2020-07-29, 08:38
Medlem
We-Are-Ones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Även om man inte skulle avfärda detta så har jag svårt att se hur detta skulle vara argument för fri vilja.

Det var ett argument för att vetenskapen saknar i stort sett alla puzzlebitar, när det kommer till förståelse utav medvetandet.

Nuvarande vetenskap utgår från att fri vilja inte kan existera, eftersom det fysiska beter sig enligt matematiska formler.

Man kan dra argumentet att beroende på den kunskap du har så kommer du svara på extern stimulans på ett förutbestämt sätt. Jag anser det vara felaktigt, våra beslut förändras beroende på hur länge vi funderar, vilket perspektiv vi tänker utifrån, alltså beroende på vad för abstrakt fantasi vi skapar, våra tankar existerar inte ens fysiskt rent konkret - det går inte applicera egenskapen att man kan räkna ut framtiden mattematiskt på en verklighet man inte förstår.

Kolla på kvantfysiken, där existerar exempelvis inte ens tid linjärt som en konstant.
Samtidigt som vi vet att medvetandet påverkar kvantfysiken.
Hur kan något vara förutbestämt om det inte teoretiskt sätt ens skulle existera linjärt?

Vi saknar förståelse för om den formen på den abstrakta fantasin vi använder för att tänka enbart bygger på tidigare kunskaper och information.
Citera
2020-07-29, 08:53
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Om vi börjar använda känslor som bevis för något är vi farligt ute, då pratar vi om ren tro och inget mer. Tro kan man förstås få göra om man vill men det håller inte för en seriös debatt om saken.

Jag har anlagt ett mer filosofiskt angreppssätt för att argumentera att den fria viljan inte existerar. Det visar bl.a. att vi kan ha en känsla av fri vilja trots att vi är totalt styrda. Det slår dessutom hål på argumentet att känslan ar fri vilja skulle innebära att vi har det. Just detta tankexperiment (med inopererat chip) är dock i sig inte ett bevis för att fri vilja inte existerar, endast att känslan av det inte styrker det.

Andra resonemang jag fört fram visar dock på det omöjliga i att fri vilja kan existera, om vi med fri vilja menar att vi inte är slav under vår vilja och måste följa den. Jag ser inga motargument som kan fälla den argumentationen.

Sedan har det också gjorts en del forskning som mäter impulserna i hjärnan. Jag är inte helt insatt i detta men det tycks stödja att sänder ut signaler om att agera strax innan hjärnan har bestämt sig för att den vill detta. Eftersom jag inte har satt mig in i detta kan jag inte beskriva det bättre än så men en googling leder säkert fram till mer fakta om det.

Du missuppfattade.

Känslan av agens är vad jag syftar på som varandes det vi människor kallar ”den fria viljan”.
Om vi accepterar att detta handlar om ett ”evolutionärt trick”, en illusion, så kan vi använda begreppet till detta istället för försöka se det som någon odefinierad metafysisk superkraft.
Det senare har jag svårt att se i en seriös diskussion.
Citera
2020-07-29, 10:36
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av We-Are-One
Det var ett argument för att vetenskapen saknar i stort sett alla puzzlebitar, när det kommer till förståelse utav medvetandet.

Nuvarande vetenskap utgår från att fri vilja inte kan existera, eftersom det fysiska beter sig enligt matematiska formler.

Man kan dra argumentet att beroende på den kunskap du har så kommer du svara på extern stimulans på ett förutbestämt sätt. Jag anser det vara felaktigt, våra beslut förändras beroende på hur länge vi funderar, vilket perspektiv vi tänker utifrån, alltså beroende på vad för abstrakt fantasi vi skapar, våra tankar existerar inte ens fysiskt rent konkret - det går inte applicera egenskapen att man kan räkna ut framtiden mattematiskt på en verklighet man inte förstår.

Kolla på kvantfysiken, där existerar exempelvis inte ens tid linjärt som en konstant.
Samtidigt som vi vet att medvetandet påverkar kvantfysiken.
Hur kan något vara förutbestämt om det inte teoretiskt sätt ens skulle existera linjärt?

Vi saknar förståelse för om den formen på den abstrakta fantasin vi använder för att tänka enbart bygger på tidigare kunskaper och information.

Jag har inte sett någon argumentation från dig som stödjer fri vilja men däremot många utvikningar som inte säger något om saken.

Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Du missuppfattade.

Känslan av agens är vad jag syftar på som varandes det vi människor kallar ”den fria viljan”.
Om vi accepterar att detta handlar om ett ”evolutionärt trick”, en illusion, så kan vi använda begreppet till detta istället för försöka se det som någon odefinierad metafysisk superkraft.
Det senare har jag svårt att se i en seriös diskussion.

Då får du gärna definiera vad du menar med fri vilja, vad är det för dig?
Citera
2020-07-29, 10:40
Medlem
We-Are-Ones avatar
Man kan sammanfatta tråden med att man anser att viljan formas beroende på din samlade kunskap.

Jag anser att viljan är något externt som inte blir deterministiskt beroende på vad man vet.
Man kan exempelvis välja att föreställa sig en framtid som inte har något att göra med ens nuvarande kunskaper,
Sen aktivt arbeta emot alla känslor som försöker stoppa en från att göra detta till verklighet.

Skulle ens vilja inte vara fri, så hade vi inte ens bestämt över våra tankar eller vad vi vill fokusera på.

Om du känner att du inte har en fri vilja, så kan du ju alltid försöka att sluta styra dina tankar.
Eftersom att din vilja agerar automatiskt enligt uppfattningen, borde du då kunna observera att dina tankar utvecklas i olika riktningar utan att du aktivt styr dom.

Du borde inse rätt snabbt att du faktiskt har kontroll över dom.
Citera
2020-07-29, 10:58
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Man kan sammanfatta tråden med att man anser att viljan formas beroende på din samlade kunskap.

Jag anser att viljan är något externt som inte blir deterministiskt beroende på vad man vet.
Man kan exempelvis välja att föreställa sig en framtid som inte har något att göra med ens nuvarande kunskaper,
Sen aktivt arbeta emot alla känslor som försöker stoppa en från att göra detta till verklighet.

Skulle ens vilja inte vara fri, så hade vi inte ens bestämt över våra tankar eller vad vi vill fokusera på.

Vad är din argumentation för att vi bestämmer över våra tankar?

Anta att det är så att du ovetande har ett inopererat chip som styr din vilja och att jag kan fjärrstyra detta chip och därmed få dig att vilja precis det jag bestämmer. Då kan du fokusera på precis det du vill men det är jag som styr vad du vill, har du en fri vilja då?

Citat:
Om du känner att du inte har en fri vilja, så kan du ju alltid försöka att sluta styra dina tankar.
Eftersom att din vilja agerar automatiskt enligt uppfattningen, borde du då kunna observera att dina tankar utvecklas i olika riktningar utan att du aktivt styr dom.

Du borde inse rätt snabbt att du faktiskt har kontroll över dom.

Din vilja har kontroll över tankarna men vad är det som har kontroll över din vilja?
Den har styrt dig sedan du skapades men vem har skapat din vilja?
Citera
2020-07-29, 11:08
Medlem
We-Are-Ones avatar
Citat:

Din vilja har kontroll över tankarna men vad är det som har kontroll över din vilja?
Den har styrt dig sedan du skapades men vem har skapat din vilja?

Självklart är jag den enda som har kontroll över min egna vilja, viljan styr inte mig kompis.
Jag kan exempelvis välja att inte agera på min vilja, det hade varit omöjligt om viljan var den drivande kraften och inte Jag.
Citera
2020-07-29, 11:09
Medlem
Man kanske kan tänka inom fysikens lagar.
Där det är svårare vs lättar tänka i vissa håll. Tex tänka uppåt är svårt men neråt är lätt beroendepå vad för tankar som ligger överst lätt kan användas nedåt men sen svårt att tänka upp igen. Man kan ju prova tänka stående på huvudet eller stå rakt och kolla vilka tankar som dyker upp eller i medvind vs tänka i motvind skriv upp kontrollera skillnaden.
Citera
2020-07-29, 11:18
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Självklart är jag den enda som har kontroll över min egna vilja, viljan styr inte mig kompis.

Svar som "självklart" är ingen argumentation.

Du säger ju att det är du som bestämmer vad du tänker och fokuserar på men menar du inte din vilja när du säger "du"? Det är din vilja som styr vad du tänker och fokuserar på?

Citat:
Jag kan exempelvis välja att inte agera på min vilja, det hade varit omöjligt om viljan var den drivande kraften och inte Jag.

Varför skulle du välja att göra det, för att du vill det?
Är du inte återigen då tillbaks till att det är viljan som styr dig?

Svara gärna på detta också:
Anta att det är så att du ovetande har ett inopererat chip som styr din vilja och att jag kan fjärrstyra detta chip och därmed få dig att vilja precis det jag bestämmer. Då kan du fokusera på precis det du vill men det är jag som styr vad du vill, har du en fri vilja då?
Citera
2020-07-29, 11:46
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag har inte sett någon argumentation från dig som stödjer fri vilja men däremot många utvikningar som inte säger något om saken.

Då får du gärna definiera vad du menar med fri vilja, vad är det för dig?

Det gjorde jag. Ett "evolutionärt trick" som går ut på att vi tror att våra handlingar är "fria" (icke kausala), och denna tro har inverkan på vårat beteende.

Vad skulle det annars vara?
Citera
2020-07-29, 11:53
Medlem
We-Are-Ones avatar
Citat:
Varför skulle du välja att göra det, för att du vill det?

Poängen är att jag bestämmer själv vad jag vill göra och att det inte är en automatisk drivkraft.

Jag hade köpt ditt argument om medvetandet existerade i det fysikaliska.
Medvetandet existerar utanför tid och rum och du är ett väsen som bestämmer ditt egna öde.
Citera
2020-07-29, 11:54
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det gjorde jag. Ett "evolutionärt trick" som går ut på att vi tror att våra handlingar är "fria" (icke kausala), och denna tro har inverkan på vårat beteende.

Vad skulle det annars vara?

Jag försöker få ihop detta med det tidigare du skrev:
Citat:
Det kan också vara ett starkt argument om vi accepterar att den fria viljan endast är just känslan och inget annat. Det är inte helt tydligt vad den fria viljan skulle vara förutom denna känsla.

En platt jord däremot är något väl definierat; vi vet exakt vad som menas och vad som ska bedömas.
Det känns för mig som du argumenterar att det inte finns någon fri vilja och i brist av det väljer du att upphöja känslan av en fri vilja som just det trots att det inte är det.
Citera
2020-07-29, 11:55
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Poängen är att jag bestämmer själv vad jag vill göra och att det inte är en automatisk drivkraft.

Jag hade köpt ditt argument om medvetandet existerade i det fysikaliska.
Medvetandet existerar utanför tid och rum och du är ett väsen som bestämmer ditt egna öde.

Okej när du inte svarar på de frågor jag ställer upplever jag att du inte vill föra en diskussion så jag lämnar dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in