Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-17, 22:26
  #229
Medlem
VVPutins avatar
Nu ska Ann Linde åka till Bjälleros och medla mellan USA:s man Aljaksandr Ryhoravitj Lukasjenka och hans motståndare. Det här kommer att gå jättebra. Ann Linde är klok, erfaren, smart och har djupa kunskaper om Bjälleros och alla utmaningar som landet står inför. Jag tror dessutom att det finns en bra och naturlig personkemi mellan henne och Aljaksandr Ryhoravitj.

https://twitter.com/AnnLinde/status/1295406927275593730

Ann Linde arbetar enligt uppgift tätt i denna fråga tillsammans med Edi Rama, som är basketspelare, tavelmålare och numera utrikesminister i Albanien, ett land som också är mycket respekterat i utrikespolitiska sammanhang i Ryssland och USA.
Citera
2020-08-17, 22:35
  #230
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Männen i oppositionen har fängslats, är du så oinformerad att du inte ens vet det?

Vilket intresse har du av demokrati eftersom du tycks anse att den medeltida diktatorn ska sitta kvar, efter 25 år av degenerering?
Men då skall man skicka dit valobservatörer. Utrikesministern gav inga namn

Citat:
– Det som hänt är helt förfärligt. Dels alla arresteringar och det våld som använts, till och med dödligt våld, efter det här valet som vare sig varit fritt eller rättvist, säger hon i SVT:s Aktuellt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a...er-mot-belarus

Det låter som gnäll. Gubben verkar vara en CIA-marionett. Nu blir han påhoppad diffust av västsidan för att försöka ge sken av att "så kan det gå när vita män styr".

Jag säger inte att landet sköts perfekt, det vet jag för lite om. Men skall man tro på kritiken måste det finnas oberoende rapporter. OSCE har inte ens åkt dit. Utrikesministern gav inga namn på vilka som måste friges. Kritiken låter diffus.
Citera
2020-08-17, 22:45
  #231
Medlem
Varför kan man inte samla människor från länder som Island, Norge, Japan, England, Hawaii tex som observatörer till ett omval.?

En folkomröstning som är välbevakad så fuskanklagelserna slipper mynna ut i våld.
Presidenten har fängslat opponenter och kanske även fuskat.

Å andra sidan kan globalisterna köpt aktivister för att passa på att destabilisera landet och ändra maktordningen i sin önskade riktning.
Det är lika antidemokratiskt det.

Observatörerna kan sedan ta vägen förbi Frankrike.
Men där var väl problemet att Macron snarare mörkade med vilken politik han skulle föra och överrasskade sin befolkning.
De kanske har val snart ändå.
Citera
2020-08-17, 23:01
  #232
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodDog
Varför kan man inte samla människor från länder som Island, Norge, Japan, England, Hawaii tex som observatörer till ett omval.?

En folkomröstning som är välbevakad så fuskanklagelserna slipper mynna ut i våld.
Presidenten har fängslat opponenter och kanske även fuskat.

Å andra sidan kan globalisterna köpt aktivister för att passa på att destabilisera landet och ändra maktordningen i sin önskade riktning.
Det är lika antidemokratiskt det.

Observatörerna kan sedan ta vägen förbi Frankrike.
Men där var väl problemet att Macron snarare mörkade med vilken politik han skulle föra och överrasskade sin befolkning.
De kanske har val snart ändå.

Mycket bra tanke. Lämpligtvis bör t.ex. det amerikanska valet i november 2020 övervakas av frivilliga observatörer från Nicaragua, Irak, Libyen, Venezuela, Vietnam osv. Innan valet måste Trump ge amnesti till Edward Snowden och Julian Assange. Så det inte blir fusk och våld.
Citera
2020-08-17, 23:06
  #233
Medlem
Kalle81s avatar
Kan det vara Moskva som ligger bakom upproret? I början av valrörelsen utvisade ju Vitryssland några ryska agenter.

Det vore smart agerat av Ryssland, då har de full kontroll på utvecklingen.

Men det faller nog lite på att uppror bland ett så nära broderfolk kan trigga demonstrationer i Ryssland.

I vilket fall kommer Ryssland göra det som krävs för att hålla eu och Nato undan. Vem som än tar över, kommer vara lojal mot Moskva.

Och jag tror inte Ryssland behöver göra så mycket denna gång. Varken Nato eller eu orkar riskera ett Ukraina till just nu.

Sen är frågan vad Rysslands ambition är. Man kan hoppas att det bara är att säkra situationen i närliggande länder, vilket man faktiskt kan börja tro när det gått 6 år utan ett storskaligt anfall mot Ukraina.
Citera
2020-08-17, 23:16
  #234
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Antagligen ingriper Moskva på något vis. Lär nog inte bli en fullskalig invasion av Vitryssland, men man skickar nog in mindre förband här och var. Lukasjenkos dagar som president är nog räknade. Moskva har nog tröttnat på honom rejält redan sen tidigare, och när han inte lyckas hålla folket på mattan har nog bägaren runnit över. Man kommer inte hålla honom under armarna särskilt länge till.

Moskva kommer nog försöka tvinga nästa ”ledare” som tar över att hålla sig på mattan framöver genom nån typ av utpressning.

Vild gissning bara..

Vad skulle de uppnå med att bara skicka mindre förband?

Anledning till att invadera:

Vitryssland/Belarus är trots att svenska Rysslands experter säger motsatsen, det mest strategiska landet för Ryssland. Rysslands tro på "Geopolitik" och buffert stater är fundamental. Också historiskt eftersom det var genom Vitryssland Karl XII, Napoleon och Hitlers arméer gick mot Moskva. (Det glömmer dom aldrig) Belarus är integrerat med det Ryska luftförsvaret.

Putin gillar inte Lukasjenko men han hatar "färg revolutioner" mer och ser risken att folkupproret sprids från Vitryssland till Ryssland. Han vill absolut inte att de lyckas.

Så vad jag väntar på är en våldsam händelse som Ryssland kan skylla på Nato och sen invadera.
Tex om Lukasjenko skulle dö av en bilbomb/helikopter krasch eller bli nerskjuten av sin livvakt.
Då tror jag vi snabbt får se 76e i Minsk och ett par Divisioner som snabbt går över gränsen.

Ett annat alternativ är att de väntar, Lukasjenko tvingas fly, och sen börjar den Belarusiska oppositionen slås med varandra, understöd av våldsverkare från Ryssland. Sen invaderar man för att "återställa ordningen".

Jag tror på en sån utveckling då Ryssland länge drömt om att få inkoperera Belarus och Lukasjenko varit den som stått emot.

Alternativet militär kupp är också intressant.

Vi måste fatta vi det här laget att Ryssland inte kommer tillåta någon folklig regering att tillträdda efter ett nyval.
__________________
Senast redigerad av Baiser 2020-08-17 kl. 23:18.
Citera
2020-08-17, 23:20
  #235
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVPutin
Nu ska Ann Linde åka till Bjälleros och medla mellan USA:s man Aljaksandr Ryhoravitj Lukasjenka och hans motståndare. Det här kommer att gå jättebra. Ann Linde är klok, erfaren, smart och har djupa kunskaper om Bjälleros och alla utmaningar som landet står inför. Jag tror dessutom att det finns en bra och naturlig personkemi mellan henne och Aljaksandr Ryhoravitj.

https://twitter.com/AnnLinde/status/1295406927275593730

Ann Linde arbetar enligt uppgift tätt i denna fråga tillsammans med Edi Rama, som är basketspelare, tavelmålare och numera utrikesminister i Albanien, ett land som också är mycket respekterat i utrikespolitiska sammanhang i Ryssland och USA.
Vilka clowner på OSCE. Innan valet fick de inbjudan att åka, men då åkte de inte för att de ansåg inbjudan kom för sent. Men inbjudan kom så snart de påpekade att de inte inbjudits. Nu åker de kanske efter valet istället.

Det verkar handla om att gnälla på en vit gubbe, inte om att övervaka och lägga fram krav på förbättringar.
Citera
2020-08-17, 23:20
  #236
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Kan det vara Moskva som ligger bakom upproret? I början av valrörelsen utvisade ju Vitryssland några ryska agenter.

Det vore smart agerat av Ryssland, då har de full kontroll på utvecklingen.

Men det faller nog lite på att uppror bland ett så nära broderfolk kan trigga demonstrationer i Ryssland.

I vilket fall kommer Ryssland göra det som krävs för att hålla eu och Nato undan. Vem som än tar över, kommer vara lojal mot Moskva.

Och jag tror inte Ryssland behöver göra så mycket denna gång. Varken Nato eller eu orkar riskera ett Ukraina till just nu.

Sen är frågan vad Rysslands ambition är. Man kan hoppas att det bara är att säkra situationen i närliggande länder, vilket man faktiskt kan börja tro när det gått 6 år utan ett storskaligt anfall mot Ukraina.

Fast nu var det ju Ryssland som invaderade och ockuperade Ukraina, inte NATO eller EU.
Citera
2020-08-17, 23:24
  #237
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Vad skulle de uppnå med att bara skicka mindre förband?

Anledning till att invadera:

Vitryssland/Belarus är trots att svenska Rysslands experter säger motsatsen, det mest strategiska landet för Ryssland. Rysslands tro på "Geopolitik" och buffert stater är fundamental. Också historiskt eftersom det var genom Vitryssland Karl XII, Napoleon och Hitlers arméer gick mot Moskva. (Det glömmer dom aldrig) Belarus är integrerat med det Ryska luftförsvaret.

Putin gillar inte Lukasjenko men han hatar "färg revolutioner" mer och ser risken att folkupproret sprids från Vitryssland till Ryssland. Han vill absolut inte att de lyckas.

Så vad jag väntar på är en våldsam händelse som Ryssland kan skylla på Nato och sen invadera.
Tex om Lukasjenko skulle dö av en bilbomb/helikopter krasch eller bli nerskjuten av sin livvakt.
Då tror jag vi snabbt får se 76e i Minsk och ett par Divisioner som snabbt går över gränsen.

Ett annat alternativ är att de väntar, Lukasjenko tvingas fly, och sen börjar den Belarusiska oppositionen slås med varandra, understöd av våldsverkare från Ryssland. Sen invaderar man för att "återställa ordningen".

Jag tror på en sån utveckling då Ryssland länge drömt om att få inkoperera Belarus och Lukasjenko varit den som stått emot.

Alternativet militär kupp är också intressant.

Vi måste fatta vi det här laget att Ryssland inte kommer tillåta någon folklig regering att tillträdda efter ett nyval.

Som jag ju skrev. Ryssland ingriper nog på något vis!

Utesluter absolut inte en rysk invasion av Vitryssland men det är nog inte första, andra eller tredjehandsvalet..

Fullskalig invasion kräver en hel del resurser, och medför dessutom nackdelar och risker.
Citera
2020-08-17, 23:27
  #238
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Fast nu var det ju Ryssland som invaderade och ockuperade Ukraina, inte NATO eller EU.

Visst, men det var ju efter att EU och andra globalister härjat runt i Ukrainas politik ett tag. Frågan är om de nu vågar göra samma sak med Belarus? Tror inte att de vågar göra mer än vad de gjort nu med iscensttningen av de folkliga kravallerna.
Citera
2020-08-17, 23:40
  #239
Medlem
DanskeBankOfficials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag skiter i globalisterna. Jag hatar dom. Men jag önskar Belaruserna lycka till i sina ansträngningar att skapa ett bättre samhälle.
Glöm inte bort rymdjudarna också. De är det riktiga hotet
Citera
2020-08-17, 23:44
  #240
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Visst, men det var ju efter att EU och andra globalister härjat runt i Ukrainas politik ett tag. Frågan är om de nu vågar göra samma sak med Belarus? Tror inte att de vågar göra mer än vad de gjort nu med iscensttningen av de folkliga kravallerna.

Hahahahahahahahhahaha
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback