• 1
  • 2
2020-08-17, 16:35
Medlem
Jag måste få hjälp av er

Om vi säger att man har en grundlön på exakt 20 000 sek I timlön och sedan står det att man har jobbat in 4000 sek I ob tillägg

Då antar jag att min totala lön blir alltså 24000 i brutto? Jag har nämligen fått 5538 sek i ob tillägg men det är oklart om det är inbakat eller vad det menas.

Det är alltså ett tillägg från min ordinarie lön?
Citera
2020-08-17, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag måste få hjälp av er

Om vi säger att man har en grundlön på exakt 20 000 sek I timlön och sedan står det att man har jobbat in 4000 sek I ob tillägg

Då antar jag att min totala lön blir alltså 24000 i brutto? Jag har nämligen fått 5538 sek i ob tillägg men det är oklart om det är inbakat eller vad det menas.

Obekväm arbetstid är det.
Citera
2020-08-17, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Obekväm arbetstid är det.

Ja men är dessa ob tillägg ett bonus

Säg att ob tillägget är 5000 sek och min grundlön är 25 000 sek, alltså blir min lön 30 000 sek eller hur?
Citera
2020-08-17, 16:43
Medlem
Citat:
Ja men är dessa ob tillägg ett bonus

Säg att ob tillägget är 5000 sek och min grundlön är 25 000 sek, alltså blir min lön 30 000 sek eller hur?
Så är det.
Citera
2020-08-17, 16:47
Medlem
Opaques avatar
Om du är tillsvidareanställd så räknas din lön per månad med din OB ersättning (Om du jobbar kväll,natt,helg t.ex.) i förväg = fast schema.

Om du är timanställd så får du OB ersättning på lönen efter påföljande månaden du jobbade dina timmar.

Ganska 99% säker.

Exempel :

Om du är timanställd så räknas dina OB-timmar ihop i slutet på månaden och får den ovanpå nästa lön

Om du är tillsvidareanställd (fast) så ingår dina OB-timmar redan enligt ditt schema och får det utbetalt samma månad
Citera
2020-08-17, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
...

Om du är tillsvidareanställd (fast) så ingår dina OB-timmar redan enligt ditt schema och får det utbetalt samma månad

Så fungerar det inte för mig i alla fall. Jag har x kronor i månadslön och min OB (som varierar) tillkommer som extra post på lönebeskedet.
Citera
2020-08-17, 17:01
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzar75
Så fungerar det inte för mig i alla fall. Jag har x kronor i månadslön och min OB (som varierar) tillkommer som extra post på lönebeskedet.

Har du olika OB-timmar månad till månad. Den är överkurs för mig. Men är den inte likväl uträknad i förväg , om du har schema ?
Citera
2020-08-17, 17:51
Medlem
Vad har du för kollektivavtal?
Citera
2020-08-17, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panzar75

Kollade förra lönespecen och ja så var det, grundlön i 152 timmar + OB tilägg.
Citera
2020-08-17, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Har du olika OB-timmar månad till månad. Den är överkurs för mig. Men är den inte likväl uträknad i förväg , om du har schema ?

Ja, jobbar på rullande 10 veckors schema men varierar mer eftersom jag ofta jobbar extra eller tar kompledigt (kör buss). Jag har i princip aldrig samma mängd OB.
Citera
2020-08-17, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notyourfriend0
Vad har du för kollektivavtal?

Frågar du OP eller mig? Jag är med i Kommunal.
Citera
2020-08-17, 19:44
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Jag måste få hjälp av er

Måste citera dig igen här för jag är inte säker på vad du menar...

Du har fått en lön på 24k inkl, ob
Men du har fått 5538 i ob på lönespecen ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in