2020-08-25, 11:10
Medlem
Dumpstra
Citera
2020-08-25, 11:19
Medlem
80231s avatar
Spagetti till frukost och middag. 3-4 ägg till lunch (viktigt då de innehåller en massa bra saker).
100+100 gram pasta per dag = 6 kg per månad, vilket kostar 60 spänn om du köper den billigaste spagettin på COOP eller ICA. Behöver du fler kalorier (många gör det), så är det bara att öka på mängden spagetti. Den kostar ju knappt något.

Storpack ägg kostar 40 spänn för 24 stycken (COOP), vilket gör att äggen kommer att kosta 200 spänn.

Totalt är vi uppe i 260 kronor för "basen" nu.

Då kan du leka lite med de resterande 1240 kronorna. Jag brukar göra tomatsås med tonfisk eller kyckling. Billig fryst kyckling hittar du på såväl COOP som ICA. Kyckling är bra då den går att göra i ugn och sedan frysa in, och så är det bara bara att ta fram och tina och sedan skiva upp det du behöver för dagen. Basilika är en bra krydda som funkar med tomatsås.

Du bör sikta på att få i dig 0,8 gram protein per kg kroppsvikt. Äggen ger dig 7 gram per styck. Annat protein (fågel, fisk, kött) ger dig runt 20 gram per 100 gram.

Vill du leva riktigt billigt så gör du pasta rosso (spagetti och ketchup), och så kör du vattenfasta två dagar, och så äter du enligt ovan en dag. Det är inte det roligaste, men sägs vara bra för att rensa ut lite skräp.
Senast redigerad av 80231 2020-08-25 kl. 11:22.
Citera
2020-08-25, 11:30
Medlem
fittslems avatar
Alltså om ni nu är så fattiga så kan ni gå till ICA och köpa varma koppen. Soppa för en vecka kostar typ 100kr. Ni fattilappar är fan inte smarta om ni inte har fattat det.
Citera
2020-08-25, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitecore
Sno eller låna en cykel och vips har du 2000 spänn extra att äta för. Bra för hälsan, fint väder.
Finns mängder med gratis svamp du kanske kan hitta när du cyklar till jobbet.
Cykla är verkligen jättebra för hälsan, ekonomin och miljön, därtill trevligt. Men jag förstår inte hur TS får mer matpengar av det? Tänkte du att han sparar busskort och bensinpengar? Eller ska han stjäla saker och sälja vidare för att slippa använda sina sparpengar?
Citera
2020-08-25, 11:37
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Alltså om ni nu är så fattiga så kan ni gå till ICA och köpa varma koppen. Soppa för en vecka kostar typ 100kr. Ni fattilappar är fan inte smarta om ni inte har fattat det.
En behöver inte vara fattig för att tycka att det är kul att planera så att en får i sig rätt mängd av det kroppen behöver till lägsta kostnad.
Citera
2020-08-25, 12:03
Medlem
Jag lever på 2k per månad och gör inte några rejäla utsvävningar. Tjacka nudlar om du är orolig är ju typ 10st för 30 spänn.
Citera
2020-08-25, 12:14
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Spagetti till frukost och middag. 3-4 ägg till lunch (viktigt då de innehåller en massa bra saker).
100+100 gram pasta per dag = 6 kg per månad, vilket kostar 60 spänn om du köper den billigaste spagettin på COOP eller ICA. Behöver du fler kalorier (många gör det), så är det bara att öka på mängden spagetti. Den kostar ju knappt något.

Storpack ägg kostar 40 spänn för 24 stycken (COOP), vilket gör att äggen kommer att kosta 200 spänn.

Totalt är vi uppe i 260 kronor för "basen" nu.

Då kan du leka lite med de resterande 1240 kronorna. Jag brukar göra tomatsås med tonfisk eller kyckling. Billig fryst kyckling hittar du på såväl COOP som ICA. Kyckling är bra då den går att göra i ugn och sedan frysa in, och så är det bara bara att ta fram och tina och sedan skiva upp det du behöver för dagen. Basilika är en bra krydda som funkar med tomatsås.

Du bör sikta på att få i dig 0,8 gram protein per kg kroppsvikt. Äggen ger dig 7 gram per styck. Annat protein (fågel, fisk, kött) ger dig runt 20 gram per 100 gram.

Vill du leva riktigt billigt så gör du pasta rosso (spagetti och ketchup), och så kör du vattenfasta två dagar, och så äter du enligt ovan en dag. Det är inte det roligaste, men sägs vara bra för att rensa ut lite skräp.

Lite OnT och lite mer kuriosa är att om man byter ut spaghettin mot ex potatis så kan man leva på 'basen' resten av livet. Ägg och potatis innehåller nämligen allt en människa behöver för att överleva. Eller ja, främst är det äggen som innehåller nästan allt, men de innehåller inte vitamin C. Det gör dock ex potatis.
Citera
2020-08-25, 12:40
Medlem
crock pot minst 5 l då även en mindre har nästan samma watt åtgång.
dvs billigare. köp bara kött när det är billigt. potatis ris pasta lök vita
bönor frysta grönsaker ärtsoppa.

dryga ut portioner med billigt hårt bröd.

som vanligt om du klarar dig på gröt så har du säkerligen pengar över
till och med.

kolla butikernas kort datum ska vara minst 30% billigare, men köp inte
färsk kyckling eller kött om du inte steker det samma dag.
Citera
2020-08-25, 12:51
Medlem
Inkommers avatar
Det finns restauranger som säljer frysta matlådor för 25-30kr. Billigt och bra 👍
Citera
2020-08-25, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BossMode
Hej!

Pga oförväntade kostnader har jag efter att ha betalt klart alla räkningar och så 3500kr kvar.

2000kr kommer gå till bensin då jag måste pendla till jobb. Vilket lämnar 1500kr till mat.

Jag har pengar i sparkonto men jag vill helst låta dem vara.

Jag är dålig på handla mat och lägger oftast mycket mer pengar än vad man borde.

Så ge mig massa tips hur gör jag för att leva på 1500kr i 30 dagar? Det är ju 50kr om dagen.
Du behöver inte pendla till jobbet varje dag. Sover du i bilen två nätter i veckan så sparar du lite pengar men det förutsätter att du kan tillaga mat på stormkök eller liknande.

Potatis är det billigaste som du kan äta. Kostar max 3 kr för att bli mätt. Komplettera med 5 köttbullar så har du en lunch för under 10 kronor. Du kan klara dig på runt 30 kr per dag vilket blir en tusenlapp per månad. Inte skojigt men det går. 2 skivor falukorv är inte heller dyrt men förgyller potatismåltiden. Riv potatis och stek som hamburgare (rårakor, rösti) så får du lite variation.

Håll dig långt bort från nudlar eftersom kilopriset är skyhögt. Makaroner kostar en tiondel mot nudlar, potatis likaså.
Citera
2020-08-25, 13:01
Medlem
Jag hade nyttjat sparkontot på så vis att jag dragit ut på det. Säg att du i normala fall ligger på ca 3-4000 kr i månaden på mat.

Då hade jag nu legat på 2-3000 kr i månaden på mat i någon månad med sparkontotshjälp, och då sedan fyllt på sparkontot igen med "sparade matpengar" efter den första månaden.

Annars är det ju rätt simpelt, åk till Willys och köp några kilo eldorado köttbullar och några kilo pasta.
Du kan även kolla vad du redan har hemma, kanske du redan har ett par kilo pasta hemma och då bara behöver köpa något till för ca 300 sek för att klara av första veckan

Edit: Risrätter blir också billigt, är du lat som jag så kör typ ris och fiskbullar eller fiskpinnar köp typ 5kg jasmine ris på willys för 79kr eller vad det kostar.
Citera
2020-08-25, 13:15
Medlem
Tiden mellan plugg och första lönen (ca 5 månader) levde jag på mindre ändå vill jag påstå. Köpte absolut ingenting som inte var rent livsnödvändigt. Mådde knappast bra, men överlevde.

2 måltider om dagen,
Havregrynsgröt med socker och kanel till frukost (ibland mjölk. köp laktosfri, den håller längre).

Middag (krydda efter smak/tillgång)
Ris eller Nudlar med frysta grönsaker,
Pasta med krossade tomater och en hackad lök
Knäcke med stekt eller kokt ägg

Drick mycket vatten, men aldrig så du blir mätt, det tänjer ut magsäcken och ökar hungerkänslan.

Var 4e vecka hämtade jag matlådor hos mina föräldrar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in