Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-28, 21:14
  #34273
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av currycel1
Tror egentligen många AFS-väljare insett att den bubblan som blossade upp innan valet 2018 med självsäkra uttalanden om "Vi har 4 procent, vi är i riksdagen wooowowowowo" faktiskt var en fet bubbla som sedan sprack. Tror det finns en del av dessa 0,31 som kommer komma tillbaka. Skulle till och med tro att AfS kommer vara helt meningslösa till valet 2022.
Det var en skön period inför det första valet, helt klart. Jag tror att haussen du nämner kan ha övertygat ett gäng väljare att lägga sina röster på AfS. Nu går det av allt att döma sakta uppåt i OU, så jag hoppas på samma hausse inför valet 2022. Om resultatet blir riktigt pissigt då kan det däremot bli svårt att få till det i valet därpå. Det vore bra om AfS får åtminstone två procent 2022.
Citera
2020-07-28, 21:22
  #34274
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Vilket är skitsnack då SD är socialt och konservativt.

Förnekar du att SD har ändrat sig i viktiga frågor i den riktningen? Jag har inte sagt något om vad SD bör betecknas som i nuläget utan hur de rört sig och var de hamnar om de fortsätter.
Citera
2020-07-28, 21:57
  #34275
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Förnekar du att SD har ändrat sig i viktiga frågor i den riktningen?


Alla partier ändrar sig under sin livstid. SD har till exempel distanserat sig från nationalism och vitmakt-tänkande från 1990-talet och istället är det öppen svenskhet som gäller.
Citera
2020-07-28, 22:05
  #34276
Medlem
Grodfrityrs avatar
Exakt24 rapporterade om museebesöket, Kasselstrand uttalade sig i ett ca 2 minuter långt inslag.
https://www.exakt24.se/nyheter-ahmed...sel-som-konst/
Citera
2020-07-29, 07:16
  #34277
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
Jag har fått intrycket av att majoriteten av dem som kör liknande retorik är oroliga för att få åka hem.
Jag ser det som någonting positivt att du och liknande figurer hänger i tråden, det tyder på att ni ser AfS som ett reellt hot.


Nu bor jag iofs halva året i Spanien men jag känner mig inte speciellt orolig för den saken.

Personer som du och andra fanboys i tråden bevisar bara att AfS verkar ha dragit till sig kufar. Synd kan jag tycka för det politiska systemet i Sverige behöver verkligen utmanas. Men ett parti som drar till sig samma gamla stollar som SvP och ND kommer aldrig bli stort.

Lycka till med 0.3% i valet 2022.
Citera
2020-07-29, 08:27
  #34278
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Nu bor jag iofs halva året i Spanien men jag känner mig inte speciellt orolig för den saken.

Personer som du och andra fanboys i tråden bevisar bara att AfS verkar ha dragit till sig kufar. Synd kan jag tycka för det politiska systemet i Sverige behöver verkligen utmanas. Men ett parti som drar till sig samma gamla stollar som SvP och ND kommer aldrig bli stort.

Lycka till med 0.3% i valet 2022.

Och där kom det igen. Om du nu anser att AfS är så betydelselösa och chanslösa, varför alla dessa inlägg i tråden?
Citera
2020-07-29, 09:25
  #34279
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av currycel1
Klart vi bryr oss när onödiga röster går från SD. Röster som skulle kunna vara skillnaden på en konservativ majoritet vs vänsterliberal majoritet

Onödiga röster? Dessa röster har SD förlorat, eftersom det finns väljare som föredrar ett annat parti.

Ditt resonemang bygger på två mycket osäkra förutsättningar:
1. Att det är troligt med ett samarbete mellan SD, M, KD. Lyssna på vad de borgerliga har att säga om detta.
2. Att en sådan konstellation ens har viljan att rädda Sverige. Eller förmågan.

Om man inte tror på ovanstående, finns det heller ingen anledning att välja SD framför ett parti, som man anser har en bättre politik.
Citera
2020-07-29, 09:49
  #34280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Nu bor jag iofs halva året i Spanien men jag känner mig inte speciellt orolig för den saken.

Personer som du och andra fanboys i tråden bevisar bara att AfS verkar ha dragit till sig kufar. Synd kan jag tycka för det politiska systemet i Sverige behöver verkligen utmanas. Men ett parti som drar till sig samma gamla stollar som SvP och ND kommer aldrig bli stort.

Lycka till med 0.3% i valet 2022.

Ja så är det.

Jag funderar rätt mycket på det där och tror att etnonationalismen är ett steg i fel riktning som måste dö ut innan något nytt kan ta vid. Det enda den svenska radikala högern har varit bra på är att skrika "Sverige år svenskarna". AFS har , till skillnad från tyska AFD, ingen ideologisk grund stå på. Då kan det inte heller bli nåt av det.

Jag ska nog ändå rösta på AFS för det vore kul få in nya åsikter i Riksdagen och det är bra för debatten.

Angående kufar så ser man förresten Matikainen , som ju känns som en av få vettiga röster i AFS, i alla möjliga konspirationspoddar och YouTube kanaler. Jag undrar om han egentligen tror på det där att 5G är en konspiration för att få Europa ta in mer invandring eller om han bara håller med för att han är så djupt inne i den alternativa vetenskapen redan. Nästa steg är väl chemtrails.
Citera
2020-07-29, 10:13
  #34281
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ja så är det.

Jag funderar rätt mycket på det där och tror att etnonationalismen är ett steg i fel riktning som måste dö ut innan något nytt kan ta vid. Det enda den svenska radikala högern har varit bra på är att skrika "Sverige år svenskarna". AFS har , till skillnad från tyska AFD, ingen ideologisk grund stå på. Då kan det inte heller bli nåt av det.

Jag ska nog ändå rösta på AFS för det vore kul få in nya åsikter i Riksdagen och det är bra för debatten.

Angående kufar så ser man förresten Matikainen , som ju känns som en av få vettiga röster i AFS, i alla möjliga konspirationspoddar och YouTube kanaler. Jag undrar om han egentligen tror på det där att 5G är en konspiration för att få Europa ta in mer invandring eller om han bara håller med för att han är så djupt inne i den alternativa vetenskapen redan. Nästa steg är väl chemtrails.
Haha, du får gärna förklara hur Lennart Matikainen kan vara en av "få vettiga röster i AfS" och samtidigt diskutera 5G och foliehattsteorier.

Vi har även nämnt tidigare att AfS brister lite på den ideologiska punkten, men jag tycker trots det att det är förklenande — och förenklande — att påstå att radikalhögern (bra ord!) mest skriker "Sverige åt svenskarna!"
AfS har ett partiprogram, och egentligen är det bra strategiskt att fokusera på återvandring samt EU-utträde. Det behövs ingen utvecklad linje i typ klimatfrågor när syftet med AfS är att föra upp vissa teman på dagordningen. Och att försöka styra upp Sverige, så klart.

Det är också ett litet parti med en hård kärna än så länge. Vet inte om jag överdriver om jag skriver att det viktigaste väl är att få in Gustav i riksdagen, och så kommer resten med tiden.
Citera
2020-07-29, 11:40
  #34282
Avstängd
currycel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Onödiga röster? Dessa röster har SD förlorat, eftersom det finns väljare som föredrar ett annat parti.

Ditt resonemang bygger på två mycket osäkra förutsättningar:
1. Att det är troligt med ett samarbete mellan SD, M, KD. Lyssna på vad de borgerliga har att säga om detta.
2. Att en sådan konstellation ens har viljan att rädda Sverige. Eller förmågan.

Om man inte tror på ovanstående, finns det heller ingen anledning att välja SD framför ett parti, som man anser har en bättre politik.
Men vad fan är alternativet annars? Är du/ni så tröga att ni inte förstår att afs eller sd inte kommer få ensam majoritet?
Citera
2020-07-29, 12:10
  #34283
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ja så är det.

Jag funderar rätt mycket på det där och tror att etnonationalismen är ett steg i fel riktning som måste dö ut innan något nytt kan ta vid. Det enda den svenska radikala högern har varit bra på är att skrika "Sverige år svenskarna". AFS har , till skillnad från tyska AFD, ingen ideologisk grund stå på. Då kan det inte heller bli nåt av det.

Jag ska nog ändå rösta på AFS för det vore kul få in nya åsikter i Riksdagen och det är bra för debatten.

Angående kufar så ser man förresten Matikainen , som ju känns som en av få vettiga röster i AFS, i alla möjliga konspirationspoddar och YouTube kanaler. Jag undrar om han egentligen tror på det där att 5G är en konspiration för att få Europa ta in mer invandring eller om han bara håller med för att han är så djupt inne i den alternativa vetenskapen redan. Nästa steg är väl chemtrails.

Har du någon länk till filmklippet / klippen där han håller med om att: "5G är en konspiration för att få Europa ta in mer invandring"?
Citera
2020-07-29, 12:29
  #34284
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
Har du någon länk till filmklippet / klippen där han håller med om att: "5G är en konspiration för att få Europa ta in mer invandring"?

Jag minns inte exakt vad de sa om 5G, men det handlar om att 5G är en konspiration av nåt slag.

https://www.youtube.com/watch?v=gL0ZV1ieDic

Där de bland annat talar om 9/11 konspirationen (36:50 in) och sen börjar gå in på chemtrails.

Hittar inte just nu var de talar om 5G.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback