Flashback bygger pepparkakshus!
2020-05-15, 09:55
Medlem
Hej!

Sitter och kikar på en ny monitor och satt och kikade lite på Elgigantens sida.
Då slog det mig att man kanske skall köpa en TV istället och ha som monitor, typ 55" eller nått.

Men, skulle det vara någon nackdel att ha en TV som monitor istället för en dator monitor?
Spelar väldigt sällan spel, Half Life2 någon gång ibland, annars så är det vanlig surf, Youtube, Cmore, Dplay, Netflix m.m.

Mvh
Citera
2020-05-15, 10:34
Funkar utmärkt, vissa tv typer kan få inbrända ikoner om man använder en tv som dator, annars funkar det utmärkt.
Citera
2020-05-15, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Funkar utmärkt, vissa tv typer kan få inbrända ikoner om man använder en tv som dator, annars funkar det utmärkt.

Tack!

Mvh
Citera
2020-06-27, 15:03
Medlem
Bonnatorps avatar
Teve fungerar finemang, men som urban.j nämner så kan vissa typer brännas in lätt också.

En sak som däremot kan ställa till med jätteproblem om den används till dator, det är om latensen är för hög. Det är ganska olidligt om det är väldigt kännbar eftersläpning mellan att musen och muspekaren flyttas.
Det är något man får kolla i tester på varje enskild teve eftersom det sällan, om ens någonsin, anges i klartext på vanliga teveapparater, om man inte känner att det är okej att ta hem den och byta om det inte duger, eller testa den med sin laptop i affären.
Citera
2020-07-01, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Teve fungerar finemang, men som urban.j nämner så kan vissa typer brännas in lätt också.

En sak som däremot kan ställa till med jätteproblem om den används till dator, det är om latensen är för hög. Det är ganska olidligt om det är väldigt kännbar eftersläpning mellan att musen och muspekaren flyttas.
Det är något man får kolla i tester på varje enskild teve eftersom det sällan, om ens någonsin, anges i klartext på vanliga teveapparater, om man inte känner att det är okej att ta hem den och byta om det inte duger, eller testa den med sin laptop i affären.
Kallas för input lag, det finns flera sajter som testar sånt, bla:
https://displaylag.com/
https://www.rtings.com/tv/tests/inputs/input-lag
Citera
2020-07-05, 04:08
Bannlyst
Rekommender INTE att ha en TV som monitor OM du tänkt att spela,
eftersom du sällan spelar, så spelar är det bättre om du lägger pengarna på en bra skärm, ex. IPS monitor.
Citera
2020-07-08, 13:23
Medlem
Personligen tycker jag det är ruskigt obekvämt med tv skärm som monitor. Jag hade bara gått för en ganska billig skärm istället.
Citera
2020-07-23, 22:18
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Samsung Q80T och Q90T 55 tum är bland de bättre men kostar 15000-20000
Men köp inte 49 tummaren för den är kastrerat skit 60 Hz istf 120Hz och annat som saknas.

4K 120 Hz Chroma subsampling 4:4:4, det sistnämnda är viktigt för att text skall se rätt ut från en dator.
Men vet inte om det är 4:4:4 för 120Hz eller bara vid 60 Hz. 60Hz duger fint för vanlig datoranvändning.
Googla på webben så ser du hur det blir när Chroma subsampling inte är 4:4:4, Bilden är då förenklad och sakanr då en massa punkter, som inte syns för vanlig film, men ser för jävligt ut med datortext.

HDMI2.1 påstås det vara på endast en av ingångarna, den för spelkonsol och dator. Sant eller inte ?
Och låg fördröjning och förberedd för spel.
Se videos på youtube. Där de testar olika bildskärmar. Också för spel.

Jag har funderat på att köpa någon av dessa som datorbildskärm, men det har inte bllvit av än.
Och det är 4K jag är ute efter. Och då bör man satsa på 40 tum och uppåt. Och man måste förstås ha en dator som kan mata ut 4K.
Men jag har som sagt betat av och undersökt vad som finns rätt så grundligt.
Det finns en samsung Q70T också men den vet jag inte så mycket om annat att den är lite sämre. Och någon tusenlapp billigare.

Undvik OLED eftersom just den typen ger inbränning. Och därför inte duger som datorskärm.
QLED är OK, men OLED är skit. Bara första bokstaven som skiljer.

Om något år kommmer ny teknik Hisense Dual Cell som har en 2K monokrom LCD bakom en 4K LCD.
För bättre svärta. Antagligen bild i samma klass som OLED men med mer ljus och utan dess nackdelar.
Senast redigerad av WriteMasterTM 2020-07-23 kl. 22:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in