Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-21, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleanhippie
Det har jag inte hävdat, du får nog läsa mina inlägg igen.

Vi har helt olika uppfattning , men det är ok. Bra med flera infallsvinklar.

Jag efterlyser fler som vill utvärdera matsmältningsenzymer i förhållande till mental hälsa

Återkom gärna i tråden.

Mvh
Lillkyken
Citera
2020-08-21, 21:20
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillkyken
Ta en dos 5htp inkl co factors som ett aktivt bvitaminkomplex - du menar alltså att det ger en placeboeffekt ?

Aminosyran tyrosin också placebo ?

Tyrosin är inte placebo. Iaf inte den acetylerade varianten. TS verkar dock ha fått om bakfoten att tyrosin skulle vara lugnande. Den är snarare tvörton, uppiggande.
Citera
2020-08-21, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Tyrosin är inte placebo. Iaf inte den acetylerade varianten. TS verkar dock ha fått om bakfoten att tyrosin skulle vara lugnande. Den är snarare tvörton, uppiggande.

Ej sagt att det var lugnande.
För en som mig med klinisk ångestproblematik, som alltid är på jakt efter lugnande utan större biverkningar, så är tyrosin alldeles för stimulerande. Tom i väldigt små mängder.

Tack för svar dock.

Mvh
Senast redigerad av Lillkyken 2020-08-21 kl. 21:57.
Citera
2020-08-21, 23:34
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ej sagt att det var lugnande.
För en som mig med klinisk ångestproblematik, som alltid är på jakt efter lugnande utan större biverkningar, så är tyrosin alldeles för stimulerande. Tom i väldigt små mängder.

Tack för svar dock.

Mvh

Okej. Såg ut som att du buntade ihop tyrosin med 5htp och gaba.

Vad är det för enzymer du tar nu menar du? Är det såna som man får när man har underfunktion i bukspottskörteln?
Citera
2020-08-22, 08:33
Medlem
Syftar på matsmältningsenzymer .

Ett tillskott som innehåller så många som möjligt, men viktigaste är kanske proteaser .
Citera
2020-08-22, 09:12
Medlem
Jagozars avatar
Citat:

Ett tillskott som innehåller så många som möjligt, men viktigaste är kanske proteaser .

Ja, matsmältningsenzymer är vad man medicineras med om man har underfunktion i bukspottskörteln. Du kanske inte vet vad bukspottskörteln har för funktioner i kroppen?
Citera
2020-08-22, 14:50
Medlem
Man kan nog sammanfatta denna frågeställning på ett enkelt sätt;

Behövs proteaser för att bilda serotonin hos människan ? Kan människor lida brist på proteas - och därmed ha problem med att omvandla aminosyror till signalsubstanser?
Citera
2020-08-28, 15:25
Medlem
Det finns garanterat ett samband, nu har jag i och för sig alltid problem med min mage och jag tar så mycket piller för det som jag inte vill ta för det har biverkningar och det löser ju inte problemen. Men ja det finns garanterat samband.

Något som dock har ÄNNU större samband är det mellan inflammation och vad som händer i huvudet, det är jag övertygad om. Kan inte säga om jag börjar äta skit för att jag mår kasst eller om det är tvärtom och det spelar ju faktiskt ingen roll! I alla fall så måste det inte vara en dealbreaker.

När jag inte tränar och äter massa skit mår jag i alla fall skit. Vill dock säga att jag inte har allt för stort hopp till detta för som jag har förstått det är inflammation/antiinflammation i kroppen något som kroppen justerar och ser till att det är i jämvikt, så om en person som har lite fel på vad som är baseline hos denna sköter allting jättebra så kommer nog kroppen ändå att ta ner en till ens deprimerande baseline. Lite som med droger och annat.

Jag trror som så att depression och ångest har att göra med vad som sker i hela kroppen men jag tror också att vi inte kan göra ett skit åt det så länge vi inte kan komma åt själva kärnan i problemet. Med kärnan menar jag den felaktiga datan i kroppen som gör att vissa har mer än andra. Tough luck! Kasta massa droger på personen är bara cringe, det kanske hjälper ett kort tag men sedan justerar kroppen det och den enda skillnaden är att man måste fortsätta punga ut för den korta lindringen man fick i början.
Senast redigerad av Flashbacksuger4 2020-08-28 kl. 15:31.
Citera
2020-09-06, 13:31
Medlem
Citat:

Vilket kosttillskott är det du använder?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback