Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-23, 18:50
  #2377
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Funderar på att sälja mina Bitcoins och gå all in på Tesla istället. Bra idé att göra det nu? Är orolig att en större recession kommer och alla marknader går ner inklusive Tesla. Vad tror ni? Är Corona och mass arbetslöshet överdrivet?

Gör inte det för i helvete! Börserna är övervärderade öht - Tesla löjligt övervärderat. Lägg till detta att en dollar kostar högst 7 spänn vid årsskiftet.
Citera
2020-08-23, 22:25
  #2378
Medlem
rrpipers avatar
Har kollat lite resentioner på Polestar 2 jämfört med Tesla 3 och det verkar vara lite blandat men utan tvekan ingen stor fördel till Tesla 3 som bil. Den tydliga fördelen verkar vara laddningsnätverket. Nu är Tesla 3 en rätt mogen produkt jämfört med de nya elbilar som kommer och verkar stå sig bra, kanske fortfarande den mest prisvärda elbilen totalt sett enligt de flesta bedömare, men inte outstanding. Kanske kommer Tesla återigen få ett större försprång i pris/prestanda när Cybertrucken kommer ut?

Jag förstår inte hur den nulägessituationen kan motivera Tesla värdering. Hur svårt ska det vara att komma ikapp med laddningsstationer när många övriga tillverkare dessutom samarbetar?
Citera
2020-08-24, 06:06
  #2379
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Gör inte det för i helvete! Börserna är övervärderade öht - Tesla löjligt övervärderat. Lägg till detta att en dollar kostar högst 7 spänn vid årsskiftet.

Väldigt många bedömare säger precis tvärt om, att Tesla är rejält undervärderat, fortfarande trots uppgången till 2000 dollar per aktie. Det snackas om potentiell uppgång till 3000 dollar redan fram till splitten eller kort därefter.
Citera
2020-08-24, 06:50
  #2380
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyperbeast
Gör det som känns rätt för dig efter noggrann research. TSLA har en historia av korrigering och det kommer hända nu också. Tror dock inte den kollapsar och det är förmodligen en bra investering om du ska äga aktien länge. Företaget har mycket som talar väl för det under kommande år men inget är garanterat dock.



1 aktie blir 5. Värdet som aktien har efter stängning 31/8 delas på 5.

Tror mer på Tesla än Bitcoin i varje fall. I Kina och USA känns det som att alla äger en Tesla, bara i fattig Sverige där folk inte har råd. Så jag går nog all in på Tesla, känns tryggt så länge Musk lever.
Citera
2020-08-24, 06:51
  #2381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Gör inte det för i helvete! Börserna är övervärderade öht - Tesla löjligt övervärderat. Lägg till detta att en dollar kostar högst 7 spänn vid årsskiftet.

Ja, tycker också det känns som marknaden är övervärderad men samtidigt går allting bara uppåt trots hög arbetslöshet i många länder. Finns ingen logik längre när det kommer till ekonomi. Så du menar att jag ska vänta?
Citera
2020-08-24, 07:46
  #2382
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Tror mer på Tesla än Bitcoin i varje fall. I Kina och USA känns det som att alla äger en Tesla, bara i fattig Sverige där folk inte har råd. Så jag går nog all in på Tesla, känns tryggt så länge Musk lever.

Problemet är att Tesla är så mycket dyrare i Sverige än USA. Där har medelklassen råd med en Tesla Model 3.

T:ex. En Tesla Model 3 long range kostar i USA just nu 40 690 dollar. Dollarn kostar just nu 8,79 kr.
Det innebär att rakt av så blir det 357 665 kr. Hade bilen kostat det i Sverige så hade jag redan haft en Tesla Model 3 eller haft en under beställning.

Men nu kostar den bilen istället 659 900 kr i Sverige vilket är på tok för dyrt för mig. Det är en enorm skillnad mot USA. Även efter elbonusavdrag så är det för mycket.
Citera
2020-08-24, 07:55
  #2383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Problemet är att Tesla är så mycket dyrare i Sverige än USA. Där har medelklassen råd med en Tesla Model 3.

T:ex. En Tesla Model 3 long range kostar i USA just nu 40 690 dollar. Dollarn kostar just nu 8,79 kr.
Det innebär att rakt av så blir det 357 665 kr. Hade bilen kostat det i Sverige så hade jag redan haft en Tesla Model 3 eller haft en under beställning.

Men nu kostar den bilen istället 659 900 kr i Sverige vilket är på tok för dyrt för mig. Det är en enorm skillnad mot USA. Även efter elbonusavdrag så är det för mycket.

Ja, där har du också rätt. Tacka Löfven för det. I Kina kostar den också runt 350k SEK då dem har en fabrik här. Här i Beijing ser jag Model 3 överallt nu, känns som att 50% av bilarna i trafiken är Model 3 vilket är helt galet.
Citera
2020-08-24, 08:49
  #2384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Problemet är att Tesla är så mycket dyrare i Sverige än USA. Där har medelklassen råd med en Tesla Model 3.

T:ex. En Tesla Model 3 long range kostar i USA just nu 40 690 dollar. Dollarn kostar just nu 8,79 kr.
Det innebär att rakt av så blir det 357 665 kr. Hade bilen kostat det i Sverige så hade jag redan haft en Tesla Model 3 eller haft en under beställning.

Men nu kostar den bilen istället 659 900 kr i Sverige vilket är på tok för dyrt för mig. Det är en enorm skillnad mot USA. Även efter elbonusavdrag så är det för mycket.

Hur kommer det sig att en Tesla kostar så mycket mer i Sverige?
Citera
2020-08-24, 08:54
  #2385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Hur kommer det sig att en Tesla kostar så mycket mer i Sverige?

Moms på 25% för det första och sen kostar väl logistiken, men ja det är momsen som är det värsta. I Norge har de ingen moms på elbilar, så trots att det mesta inklusive bilar är mycket dyrare i Norge än Sverige så gäller inte det elbilar. De är faktiskt billiga där.
Citera
2020-08-24, 14:03
  #2386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
...ja det är ju ingen av jättarna som satsar på elbilar.... *suck* När bubblan spruckit är Tesla inte värt en bråkdel av Suzuki...

Elflyg i mach 4... ja herrejävlar... (framtiden för flyget ligger förvisso i väte-jetdrift - där är Tesla noll med i matchen, men snart öppnar väl Musk sin stora chutzpah-käft där också, om inte bubblan spruckit innan dess.).
Elon Musk har snackat en hel del om elflyg som åker supersonic och som kan både landa och lyfta vertikalt.

https://www.youtube.com/watch?v=RyS92KPQnjk&list=FL_kSwb0HiHUyv8eqfKRoskg& index=2

Elons snackande om elflyg har dessutom ökat på sistone. Lördagen den 15 twittrade han detta

https://twitter.com/elonmusk/status/1294607951357870082

och aktien ökade med mer än 11% nästa måndag.

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Gör inte det för i helvete! Börserna är övervärderade öht - Tesla löjligt övervärderat. Lägg till detta att en dollar kostar högst 7 spänn vid årsskiftet.
Är det därför Teslaaktien fortsätter stiga? Upp rejält på premarket. Börsen verkar i alla fall inte tycka att aktien är övervärderad. Snart kommer man kunna köpa en Tesla bil med en enda Teslaaktie pre-split. Sen kommer man kunna köpa en hel raktetuppskjutning med samma aktie.
__________________
Senast redigerad av brota 2020-08-24 kl. 14:36.
Citera
2020-08-24, 14:48
  #2387
Medlem
Japp, ser ut som att aktien köps innan öppning för nästan 100 dollar mer än vid stängning i fredags.
Citera
2020-08-24, 15:01
  #2388
Avstängd
wwrs avatar
En nobelpristagare skriver i självaste Pravda att systemet har spårat ur. Han skriver mest om Apple men det passar lika bra på Tesla.
Citat:
Stocks Are Soaring. So Is Misery.

Optimism about Apple’s future profits won’t pay this month’s rent.

Paul Krugman

For the recent rise in the market has been largely driven by a small number of technology giants. And the market values of these companies have very little to do with their current profits, let alone the state of the economy in general. Instead, they’re all about investor perceptions of the fairly distant future.

Unfortunately, ordinary Americans get very little of their income from capital gains, and can’t live on rosy projections about their future prospects. Telling your landlord not to worry about your current inability to pay rent, because you’ll surely have a great job five years from now,
https://www.nytimes.com/2020/08/20/o...mployment.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback