• 1
  • 2
2020-08-30, 21:19
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngelsKit-V.47
Förmodligen på grund av deras slarviga och lata attityd som bevis på deras slarviga lata attityd att de inte ens är kapabla att plugga för ett prov.
Högskoleprovet bör läggas ned med omedelbar verkan och jag säger det här som någon med vinnande tänkbarheter för provet. Idioter med 15 IQ kan komma in på Sahlgrenska med en sjuk tur och detta är inte acceptabelt

Det finns saker som stöder det du säger.
Det var något på tv för några år sedan om att många som kommit in på olika utbildningar med provet trillade av efter att terminerna gick. De var fler än de som kommit in med andra kvoter såsom betyg.
Sedan är ju människor olika också. Du har dock rätt i att provet går att plugga till och få bra på även om man inte är ett geni, men det stämmer ju egentligen med alla sätten att komma in på universitet.
Det finns en uppfattning bland vissa att högskoleprovet är nästan samma sak som ett IQ-test och det är däremot rent fel. Det är inte samma sak. Man kan få högt på HP med normal IQ. Skall man dra det ännu ett varv finns det de som menar att man kan träna på IQ-test också... :P
Det är egentligen ganska svårt att säga vem som bara är "smart av naturen" och vem som kan det de kan för att de tränat på det. Kanske rent av omöjligt.
Citera
2020-09-01, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngelsKit-V.47
Förmodligen på grund av deras slarviga och lata attityd som bevis på deras slarviga lata attityd att de inte ens är kapabla att plugga för ett prov.
Högskoleprovet bör läggas ned med omedelbar verkan och jag säger det här som någon med vinnande tänkbarheter för provet. Idioter med 15 IQ kan komma in på Sahlgrenska med en sjuk tur och detta är inte acceptabelt

Hela, och jag menar hela, poängen med HP är ju att det ska vara en livlina för dem som av olika anledningar fick kassa (dvs inte topp-)betyg eller en kass utbildning. Så att "avskaffa HP" kan jag garantera är helt oönskat från allas sida. Tvärtom skapar det mycket mer rättvisa om vi nu ska ha betygsantagning (som är rätt sjukt i sig...).

Som med precis allt annat fuskar man av en anledning, och den kan vara en oerhörd press att prestera i en värld där betygsinflationen har övergått alla rimliga gränser, och där en oerhört smart och välutbildad person kan hamna bakom ett pucko som gått Estetiska med 5or i allt. Det är knappast "hobbyfusk" på HP; det är din framtid på spel.

En person med "15 i IQ" hittar f.ö. inte ens till provlokalen.
Senast redigerad av Akademian 2020-09-01 kl. 15:19.
Citera
2020-09-04, 16:18
Medlem
lighten-ups avatar
Nu äntligen, efter mycket om och men, blir ännu en fuskande student definitivt utslängd från Läkarprogrammet. Denna gång i Uppsala. About fucking time, kan man väl lugnt säga. Allt enligt en artikel i UNT.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in