Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-12, 08:30
  #61
Medlem
When6Loves9s avatar
Detta brev skickades ut sent i går kväll i Minsk,
Brevet verkar ha skickats ut till samtliga hushåll i Minsk.
Jag har laddat upp brevet här så ni med kan läsa dock står det på ryska.

https://anonfiles.com/9aufi1M6oe/117...14949760_n_jpg

Brevets innehåll har jag översatt så gott jag kan.
Citat:
Nationell strejk!
Efter 11 augusti kommer vi inte gå till jobbet, vi kommer protestera på ett lagligt och säkert sätt.

Lukasjenko stal våra röster och utropade sig själv till vinnare av valet.

Fredliga protester möttes med kraftigt våld från säkerhetsstyrkor och militär.
En kvinna med barn fick ta emot sparkar av säkerhetsstyrkor framför ögonen på sitt egna barn.
Två personer har redan dött då de skjutits av säkerhetsstyrkor i ryggen.

Politisk eller ekonomisk förändring i framtiden kommer aldrig ske.
Vi är trötta och står inte ut längre och kommer att hålla en nationell strejk som vi har rätt till enligt den egna konstitutionen.
Vi vägrar att låta oss arresteras och det är omöjligt att arrestera oss alla.

Våra krav
*Erkännande av Svetlana Tikhanovskaya som ny president
Republiken Vitryssland
*Frigivning av alla politiska fångar
*Genomförandet av nya och rättvisa val

Sätt upp dessa lappar på väggarna på företag, torg,
hållplatser och andra offentliga platser.
Telegramkanaler med sanningsenlig information om landet och utvecklingen:
@nexta_live, @belamova, @mkbelarus
Citera
2020-08-12, 08:35
  #62
Medlem
When6Loves9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
EU formulerar sig ungefär som Ann Linde. Säkert ingen slump. Har vi ens möjlighet till någon egen utrikespolitik? (Ja förutom den feministiska då)

Sen tycker jag EUs/Sveriges kritik är intressant på ett annat plan. Man svingar lite trött om ”valfusk” och ”odemokratiskt”. Och sen några pliktskyldiga rader ”oacceptabelt våld”.

Inget av det där ger Lukasjenko nån större huvudvärk. Ungefär som det brukar låta från EU efter ett val i Belarus, men sen blir det inte mer med det. Belarus kan läggas till handlingarna, och så morrar vi lite trött om X antal år vid nästa val.

Jag har inget emot att EU inte går hårdare fram än så, men jag undrar ändå varför? EU brukar ju vilja vara bror Duktig. EU skulle t.ex kunna säga att Tsichanouskaja är den rättmätiga vinnaren av valet, och att ”vi kräver att Lukasjenko lämnar över makten till henne”

Vad skulle hända om EU tog den vägen?

Med det sagt är jag glad att de inte gör det. Palla en till konflikt med Ryssland.
Samma här det är märkligt att inte EU sätter hårdare press på landet och inför en rad sanktioner.
Det är lite ungefär som du beskriver det man rycker lite på axlarna och gör några fördömanden sen upprepas samma visa nästa val.
Citera
2020-08-12, 08:39
  #63
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
Samma här det är märkligt att inte EU sätter hårdare press på landet och inför en rad sanktioner.
Det är lite ungefär som du beskriver det man rycker lite på axlarna och gör några fördömanden sen upprepas samma visa nästa val.
Men de har inte skickat dit valobservatörer. De borde göra det innan de talar om sanktioner.
Citera
2020-08-12, 08:47
  #64
Medlem
När började Vitryssland kallas Belarus?
Citera
2020-08-12, 08:53
  #65
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Varför ska varenda tomte kalla Vitryssland för Belarus helt plötsligt? Är det för att ni är funktionsvarierade?
Citera
2020-08-12, 09:39
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Varför ska varenda tomte kalla Vitryssland för Belarus helt plötsligt? Är det för att ni är funktionsvarierade?

Du gjorde bra beskrivning av dig själv! Det heter Belarus pga att det är rätt så och "Vitryssland" är fel. På samma sätt som Serbiens huvudstad heter Belgrad och inte "Vitgrad"!
__________________
Senast redigerad av ABljuger 2020-08-12 kl. 09:44.
Citera
2020-08-12, 10:55
  #67
Medlem
When6Loves9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men de har inte skickat dit valobservatörer. De borde göra det innan de talar om sanktioner.
Valobservatörerna tillåts väl inte i landet? Så även om de vill skicka valobservatörer så låter man inte dessa delta i valet.
Citera
2020-08-12, 11:10
  #68
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
Valobservatörerna tillåts väl inte i landet? Så även om de vill skicka valobservatörer så låter man inte dessa delta i valet.
Valobservatörerna skrev att de inte skulle åka eftersom inbjudan kom för sent. Då skickade Belarus direkt en inbjudan men då var det för sent sade valobservatörerna!

Vilka pajasar. Om "diktatorerna" inte skickar in ansökan i tid så gör OSCE inga egna försök att kontakta landet och undersöka valet.
Citat:
Last week, the OSCE's Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR), an international body that assesses the fairness of elections, announced it was having to forego a planned mission to the eastern European country due to the invitation arriving too late.

"Belarus announced the forthcoming presidential election well over two months ago," OSCE spokeswoman Katya Andrusz told Euronews.

"And the Belarusian authorities are aware that ODIHR needs a timely invitation in order to make a full assessment of the election process. The formation of election commissions and registration of candidates has already been completed, and these are specific areas ODIHR recently identified as requiring improvement."

ODIHR published a statement announcing its withdrawal from the observation mission on July 15 because it hadn't been formally invited. It was only then that Minsk sent an invitation, according to Andrusz.
https://www.euronews.com/2020/07/23/...-free-and-fair
Citera
2020-08-12, 13:14
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
Valobservatörerna tillåts väl inte i landet? Så även om de vill skicka valobservatörer så låter man inte dessa delta i valet.


Är du vitryss? Såg i din posthistorik att du har vänner och så där. Har du kontakt med dem ? Hur tror de att att situationen kommer att utvecklas ? Finns det en chans att lukashenko avgår frivilligt till följd av fredliga protester/finns det ett stöd för honom hos militären?

Om händelseutvecklingen skulle se ut som i Ukraina tror du Ryssland skulle ingripa militärt för att rädda kvar Lukashenko vid makten ?
Citera
2020-08-12, 13:43
  #70
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet
Är du vitryss? Såg i din posthistorik att du har vänner och så där. Har du kontakt med dem ? Hur tror de att att situationen kommer att utvecklas ? Finns det en chans att lukashenko avgår frivilligt till följd av fredliga protester/finns det ett stöd för honom hos militären?

Om händelseutvecklingen skulle se ut som i Ukraina tror du Ryssland skulle ingripa militärt för att rädda kvar Lukashenko vid makten ?
Jag känner inte till landet närmare. Men var det inte CIA som låg bakom oroligheterna i Ukraina. Skulle väst vilja peta bort Lukachenko så borde de väl i alla fall ha skickat observatörer till valet. Jag tror "Luka" kan vara en marionett.

Låter mest som gnäll från UD och EU?
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-08-12 kl. 13:45.
Citera
2020-08-12, 13:59
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag känner inte till landet närmare. Men var det inte CIA som låg bakom oroligheterna i Ukraina. Skulle väst vilja peta bort Lukachenko så borde de väl i alla fall ha skickat observatörer till valet. Jag tror "Luka" kan vara en marionett.

Låter mest som gnäll från UD och EU?


Som jag har förstått det var lukashenko populär eftersom han gav landet stabilitet, och bättre ekonomisk utveckling än i Ukraina. Ukraina är dock ett kapitel för sig med sina 8 miljoner ryssar som utgör majoritetsbefolkning i de östra provinserna.

Iallf pratas det om 5 000 gripna totalt än så länge i Polsk media. Samt ett par polska studenter som är försvunna sedan igår.

Tillägg: Om lukashenko är en agent så isåfall av Ryssland med tanke på att ryska är majoritetsspråket. Annars är de största minoritetsgrupperna ryssar 8% o Polacker 3 %, även om de siffrorna kanske ska tas med en nypa salt med tanke på att det är belarus officiella statistik.
__________________
Senast redigerad av Vitalejonet 2020-08-12 kl. 14:04.
Citera
2020-08-12, 15:36
  #72
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
Samma här det är märkligt att inte EU sätter hårdare press på landet och inför en rad sanktioner.
Det är lite ungefär som du beskriver det man rycker lite på axlarna och gör några fördömanden sen upprepas samma visa nästa val.
Varför vill du göra Vitryssland till en konflikthärd för? Det gynnar väl knappast Sveriges intressen att få ytterligare instabilitet i vår geopolitiska närhet. Räcker det inte med vad vi är med och ställer till det i Mellanöstern och Afrika? Libyen är ju verkligen en succé med fritt flöde av afrikanska migranter därifrån.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback