Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Ja, själv hade jag nog arrangerat en liten violinkonsert som barnen fått lyssna på men förmodligen visste värdinnan vad för folk hon bjöd in och anpassade kalaset därefter.
För övrigt intressant att alla i denna tråd verkar tycka att värdinnan ska betala och att TS ska i princip blåsa henne. Faktum kvarstår ju att det är TS unge som vräkte en boll rakt in i en vas. Det var ju inte en olycka. Värdinnan hade nog satt upp bollspelet i en riktning där vaser inte riskerades att krossas.
Själv känner jag med värdinnan. Jag har en ganska värdefull tavla hemma och om någon unge kom hit och slängde en milkshake på den så skulle jag såklart först försöka få försäkringsbolaget att betala. Men om det inte fungerade, är det då jag som skall ta den förlusten enligt trådens skribenter?
Det är en väsentlig skillnad på ditt exempel med en tavla som någon slänger en milkshake på och att ha en mycket dyr vas i ett rum där man ordnar bollekar för en massa barn, det hoppas jag du förstår. Bollar studsar och många barn i grupp som kastar bollar inomhus där värdefulla vaser finns är som upplagt för en olycka.
Nästan så att man börjar undra om tanten ville att vasen skulle gå sönder så hon kunde kräva ersättning för den. Var hon kanske trött på den och ville få mer pengar för den än vad hon kunde få om hon sålde den?