Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-10, 18:03
  #2581
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Gick in på 150, så har legat lång ett tag. Jag investerar sällan i enstaka aktier men tror på Elon och hade ganska mycket pengar att leka med. Idag är tsla typ 70% av min samlade portfölj och har gjort mig ekonomiskt oberoende med undantaget att vinsten inte är realiserad.

Men jag investerar endast, tradea är för mycket spel för mig.

Ok om det var 150 presplit så är det bara att gratulera. Häftigt! Då har du lite buffert att dela med dig av om jag har rätt och kursen går ner.
Citera
2020-09-10, 20:52
  #2582
Medlem
flyer1s avatar
Tesla har nu haft 2 dagar försiktig återhämtning, +-0 % idag stänger snart . Gissar raset tar fart igen imorgon då det inte blev rally uppåt idag. Gått nedåt hela eftermiddagen i USA. Sjukt övervärderat fortfarande PE på ca 900 ! Dvs det skulle ta 900år med dagens årsvinster att betala tillbaks aktieägarnas insats. Gissar det mest är nöjda Tesla förare utan ekonomisk kunskap som köper in sig på dessa nivåer.
__________________
Senast redigerad av flyer1 2020-09-10 kl. 21:06.
Citera
2020-09-10, 21:44
  #2583
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Tesla har nu haft 2 dagar försiktig återhämtning, +-0 % idag stänger snart . Gissar raset tar fart igen imorgon då det inte blev rally uppåt idag. Gått nedåt hela eftermiddagen i USA. Sjukt övervärderat fortfarande PE på ca 900 ! Dvs det skulle ta 900år med dagens årsvinster att betala tillbaks aktieägarnas insats. Gissar det mest är nöjda Tesla förare utan ekonomisk kunskap som köper in sig på dessa nivåer.

Jag tror också att många ser potentialen på lång sikt för Tesla. PE talet må vara högt, men om Tesla faktiskt får fullt självkörande bilar i slutet av nästa år och sedan robottaxis samt att Tesla tar över en märkbar del av energimarknaden i framtiden, då är det verkligen inte för högt tal.

Tesla kan bli enorma, kanske det högst värderade företaget på jorden.
Kan så klart också gå i en annan riktning, men folk har stort förtroende för Musk som hela tiden förbluffar världen med sina teknikframsteg inom alla sina företag.
Citera
2020-09-10, 22:22
  #2584
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag tror också att många ser potentialen på lång sikt för Tesla. PE talet må vara högt, men om Tesla faktiskt får fullt självkörande bilar i slutet av nästa år och sedan robottaxis samt att Tesla tar över en märkbar del av energimarknaden i framtiden, då är det verkligen inte för högt tal.

Tesla kan bli enorma, kanske det högst värderade företaget på jorden.
Kan så klart också gå i en annan riktning, men folk har stort förtroende för Musk som hela tiden förbluffar världen med sina teknikframsteg inom alla sina företag.

Om, om, om. Självkörande bilar kanske inte är så långt in i framtiden tekniska sett men det tar nog ett bra tag innan lagstiftningen godkänner det. Det där om att Tesla ska ta över energimarknaden är rent blaj, pipdrömmar.
Citera
2020-09-10, 23:15
  #2585
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Om, om, om. Självkörande bilar kanske inte är så långt in i framtiden tekniska sett men det tar nog ett bra tag innan lagstiftningen godkänner det. Det där om att Tesla ska ta över energimarknaden är rent blaj, pipdrömmar.

Njae jag är inte så säker på det.

Världen kollar efter fossilfria energilösningar och Solkraft är en av dom. Tesla tillverkar solpaneler.
Utöver det tillverkar dom lagring av el som passar bra för just solpaneler.

Kommer nog explodera framöver skulle jag tro.
Citera
2020-09-11, 08:45
  #2586
Medlem
Vad tror ni, kommer TSLA gå upp eller ner från nu tills Battery Day? Och hur kommer de se ut efter Battery Day?
Citera
2020-09-11, 10:19
  #2587
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag tror också att många ser potentialen på lång sikt för Tesla. PE talet må vara högt, men om Tesla faktiskt får fullt självkörande bilar i slutet av nästa år och sedan robottaxis samt att Tesla tar över en märkbar del av energimarknaden i framtiden, då är det verkligen inte för högt tal.

Tesla kan bli enorma, kanske det högst värderade företaget på jorden.
Kan så klart också gå i en annan riktning, men folk har stort förtroende för Musk som hela tiden förbluffar världen med sina teknikframsteg inom alla sina företag.
Jag är rätt så övertygad om att hårdvaran i befintliga tesla bilar inte är tillräcklig för FSD, bara en sådan sak att kamerorna inte kan rengöra sig själva, vilket ställer till det om bilen blir utsatt för smuts (lera, snöblask osv) känns rätt så väsentlig. När detta blir ett faktum för alla vad händer då? Tesla har ju marknadsfört varenda såld tesla som förberedd för FSD med en OTA update. Det är ett bedrägeri om det visar sig bli fel, kan ju bli tal om skadeståndskrav osv. Med tanke på att de flesta teslorna rullar runt i USA och dessa lätt blir irriterade när saker och ting ej funkar som utlovat kan de bli tal om att tesla får köpa tillbaka alla bilarna osv. Vad detta skulle göra med aktiekursen vill jag inte ens tänka på...

Var det inte detta året deras bilar skulle köra själv?

https://www.vibilagare.se/nyheter/te...twL947bZKXztys
Förövrigt ännu ett briljant exempel på vad teslas världsledande ingenjörer lyckas komma fram med
Citera
2020-09-11, 12:09
  #2588
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Var det inte detta året deras bilar skulle köra själv?

1 miljon robotaxis 2020 är utlovade. Kanske det kursen baseras på. Hoppet är ju det sista som överger människan.

För övrigt hörde jag en väldigt kul historia från verkligheten av hur en självkörande bil (med LIDAR) beter sig i verkligheten med annan trafik som beter sig på nåt annat sätt än perfekt robotmässigt.

https://youtu.be/EHQax_cEhE4?t=8623 Om länken inte börjar vid rätt tid, spola till 2:23:43.

Sammanfattningsvis, den är extremt mycket sämre än den sämsta mänskliga föraren. Allt fokus verkar ligga på att absolut inte köra in i nånting i hög fart, vilket hämmar i stort sett alla andra aspekter av körningen.
Citera
2020-09-11, 12:14
  #2589
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag tror också att många ser potentialen på lång sikt för Tesla. PE talet må vara högt, men om Tesla faktiskt får fullt självkörande bilar i slutet av nästa år och sedan robottaxis samt att Tesla tar över en märkbar del av energimarknaden i framtiden, då är det verkligen inte för högt tal.

Tesla kan bli enorma, kanske det högst värderade företaget på jorden.
Kan så klart också gå i en annan riktning, men folk har stort förtroende för Musk som hela tiden förbluffar världen med sina teknikframsteg inom alla sina företag.

Att Tesla skulle ha lagliga, självkörande bilar i slutet av nästa år är inte omöjligt, men extremt osannolikt.

Att Tesla skulle ta över en märkbar del av energimarknaden är totalt uteslutet. Det är en minimal spelare på solcellsmarknaden, och en liten spelare på en minimal batterienergiförvaringsmarknad.
Citera
2020-09-11, 12:42
  #2590
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
och en liten spelare på en minimal batterienergiförvaringsmarknad.

Jag tror heller inte batterier är rätt väg, kanske för en liten ö, liten by eller fåtal hus, men i ett större sammanhang nej.
Citera
2020-09-11, 12:49
  #2591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
1 miljon robotaxis 2020 är utlovade. Kanske det kursen baseras på. Hoppet är ju det sista som överger människan.

För övrigt hörde jag en väldigt kul historia från verkligheten av hur en självkörande bil (med LIDAR) beter sig i verkligheten med annan trafik som beter sig på nåt annat sätt än perfekt robotmässigt.

https://youtu.be/EHQax_cEhE4?t=8623 Om länken inte börjar vid rätt tid, spola till 2:23:43.

Sammanfattningsvis, den är extremt mycket sämre än den sämsta mänskliga föraren. Allt fokus verkar ligga på att absolut inte köra in i nånting i hög fart, vilket hämmar i stort sett alla andra aspekter av körningen.

Tur att Teslas självkörning inte är baserad på LIDAR
Citera
2020-09-11, 13:50
  #2592
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Tur att Teslas självkörning inte är baserad på LIDAR

Ja verkligen tur att den är ännu sämre än de riktigt dåliga...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback