2020-09-10, 00:15
Medlem
Vermillionss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profface
Ja men finns ju massvis med människor som inte blir det alls? Jag är känslig när det kommer till vissa karuseller också. Upplever då samma symptom som tidigare nämnt.

Det är sant.
För mig blev det ett ”problem” när jag blev äldre.

Har svårt att se att Navy Seal-soldater skulle bli åksjuka men det är inte bara hur stabil och fysisk man. Problemet sitter sannolikt i hörselgången, nämligen balansorganet. Det bevakar kroppens alla rörelser och lägesförändringar. Om det är positivt att bli åksjuk eller inte vet jag inte. Att åka bil är inte en del av naturen, utan nånting vi har skapat. Djur är inte så jävla kaxiga när de sitter i bilen.
Senast redigerad av Vermillions 2020-09-10 kl. 00:18.
Citera
2020-09-10, 00:17
Medlem
Jag tror att åksjukeplåster är det bästa, man sätter det bakom örat. Har hört att det hjälper jättebra.
Citera
2020-09-10, 00:17
Medlem
Peyotedudes avatar
Dåligt utvecklad vestibulär sans. Åk massa karuseller och snurrsaker på lekplatser så tränar du upp det och din åksjuka föesvinner.
Citera
2020-09-10, 00:34
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Hur bra är det tuggummit. Nackdelen jag kan se är att jag utvecklar ett beroende. Blir det inte så att jag knappt kommer kunna åka i bil om jag om jag använder det och sedan slutar?

Ja men finns ju massvis med människor som inte blir det alls? Jag är känslig när det kommer till vissa karuseller också. Upplever då samma symptom som tidigare nämnt.

Fyfan hehe maken bara jag tänker på det får mig att bli illamående .
Låter utifrån texten som om man provocerar fram ett illamående.
Men ska testa det imorgon.

Jag vet inte heller. Alltid varit lite känslig när det kommer till karuseller vet jag. Men bil har kommit och gått. Vet inte riktigt varför det är så.
Jag upplever inga problem i buss, tåg eller flyg.
Enda transporten är bil.
Vad är skillnad mellan tablett form och tuggummi form som någon ovan nämnde?
Lite tveksam bara över ett jag skapt ett beroende.

Funderar på att testa det. Vad händer om man plötsligt slutar eller inte använder dem alls?
Sen är det inte under alla bilfärder jag upplever det konstigt nog. Jävla märkligt!
Förresten kommer det hjälpa redan vid första tillfället?
Vill du göra ett häftigt experiment där du tar kontrollen och inte mår illa så framför fordonet istället...Och voila du mår inte illa
Senast redigerad av at0m3n 2020-09-10 kl. 00:37.
Citera
2020-09-10, 00:35
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Fyfan hehe maken bara jag tänker på det får mig att bli illamående .
Låter utifrån texten som om man provocerar fram ett illamående.

Det kan helt klart upplevas och låtas som du provocerar fram illamående. Men när du lärt dig metoden, kommer du upptäcka det inte alls är så. Det är enligt mig omöjligt bli illamående om denna metoden används.

Ofta säger folk bara "titta rakt fram, följ vägen" eller "tugga tuggummi" inget av det där hjälper mig ett dugg. Illamående på ett fartyg (sjösjuka), där vet jag inte, har aldrig fått möjligheten att prova det jag beskriver om vatten i örat + horisontell linje + huvudrörelserna.
Senast redigerad av Hegamon 2020-09-10 kl. 00:37.
Citera
2020-09-10, 00:38
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det kan helt klart upplevas och låtas som du provocerar fram illamående. Men när du lärt dig metoden, kommer du upptäcka det inte alls är så. Det är enligt mig omöjligt bli illamående om denna metoden används.

Ofta säger folk bara "titta rakt fram, följ vägen" eller "tugga tuggummi" inget av det där hjälper mig ett dugg. Illamående på ett fartyg (sjösjuka), där vet jag inte, har aldrig fått möjligheten att prova det jag beskriver om vatten i örat + horisontell linje + huvudrörelserna.
Har du prövat tabletter mot illamående jag kan till och med sitta längst bak i bussen utan att må illa i timmar och ner man blir inte beroende utav dom som förra författaren frågade om.
Citera
2020-09-10, 00:42
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Har du prövat tabletter mot illamående jag kan till och med sitta längst bak i bussen utan att må illa i timmar och ner man blir inte beroende utav dom som förra författaren frågade om.

Provat tabletter och det hjälpte inte alls men det var många år sedan, kanske kommit ut modernare åktabletter med annan verksam substans.
Citera
2020-09-10, 01:59
Medlem
Skit I tabletter!!! Finns ingen mening när detta finns:

https://www.apotekhjartat.se/produkt...SABEgJ2ffD_BwE

Ja, det funkar till 100 %!
Citera
2020-09-10, 02:09
Medlem
Titta alltid på vägen så din hjärna kopplar bilens rörelser visuellt. Fokuserar du på något i bilen samtidigt som bilen rör sig så säger synintrycket att allting står stilla men din kropp/balans känner att bilen rör sig, det ger dubbla budskap och förvirrar kroppen och detta yttrar sig som åksjuka.
Citera
2020-09-10, 02:11
Bannlyst
Citat:
Jag vet inte riktigt vad man ska kalla detta fenomenet. Kommer ihåg att jag upplevde det första gången när jag var barn och bruka åka med pappa i bilen. Som tonåring upplevde jag det inte så ofta. Men nu närmar jag mig 30 och på sistone blir jag ofta illamående i bilen.
Jag har själv inte körkor så åker som passagerare.

Symptom som jag känner av är följande; yrsel, huvudvärk, illamående, nedstämdhet, samtidigt som jag börjar gäspa en hel del.

Oftast är det kortare sträckor ungefär 10-20 minuter. Det kan bli bättre med tiden.
När jag vevar ner rutan så känns det iallafall lite bättre.

Någon som kan förklara vad är fel med mig och vad jag behöver göra?

Titta på vägen eller ut åt sidorna. Tittar du ner, så blir du illamående. Det är en klassiker att barn blir åksjuka genom att titta ner när de åker bil.
Citera
2020-09-10, 09:02
Medlem
1335991s avatar
Åksjuka, sjösjuka har med balansen att göra.
Begär att få sitta fram och följ bilens rörelser.
Samma sak med sjösjuk gå INTE ner och spy, sitt fram i båten och följ båtens rörelser.

Så gör jag när jag åker bil/båt.

Jag kan inte ens sitta med mobil ell
läsa tidning.

Men knepet är:fram i bil, i båt siit så nära fören
som det bara går. Och följ rörelserna.

Detta funkar för mig utan att ta
en massa piller.

Det har med balansen i öra att göra
och alla är vi olika känsliga.
Citera
2020-09-17, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
I örat finns det vatten som rör på sig och är kopplat till balanssinnet. När du åker skumpar vattnet runt i örat i otakt med ditt balanssinne (du sitter i bilen och omgivningen rör sig).

Du gör så här: Titta rakt framåt genom vindrutan, häng med rörelserna med huvudet, svänger bilen höger då lutar du huvudet åt höger, så vattnet i örat inte ändrar läge och ställer till det för balanssinnet, vilket skapar illamående. Vid acceleration lutar du huvudet lätt framåt, vid broms lutar du huvudet lätt bakåt. Vid vänstersväng lutar du huvudet lätt åt vänster...

Nyckeln är alltså, håll vattnet i örat horisontellt under färd, så det inte skvalpar runt. Justera därmed med rörelser som motverkar det med huvudet. Enklast om du tittar rakt fram genom vindrutan för att i förväg hinna parera med huvudet i lagom tid.

Jag gör så och det har väldigt positiv effekt om jag börjar bli illamående, när jag färdas i personbil, även som passagerare på fordonsslaget buss.

Jag vet inte om detta var någon slags placeboeffekt eller sitter psykologiskt.
Men helvetes satan va märkligt.
Det kändes mycket bättre när jag gjorde som du skrev ovanför.

Har du kommit fram till det själv eller finns det fakta på att de stämmer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in