Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-24, 23:41
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Nakamoto mineade ca 1 miljon BTC i början. Han har kvar alla dessa coins och bör vara den som har flest bitcoins av alla i hels världen. Han är alltså även världens bästa HODL:er.

Den första bitcoin walleten har 68 bitcoins i sig varav 50 btc var utbetalning från det första minea:de blocket.

Det går att se på blockexporer (eller andra sidor där man kan se block-historik)
https://www.blockchain.com/btc/block/0 <-- genesis block med en utbetalning till wallet-id 1A1zP1eP5QGefi2DMPTfTL5SLmv7DivfNa

https://www.blockchain.com/btc/addre...TL5SLmv7DivfNa

Man kan ju anta att den som uppfann bitcoin mineade det första blocket och den walleten har inte 1 miljon bitcoins. Jag tror att de övriga 18 btc som är på den walleten är donationer från folk som vill ge pengar till grundaren oavsett vem det nu är.
Citera
2020-07-25, 00:36
  #170
Medlem
gullfias avatar
Det har ju funnits en del rätt kvalificerade gissningar och någon av dem kan vara rätt!

Är det verkligen sant att de första BTC aldrig blivit spenderade?

Kan ju bero på att de bara lattjade i början eller körde tester i produktionsmiljön så att säga.... och inte sparade det de minerade när det inte vara värt något.... ?

En annan möjlighet är att "Satoshi" dött eller är i fängelse och därför inte använder sina BTC. Släktingar slängde hans datorer och förstod inte vad som fanns på hårddiskarna...

Annars är det svårt att förstå varför han inte kapitaliserat på sin skapelse. Ingen människa är så idelistisk att han bara struntar i en förmögenhet på massor av miljoner eller snarare miljarder.

Tredje möjligheten är väl att han är helt otroligt slug och har en master plan. När 1 BTC är värd typ 1 Mil EUR och ett allmänt accepterat betaliningsmedel så träder han fram och spenderar, inte förrän då! I så fall har han verkligen tålamod och is i magen.
__________________
Senast redigerad av gullfia 2020-07-25 kl. 00:39.
Citera
2020-07-25, 09:07
  #171
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Det har ju funnits en del rätt kvalificerade gissningar och någon av dem kan vara rätt!

Är det verkligen sant att de första BTC aldrig blivit spenderade?

Kan ju bero på att de bara lattjade i början eller körde tester i produktionsmiljön så att säga.... och inte sparade det de minerade när det inte vara värt något.... ?

En annan möjlighet är att "Satoshi" dött eller är i fängelse och därför inte använder sina BTC. Släktingar slängde hans datorer och förstod inte vad som fanns på hårddiskarna...

Annars är det svårt att förstå varför han inte kapitaliserat på sin skapelse. Ingen människa är så idelistisk att han bara struntar i en förmögenhet på massor av miljoner eller snarare miljarder.

Tredje möjligheten är väl att han är helt otroligt slug och har en master plan. När 1 BTC är värd typ 1 Mil EUR och ett allmänt accepterat betaliningsmedel så träder han fram och spenderar, inte förrän då! I så fall har han verkligen tålamod och is i magen.
Kommer inte att hända. För att BTC ska vara värt 1 miljon euro så måste BTC:s marknadsvärde ligga på flera triljoner euro. Så värdefullt är inte BTC.

Att Satoshi Nakamoto inte har kapitaliserat på hans Bitcoinstash, beror inte på att han är död eller sitter i fängelse. Han är säkert en välbetald programmerare och har inget behov av att sälja BTC tillsvidare. En intelligent man med tålamod helt enkelt, som väntar på något gott. Problemet för hans del är att Bitcoin snart kommer att vli ganska värdelöst.

Och nej, inga av gissningarna hittills har varit nära.
Citera
2020-07-25, 10:37
  #172
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
. Han är säkert en välbetald programmerare och har inget behov av att sälja BTC tillsvidare. En intelligent man med tålamod helt enkelt, som väntar på något gott. Problemet för hans del är att Bitcoin snart kommer att vli ganska värdelöst.

Och nej, inga av gissningarna hittills har varit nära.

Som tidigare programmerare kan jag säga att ingen utvecklare är så välbetald att han/hon glatt vänder ryggen åt en gigantisk förmögenhet.

Låt säga att han är en välbetald högkvalificerad utvecklare. Då kan han kanske få 70 - 80k EUR om året. Dra det en bit över 100k EUR om han är en skicklig systemarkitekt (men kom ihåg - det är en annan sak att designa ett kommersiellt hållbart system, än att vara ett geni som designar en kryptovaluta och jobbar solo. Systemdesign i en kommersiell miljö kräver en viss metodik etc.).

Har han egen firma och jobbar som konsult på en hög nivå inom IT, ja kanske 150 000 EUR om året. IT direktör på ett stort bolag... 200 000 EUR om året, plus bonus. Då har vi tagit i ordentligt för samtliga dessa roller och utgår från att han ligger inom toppen för samtliga roller eller arbetsformer.

Visst det är schyssta pengar, men det ska skattas först. Och låt säga att han ska försörja en familj på det. Då är det inte alls lika mycket! Även om han lever ungkarlsliv, så är det bara en bra inkomst - inte en förmögenhet. Det finns rejäla begränsningar på vad man kan göra, på den inkomstnivån. Det är ett bekvämt liv, inte ett lyxliv.

Om han var 30 när han skapade Bitcoin så är han över 40 nu. Då har man fått insikter om att man inte är odödlig och att det gäller att leva medan man kan. Skulle en smart kille då bara strunta i en gigantisk förmögenhet? Ska han vänta tills han är 50 eller 60? Det finns ingen garanti att han ens lever då. Olyckor händer, människor får cancer och andra sjukdomar. Har han tusentals BTC finns det ingen logisk anledning att inte använda dem nu, om man är över 40.

Han behöver ju knappast vänta på att de ska bli värda mer - de är redan värdefulla. Han kunde ju spendera EN DEL i alla fall, även om han har en master plan som går ut på att vänta.

Även om han var en extremt icke-materialistisk människa, så skulle han ju t.ex. kunna investera i ett gott ändamål som ligger honom varmt om hjärtat.

Att han inte har gjort något av detta tycker jag går emot mänsklig natur och logiskt resonemang.
Därför tror jag att han antingen förlorat blocken så han inte kan använda dem. Eller också är han inkapabel att använda dem pga sjukdom, död eller att han är inspärrad.
__________________
Senast redigerad av gullfia 2020-07-25 kl. 10:44.
Citera
2020-07-25, 11:23
  #173
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Som tidigare programmerare kan jag säga att ingen utvecklare är så välbetald att han/hon glatt vänder ryggen åt en gigantisk förmögenhet.
Men snälla du, vem som helst som har varit med "sedan starten" och har någorlunda låg tidspreferens kan väl vara fullständigt ekonomiskt oberoende, jobba med precis vad man vill och samtidigt ha en massa bitcoin liggande som inte behövs för att förändra livssituationen till det bättre.

Det räcker med att man inte jagar materiella saker hela tiden. Med 100 BTC att leva av och intressant jobb så är man, om man inte är fullständigt ekonomiskt handikappad, både ekonomiskt oberoende och har ålderdomen säkrad för sig själv och alla 35 barnbarnen. Om man inte mäter sitt liv i pengar och meter vattenlinje på yachten så kanske en miljon BTC vare sig gör till eller ifrån? Mycket tyder ju dessutom på att Satoshi var ideologiskt driven, kanske tycker han/hon inte att de potentiella följdverkningarna av att ens flytta så gamla coins är värt det.
Citera
2020-07-25, 11:30
  #174
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Men snälla du, vem som helst som har varit med "sedan starten" och har någorlunda låg tidspreferens kan väl vara fullständigt ekonomiskt oberoende, jobba med precis vad man vill och samtidigt ha en massa bitcoin liggande som inte behövs för att förändra livssituationen till det bättre.

Det räcker med att man inte jagar materiella saker hela tiden. Med 100 BTC att leva av och intressant jobb så är man, om man inte är fullständigt ekonomiskt handikappad, både ekonomiskt oberoende och har ålderdomen säkrad för sig själv och alla 35 barnbarnen. Om man inte mäter sitt liv i pengar och meter vattenlinje på yachten så kanske en miljon BTC vare sig gör till eller ifrån? Mycket tyder ju dessutom på att Satoshi var ideologiskt driven, kanske tycker han/hon inte att de potentiella följdverkningarna av att ens flytta så gamla coins är värt det.

Jo det kan jag hålla med om. Men så lät det inte i det inlägget som jag citerade tidigare.

Men om det är så som du spekulerar (vilket mycket väl kan vara fallet, tror jag också), då förutsätter vi att Satoshi har och använder andra BTC, förutom de här tidiga orörda blocken som han själv torde minerat. Alltså han har inte rört det första han minerade. Han har liksom låtit detta bli någon slags orörbar helig legacy eller nostalgi-coins, som han inte rör. Däremot är han okej med att använda andra coins han har, men som minerades i ett senare skede.

Tror du inte att det mest sannolika är att han helt enkelt förlorat de första addresserna och att dessa coins är förlorade för alltid? Både för Satoshi och alla andra?
__________________
Senast redigerad av gullfia 2020-07-25 kl. 11:35.
Citera
2020-07-25, 11:46
  #175
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Jo det kan jag hålla med om. Men så lät det inte i det inlägget som jag citerade tidigare.

Men om det är så som du spekulerar (vilket mycket väl kan vara fallet, tror jag också), då förutsätter vi att Satoshi har och använder andra BTC, förutom de här tidiga orörda blocken som han själv torde minerat. Alltså han har inte rört det första han minerade. Han har liksom låtit detta bli någon slags orörbar helig legacy eller nostalgi-coins, som han inte rör. Däremot är han okej med att använda andra coins han har, men som minerades i ett senare skede.

Tror du inte att det mest sannolika är att han helt enkelt förlorat de första addresserna och att dessa coins är förlorade för alltid? Både för Satoshi och alla andra?
Kanske. Eller så är det helt enkelt priset för att förbli okänd. Kanske är det, i Satochis huvud, helt centralt att Bitcoin kommer så nära som möjligt att vara sin egen skapare - då kan man inte kosta på sig att kommunicera eller ens avslöja sin egna existens.
Citera
2020-07-25, 12:52
  #176
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Kanske. Eller så är det helt enkelt priset för att förbli okänd. Kanske är det, i Satochis huvud, helt centralt att Bitcoin kommer så nära som möjligt att vara sin egen skapare - då kan man inte kosta på sig att kommunicera eller ens avslöja sin egna existens.
Ja bilden av en superidealist är definitivt attraktiv. Men det är verkligen inte många som är såna!

Också märkligt att han var så pass säkerhetsmedveten redan 2008-2009 att han aldrig gjorde en miss och glömde slå på sin VPN eller TOR etc. Annars borde han ju kunna identifieras genom hans poster på listserv eller email distrolista, eller vad de hade. I alla fall så långt som till vilken ISP han använde, och i vilken stad han bodde.

Vanliga dödliga människor är inte 100% skyddade hela tiden på internet. Jag är en av relativt få inom IT som verkligen var säkerhetsmedveten vid den tidpunkten han jobbade på Bitcoin, men nog sjutton läckte jag en hel del data ändå! De flesta andra techies spred traces efter sig själv över hela halva internet - något en del säkert ångrar idag. Och väldigt många duktiga techies menar ju fortfarande att det helt enkelt inte är någon ide, och inte realistiskt att ha hålla på privacy online - trots att de känner till verkligheten om hur det loggas och hur datan kan användas.

Det är verkligen förvånande att Satoshi hade sån tro på att projektet skulle hålla, att han skyddade sig till 100% en bra bit innan Snowden osv. Att han överhuvudtaget var en fanatisk privacy nerd, uppenbarligen. Att han inte lämnat ett enda spår som går att använda för att åtminstone avgöra vilken stad han bodde i.

Vad tror du skulle hända, om en address från dessa tidigare "förlorade" block plötsligt skulle användas?
Skulle det kunna leda till att Satoshi outades?

Eller skulle han kunna hålla det så pass anonymt att alla Bitcoin nerds som tyckte det var spännande att försöka lista ut VAR på jorden transaktionen ägde rum, på vilken typ av device osv... inte skulle kunna komma honom på spåren?

Han är ju en extremt smart person och det torde ju absolut gå att scrambla addresser så pass mycket att hans transaktioner fortfarande var höljda i dimma? Fastän man ändå förstod att det var han som måste gjort transaktionen?
Citera
2020-07-26, 20:56
  #177
Medlem
För de som har lyssnat på CSWs förklaring för tidigt bitcoin design/historia i slack, chansen att han inte är Satoshi är nästan 0. Men CSW har tappat de flesta tidigare BTC då de värde ingenting på den där tiden och de alla andra projekten innan bitcoin värde ingenting till slut

Men det spelar ingen roll just nu, BTC är fortfarande fastnade i blockstreams idioti, BCH blir kina coin, BSV har inte så många ägare, nu tar ETH farten med mycket avancerad teknik i grunden, man kan säga att de har världens smartaste utvecklare och finans institution bakom
Citera
2020-07-26, 21:46
  #178
Medlem
Jaså, han påstår att han tappat de tidigt mineade Bitcoin nu? Förut sa han ju att han skulle få tillgång till alla coins i januari 2020 från sin Tulip Trust och därefter sälja allt för att krascha priset.
Citera
2020-07-29, 03:39
  #179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Jaså, han påstår att han tappat de tidigt mineade Bitcoin nu? Förut sa han ju att han skulle få tillgång till alla coins i januari 2020 från sin Tulip Trust och därefter sälja allt för att krascha priset.

Det är bara min gissning, annars förstår man inte varför signerar han inte med tidigt privat nyckel. Det är så enkelt att göra. Tulip Trust och alla andra rättelse är bara där för att hålla uppmärksamhet, ingen domare i världen kan döma då de sakna minst 20 års kunskap i område och det finns ingen vägledning
Citera
2020-08-02, 12:55
  #180
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Det är bara min gissning, annars förstår man inte varför signerar han inte med tidigt privat nyckel. Det är så enkelt att göra. Tulip Trust och alla andra rättelse är bara där för att hålla uppmärksamhet, ingen domare i världen kan döma då de sakna minst 20 års kunskap i område och det finns ingen vägledning
Jag hade missade denna senaste Satoshi-teorin och kollad upp CSW.
https://en.wikipedia.org/wiki/Craig_Steven_Wright

Alltså de som skrivit Wiki artikeln tror definitivt inte att han är Satoshi! Han blir ju inte heller mer trovärdig när han förefaller ljuga om delar av sin akademiska historia, potentiellt blåser sin mining partner och håller på med en del underliga förehavanden i sin yrkeskarriär.

Jag säger inte att han inte är Satoshi... Men OM det är han, så är det en besvikelse. Jag trodde Satoshi var en riktig supermänniska på alla sätt. När han gick inför Magistrates court i Australien så gav han intryck av att ljuga, tyckte the magistrate. De ser ju människor hela tiden tala om tveksamma situationer och torde vara ganska vana att se tecken på lögnare och människor som talar sanning.

En sak som jag minns från när jag läste på om allt det här, 2012-2013, var att Satoshi var så jäkla slug, att han VARIERADE sin engelska, så att man inte kunde avgöra från hans uttryckssätt och stavning, ifall han var amerikan, britt, australisk etc (finns uttryckssätt och stavningar som annars skulle avslöja det, speciellt om en person skriver mycket, vilket han gjorde i det där säkerhetsforumet där han var aktiv).

Har svårt att tro att en amerikan skulle ha tänkt på detta och baserat på det så tror jag att han är brittisk eller från något Commonwealth land - t.ex. Australien eller Canada. Där finns en medventenhet om de olika stavningarna och uttrycksätten - till skillnad mot i USA. Majoriteten av amerikaner har noll koll på engelska i andra länder, det gäller även IT folk. Det går dock att avgöra från hans sätt att skriva att han är en infödd eller fullständigt flytande engelsktalande person. I övrigt - inget.

Sanslöst att han faktiskt tänkte på att undvika landsspecifika uttryck, slang, svordomar etc och att han varierade stavningen på ord som stavas annorlunda i amerikansk engelska, jämfört med andra länder. Att han gjorde detta konsekvent och inte avslöjade sig. Redan då, hade han en plan. CSW känns inte som en sån person. En person som håller sig så hemlig och är så MEDVETEN i sitt beteende, slarvar väl inte heller bort så många av de tidigaste blocken??!

Eller vänta?! Det här, nedan, pekar onekligen på brittisk eller australisk. Kanadensare och amerikaner uttrycker sig inte så här... Om det inte är en mycket uppenbar "falsk ledtråd" som Satoshi planterade? Orden längst ned är också sådana som man inte direkt tänker på stavningen av. Jag är själv infödd brittisk engelska-talare. Jag är medveten om de här orden har olika stavning men skulle inte tänka på det om jag satt och skrev något där innehållet var det viktigaste. Visste inte ens om att defence stavas med s i amerikansk engelska. Vem vet sånt? Nästan ingen! Däremot så vet alla britter att man identifierar sig som brittisk när man använder bloody. Att australiensare också använder det, är inget jag hade tänkt på. Man ska vara bra internationell och fokuserad, för att ha allt sånt här i åtanke när man skriver om ett redan komplext ämne.

Citat:
Ursprungligen postat av Reddit
22
Posted byu/orpel
5 years ago
Hmmm I think Satoshi is probably British.

First there is a British newspaper article referenced in the Genesis block.

Secondly there is this quote from satoshi from July 5th 2010:

"Sorry to be a wet blanket, But, writing a description of Bitcoin for general audiences is bloody hard. There's nothing to relate it to.

I've never heard a non-British person use wet blanket or bloody as they are used here. Well possibly Australians when it comes to Bloody.

Anyway just a bit of fun, so before you start moaning about how his identity doesn't matter etc just relax.

EDIT: So I scrapped all of his forum posts and found that he uses british spellings for: analyse, colour, organise and defence
__________________
Senast redigerad av gullfia 2020-08-02 kl. 13:07.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback