Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-09-11, 20:06
  #1
Medlem
ZigXigCigs avatar
Jag tycker det låter rimligt med reinkarnation. Ens själ lever vidare i något annat - djur eller människa, på jorden eller något annat stället i universum. Jag måste då tillägga att jag tror vi absolut inte är ensamma i universum, och som jag skrev så tror jag att vi kan reinkarneras på andra planeter.

Men jag undrar lite varför vi reinkarneras. Vad är poängen? I Sikhimsen är ju målet att bli ett med Gud, eller att nå Gud genom att leva ett liv fylld med altruism och religion (sikhismen). Själv är jag osäker på om det är möjligt. Hur kan vi genom olika liv bli mer och mer osjälviska om vi inte vet vad vi gjorde i vårt tidigare liv? Om vi inte kan samla på oss erfarenheter och vara medveten om detta, hur ska vi ha möjlighet att förbättra oss?

Vad tänker ni om reinkarnation? Det är ju vissa som säger att dom har minnen från tidigare liv, någon här som har det?
Citera
2020-09-11, 20:20
  #2
Medlem
Det kan vara så att man ärver minnen genom DNA. Även biologi kan förklaras med hjälp av siffror. Om du tänker dig ett minne och hur det lagras i hjärnan. Ingen vet egentligen hur det går till, men på något sätt så sparas det i din hjärna med hjälp av någonting. Om det är olika proteiner som för signaler mellan hjärnan åt olika håll. Helt omöjligt att förstå sig på. Olika sinnen kan trigga igång ett minne; som doft, känsla på huden, ljud eller nästan vad som helst. En Deja vu kan vara ett sådant ärvt minne som dyker upp till ytan.

Den här killen kan ha kommit i kontakt med ett latent minne som inte tillhör honom då han helt plötsligt började prata franska efter att lega i koma. Det visade sig att han hade en tidigare släkting ifrån Frankrike.
https://sports.ndtv.com/football/for...french-2238802
Citera
2020-09-11, 20:27
  #3
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
En Deja vu kan vara ett sådant ärvt minne som dyker upp till ytan.


Har hört att Deja vu känslan betyder att du har ångest

Jag vet att jag ska bli en örn i mitt nästa liv iaf, det har jag gjort mig förtjänt av
Citera
2020-09-11, 20:32
  #4
Medlem
ZigXigCigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Det kan vara så att man ärver minnen genom DNA. Även biologi kan förklaras med hjälp av siffror. Om du tänker dig ett minne och hur det lagras i hjärnan. Ingen vet egentligen hur det går till, men på något sätt så sparas det i din hjärna med hjälp av någonting. Om det är olika proteiner som för signaler mellan hjärnan åt olika håll. Helt omöjligt att förstå sig på. Olika sinnen kan trigga igång ett minne; som doft, känsla på huden, ljud eller nästan vad som helst. En Deja vu kan vara ett sådant ärvt minne som dyker upp till ytan.

Den här killen kan ha kommit i kontakt med ett latent minne som inte tillhör honom då han helt plötsligt började prata franska efter att lega i koma. Det visade sig att han hade en tidigare släkting ifrån Frankrike.
https://sports.ndtv.com/football/for...french-2238802

Väldigt intressant det du skriver om hur minnen sparas i hjärnan.
Läste artikeln du linkade till, också väldigt intressant fall. Att han pratade flytande franska, trodde han var 10 år och frågade efter sin hund.

Det finns en dokumentär "The Boy who lived before".. Tror jag måste kolla på den ikväll! Någon som har sett den?
Citera
2020-09-11, 20:42
  #5
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Jag funderar då vad ett minne egentligen är. Finns det något i det (för att sno en tärm från psykodynamiken i brist på bättre vetande) vårt undermedvetna som kan vägleda oss på grund av de misstag vi gjort i tidigare liv?
Citera
2020-09-11, 20:52
  #6
Medlem
Sightnesss avatar
Varför tycker du att det är RIMLIGT med reinkarnation?
Har allt levande en själ som kommer reinkarneras? Även den äckliga jävla sellerin?
Om det föds fler levande organismer än det dör i världen, hur får de då sina "själar"?
Skapas det hela tiden nya "själar"?
Varför kan då inte alla få en ny "själ" istället för en begagnad?
Varför har du svårt att acceptera döden?
Har du nyligen upplevt depression?

Du behöver inte hitta (the) MENINGEN med livet. Bara NÅN sketen anledning att leva eller gå upp på morgonen. EN liten jävla stråle av glädje.
Bejaka den anledningen(och hitta gärna fler) så kommer du inse att du lever kort, ganska meningslöst samt att du är ganska ok med att dö om en liten stund(men inte riktigt än ).
Citera
2020-09-11, 21:02
  #7
Medlem
Jag tror på reinkarnation. Jag tänker att universum är någon slags organism som ständigt är i utveckling och som därför hela tiden strävar efter att förbättras, typ att meningen med livet är att lära sig och bli bättre på en själsnivå för att bidra till denna utveckling. Däremot tror jag inte att där är något "slutmål", det vill säga att du kommer till Gud/himlen/paradiset eller något sånt när du uppnått en viss nivå eller levt ett visst antal liv. Möjligtvis att din själ i omgångar inte är "låst" vid en fysisk kropp utan existerar i en annan dimension eller vad vi ska kalla det.
Citera
2020-09-11, 21:05
  #8
Medlem
ZigXigCigs avatar
Haha, hur kan man vara så passivt aggresiv på en fredag? Men jag ska försöka svara på dina frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Varför tycker du att det är RIMLIGT med reinkarnation?
Har allt levande en själ som kommer reinkarneras? Även den äckliga jävla sellerin?
Religiöst sätt så tycker jag reinkarnation är det mest rimliga.

Nej, bara djur och människor, dock så tycker jag det är svårt att veta var man ska dra gränsen, typ vid organismer som lever i symbios eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Om det föds fler levande organismer än det dör i världen, hur får de då sina "själar"?
Skapas det hela tiden nya "själar"?
Det är svårt att veta hur många som dör och föds, då jag tror det är många olika livsformer på många olika planeter. Om det skapas nya själar har jag inga svar på.

Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Varför kan då inte alla få en ny "själ" istället för en begagnad?
Precis, vad är det som skall sparas på? Vad är målet?

Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Varför har du svårt att acceptera döden?
Har du nyligen upplevt depression?
Har inte svårt att acceptera döden. Mina instinktiva tanker kring döden är att livet slutar där, och att det inte år något mer. Och nej, har inte upplevd depression.

Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Du behöver inte hitta (the) MENINGEN med livet. Bara NÅN sketen anledning att leva eller gå upp på morgonen. EN liten jävla stråle av glädje.
Bejaka den anledningen(och hitta gärna fler) så kommer du inse att du lever kort, ganska meningslöst samt att du är ganska ok med att dö om en liten stund(men inte riktigt än ).

Jag tycker livet är bra, och om jag reinkarneras eller "bara dör" så är jag okej med det. Meningen med livet får man skapa själv, och det kan vara stort och smått - eller inget! Spelar bara roll för en själv.
__________________
Senast redigerad av ZigXigCig 2020-09-11 kl. 21:10.
Citera
2020-09-11, 21:06
  #9
Medlem
ZigXigCigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regina-Phalange
Jag tror på reinkarnation. Jag tänker att universum är någon slags organism som ständigt är i utveckling och som därför hela tiden strävar efter att förbättras, typ att meningen med livet är att lära sig och bli bättre på en själsnivå för att bidra till denna utveckling. Däremot tror jag inte att där är något "slutmål", det vill säga att du kommer till Gud/himlen/paradiset eller något sånt när du uppnått en viss nivå eller levt ett visst antal liv. Möjligtvis att din själ i omgångar inte är "låst" vid en fysisk kropp utan existerar i en annan dimension eller vad vi ska kalla det.

Intressant! Gillar hur du tänker.
Om universum är en organism, är den levande? Är den skapad? Finns det flera tror du?
Citera
2020-09-11, 21:08
  #10
Medlem
ZigXigCigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Jag funderar då vad ett minne egentligen är. Finns det något i det (för att sno en tärm från psykodynamiken i brist på bättre vetande) vårt undermedvetna som kan vägleda oss på grund av de misstag vi gjort i tidigare liv?

Aa, har tänkt lite samma sak själv. Om målet är att man skall vara altruistisk och bli "bättre" med varje liv, då kanske det är vårt undermedvetna som styr detta.
Citera
2020-09-11, 21:36
  #11
Medlem
Sightnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZigXigCig
Nej, bara djur och människor

Ah, jag förstår. Du är antagligen indoktrinerad/informerad av någon religion om hur livet fungerar.
Du tror alltså inte att du är släkt med "den äckliga jävla sellerin"?

Är du vegan?
..eller äter du själar?

Har du upplevt en "tuff" period i ditt liv? Uppväxt, misshandel, relationer, familjeförhållanden, kriminalitet, droger osv?
Citera
2020-09-11, 21:41
  #12
Medlem
ZigXigCigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Ah, jag förstår. Du är antagligen indoktrinerad/informerad av någon religion om hur livet fungerar.
Uppväxt i ett icke-religiöst hem, och är inte med i någon menighet eller liknande nu heller, och har heller inte varit det någon gång i mitt liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Du tror alltså inte att du är släkt med "den äckliga jävla sellerin"?
Nej det tror jag inte..

Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Är du vegan?
..eller äter du själar?
Jag är inte vegan, jag äter allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Har du upplevt en "tuff" period i ditt liv? Uppväxt, misshandel, relationer, familjeförhållanden, kriminalitet, droger osv?
Nope, har levd och lever ett ganska privilegierad liv.

Dock så var denna tråd om hur ni andra tänker, men du verkar mest vara intresserad av mig.. Smickrande
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback