Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-03, 13:10
  #2557
Medlem
Knullkungens avatar
Ny ambassadör i Sydafrika. Bra val?

https://www.regeringen.se/pressmedde...r-i-sydafrika/
Citera
2020-09-04, 02:59
  #2558
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Ny ambassadör i Sydafrika. Bra val?

https://www.regeringen.se/pressmedde...r-i-sydafrika/
Finns det inofficiell rankning av ambassadörsposter? Rankar Sydafrika högre än Island?
Citera
2020-09-04, 14:15
  #2559
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Finns det inofficiell rankning av ambassadörsposter? Rankar Sydafrika högre än Island?
Det gör det naturligtvis. Men om sydafrika slår så mycket högre än island kan jag inte svara på.
Men att vara ambassadör i tex tyskland, Usa, Ryssland slår naturligtvis oerhört mycket hårdare än island eller kambodja. Destå större och mäktigare land man är ambassadör i är självklart en större fjäder i hatten än småländer och afrikanska skithålor.
Citera
2020-09-04, 14:44
  #2560
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Det gör det naturligtvis. Men om sydafrika slår så mycket högre än island kan jag inte svara på.
Men att vara ambassadör i tex tyskland, Usa, Ryssland slår naturligtvis oerhört mycket hårdare än island eller kambodja. Destå större och mäktigare land man är ambassadör i är självklart en större fjäder i hatten än småländer och afrikanska skithålor.
Jag hitter ingen rankinglista. Jag har gissat att grannländer rankar högt eftersom relationer är extra viktiga. Men Island ligger ju en bit bort.

Sydafrika måste väl vara Afrikas i särklass högst utvecklade land. Fotbolls-VM kan Sverige bara drömma om. JAS-affären. Jag gissar också en hel del globalistpoäng, goda relationer med Israel (gissar jag), Musk, Shuttleworth, Semenya.

Jag tror trådens hjälte kommit in i värmen igen och tagit ett rejält kliv upp på skalan.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-09-04 kl. 15:11.
Citera
2020-09-05, 07:03
  #2561
Medlem
wwrs avatar
Jag tror sosseeliten kan vara rädda för Juholt när nu Löfven snart skall gå i pension. När Winberg blev för populär skickade man henne till Brasilien. Nu placerar man Juholt på större avstånd från statsministerdiskussioner.

T.o.m. Aftonbladet medgav att Juholt hade rätt om Libyenkriget. Hade man lyssnat på Juholt hade förmodligen flyktingkrisen undvikits.

Får vi se Juholt göra comeback och efterträda Löfven?
Citat:
Juholt hade rätt om Libyenkriget

I slutet av mars 2011 beslutade regeringen att skicka Jas Gripen till Libyen. Men efter bara en månad krävde Håkan Juholt att flygplanen skulle tas hem.

Kritiken blev mycket hård, från Jan Eliasson, SSU, FN-förbundet och denna ledarsida, bland andra. Till slut gav Juholt med sig. Den militära insatsen fortsatte, men med något färre flygplan än det var tänkt från början.

I veckan kom en rapport från det brittiska parlamentet som ger honom rätt på i princip alla punkter.

Och oss fel.

Enligt den kommitté som tagit fram rapporten fanns det goda skäl att stoppa Gadaffis anfall mot Benghazi, men den uppgiften var löst efter 24 timmar. Flera veckor innan Sverige fanns på plats. Resten av den militära insatsen gled över i målet att bomba bort Muammar Gadaffis regim, något som det saknades FN-mandat för. När detta till slut lyckades, och Gadaffi blev lynchad i staden Sirte, fanns inget program för att bygga upp Libyen.

I stället föll landet sönder i ett ”Somalia vid Medel*havet” där olika regeringar, klaner och terrorgrupper tävlade om inflytande.

Samtidigt som Libyen i praktiken slutade fungera som stat blev dess hamnar den viktigaste vägen till Europa för hundratusentals flyktingar som i rangliga båtar korsade Medelhavet. Vapnen från Gadaffis sönderfallande armé spreds över Nordafrika och Mellanöstern. Och terrorsekten IS kunde byggde upp baser och rekrytera krigare på själva tröskeln till EU.

Håkan Juholt har aldrig varit motståndare till att ingripa militärt vid brott mot mänskliga rättigheter. Därför borde vi nog ha lyssnat bättre när han för en gångs skull reste invändningar. Och nästa gång, för det blir garanterat en sådan, måste vi journalister ställa fler kritiska frågor innan stridsplanen får klartecken att lyfta.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...m-libyenkriget (2016)
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-09-05 kl. 07:38.
Citera
2024-01-01, 20:14
  #2562
Medlem
Nisse Gandhis avatar
I dagens Expressen berättar Håkan Juholt om hur illa behandlad han blev av Socialdemokraterna. Han hann knappt börja som partiledare innan han tvingades bort.

Någon som vet vilka personer inom partiet som konspirerade mot honom och som utdelade dolkstöten i ryggen.
Citera
2024-01-02, 07:19
  #2563
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
I dagens Expressen berättar Håkan Juholt om hur illa behandlad han blev av Socialdemokraterna. Han hann knappt börja som partiledare innan han tvingades bort.

Någon som vet vilka personer inom partiet som konspirerade mot honom och som utdelade dolkstöten i ryggen.
Socialdemokraterna är ett tillräckligt stort parti för att det ska bildas kotterier och grupperingar. Det var Stockholmsgrupperingen som tvingade bort Juholt.
Citera
2024-01-02, 09:07
  #2564
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
I dagens Expressen berättar Håkan Juholt om hur illa behandlad han blev av Socialdemokraterna. Han hann knappt börja som partiledare innan han tvingades bort.

Någon som vet vilka personer inom partiet som konspirerade mot honom och som utdelade dolkstöten i ryggen.

Pierre Schori, Björn Rosengren har jag för mig har pekats ut, men självklart också personkretsen kring Mona Sahlin etc.
__________________
Senast redigerad av DeValera 2024-01-02 kl. 09:40.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback