2020-08-02, 22:00
Medlem
Onanikrems avatar
[quote=Kasstillvaro|7
Du låter som en tjej jag dejtade som blev röd i nyllet av ilska när hon berättade om hur hon hade glömt matlåda och fick köpa en plocksallad för 50 spänn. Det blev sista gången vi sågs.[/QUOTE]

Ditt nick påminner mig om någon som inte är helt nöjd med sin tillvaro
Vet du hur mycket du spar om år på att göra dubbel portion när du lagar middag och ta lunchlåda? Du behöver inte ens äta samma som dagen innan om du har några dagars framförhållning ..

Nej du gillar inte att laga mat och du är inte på min våglängd heller!
l
Citera
2020-08-02, 22:02
Medlem
Många skriver att snålisar inte vill splittra notan lika.
De som föreslagit detta när vi varit ute är de som alltid beställt in en extra rätt eller en extra öl.
Vem är då snål?
Jag som vill betala mitt eget eller den som vill splittra notan så vi andra får ta dennes extra order?
Citera
2020-08-02, 22:06
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
De som föreslagit detta när vi varit ute är de som alltid beställt in en extra rätt eller en extra öl.
Vem är då snål?
Jag som vill betala mitt eget eller den som vill splittra notan så vi andra får ta dennes extra order?
Betalar alltid min egen skit, sen kan man ta en runda öl till alla var och det är helt ok... men splittar INGA notor.
Citera
2020-08-02, 22:13
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Vem är då snål?
Håller med. Varför ska jag betala för polarens 800:- oxfilé med förrätt och öl när jag tog torsk och bubbelvatten för 250:-?
Citera
2020-08-02, 22:14
Medlem
bees avatar
en bekant sparar sköljvattnet ifrån tvättmaskin för att vattna blommor med utomhus.
Citera
2020-08-02, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Så man är en snåljåp om man sparar mat? Det är väl sunt ekonomiskt förnuft som dom flesta gör? Tror du att hemmafruar förr slängde spaghetti? Man har en ursäkt att slänga mat och det är om den är äcklig, annars ska den in i kylen eller frysen.

Spaghetti dagen efter är vråläcklig.
Citera
2020-08-02, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
För mig personligen är snålhet ett big nono. Jag har träffat på människor som fryser in överbliven spaghetti, som räknar på öret vad bensinkostnaden kostar, delat med antal passagerare, när man anlitar en chaufför till krogen, och en del andra exempel. Människor som prutar på grejer som är utannonserade i köp- och sälj-grupper på Facebook , och då pratar jag inte om 5-10% utan 50% eller mer
Vart går gränsen egentligen? Har ni varit med om liknande situationer?
oftast brukar dom som säger att andra är snåla är just dom som på ett mirakellöst sätt aldrig har kontanter och alltid hamnar i baksätet i taxin.

Det är också alltid samma person som går på toa när det är dags att bjuda på nästa runda på krogen, och sedan anklagar den som påminner om det för att vara snål.
Citera
2020-08-02, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrcykel
Det är skillnad mellan att vara ekonomisk och snål. Själv är jag väldigt ekonomisk med en god summa sparat på börsen och slösar väl inte i onödan. Det finns dock inget värre än snåla personer som inte roar sig med något eller ska dela exakt på öret när man får in notan för att han har tagit en pepsi och jag en öl eller att hans rätt var tre kronor billigare än min rätt.

Snåla människor sänker snabbt stämningen runt ett bord och det är verkligen skittråkigt att ha med sig dessa.
Ja, eller så kan man ju vända på ditt resonemang, att den som är snål i detta sammanhang är ju den som utnyttjar gemensam nota med att beställa dyrare mat och dryck, det är inte snålt utan mycket värre, det är att vara sniken.
Citera
2020-08-02, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ditt nick påminner mig om någon som inte är helt nöjd med sin tillvaro
Vet du hur mycket du spar om år på att göra dubbel portion när du lagar middag och ta lunchlåda? Du behöver inte ens äta samma som dagen innan om du har några dagars framförhållning ..

Nej du gillar inte att laga mat och du är inte på min våglängd heller!
l

Det är inte det. Jag brukar också ha matlåda rätt ofta. Det är den där ilskan över 120 spänn för en lunch som bara skriker Ove Sundberg. På samma vis som bruden jag träffade som man märkte hade gått och varit tjurig över salladen för femtio kr och bara behövde ventilera för någon. Det är ocharmigt och äckligt, inte matlådan i sig som man kan ha varje dag men ändå inte vara en Ove.
Citera
2020-08-02, 23:33
Medlem
Har en kollega som är både snål och sniken.
En riktigt dryg och tråkig människa.
Äter nästan alltid samma mat och gnäller ofta över hur dyrt allt i världen är.
Helt rubbad.
Citera
2020-08-02, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
S

Förstår inte heller folk som köper livsmedel på sunkbutiker.

Vad tänker du på för butiker?
Om samma vara, från samma märke, köps men till några kronor mindre är nog det mer ekonomiskt än snålt?
Citera
2020-08-03, 00:51
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Betalar alltid min egen skit, sen kan man ta en runda öl till alla var och det är helt ok... men splittar INGA notor.

Tråd slut? Gränsen går när man inte vill splitta notor pga några kronors skillnad.

Splittar alltid notor rakt av, ibland betalar man lite mer än sin egen nota, ibland lite mindre. Det jämnar alltid ut sig om man inte umgås med riktigt snåla människor.

Folk som inte splittar notor brukar generellt sett vara samma personer som säger "jag bjöd dig på en öl för två månader sedan du är skyldig mig", när man en vecka tidigare bjöd hej vilt laget runt, av vilka jag inte har något till övers för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in