Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-21, 14:42
  #61
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Allt kommer inte över en natt. I Norden kan du bila runt hur enkelt som helst med en elbil (och billigt), och hur ofta behöver du egentligen bila ned till södra Europa? Och för varje år kommer situationen bara bli bättre och bättre. Elbilar är här för att stanna, om 10 år kommer det knappt gå att köpa en ny diesel.


Jag håller med dig här, men de som köper elbil nu och får betala dyrt för varje mil är dom som finansierar utbyggnaden åt oss andra som köper elbil om 8 år när allt förhoppningsvis flyter på.

Tack för det!
Citera
2020-08-21, 14:47
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Jag håller med dig här, men de som köper elbil nu och får betala dyrt för varje mil är dom som finansierar utbyggnaden åt oss andra som köper elbil om 8 år när allt förhoppningsvis flyter på.

Tack för det!


Man behöver inte betala 11 tusen för att köra ner till Medelhavet.

Köper du en Mercedes EQC, Audi E-Tron eller liknande så kostar det 100-200:-/mån för ett abonnemang hos Ionity. Då kostar laddningen drygt 3:-/kWh vilket ger en kostnad på under 10:-/mil och alltså i paritet med dieselbilen. Kör man Tesla så är det ännu billigare, alternativt gratis om man har en bil med fri laddning.

Att lyckas få det att kosta 11 000:- är fanimig en bedrift i sig. Det ger ett kWh-pris på runt 9:-. Ionity utan abonnemang tar 8,70:-/kWh. Vart fan har de laddat egentligen?

När man laddar hemma sparar man nästan 10:-/mil på bränslet.
Citera
2020-08-21, 14:59
  #63
Medlem
Syftet med en elbil är väl ändå att åka till jobbet, handla, skjutsa ungar till träning.

Inte att åka ända till medelhavet.

I många länder, som Tyskland, kommer dessutom mycket av elen från kolkraft. Så reser man genom sådana länder försvinner eventuell miljövinst.
Citera
2020-08-21, 15:07
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muchogusto
Syftet med en elbil är väl ändå att åka till jobbet, handla, skjutsa ungar till träning.

Inte att åka ända till medelhavet.

I många länder, som Tyskland, kommer dessutom mycket av elen från kolkraft. Så reser man genom sådana länder försvinner eventuell miljövinst.
Kör man en Tesla så är det inga som helst problem att åka ner till medelhavet. Det kostar någon hundralapp eller är helt gratis beroende på vilken tesla bil man har. Tesla har sitt egna laddningsnätverk som är överlägset billigast och som dessutom enbart går på förnybar el. Så det är precis lika miljövänligt i alla länder.
Citera
2020-08-21, 15:13
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneebeen
Elbilen är byggd för att vara i staden inte på landsväg.

Kör du i motorvägsfart med din elbil kommer du se hur fort batteriet sjunker i kapacitet,är som att köra en dieselbil hela tiden på reserven,vem vill ha den stressfaktorn i sitt liv ?


Så är det givetvis inte alls.
Citera
2020-08-21, 15:25
  #66
Medlem
sneebeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Kör man en Tesla så är det inga som helst problem att åka ner till medelhavet. Det kostar någon hundralapp eller är helt gratis beroende på vilken tesla bil man har. Tesla har sitt egna laddningsnätverk som är överlägset billigast och som dessutom enbart går på förnybar el. Så det är precis lika miljövänligt i alla länder.


Tesla har köpt sig rätten till grön el, vad du får för el i din bil vet du inte.
Citera
2020-08-21, 17:20
  #67
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru
misstänker BS artikel!

Kompis körde Tesla 3 till paris i somras och kostade en spottstyver!

Om ingen annan redan ifrågasatt din kommentar så får jag göra det. Du får nog komma med mer än så för att bli trodd?

Var och hur många gånger laddade din kompis?
Hur mycket kostade detta och hur lång tid tog det?
Behövde din kompis skaffa andra abonnemang eller fanns Tesla-stationer hela vägen?
Citera
2020-08-21, 17:43
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Om ingen annan redan ifrågasatt din kommentar så får jag göra det. Du får nog komma med mer än så för att bli trodd?

Var och hur många gånger laddade din kompis?
Hur mycket kostade detta och hur lång tid tog det?
Behövde din kompis skaffa andra abonnemang eller fanns Tesla-stationer hela vägen?

Inte specifikt du men det var länge sedan jag läste så mycket skitsnack från folk som inte har en aning om vad de pratar om.

Stockholm-Paris, Tesla 3LR:

21:47 inkl total laddningstid/paus på strax under 3 timmar. Kostnad typ 900 spänn. 187,6 mil.

Jag har kört sträckan med bensin/diesel ett antal gånger och man kör inte fortare då heller eftersom man ju ändå behöver käka osv.

https://abetterrouteplanner.com/?pla...9-5f55746ee760


Folk behöver fatta att elbilar idag är otroligt bra. Laddnätverket spelar enorm roll om man pratar långresor, där är Tesla i särklass. Kör man mest korta resor kan man ha vad som helst.




Och ja, artikeln är BS.
Citera
2020-08-21, 18:06
  #69
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Inte specifikt du men det var länge sedan jag läste så mycket skitsnack från folk som inte har en aning om vad de pratar om.

Stockholm-Paris, Tesla 3LR:

21:47 inkl total laddningstid/paus på strax under 3 timmar. Kostnad typ 900 spänn. 187,6 mil.

Jag har kört sträckan med bensin/diesel ett antal gånger och man kör inte fortare då heller eftersom man ju ändå behöver käka osv.

https://abetterrouteplanner.com/?pla...9-5f55746ee760


Folk behöver fatta att elbilar idag är otroligt bra. Laddnätverket spelar enorm roll om man pratar långresor, där är Tesla i särklass. Kör man mest korta resor kan man ha vad som helst.

Och ja, artikeln är BS.

Hej och tack för ett bra och utförligt svar!

Som jag hoppas att du förstod var mitt inlägg inte menat som kritik utan bara för att få mera info?

För de flesta, 11 månader om året fungerar en elbil utmärkt.

Den dagen man skall åka riktigt långt kan det men måste inte bli besvärligare?

Självklart tar det tid att gå ifrån ett energislag som funnits i över hundra år till ett helt nytt men jag tycker att det har gått verkligt bra!

Hade jag de ekonomiska förutsättningarna för att byta bil, så hade jag valt en ren elbil.

Mina normala körbehov täcks mycket bra av dagens elbilar och de få gånger per år jag inte skulle klara mig skulle jag kunna hyra en bil..

Återigen tack för ett bra svar från mecanicus
Citera
2020-08-21, 18:46
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Hej och tack för ett bra och utförligt svar!

Som jag hoppas att du förstod var mitt inlägg inte menat som kritik utan bara för att få mera info?

För de flesta, 11 månader om året fungerar en elbil utmärkt.

Den dagen man skall åka riktigt långt kan det men måste inte bli besvärligare?

Självklart tar det tid att gå ifrån ett energislag som funnits i över hundra år till ett helt nytt men jag tycker att det har gått verkligt bra!

Hade jag de ekonomiska förutsättningarna för att byta bil, så hade jag valt en ren elbil.

Mina normala körbehov täcks mycket bra av dagens elbilar och de få gånger per år jag inte skulle klara mig skulle jag kunna hyra en bil..

Återigen tack för ett bra svar från mecanicus

Inte alls illa ment, mer tråden som sådan...

För de flesta funkar det alldeles utmärkt 12 mån/år MEN det kräver att man tänker på ett annat vis. Inklusive drift är den billigare än fossilbilar trots högt inköpspris - det kräver bara att man kör lite mer för att få ihop kalkylen. Och man skall ju inte jämföra den med en 15 år gammal Golf utan med en ny fossilbil.
Citera
2020-08-21, 19:12
  #71
Medlem
cateatdogs avatar
Tror inte på detta. Har iofs en laddhybrid men har bekanta som semestrar med elbilar och har funkat. Dom har dock valt att sova på guesthouse/Hotel som erbjuder laddning + pausat på ställen där det finns laddning.

Köper att det tar längre tid, därför jag väljer laddhybrid, men priset på laddning går jag inte på.
Citera
2020-08-21, 19:47
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Visar hur långt fram Tesla ligger. Dom har sitt eget laddningsnätverk genom hela Europa där Teslaägare kan ladda snabbt till en spottstyver.

Andra elbilar är inte lika lyckligt lottade.
Inte längre... köper du en tesla idag är det lika dyrt att ladda som för alla andra. Det lönade sig inte att subventionera elen tydligen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback