Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-20, 16:26
  #13
Medlem
Mongoprofetens avatar
Det är klart att det blir dyrt när tekniken i dagens elbilar är helt efter (tänker framförallt på batterierna och dess dåliga räckvidd). Dessutom är det svårt att hitta ladddstationer, med tanke på att infrastrukturen inte är helt utbyggd runt om i Europa. Med tanke på allt det här, så är det ren idioti att ens försöka att bilsemstra med en elbil. Förbränningsmotor är fortfarande det bästa alternativet.

Blev dock inte förvånad att BAB7 låg bakom den här tråden.....också. Sälj din jävla elbil och gå vidare i livet någon gång. Gå över till en förbränningsmotor istället. Tills "solid state batterier" blir en ny standard i framtiden.
__________________
Senast redigerad av Mongoprofeten 2020-08-20 kl. 16:29.
Citera
2020-08-20, 16:27
  #14
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru
misstänker BS artikel!

Kompis körde Tesla 3 till paris i somras och kostade en spottstyver!

Visar hur långt fram Tesla ligger. Dom har sitt eget laddningsnätverk genom hela Europa där Teslaägare kan ladda snabbt till en spottstyver.

Andra elbilar är inte lika lyckligt lottade.
Citera
2020-08-20, 17:38
  #15
Medlem
Oj. Det kostar ju mer än det smakar? 11000 kr ock ändå komma försent fram
Citera
2020-08-20, 17:59
  #16
Medlem
Misstänker att många gör som jag gjort här: En elbil (Mercedes EQC) som firmabil, fungerar förträffligt till den mesta körningen, samt bensinbil som reserv. Dessutom privata bilar som går på bensin. Som många redan framfört så är ett av de större problemen med laddstationerna att de kräver avtal och diverse olika betalningsmetoder, ingen tar vanliga kort. Då det för egen del är tillfyllest med laddning nattetid i eget garage till det som bilen används till så anser jag elbil vara en bra lösning, dock ofta i behov av kompletterande fordon.
Citera
2020-08-20, 18:37
  #17
Medlem
Som alltid är det fossilbilsägare som ser problem, där elbilsägare själva inte ser nått problem.

Bortsett från rena faktafel...

- Förbrukning på en elbil är ca 0,140-0,280 Wh/km
- Att ladda snabbladda kostar oftast 0 kr (vissa Tesla) - ca 2.50-3 kr/kWh (vissa Tesla) - ca 4-6 kr/kWh (dom flesta snabbladdare) - ca 7-9 kr/kWh (Ionity). Jag har aldrig sett pris över 10 kr/kWh men nån kan säkert hitta nån laddare som kostar mer, precis som man säkert kan hitta nån mack i Europa där soppan kostar 25 kr/liter.

...så är snabbladdning en väldigt liten del av elbilens förbrukning. Majoriteten ca 80-95% laddas hemma till priser runt ca 0-1,50 kr/kWh. Om resterande 5-20% blir lite dyrare så blir totalsumman för helåret fortfarande mycket lägre än en fossilbil.

Jag har kört elbil i 6 år, gjort över 200.000 km varav 100.000 km i Europa och min totala laddkostnad under dessa 6 år är långt under artikelns 11.000 kr, troligen nånstans kring 5000 SEK (under 1000 SEK per år).


Om man vänder på steken. Om bensinbolagen erbjöd 2 olika avtal.
A -16 kr/liter överallt
eller
B - 3 kr/liter i din hemstad och 30 kr/liter utanför din hemstad.

Vilket avtal skulle du välja till din fossilbil?
__________________
Senast redigerad av home-sapiens 2020-08-20 kl. 18:41.
Citera
2020-08-20, 19:01
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Där har du fel.

I Sverige hittar du i stort sett inga gratis laddstationer, enda undantaget är extremt långsam AC-laddning, tex med 3,7 kW laddstryka, dessa är dock helt värdelösa då det tar 24 timmar att ladda upp bilen på dessa stolpar..
En fråga, varför skulle det vara gratis att ladda en bil? Förväntar sig folk det?
__________________
Senast redigerad av HalHandyman 2020-08-20 kl. 19:28.
Citera
2020-08-20, 19:31
  #19
Medlem
Drozds avatar
Finns det någon websida/app där man kan se en karta över laddstationer i EU (inklusive laddkapacitet och aktuella priser)? Annars måste det ju bli riktigt svårt att elbilssemestra i Europa...
Citera
2020-08-20, 19:32
  #20
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Ett relativt billigt och enkelt sätt att underlätta en övergång till elbilar är att införa ett lagkrav på att alla betalladdare måste kunna nyttjas utan någon form av abonnemang eller medlemskap. Men staten är egentligen inte särskilt intresserade av elbilar eller miljön om det inte resulterar i högre skatteinkomster.
Citera
2020-08-20, 19:43
  #21
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Det är nog så att vi är lite bortskämda med vad jag har fått för mig en god tillgång till fria laddstationer i både Sverige och t.ex. Norge.

Misstänker att det är värre i Tyskland och söder ut.

Men det blir säkert bättre för varje år som går nu

Vart hittar du en gratis laddstation?
Citera
2020-08-20, 20:24
  #22
Medlem
Inte läst artikeln men lär inte handla om Tesla iaf då de har fullt utbyggt laddstationsnät med, vad jag förstår, billiga priser.
Citera
2020-08-20, 20:44
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Finns det någon websida/app där man kan se en karta över laddstationer i EU (inklusive laddkapacitet och aktuella priser)? Annars måste det ju bli riktigt svårt att elbilssemestra i Europa...

Finns ett drös med appar, jag använder cargemap
Citera
2020-08-20, 20:46
  #24
Medlem
Jag har inte heller läst artikeln eftersom att den var låst därför kan jag bara kommentera det TS citerar. 11k T&R ink(?) en övernattning låter mycket.

Jag kollade på AbR vad resan skulle kosta med en TM3LR ifrån Sthlm till Nice. Jag orkade inte kolla upp valutakurser men gjorde en överslagsräkning och räknade en euro som 10kr och en CHF som 10kr. Kalaset landar på 1090 enkel. Resan tar i skrivande stund (oklart om nuvarande trafiksituation är inräknad) inklusive laddstopp och färja 27 timmar och 50 minuter. Enkel.

Nu kör jag Tesla och är medveten om prisdifferenserna på laddstationer i Norden och Europa där laddning i Europa rent generellt sätt är dyrare än här hemma. Jag har kört en ganska god stund med min Tesla, mestadels på motorväg men också landsvägar och på glesbyggden. Jag har inte upplevt några problem med laddning över huvud taget.

Jag tror att reportern i det här fallet har kört en full bil med sämre räckvidd, fullt packad, och utan Teslas laddningsnätverk och med största sannolikhet ganska ofta i motorvägsfart. Parametrarna ovan är ett recept på att det snabbt kostar.

Däremot. Så har han med största sannolikhet ett billigare ägande i förhållande till en fossilbil resterande 11 månader av året.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback