Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-19, 07:19
  #193
Medlem
wwrs avatar
Soros säger att Sverige är själviskt som inte ger Italien pengar. OS är ett bra exempel på hur fel han har. Det visar också hur felaktig politik hans och EU:s tänkande medför. De vill bara att man skall låna pengar "så löser det sig nog på något sätt". Det som händer är att de sparsamma (ex Sverige) också måste låna och snärjs i skuldfällan och tappar kontrollen över landet. Det är vad Soros vill.

Förra året vann italienarna arrangemangen till vinter-OS 2026 mitt framför näsan på Sverige. Vi tvekade om de ekonomiska konsekvenserna.
Citat:
Milan-Cortina d'Ampezzo has been chosen to host the 2026 Winter Olympic Games, beating Stockholm-Åre's bid.
...
The bid by Stockholm and the Åre ski area – which hosted the World Ski Championships in February – appeared to be running out of steam a few months ago due to a lack of funding commitments, but the government later swung behind it.

But it failed to convince IOC delegates, who voted 47-34 in favour of Milan-Cortina d'Ampezzo.
https://www.thelocal.com/20190624/wi...kholm-re-italy

Regionen som skall arrangera OS betraktas som välmående/blomstrande.
Citat:
The prosperous northern Italian regions of Lombardy and Veneto, representing “Team Milan-Cortina,” has won the bid to host the 2026 Winter Olympic Games.

Till att börja med sade italienska regeringen
Citat:
as the government, we won’t provide a single euro — neither for direct nor indirect costs.”

Men redan 2019 lät det däremot så här
Citat:
Fast-forward to today, however, and the government has already changed its tune. The coalition government has said it will kick in about 415 million euros ($473 million), most of which would go towards security. “In Italy we have a saying, ‘Saltare sul carro dei vincitore,’” said Massimiliano Trovato of Istituto Bruno Leoni, which translates to “To jump on the bandwagon.

Citat:
budgeted to cost $1.6 billion.

Italian government, plus Lombardy, Veneto, the city of Milan and the tiny alpine municipality of Cortina d’Ampezzo will still be on the hook for roughly $700 million, Trovato estimates. That figure is manageable, he says, as long as the organizers don’t go over-budget. They almost always do.

cost-overruns ... Winter Games, it averages to 142 percent over-budget.

“I have long been against these kinds of projects,” he says. “The Olympics is like throwing a very expensive party. Some people like very expensive parties. But there may be better ways to spend public funds.”

Citat:
Italy Undersecretary of State Giancarlo Giorgetti sheepishly told reporters, “We have budget problems in Italy but I think that this is something that everyone has.”
faktakoll:
Italien statsskuld 135%. Mer än dubbelt så mycket som är tillåtet inom euro-samarbetet
Sverige statsskuld: 35%

Den italienska optimismen är välkänd
Citat:
The Italian government had forecasted Italy’s public debt would begin to swing lower in the next decade to 120 percent of GDP, a forecast that the OECD, for one, isn’t buying.

Citat:
Prime Minister Giuseppe Conte told "... our Games leave a mark on history. ...
"This is the dream of an entire country, and not only the government but also the regions."
https://finance.yahoo.com/news/italy...153709706.html

Nu måste Sverige via EU låna för att bidra till Italiens OS-arrangemang. Det är absolut fel.

Det Soros och EU vill är att de som slösar skall få fördelar. Då lånas mer pengar upp och storfinansen tar alltmer kontroll över våra regeringar. Vanligt folk inflytande på politikernas agerande minskar och företagens inflytande ökar.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-08-19 kl. 07:33.
Citera
2020-08-19, 07:24
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Han vill utplåna Sverige och alla andra länder. Kan vara bra att ha i åtanke när man tar del av hans gift. En extremt farlig person både förr och nu.
Stämmer, har alltid undrat varför inte någon underättelseorganisation inte har sänt något
likvideringsteam för länge sedan? Han är som en Bond superskurk och tyvärr har vi ingen 007.
Citera
2020-08-19, 21:52
  #195
Medlem
Thuriazs avatar
Om nu Soros är så jävla osjälvisk kan man ju ifrågasätta hur han ens har kunnat bli miljardär för det är fan inte genom osjälviska handlingar. Om han nu är så osjälvisk borde han avvara åtminstone halva sin förmögenhet till att fixa "klimathotet" eller de ekonomiska förlusterna media och politiker orsakat tack vare ett relativt ofarligt virus.
Citera
2020-08-19, 22:00
  #196
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Andersson om Soros kritik: “Lätt vara generös med andras pengar"

https://www.svd.se/latt-vara-generos-med-andras-pengar
Citera
2020-08-20, 14:15
  #197
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Stämmer, har alltid undrat varför inte någon underättelseorganisation inte har sänt något
likvideringsteam för länge sedan? Han är som en Bond superskurk och tyvärr har vi ingen 007.

Kul att du nämnde Bond. Jag såg Älskade Spion på TV häromdagen. Det slog mig att skurken påminner en hel del om Soros, och att han vill utplåna både Sovjet och USA.
I dagens Soroshyllande medieklimat, med diverse krönikörer som dessutom ger ut böcker på bolag som kontrolleras av honom är det lätt att glömma bort att han sågs som en superskurk under nittiotalet och tidigare. Nu är det tvärtom. En märklig vändning.
Citera
2020-08-21, 00:30
  #198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Kul att du nämnde Bond. Jag såg Älskade Spion på TV häromdagen. Det slog mig att skurken påminner en hel del om Soros, och att han vill utplåna både Sovjet och USA.
I dagens Soroshyllande medieklimat, med diverse krönikörer som dessutom ger ut böcker på bolag som kontrolleras av honom är det lätt att glömma bort att han sågs som en superskurk under nittiotalet och tidigare. Nu är det tvärtom. En märklig vändning.
Jag kommer ihåg när han sabbade Sveriges ekonomi på nittiotalet, hade jag varit statsminister då hade jag skickat Hamilton.
Citera
2020-08-21, 00:37
  #199
Medlem
bombaccis avatar
Som andra skrivit i tråden, gör vi tvärtom mot vad han tycker så har vi förmodligen gjort en del rätt.

tycker han kan hålla käften bara.
Citera
2020-08-21, 14:37
  #200
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Jag kommer ihåg när han sabbade Sveriges ekonomi på nittiotalet, hade jag varit statsminister då hade jag skickat Hamilton.

På 90-talet kallades han "Spekulant". Idag kallas han Filantrop.
Hans attack mot den svenska kronan försvarades av en hel del politiker som att han hade hjälpt oss att förstå en svaghet.
Citera
2020-08-21, 15:03
  #201
Medlem
wwrs avatar
Enligt SR medförde hans attack mot kronan 1992 att hushållens köpkraft försvagades 10 år framåt. Hela valutareserven kan ha utplånats. Det har länkats i tråden.

Som tack för det bjöd vi in honom till middag med kungen! Snacka om ett land som vill utplåna sig själv.
Citat:
In 1992, Soros became famous in Sweden after an extensive currency speculation affair against the Swedish krona, which subsequently triggered a mass shift of deposits to other currencies for fears of the krona's collapse. In 1998, six years thereafter, Soros was invited to Sweden. In addition to a dinner with the Royal family, a meeting with Swedish magnate Peter Wallenberg and a lecture at the School of Economics, he also held a lecture to at the Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI).
https://sputniknews.com/politics/201...soros-loyalty/

Det gick nästan inte att googla fram i svenska media.

Citat:
His Master's Voice: Swedish MEPs in Soros' Servitude
Det är EU som är problemet. Det är hans redskap numera. Han säger sig vara en "entusiastisk supporter" av EU. Vad gubben och hans kompisar gör med sina pengar går inte att stoppa. Men EU borde (i teorin) gå att påverka eller lämna.

Har inte kollat källan här:
Citat:
I Europaparlamentet är det de svenska politikerna som anses vara de allra mest "lojala allierade" med finansmannen George Soros

Bland svenskarna finns högprofilerade namn som Lars Adaktusson (KD), Anna Maria Corazza Bildt (M), Peter Eriksson (MP), Fredrick Federley (C), Gunnar Hökmark (M) och Soraya Post (Fi).

En annan politiker som anses vara "allierad" med Soros är den irländska IRA-bombaren Martina Anderson,
https://www.friatider.se/svenska-pol...t-soros-lojala
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-08-21 kl. 15:19.
Citera
2020-08-21, 15:38
  #202
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
På 90-talet kallades han "Spekulant". Idag kallas han Filantrop.
Hans attack mot den svenska kronan försvarades av en hel del politiker som att han hade hjälpt oss att förstå en svaghet.
Vad jag förstår var det samma sak som Soros hade gjort mot England några månader innan. Både Sverige och England hade låst sina valutakurser mot D-mark men inte klarat av att hänga med tyskarna. Det utnyttjade Soros. Så attacken mot Sverige var nog att förvänta för de som kunde området. Soros gjorde det i alla fall.

Det är ingen som hänger med tyskarna. Nu faller Medelhavsländerna som käglor för euron och Sverige måste betala för det, fast vi inte ens använder euro. EU-problem igen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-08-21 kl. 15:46.
Citera
2020-08-21, 22:16
  #203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
På 90-talet kallades han "Spekulant". Idag kallas han Filantrop.
Hans attack mot den svenska kronan försvarades av en hel del politiker som att han hade hjälpt oss att förstå en svaghet.
jag hade inte givit en skit vad han hade kallats, Hamilton eller motsvarande hade aktiverats.
Citera
2020-08-21, 22:51
  #204
Medlem
Krimkolls avatar
Det där äcklet Soros vill ju bara ha enorm massinvandring till Europa och i synnerhet till Sverige. Pengar till EU, coronafonder, miljö och annat går bara ned i ett enormt svart hål som alltid slutar i massinvandringen till Sverige och dess oerhört negativa och hemska konsekvenser för vårt land och vårt folk.

Det är bara sjuklöverpartier som slickar hans röv, med vidriga Lööf i spetsen som verkar dyrka denna typ.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback