Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-21, 22:42
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Om ingen annan redan ifrågasatt din kommentar så får jag göra det. Du får nog komma med mer än så för att bli trodd?

Var och hur många gånger laddade din kompis?
Hur mycket kostade detta och hur lång tid tog det?
Behövde din kompis skaffa andra abonnemang eller fanns Tesla-stationer hela vägen?
Jo då några som frågat. Inte koll på exakt dina frågor. Var ingen direktresa men tror det fanns Tesla laddare men dom laddade på hotell en gång om jag kommer ihåg rätt. Rättade mig eftersom tiden går så fort... Var förra sommaren!!

Länkade tidigare till Tesla's reseplanerare och även andra har länkat alternativ.
Koll99 skrev tex
"Inte specifikt du men det var länge sedan jag läste så mycket skitsnack från folk som inte har en aning om vad de pratar om.

Stockholm-Paris, Tesla 3LR:

21:47 inkl total laddningstid/paus på strax under 3 timmar. Kostnad typ 900 spänn. 187,6 mil.

Jag har kört sträckan med bensin/diesel ett antal gånger och man kör inte fortare då heller eftersom man ju ändå behöver käka osv.

https://abetterrouteplanner.com/?pla...9-5f55746ee760


Folk behöver fatta att elbilar idag är otroligt bra. Laddnätverket spelar enorm roll om man pratar långresor, där är Tesla i särklass. Kör man mest korta resor kan man ha vad som helst."
Citera
2020-08-22, 01:13
  #74
Medlem
Jag körde 350mil med min modell 3 i somras på roadtrip. Notan för ström kom på 1380kr. Jag använde mestadels Tesla. Men även Fortum, circle k, bee, mfl.jag har inte gratis supercharging längre.

Resterande 1200 mil jag kört i år har kostat mig 0 kronor eftersom jag laddar gratis på jobbet.
Citera
2020-08-22, 08:43
  #75
Medlem
ForzaLeons avatar
Vi körde en veckas bilsemester i Skåne nu i sommar.
Kia e-Niro rymlig bil med bra komfort, gott om utrymme.
Blev närmare 300 mil den veckan och slutnotan slutade på 399 kr.

Löste laddabonnemang Bee Around där man får ladda fritt under en hel månad.

Funkade hur bra som helst och den enda extra väntetiden fick vi i Värnamo.
Där var det en som absolut ville ladda upp bilen till 90%.
Det går inte vidare fort på slutet med laddningen då.
Kostade oss lite extra tid där (10minuter).

Testade lite snabbt då Ionity lite snabbare laddning men värt 8.50kw?
Inte en chans, testet kostade typ en tjuga och synd att de inte har kvar 85 kr/laddning.
Nu står deras laddare tomma och inte många som använder dem.

Det flöt på bra under de här 300 milen och inget strul alls.
Bee kunde då bygga ut lite med extra 50 kW DC laddare.
Blir lite risk att det är upptaget när det bara finns en.

Där vi snabbladdade blev det att äta under tiden där pausen blev lite längre.

Boendet hade möjlighet att ladda under natten (Schuko)
Självklart kollar man upp att hotellet eller boendet har möjlighet att ladda.

Ja med lite planering (inte mycket) kan man då åka Sverige runt under en hel månad och
då endast betala 399 kr för att kunna ladda bilen.
Väljer man då att sova på t ex Scandic så har Bee oftast laddare på dessa hotell.

En resa ut i Europa med annan bil än en Tesla då blir det att planera lite extra.

MEN inte en chans att det skulle kosta 11 papp för mig att köra en resa ner till medelhavet.
Citera
2020-08-22, 10:00
  #76
Medlem
Nja laddar men på Ionity som är dyrt om man inte har en bil från de tillverkare som är med och betalar för det och man får rabatt blir det dyrt.
Men snarare 4000 än 11000.
https://abetterrouteplanner.com/?pla...2-883ca28d7c1b
Citera
2020-08-22, 11:20
  #77
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Vidare är det intressant att det kostar 11.000 enligt artikeln samtidigt som TS i åtskilliga trådar skrivit att det är gratis att köra elbil. Diskrepansen är slående..

Vissa føretag använder det i sin marknadsføring før att locka kunder. Lidl har gratis 50 kW-laddare utanfør ett antall av sina butiker såvitt jag førstår øver hela Europa (varav 11 i Sverige). Tiden är maximerad till 60 minuter, men på den tiden hinner man ladda från 20-80% med ett 64 kwh-batteri. Självklart räknar de in det i form av att man handlar längre = mer sälj i butiken.

Billig marknadsføring før dem, strøm kostar ju inte så mycket och det ger bra PR, samtidigt som kundens alternativpris är mycket høgre om de annars skulle vara tvungna att till exempel ladda hos ockrarna i Ionity.

Det finns självklart en mängd andra ställen i både Norge och Sverige med åtminstone 11-22kW men de tänker åtminstone inte jag skriva ut. Lite som att svampplockaren inte berättar om sina fyndplatser...

Om artikeln - som är låst så det får bli baserat på ingressen: Svårt att se att det skulle kosta 11.000 i verkligheten. Kanske før den som maxar på Autobahn med en ineffektiv elbil och bara laddar hos Ionity. I verkligheten frågar man nog lika ofta snällt på hotellet och laddar i värsta fall med 2,1kW-fart eller kollar på Chargemap, där kan man också filtrera på gratisladdare.
Citera
2020-08-22, 15:35
  #78
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
De kommer lägga på kilometerskatt och annat trams när det blir tillräckligt populärt och vi har även en viss brist på el nu när alla stora amerikanska bolag lägger sina verksamheter här.

Kilometerskatt kommer komma men detta på alla typer av bilar. Sedan har vi ingen elbrist i Sverige. Det vi har är en överföringskapacitetsbrist på vissa ställen vid vissa tidpunkter, en stor skillnad.
Citera
2020-08-22, 16:46
  #79
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Kilometerskatt kommer komma men detta på alla typer av bilar. Sedan har vi ingen elbrist i Sverige. Det vi har är en överföringskapacitetsbrist på vissa ställen vid vissa tidpunkter, en stor skillnad.

https://www.uniper.energy/sverige/ny...vaeckarklocka/
Citera
2020-08-22, 17:23
  #80
Medlem
Haloumis avatar
Som många andra är inne på, så är detta ett ickeproblem om man bara planerar sin resa lite. Om du promt måste ta elbilen till Franska Rivieran dvs.

Däremot, sätter du dig bara och kör utan minsta koll så finns det risk det blir dyrt, ja.

Du kan till exempel skaffa en månadsabb hos Bee för att få ner kostnaden avsevärt. Bara en av hundra saker man kan göra för att minimera kostnaden.
Citera
2020-08-22, 18:53
  #81
Medlem
En full laddning på tex ett 64kw batteri ska inte kosta mer än ca 250kr, 4kr per kwh, och då kommer man ca 40 mil.
Till Frankrike / Marsielle är det alltså 250 mil från Stockholm.
250/40 6-7 laddningar = 1750-2000kr.
Vissa hotell erbjuder gratis laddningar så man bör kunna komma undan betydligt billigare, man lär ju göra minst 3 övernattningar på en sån resa, så där kan man spara in 750kr i driftkostnader.
Så du kan i teorin komma undan billigare än än 1700kr utan hotellnätterna, runt 1500kr borde det kosta som mest och som minst ca 1000kr.
Verkar som denna artikel har laddat på dom absolut dyraste ställena.
Sedan har det aldrig lönat sig att ta bilen till Frankrike då hotellnätter och mat kan bli dyrt.
Men två hotellnätter plus 4 laddningar borde bli runt 1000+1000+1000, alltså 3000kr inklusive hotell.
Inom Sverige kan man alltså ladda med Bee för 399kr i månaden så där kan man i princip åka hur mycket som helst.
Citera
2020-08-22, 19:00
  #82
Medlem
Om alla går in på https://abetterrouteplanner.com så kan vi lägga ner all diskussion.

Det kostar mellan 0kr och 1300kr att köra till rivieran och tillbaka så länge man inte är en idiot.

O idioter har inte råd att köpa elbil.

Så. Slutdiskuterat.
Citera
2020-08-22, 19:02
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du snackar mycket dynga..
Till skillnad från dig så har jag en elbil.
Och det är på ytterst få Hotel som du kan ladda elbil, kanske på 1 av 100.

Laddplatser på alla mc donalds?
Sicket jävla skämt.. jag känner till 2 mc donalds i sydskåne/malmö-området som har laddstation, den ena har en fortumstolpe som betalstation, den levererar max 3,7 kW vilket innebär ca 20 timmar innan batteriet är fulladdat.
Den andra är en E.on-station, också betalstation, sunk-område i malmö där du inte gärna spenderar tid kvällstid, den brukar också vara blockerad av andra bilar, ibland parkeras skrotbilar där också några dagar i sträck..

Jag har två.

Köpte min första 2016.

Bor inte i Malmö. Vet inte hur ni har det där.
Citera
2020-08-22, 22:07
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
En full laddning på tex ett 64kw batteri ska inte kosta mer än ca 250kr, 4kr per kwh, och då kommer man ca 40 mil.
Till Frankrike / Marsielle är det alltså 250 mil från Stockholm.
250/40 6-7 laddningar = 1750-2000kr.
Vissa hotell erbjuder gratis laddningar så man bör kunna komma undan betydligt billigare, man lär ju göra minst 3 övernattningar på en sån resa, så där kan man spara in 750kr i driftkostnader.
Så du kan i teorin komma undan billigare än än 1700kr utan hotellnätterna, runt 1500kr borde det kosta som mest och som minst ca 1000kr.
Verkar som denna artikel har laddat på dom absolut dyraste ställena.
Sedan har det aldrig lönat sig att ta bilen till Frankrike då hotellnätter och mat kan bli dyrt.
Men två hotellnätter plus 4 laddningar borde bli runt 1000+1000+1000, alltså 3000kr inklusive hotell.
Inom Sverige kan man alltså ladda med Bee för 399kr i månaden så där kan man i princip åka hur mycket som helst.

Jag körde 143 mil till London förra året. Blev två stopp. Men det var mest för att vi hade platser att besöka på vägen. Först ett stopp i Tyskland för att sova. Sen Amsterdam där vi spenderade 5 dagar. Sen vidare till London därifrån.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback