• 1
  • 2
2020-08-17, 10:19
Moderator
evilhoneys avatar
Psykologi: allmänt --> Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum
/Moderator
2020-08-18, 18:14
Medlem
Prinsessbakelses avatar
Två gånger då jag känt genuin, varaktig lycka var när jag köpte min första lägenhet och när jag fick ut min universitetsexamen efter närmare fyra års slit.

Det som var så fascinerande var att jag fick exakt samma intensiva lyckokänsla (som för övrigt bara uppståt vid dessa två tillfällen). Jag misstänker att den gemensamma nämnaren är friheten. Frihet från intensiva studier och frihet från kontrollerande curlingföräldrar.
Senast redigerad av Prinsessbakelse 2020-08-18 kl. 18:16.
2020-08-24, 02:53
Medlem
betlebubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jane-K
Vad har ni för stunder/minnen i livet där ni kände av äkta lycka. Kan vara väldigt små stunder eller en period i livet, vad som helst. Men berätta gärna nåt lyckligt minne
nintendo konsoler upp till gamecube är himmelsk magi, waverace, goldeneye007, turok, diddy kong racing, mario64 osv. 1 välgjord capriszoza är väl 2a.
2020-08-27, 10:53
Medlem
Jane-Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Vet inte om jag tror på lycka direkt.
Men insåg tidigt i livet att det består till större delen av tristess och lidande.
Så de få gånger jag har känt att ett ögonblick är perfekt har jag försökt spara det så tydligt jag bara kan i minnet för att kunna ta fram när livet är mindre perfekt.

Ett exempel är när jag var på första resan med mitt ex. Första morgonen på hotellet när vi vaknade och drog oss ett t a g var i den stunden så perfekt det bara kan bli.
Även fast hon inte betyder något för mig nu tar det inte ifrån att studien var perfekt, och brukar tänka på det ibland.

Ett annat exempel är när jagr på restaurang i Stockholm med familjen som barn. Inget märkvärdigt alls egentligen, men i stunden kändes det perfekt.

Jag håller med dig om det där när man minns tillbaka till något litet, inte så märkvärdigt men att det är en stund där man minns hur bra det kändes. Sådana där ospontana ” i nuet” minnen är för mig också de bästa och lyckligaste. De små stunderna.
2020-08-27, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jane-K
Vad har ni för stunder/minnen i livet där ni kände av äkta lycka. Kan vara väldigt små stunder eller en period i livet, vad som helst. Men berätta gärna nåt lyckligt minne

I 18 årsåldern trodde jag på ordet lycka.
Vid 25 trodde jag på ordet lycka.

Men därefter blev det som det tunnades ut.
2020-08-27, 11:07
Medlem
Jane-Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Ganska löjligt kanske, är inte direkt bungyjump men jag hoppade denna big-swing.

https://www.youtube.com/watch?v=S_uZ5izGSCI

Jag fattade inte riktigt att de var de var frågan om förrän jag stod där och va tvungen att hoppa, och när jag väl gjort de och märkte att allt gick bra så var jag så stolt och glad och hade fullt med energi att jag klarade av de.

Jag känner mig ofta lycklig när jag känner mig levande, men sen har jag också haft ett bra förhållande där vi hade bra stunder .

Men jag kan uppskatta ett riktigt hårt och kallt regn, ett ordentligt oväder för att sen befinna mig i värmen.
Så är det med de mesta i livet.

Inte alls löjligt förstår precis vad du menar när det kommer till levande stunder i livet. När man vågar gå utanför sin bekvämlighet och inser när man väl gjort det hur härligt det är, men något Man inte fattat innan...
Det kanske låter konstigt det här , men mina starkaste och faktiskt roligaste minnen Jag alltid kommer värdesätta stort är de minnena när livet var som mest utmanande.
Inget jag där och då kände var så kul kanske, men jag levde väldigt mycket i nuet för att jag var tvungen just då, och i efterhand så kände jag att de var då jag var som mest levande den period jag hade det som tuffast. Men sen när jag hade allt och var bekväm i livet så kände jag faktiskt inte alls samma ”lycka”

Jag tror att det har väldigt mycket att göra med att sådana där stunder i livet får energin inom en att bli kraftig, levande och rörlig. Vi har konstant energi inom oss men jag tror att den ibland kan vara ”passiv” Om man kanske är för bekväm, vilket kanske inte är meningen att den ska vara. Vilket betyder att vi kanske behöver utmana oss själva för att leva i samband med vår inre kraft/energin så att vi känner lycka.

Samma med min förre detta kärlek. Det var Väldigt levande, men det var det värsta och samtidigt det bästa jag varit med om. Inget lyckligt förhållande i stort sätt då vi hade ett stormigt förhållande men vi matchade så sjukt bra och hade så bra kemi att det var trots allt väldigt kul Och intensvit väldigt ofta.
2020-08-27, 11:09
Medlem
Jane-Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEWBACK
Jag älskar ljudet av regn. Första resan i en helt ny bil gör mig också lycklig för en kort stund.

Älskar också regn... kan vara något med att det är ett element, som eld, jord, luft , vatten... det skapar harmoni 😌
2020-08-27, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av betlebub
nintendo konsoler upp till gamecube är himmelsk magi, waverace, goldeneye007, turok, diddy kong racing, mario64 osv. 1 välgjord capriszoza är väl 2a.

Du kommer skämmas över detta svaret när du blir äldre.
Det är så nördigt att det tillomed blir pinsammt för oss andra.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback