the hair follicles have a harder time reaching the ends of curled hair, causing dryness. In straight hair, it is easy for the oil to travel down the hair shaft, coating the strand with protection. The curlier a strand of hair is, the more difficult it is for the oil to travel down the hair shaft, which leaves the strands less protected and more prone to damage.

https://www.healthyhairplus.com/why_...dry_s/4195.htm

Det är trevligt att du har gått och blivit intresserad av kovalenta bindningar. Lite studier i proteinstrukturer är en bra inledning. Sätt dig sedan in i vilka aminosyror som bygger proteiner. Cystein är speciellt intressant i detta fall. Lycka till.
Men som svar på din fråga, fakta i sig är inte rasism. Men rasisters användning av vissa fakta är så tröttsamt.
Citera
2020-09-12, 10:49
  #3
Medlem
SittFints avatar
Fast att det är "mindre fint" är inte fakta. Det är en åsikt. Man kan beskriva skillnaderna med mer värdeneutrala ord.
Citera
2020-09-12, 11:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Fast att det är "mindre fint" är inte fakta. Det är en åsikt. Man kan beskriva skillnaderna med mer värdeneutrala ord.

Jag tror här att man menar att svart hår är grövre, dvs inte lika fint - som i tunt - som vitt hår Alltså ej en åsikt, utan återigen fakta. Om jag förstått rätt.
Citera
2020-09-12, 11:33
  #5
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristusKorus
Jag tror här att man menar att svart hår är grövre, dvs inte lika fint - som i tunt - som vitt hår Alltså ej en åsikt, utan återigen fakta. Om jag förstått rätt.
Enligt länken beskrevs svartas hår som "dry and damaged" och "frizzy and dull", medan vitas hår som "fine and flat" och "normal".
Citera
2020-09-12, 11:50
  #6
Medlem
Det är inte VAD man säger som avgör om det är rasistiskt.
Det är AVSIKTEN med det man säger som avgör.
Citera
2020-09-12, 12:25
  #7
Medlem
Plottwisten här är ju att svarta kvinnor är rasister som springer runt och försöker blondera och räta ut håret. Reklamen riktar ju sig till svarta rasistkvinnor. De borde lynchas som de rasistiska nazikvinnorna efter kriget. En markering att rasism aldrig är okej. Faaaast på något sätt känns det ÄNNU mer rasistiskt att lynscha svarta kvinnor i sydafrika bara på grund av deras hudfärg. Oh well, vad gör man inte för att mota rasismen i grind
__________________
Senast redigerad av Ok-perfekt 2020-09-12 kl. 12:28.
Citera
2020-09-12, 12:33
  #8
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Nu är det såklart som KristusKorus skriver ett vanligt adjektiv bland hårstylister. Men förutom det: Vad är det med din respekt för åsiktsfrihet?
På vilket sätt har jag inte respekt för åsiktsfrihet?
Citera
2020-09-12, 12:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Fast att det är "mindre fint" är inte fakta. Det är en åsikt. Man kan beskriva skillnaderna med mer värdeneutrala ord.
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
På vilket sätt har jag inte respekt för åsiktsfrihet?
Varför skulle man annars behöva undvika att uttrycka sina åsikter genom att använda "mer värdeneutrala ord"?
Citera
2020-09-12, 12:39
  #10
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Varför skulle man annars behöva undvika att uttrycka sina åsikter genom att använda "mer värdeneutrala ord"?
Du får använda precis vilka jävla ord du vill för att uttrycka vilken åsikt du vill. Jag får i sin tur uttrycka min åsikt om både dina ordval och dina åsikter.
Citera
2020-09-12, 12:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Fast att det är "mindre fint" är inte fakta. Det är en åsikt. Man kan beskriva skillnaderna med mer värdeneutrala ord.
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Du får använda precis vilka jävla ord du vill för att uttrycka vilken åsikt du vill. Jag får i sin tur uttrycka min åsikt om både dina ordval och dina åsikter.
Det hade jag aldrig gissat baserat på ditt första inlägg ovan. Vad bra att du fick chans att klargöra detta då.
Citera
2020-09-12, 12:49
  #12
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Det hade jag aldrig gissat baserat på ditt första inlägg ovan. Vad bra att du fick chans att klargöra detta då.
Tyckte det var rätt uppenbart i sammanhanget. Missade du Det som stod innan din fetmarkering? TS pratar om att beskrivningarna skulle vara fakta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback