Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-20, 20:59
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Vart hittar du en gratis laddstation?

Solna Centrum har gratis laddning, om man håller sig till max p-tid.

Lör-sön är det 3h fri parkering.
Citera
2020-08-20, 21:16
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Solna Centrum har gratis laddning, om man håller sig till max p-tid.

Lör-sön är det 3h fri parkering.

hur mpnga är det i kö på det uttaget? kan man ladda annat också?
Citera
2020-08-20, 21:40
  #27
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Svenska journalister har undersökt vad det kostar att köra på bilsemester med elbil.
Resultatet blev en kalldusch för elbilsägare.

En resa ner till franska rivieran skulle ta en dag längre med den genomsnittliga elbilen, jämfört med en dieselbil.
Det kan väl tyckas vara okej, men då tillkommer också mer planering av rutten och en extra övernattning på 700-900 kronor.

Men det var inte det värsta, långt därifrån..
Den riktiga chocken får vi när vi ser vad det kostar att ladda elbilen längs resan, enligt journalisterna kostar det elbilsägaren 11.000 kronor att ladda sin elbil under en resa från sverige till medelhavet och tillbaks igen!

Samma resa med en dieselbil skulle enligt journalisterna kosta endast 4000 kronor, dessutom skulle det gå betydligt smidigare och snabbare, när familjen med elbilen ankommer till medelhavet har familjen med dieselbilen redan varit där i ett helt dygn!

Anledningen är att snabbladdning/DC/CCS-laddning är väldigt dyrt att ladda, dessa laddstationer tar mellan 6-24 kronor per kWh, och förbrukningen på elbil ligger på mellan 1,5-4 kWh beroende på väder, hastighet etc.
Många av laddstationerna kräver också ett abonnemang eller avtal innan man kan ladda på stationen, detta komplicerar ytterligare körningen för elbilsföraren.

Det gäller att hela familjen med barn och fru är på gott humör under resan, när det inkluderar nattliga laddpauser i öde industriområden, till en kostnad som är tre gånger högre än en valfri dieselbil...

Diskutera ämnet seriöst tack!

länk:https://teknikensvarld.se/dyr-resa-m...ils-semestern/

Det finns såklart fördelar men när man kollar på allt vad regeringen har gjort för att folk ska köra elbilar så väger det knappt över till en fördel ändå.

På mitt jobb så har de laddningsstolpar och för att det inte ska bli en förmån så har skatteverket några regler som företaget anpassat sig efter och även dessa gör att det blir billigare för de med elbil att parkera och ladda än om jag ska parkera min dieselbil. Kommer inte ihåg exakt summa men det var något att jag skulle betala 10 kronor mer för en vanlig parkering per dag än en elbil som laddas.

Men ser man på helheten så blir det för dyrt för en sån som jag som kör blandat. Dvs inte enbart stadskörning utan även längre distanser. Inköpspriset är säkert 30-40% högre på elbilen och sen tillkommer det investering av laddningsstation och vad kommer hända när de tar bort alla skattelättnader och fördelar som de har just nu. De kommer lägga på kilometerskatt och annat trams när det blir tillräckligt populärt och vi har även en viss brist på el nu när alla stora amerikanska bolag lägger sina verksamheter här.
Citera
2020-08-20, 21:46
  #28
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Vart hittar du en gratis laddstation?

Företag i trakten har det i alla fall för att locka kunder. Har ingen elbil själv och jag trodde nog att utbudet var större men nu när jag letat efter det så ser jag att de flesta ändå är kopplade till någon form av tjänst.
Citera
2020-08-20, 22:16
  #29
Medlem
Det finns en station i Kungälv - en Tesla station!

Det ser ut som ett öken område - det finns 300 stationer - och på nätterna står det kanske 2 bilar.


Det kommer att bli en sån fet smäll i ansiktet på er miljöextremister.
__________________
Senast redigerad av Whistlehead 2020-08-20 kl. 22:21.
Citera
2020-08-20, 22:19
  #30
Medlem
Felet man gör är inte att man har en elbil. Felet är att man bilar ner till södra europa när flygbiljetter + en veckas hyrbil + bensin är billigare. För ärligt talat, hur mycket finns det att se längs motorvägen som är roligare än att flyga?

Ner till södra Frankrike exempelvis. Ca 250 mil. Tur och retur 500 mil.

500 mil * rimlig milkostnad inkl värdeminskning: 500 * 50 = 25 000.

4x flyg tur och retur: 2500 * 4 = 10 000
Hyrbil i Frankrike 7 dagar. Ca 3000-4000.

Idiotresa i bil: 25 000 SEK+
Smart resa i moderniteten flygplan: ca 15 000 SEK.

Och nej, miljöproblemet är inte flyget i sig, det är att du ska långt. Det är ofta lika illa att åka bil långt som att flyga långt (mer sannolikt om bilen har 2 passagerare + förare eller mindre) tack vare att flyget glider på enklare uppe i himmeln tack vare det låga luftmotståndet.
__________________
Senast redigerad av kalleboool 2020-08-20 kl. 22:29.
Citera
2020-08-20, 23:02
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FahneHoch
hur mpnga är det i kö på det uttaget? kan man ladda annat också?

Har alltid varit laddare ledigt när jag varit där. Vardag kväll såsom kl 12.00 en söndag.
Tror det är 8-10 laddare.

Enbart typ 2-laddare.
Citera
2020-08-20, 23:02
  #32
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
En fråga, varför skulle det vara gratis att ladda en bil? Förväntar sig folk det?

Klart det ska vara gratis eller nästan gratis att köra elbil, annars finns det ju ingen poäng med det.
Citera
2020-08-20, 23:06
  #33
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Finns det någon websida/app där man kan se en karta över laddstationer i EU (inklusive laddkapacitet och aktuella priser)? Annars måste det ju bli riktigt svårt att elbilssemestra i Europa...

Goingelectric.de är den bästa sidan, där har du all info plus kommentarer från elbilsförare som laddat där, är alltid aktuella uppdateringar där.
Priser kan du dock inte alltid se, ofta är det olika priser beroende på vilket avtal du har etc.
Citera
2020-08-20, 23:08
  #34
Avstängd
wwrs avatar
Det verkar snårigt att ta reda på vad det egentligen kostar att åka elbil. Man verkar lätt hamna i situationer där det blir dyrt.

Det är politikernas fel. De pratar om klimatkatastrof. Men de gör ingen större satsning på att ta fram billig, standardiserad laddning med god spridning av stationer.

Så länge det mest pratas om elbilar men lite görs konkret så kommer folk inte att använda sådana.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-08-20 kl. 23:28.
Citera
2020-08-20, 23:14
  #35
Medlem
PeterNosters avatar
Av det lilla man kunde läsa gratis framgår inte hur gammal artikeln är.
Varför ladda vid En 50kW laddare när det finns 150 kW och snabbare.

Priset vid Ionics laddare var tidigare 8 Euro/laddtillfälle inte per kWh.
Hade du kört nästan tomt och hade stort batteri så blev det inte mycket/kWh.

Nu har de visserligen ändrat priserna men med ett årskort är priset ändå cirka 3,50/kWh.

Resa Stockholm - Nice:
Bil: Tesla long Range bakhjulsdriven
Restid: 26h29min varav 4h10min för 11 laddningar.
Kostnad: 82 Euro + 66 SEK + 173 DKK + 8 CHF.

https://abetterrouteplanner.com/?pla...1-6b54fe293b01

Resa Stockholm - Nice:
Bil: KIA e-Niro 64 kWh.
Restid: 30h23min varav 7h1min för 13 laddningar.
Kostnad: Ofullständiga uppgifter.

https://abetterrouteplanner.com/?pla...9-48e7dd07ac00
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2020-08-20 kl. 23:28.
Citera
2020-08-20, 23:23
  #36
Medlem
Typisk klicka-på-mig artikel från en fallerande tidning.

Självklart kostar det inte 11 000kr att ladda en elbil för knappt 600mils resa.

De har räknat fram siffran genom att inte åka hemifrån fulladdad, välja de dyraste laddplatserna och inte ladda på hotellen (där det alltid ingår).

Med deras ”metod” skulle det kosta 1 100kr att åka från Stockholm till Malmö.

I verkligheten kostar det ca 80kr med exempelvis vattenfall Incharge som finns på typ alla McDonalds.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback