2020-09-02, 21:48
Medlem
tobbemanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Snarare nordvästra Skåne. Men Bertil Svensson talade inte någon utpräglad dialekt, han hade slätat ut den ganska rejält även om han talade med synnerligen markerade tungrots-r.

Såklart nordvästra, vände fel på väderstrecken.
Lyssnar man på Bjuv-dialekten så tycker jag att den var rätt lik såsom Bertil svensson talar. Det finns ju uppenbarligen några som har denna dialekt men det geografiska området måste vara väldigt litet. Ute vid kusten pratar de helt annorlunda.
Citera
2020-09-02, 21:55
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
100 timmar ā 1000 SEK eftersom ā betyder per styck.
När vi nu ändå är inne på ämnet: Precis hur ska ett ā uttalas i dylika sammanhang? Tror jag vet, men tänkte att det är bättre att fråga en extra gång
Citera
2020-09-02, 22:25
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Wiktionary är ju användarskapad så där är tillförlitligheten inte 100 %-ig.
Menar du verkligen att användarna inte kan sitt eget språk?

Citat:
Beträffande dialekt så skrev jag det i det inlägget du svarade på om du tittar tillbaka.
Fast då skrev du bara om "skrott" och "skrutt", inte om genus.
Citera
2020-09-02, 22:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
När vi nu ändå är inne på ämnet: Precis hur ska ett ā uttalas i dylika sammanhang? Tror jag vet, men tänkte att det är bättre att fråga en extra gång

Enklast förklarat ungefär som a i att.
Citera
2020-09-02, 22:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Menar du verkligen att användarna inte kan sitt eget språk?

Det är din formulering. Wiktionary är i likhet med Wikipedia inte helt tillförlitlig som rättesnöre eftersom det står alla fritt att ändra däri.

Citat:
Fast då skrev du bara om "skrott" och "skrutt", inte om genus.

Nej, jag exemplifierade med en/ett apelsin och härledde detta till dialektskillnader.
Citera
2020-09-02, 23:10
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Det är din formulering. Wiktionary är i likhet med Wikipedia inte helt tillförlitlig som rättesnöre eftersom det står alla fritt att ändra däri.
Åter igen så antyder du att användarna inte kan sitt eget språk, bara för att jag kom med bevis på att man visst kan säga "ett skrutt". Och det är höjden av arrogans.
Citera
2020-09-03, 04:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Åter igen så antyder du att användarna inte kan sitt eget språk, bara för att jag kom med bevis på att man visst kan säga "ett skrutt". Och det är höjden av arrogans.

Jag har alltid sagt "ett äppelskrott".
Citera
2020-09-03, 05:55
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbemani
Såklart nordvästra, vände fel på väderstrecken.
Lyssnar man på Bjuv-dialekten så tycker jag att den var rätt lik såsom Bertil svensson talar. Det finns ju uppenbarligen några som har denna dialekt men det geografiska området måste vara väldigt litet. Ute vid kusten pratar de helt annorlunda.

Jag kanske minns fel. Det kanske var så att han i själva verket hade talade med väldigt överdrivna tungspets-r, men hade behållit sin dialekt i övrigt? Hur som helst så hade han ett väldigt personligt sätt att tala tv-skånska. En idiolekt snarare än en dialekt.
Citera
2020-09-03, 06:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Jaha och du verkar riktigt snarstucken med tydliga tecken på att vilja försvara ditt eget språkbruk mer än att diskutera konstruktivt.
Citera
2020-09-03, 12:48
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Enklast förklarat ungefär som a i att.
Tack! Det stämmer med hur jag tror jag brukar säga.
Citera
2020-09-03, 15:33
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Jaha och du verkar riktigt snarstucken med tydliga tecken på att vilja försvara ditt eget språkbruk mer än att diskutera konstruktivt.
Fast det är tydligen inget fel på mitt språkbruk bara för att ditt är annorlunda i det här fallet.
Citera
2020-09-03, 15:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Fast det är tydligen inget fel på mitt språkbruk bara för att ditt är annorlunda i det här fallet.

Jag återger vad som är det lexikala rättesnöret via SAOL utan att blanda in mitt eget språkbruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in