Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Nej. Att det finns tydliga skiftningar i sammansättningen (olika färger) är ju ett tydligt tecken på att lagren inte kan ha bildats samtidigt, utan att det förekommit en markant förändring av något slag mellan varje tydligt utmärkt lager. Hur tjockt lagret är visar hur lång tid som förflutit mellan lagren.
Jag menar inte heller att alla lager lades exakt samidigt, utan efter varann, ett lager för varje enorm sedimentförande våg. Det kan ha gått flera timmar, dagar, veckor eller månader mellan viss lager.
Den markanta förändringen i färg och komposition kan bero på att vågorna med sediment kom från olika håll och hade fraktat partiklar långt ifrån.
Lagertjockleken varierar ganska mycket, men det är mer att de många olika lagren är så jämntjocka och löper helt parallellt utan att synbart brytas och bilda en liten sinuskurva eller jack vilket markerar erosion jag ser som tecken på att alla lager lagts utan större tidsrymder från nedersta till översta lagret.
Att det kan ha skett mellan två eller tre lager i följd vore en sak, men mängden lager gör det tydligt för mig - de kan inte ha lagts med årmiljoner emellan.