Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-09, 16:47
  #31261
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lyssna på budskapet och se vad familjen klär sig i. Att låtsas som att två medelåldersmänniskor inte förstår vad extremvänster står för blir bara löjligt.
Att Greta inte gör det är en annan sak, men hon är bara en buktalardocka.
Föräldrarna Thunberg Ernman förstår säkert vad extremvänstern står för.
Åtminstone Malena Ernman berättar ju själv att hon inte är socialdemokrat och att hon överväger att rösta på Moderaterna.
Svante Thunberg Ernman vet jag inte mycket om.

Kom med någon källa på ME:s politiska åskådning som visar att hon är vänster istället för att göra egna gissningar.
2020-09-09, 22:24
  #31262
Medlem
ElimGaraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Föräldrarna Thunberg Ernman förstår säkert vad extremvänstern står för.
Åtminstone Malena Ernman berättar ju själv att hon inte är socialdemokrat och att hon överväger att rösta på Moderaterna.
Svante Thunberg Ernman vet jag inte mycket om.

Kom med någon källa på ME:s politiska åskådning som visar att hon är vänster istället för att göra egna gissningar.

Går man omkring med en tröja för en vänsterextremistisk terrorgrupp så är chansen väldigt stor att man har vänsterextrema sympatier.

Innan hon drog igång mediacirkusen kring sin dotter om klimatet så handlade ju allt om massinvandring. Alla som var emot massinvandringen var nazister enligt henne. Också det något som vänsterextremister brukar tycka och säga. De vänsterextrema är ju också för en okontrollerad massinvandring.

Hon själv, alla i kretsen kring Greta och deras vänner i Extinction Rebellion är tydligt vänsterextrema i sina åsikter. Enligt dem kan klimatfrågan endast lösas med snabba och extrema åtgärder som närmast påminner och kommunistisk diktatur.

Hennes yttrande om Moderaterna kanske kom då Reinfeldt var ledare och förespråkade en massinvasion av migranter. reinfeldt var ju en landsförstörare, kanske han och Malena har detta gemensamt.
2020-09-09, 23:43
  #31263
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElimGarak
Går man omkring med en tröja för en vänsterextremistisk terrorgrupp så är chansen väldigt stor att man har vänsterextrema sympatier.

Jag hör vad du och andra tror om Malena Ernman, men jag tror mer på det jag hör av Malena Ernman.
"Jag är inte Socialdemokrat och jag överväger att rösta på Moderaterna."

Bara för att man hatar V är man inte tokhöger, eller hur?
Gör samma tankeexperiment med SD.
__________________
Senast redigerad av Surtruten 2020-09-09 kl. 23:57.
2020-09-09, 23:52
  #31264
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Men det är givetvis väldigt effektiv propaganda som Greta ägnar sig åt, om än försåtlig - tänk på alla barn som får en vision av skogar fyllda med kadaver från små gulliga kaniner och ekorrar - och tror att enda räddningen är att de sätter igång och skolstrejkar
Det har skrivits om hur Greta satt och grät tröstningslöst när det visades naturfilmer i skolan. Ja naturen är grym. En del flickor (det handlar som regel om flickor och feminiserade pojkar) blir rabiata motståndare till jakt. Nå, hur står det egentligen till i naturen?

Om mamma Kanin får 10 små supergulliga och jättesöta små kaninbebisar. Hur kommer det att gå för dem?

En av dem kommer att leva länge nog för att själv bli förälder. De andra nio kommer att dö innan de ens blir könsmogna.

En av dem kommer att dö i trafiken. Dumma bilar, de borde förbjudas! Men det är åtminstone en snabb död.

En av dem kommer att bli dödad av en jägare. Dumma jägare, de är sadister som njuter av att döda! Men det är åtminstone en snabb död.

De övriga sju kommer att dö av sjukdom/svält/predatorer. Predatorer kan innebära en snabb död, men inte sjukdom och svält. Och predatorerna tar som regel de individer som redan är försvagade av sjukdom och svält.

Greta och de andra barnen gråter för att djur dör pga jakt och trafik.

Låt mig understryka att det handlar om barn, åtminstone mentalt.
2020-09-10, 06:49
  #31265
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag hör vad du och andra tror om Malena Ernman, men jag tror mer på det jag hör av Malena Ernman.
"Jag är inte Socialdemokrat och jag överväger att rösta på Moderaterna."

Bara för att man hatar V är man inte tokhöger, eller hur?
Gör samma tankeexperiment med SD.
Den gamla vänster-högerskalan är närmast utsuddad. När många säger vänster idag menar de istället globalister.

Nog påstår jag att en stark person som Gretas mamma har påverkat Greta och inte tvärtom. Greta har påverkats och kanske även genom sin teaterutbildning, spelat en roll som klimataktivist.

Och klimatet är en täckmantel för globalisering, i vårt fall EU.

Därför tycker jag att de som säger att Gretas föräldrar är vänster har rätt. AFA-tröjorna är heller ingen slump av typen "det enda som inte var på tvätt". I deras exponerade läge tar man på sig det som passar i agendan.

(På den tiden var även SD det enda parti som försökte framställa sig som nationellt innan de också kastade in handduken.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-09-10 kl. 07:28.
2020-09-10, 06:53
  #31266
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Föräldrarna Thunberg Ernman förstår säkert vad extremvänstern står för.
Åtminstone Malena Ernman berättar ju själv att hon inte är socialdemokrat och att hon överväger att rösta på Moderaterna.
Svante Thunberg Ernman vet jag inte mycket om.

Kom med någon källa på ME:s politiska åskådning som visar att hon är vänster istället för att göra egna gissningar.
Action speaks louder than words, klär du dig som en vänsterterrorist och sprider ett vänsterextremt budskap, då är du vänsterextrem.
Att psykopaten Ernman försöker skademinimera i media är vad man kan vänta sig.
2020-09-10, 09:05
  #31267
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Action speaks louder than words, klär du dig som en vänsterterrorist och sprider ett vänsterextremt budskap, då är du vänsterextrem.
Att psykopaten Ernman försöker skademinimera i media är vad man kan vänta sig.
Fotfarande bara tyckande alltså!

Greta Thunberg har gissningsvis blivit uppfostrad
att alla är lika mycket värda,
att yttrandefrihet är något fint och viktigt,
att du kan om du vill,
att man ska värna de svaga och
att man ska vara tolerant.

Om du tycker detta är typiskt vänster så har Greta Thunberg fått en vänsteruppfostran.
Då är det också skrämmande att vi låtit vänstern kidnappa dessa fina värderingar.

För mig är detta självklara saker som inte har något med politisk åskådning att göra.
2020-09-10, 10:00
  #31268
Medlem
Lite fler exempel på Gretas arbete.

Förra veckan höll hon tydligen en manifestation om Preem på Mynttorget som åtminstone gick mig helt förbi. I samband med det skrev hon även nedanstående:

https://medium.com/@GretaThunberg/pr...t-8e2cd8a4736d

Citat:
Sverige har undertecknat Parisavtalet och därmed förpliktigat oss att vi ska begränsa den globala uppvärmningen till väl under 2°C med siktet på 1,5°C. (...)

Trots att det här inte är en hemlighet och trots att det här — enligt demokratins grundprincip — borde vara allmän kännedom så är det väldigt, väldigt få som känner till Parisavtalets innehåll och innebörd

Vad menar hon med "demokratins grundprincip" och "borde vara allmän kännedom - är det inte redan det? Det ligger bl.a uppe på Internet (hon länkar själv till den engelska versionen). Tycker hon att det dessutom borde skrivas ut och massdistribueras på papper över hela världen och att det ska tas upp på varenda nyhetssändning, eller var är det skon klämmer - egentligen?

Sen känns det litet förmätet av henne att uttrycka sig i termer av "väldigt, väldigt få". Vad vet hon om det? Möjligen stämmer det in på hennes kamrater i FFF:

Citat:
Du behöver inte kunna något särskilt om klimatet för att strejka, alla är välkomna och alla behövs

Greta fortsätter:

Vi var inte många på Mynttorget idag som demonstrerade mot det här.

Citat:
Sven Folkesson
@SvenFolkesson
·
Sep 7
Replying to
@GretaThunberg
and
@greenpeaceSE
Hej Greta! Ledsen att du var ledsen över att få kom till Preem-demon på Mynttorget i Stockholm. Greta du behöver dock bli mycket bättre på att lägga ut info minst flera dagar i förväg, och helst redan en vecka innan, om att du som nu tänker ha ett möte och varför mötet sker!

Läste att det kan ta flera år innan regeringen fattar beslut i frågan så varför denna brådska?

Greta har dock en annan förklaring:

Citat:
Och eftersom vårt samhälle fortfarande ignorerar och förnekar klimatkrisen så finns det självklart ingen som helst opinion.

Inget kommer stoppa regeringen från att godkänna utbyggnaden. Medvetenheten och krisinsikten existerar inte. Över trettio år av forskning och information har inte nått fram till allmänheten.

Den forskningsartikel hon hänvisar till i början är skriven av familjens personlige vän, Kevin Anderson, som f.ö. är mycket mer radikal än IPCC. Hur Greta ska få ihop den ekvationen och vilka av forskarna vi ska lyssna på låter jag vara osagt.

Citat:
Forskning från universiteten i Uppsala och Manchester säger att om Sverige ska nå Parisavtalets mål så krävs årliga utsläppsminskningar på mellan 12–15% med start 2020.
2020-09-10, 10:19
  #31269
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fotfarande bara tyckande alltså!

Greta Thunberg har gissningsvis blivit uppfostrad
att alla är lika mycket värda,
att yttrandefrihet är något fint och viktigt,
att du kan om du vill,
att man ska värna de svaga och
att man ska vara tolerant.

Om du tycker detta är typiskt vänster så har Greta Thunberg fått en vänsteruppfostran.
Då är det också skrämmande att vi låtit vänstern kidnappa dessa fina värderingar.

För mig är detta självklara saker som inte har något med politisk åskådning att göra.

"Du kan om du vill". "No one is too small to make a difference."

Det kommer nog att bli deras förbannelse, de som verkligen trodde att det skulle hjälpa att slå sig ner på marken med ett handskrivet plakat en gång i veckan för att världspolitiken skulle läggas om och CO2-utsläppen minska som genom ett trollslag.

Redan några månader efter Davos i januari (?) i fjol uttryckte Greta besvikelse över att det trots hennes hyllade tal "gick så långsamt". Stackars barn när de inser vad som väntar dem. Eller tror du själv att demonstrationerna gör någon nytta?

Att använda ordet "tolerant" i samma mening som Malena känns väl sådär övertygande. Rösta på moderaterna? Möjligen "Öppna era hjärtan"-delen. Men ökad tillväxt, satsning på kärnkraft osv är väl raka motsatsen till vad hon står för i övrigt.

Däremot kan de bli riktigt livat om Greta själv säger att hon överväger att rösta på M.
2020-09-10, 10:21
  #31270
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Lite fler exempel på Gretas arbete.

Förra veckan höll hon tydligen en manifestation om Preem på Mynttorget som åtminstone gick mig helt förbi. I samband med det skrev hon även nedanstående:

https://medium.com/@GretaThunberg/pr...t-8e2cd8a4736d

Vad menar hon med "demokratins grundprincip" och "borde vara allmän kännedom - är det inte redan det? Det ligger bl.a uppe på Internet (hon länkar själv till den engelska versionen). Tycker hon att det dessutom borde skrivas ut och massdistribueras på papper över hela världen och att det ska tas upp på varenda nyhetssändning, eller var är det skon klämmer - egentligen?

Sen känns det litet förmätet av henne att uttrycka sig i termer av "väldigt, väldigt få". Vad vet hon om det? Möjligen stämmer det in på hennes kamrater i FFF:



Greta fortsätter:

Vi var inte många på Mynttorget idag som demonstrerade mot det här.



Läste att det kan ta flera år innan regeringen fattar beslut i frågan så varför denna brådska?

Greta har dock en annan förklaring:



Den forskningsartikel hon hänvisar till i början är skriven av familjens personlige vän, Kevin Anderson, som f.ö. är mycket mer radikal än IPCC. Hur Greta ska få ihop den ekvationen och vilka av forskarna vi ska lyssna på låter jag vara osagt.

Citat:
Hej Greta! Ledsen att du var ledsen över att få kom till Preem-demon på Mynttorget i Stockholm. Greta du behöver dock bli mycket bättre på att lägga ut info minst flera dagar i förväg, och helst redan en vecka innan, om att du som nu tänker ha ett möte och varför mötet sker!
Han har helt rätt i det. Jag har inte hängt med i Preems utbyggnad. Men Greta styrs av företagen och har hittills inte vågat gå mot några företag på allvar. Hon hjälper istället storföretagen genom att pressa politiker.

Om Greta har demonstration mot oljebolag är det möjligt att hon misslyckas med flit genom att lägga ut informationen för sent och inte motivera varför man skall demonstrera. Hon är så känd att hon kan samla massor med folk om hon bara försöker.

När hon försöker kritisera Credit Suisse så hoppar hon istället på den populäre tennisspelaren Roger Federer (som sponsras av CS)!

Sedan måste Greta tvätta av sig vänsterstämpeln och börja visa sig med alla slags miljöintresserade, inte bara de mellan 15 och 25.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-09-10 kl. 10:25.
2020-09-10, 10:28
  #31271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det var intressant. Har Greta läst vad avtalet (inte) säger om rättvisa.

De fattiga länderna ger bort rätten att kräva ersättning av de rika. De hade redan idag kunnat börja med det. Enligt nyheterna sker nästan dagligen klimatrelaterade katastrofer.

De får heller ingen ekonomisk hjälp.

Hur fick man de fattiga länderna att skriva på detta? Mutor som vanligt? (Ett land hade kunnat tjäna massor på att följa avtalet och stämma resten av världen för all olycka de drabbas av.)

Jag tror inte Greta är intresserad av att studera avtalet närmare.

Av 188 länder verkar bara Marocko och Gambia följa avtalet, vad jag kan förstå.
https://climateactiontracker.org/countries/

Svarade på det här men det raderades tydligen.

I alla fall, Greta borde verkligen sätta sig in i frågan närmare. Till exempel genom att läsa nedanstående:

https://www.svd.se/bjrn-lomborg-pari...s-papperstiger

Citat:
FN självt har uppskattat att även om alla länder levde upp till varenda utlovad koldioxidminskning mellan 2016 och 2030, skulle utsläppen ändå bara minska med en hundradel av vad som behövs för att hålla temperaturökningen under 2°C.

Men det är helt uppenbart att hon vägrar eller är inkapabel att se, och bemöta, andras åsikter.
2020-09-10, 10:48
  #31272
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fotfarande bara tyckande alltså!

Greta Thunberg har gissningsvis blivit uppfostrad
att alla är lika mycket värda,
att yttrandefrihet är något fint och viktigt,
att du kan om du vill,
att man ska värna de svaga och
att man ska vara tolerant.

Om du tycker detta är typiskt vänster så har Greta Thunberg fått en vänsteruppfostran.
Då är det också skrämmande att vi låtit vänstern kidnappa dessa fina värderingar.

För mig är detta självklara saker som inte har något med politisk åskådning att göra.


I så fall är väl din åsikt bara " tyckande" också? Varför är du så rabiat? Om jag i klär mig en hakkorsarmbindel och går omkring i mitt bostadsområde, så lovar jag att alla hade utgått från att jag är nazist.

Sedan hade alla bortförklaringar jag hade försökt göra fallit platt. Precis som dina!

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback