Flashback bygger pepparkakshus!
2020-07-19, 14:24
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja, själv hade jag nog arrangerat en liten violinkonsert som barnen fått lyssna på men förmodligen visste värdinnan vad för folk hon bjöd in och anpassade kalaset därefter.

För övrigt intressant att alla i denna tråd verkar tycka att värdinnan ska betala och att TS ska i princip blåsa henne. Faktum kvarstår ju att det är TS unge som vräkte en boll rakt in i en vas. Det var ju inte en olycka. Värdinnan hade nog satt upp bollspelet i en riktning där vaser inte riskerades att krossas.

Själv känner jag med värdinnan. Jag har en ganska värdefull tavla hemma och om någon unge kom hit och slängde en milkshake på den så skulle jag såklart först försöka få försäkringsbolaget att betala. Men om det inte fungerade, är det då jag som skall ta den förlusten enligt trådens skribenter?
Har du själv barn?
  1. Man arrangerar inte bollspel inomhus!
  2. Skulle man ändå göra det, då säkrar man (gömmer undan) alla dyra och ömtåliga föremål.
  3. Barnkalas innebär faktiskt att en massa ostyriga ungar samlas
  4. Barnkalas är barnkalas och här är barnen som mest barn!
Citera
2020-07-19, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Du svarade ju på frågan själv, det ska gå via försäkringsbolaget.
Dessutom har den ädla värdinnan inte lagt fram några bevis för att vasen är värd 35 k.
Hon tycktes bli väldigt nervös när hon insåg att ts inte bara cashar upp på direkten så det tycks vara något lurt.

Om TS börjar kräva kvitto etc kan hon åka på en större nit. Många som har det gott ställt har inte kvitton på en vas för 35k utan det är något man köper för att det är fint, inte som en investering. Det är möjligt att om värdinnan saknar kvitto och istället ordnar med en värdering av vasen så kanske den är värd mer än 35k numera. Men jag är iofs inte insatt i vaser.
Citera
2020-07-19, 14:27
Medlem
Pannknackarns avatar
Vilken sprättig borgarbracka!

Det är hennes ansvar om hon tillåter boll lekar inomhus när hon har en dyr vas ståendes framme. Att sen komma o kräva 35000:- är ju inte klokt.

Betala inte en krona o ha inte med henne att göra igen. Om nån i bekantskapskretsen undrar varför kan du ju berätta vad som hänt. Dom som ställer sig på hennes sida vill är ju ingen förlust att bli av med. En del vuxna människor alltså..
Citera
2020-07-19, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har du själv barn?
  1. Man arrangerar inte bollspel inomhus!
  2. Skulle man ändå göra det, då säkrar man (gömmer undan) alla dyra och ömtåliga föremål.
  3. Barnkalas innebär faktiskt att en massa ostyriga ungar samlas
  4. Barnkalas är barnkalas och här är barnen som mest barn!

I all ärlighet så har jag inget barn. Men 35k är ju ingen extrem summa. Kanske kostar alla vaser hos värdinnan liknande summor. Man kan väl inte plocka undan varenda prydnad hemma när man har barnkalas? Ska man forska iväg 75-tums-TV:n också?
Citera
2020-07-19, 14:29
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Absolut!

Klart att den som bjuder in sexåringar att kasta boll i en porslinsbutik inte har något som helst ansvar för det ”skit” som eventuellt träffas av bollar och går sönder. Det är naturligtvis barnens föräldrar som får ta ansvar.

Kanske blev det en fläck på duken också, i samband med barnkalaset. Ett unikt broderi av självaste Astrid Gate, värderat till 250 000 kr. Det är bara att casha upp!
Varför låter du dina missanpassade barn leka med bollar i porslinsbutiker? Vadå bjuder in? Det är ju du som låter ditt barn gå dit.

Makalöst.
Citera
2020-07-19, 14:29
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Om TS börjar kräva kvitto etc kan hon åka på en större nit. Många som har det gott ställt har inte kvitton på en vas för 35k utan det är något man köper för att det är fint, inte som en investering. Det är möjligt att om värdinnan saknar kvitto och istället ordnar med en värdering av vasen så kanske den är värd mer än 35k numera. Men jag är iofs inte insatt i vaser.
Kan hon inte bevisa vad vasen är värd så är det ju hennes problem? Hur ska ts kunna bedömma om den är värd 5000, 35000 eller 2 miljoner?
Jag har flera barn och vi har inga omtåliga värdesaker som går att ha sönder framme då det bara är en tidsfråga innan så är fallet.
Men du har nog inga barn...
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2020-07-19 kl. 14:33.
Citera
2020-07-19, 14:30
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ja, själv hade jag nog arrangerat en liten violinkonsert som barnen fått lyssna på men förmodligen visste värdinnan vad för folk hon bjöd in och anpassade kalaset därefter.

För övrigt intressant att alla i denna tråd verkar tycka att värdinnan ska betala och att TS ska i princip blåsa henne. Faktum kvarstår ju att det är TS unge som vräkte en boll rakt in i en vas. Det var ju inte en olycka. Värdinnan hade nog satt upp bollspelet i en riktning där vaser inte riskerades att krossas.

Själv känner jag med värdinnan. Jag har en ganska värdefull tavla hemma och om någon unge kom hit och slängde en milkshake på den så skulle jag såklart först försöka få försäkringsbolaget att betala. Men om det inte fungerade, är det då jag som skall ta den förlusten enligt trådens skribenter?

Det är en väsentlig skillnad på ditt exempel med en tavla som någon slänger en milkshake på och att ha en mycket dyr vas i ett rum där man ordnar bollekar för en massa barn, det hoppas jag du förstår. Bollar studsar och många barn i grupp som kastar bollar inomhus där värdefulla vaser finns är som upplagt för en olycka.

Nästan så att man börjar undra om tanten ville att vasen skulle gå sönder så hon kunde kräva ersättning för den. Var hon kanske trött på den och ville få mer pengar för den än vad hon kunde få om hon sålde den?
Citera
2020-07-19, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast då ska det väl vara "drulle"-skydd i hemförsäkringen? Det är det inte alltid.

Men jag anser att människan som bjöd in barn och ordnade aktiviteter i samma rum som dyrabara vaser får stå sitt kast (!). TS ska inte betala!
Visst, om sedan denne vasägare har en försäkring som täcker skadan är för övriga ej av intresse.
Citera
2020-07-19, 14:32
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Varför låter du dina missanpassade barn leka med bollar i porslinsbutiker? Vadå bjuder in? Det är ju du som låter ditt barn gå dit.

Makalöst.

Varför utgår du från att TS kände till att det skulle ordnas bollekar i rum med en vas för 35 kkr?
Såvida inte ägaren sagt att hon ville att föräldrarna skulle stanna och vakta sina barn under kalaset får ägaren ta ansvar för de aktiviteter hon anordnar.
Citera
2020-07-19, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Det är detta som kan komma att bli ett problem. Ts försäkringsbolag kommer säga att det är vasägarinnans försäkring som gäller. Vasägarinnan saknar dock "drulle" och därmed gällande försäkring. Då kan vasägarinnan rikta ett krav mot Ts, ofta krävs det då minst en polisanmälan för att Ts ansvarsförsäkring ska gälla.
Vad skulle en polisanmälan tillföra? Det är inget brott begånget och skadan har inte uppkommit genom gärning med uppsåt.
Citera
2020-07-19, 14:33
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Varför utgår du från att TS kände till att det skulle ordnas bollekar i rum med en vas för 35 kkr?
Såvida inte ägaren sagt att hon ville att föräldrarna skulle stanna och vakta sina barn under kalaset får ägaren ta ansvar för de aktiviteter hon anordnar.
Det gör jag inte. Jag bemötte det här:

Citat:
Klart att den som bjuder in sexåringar att kasta boll i en porslinsbutik inte har något som helst ansvar för det ”skit” som eventuellt träffas av bollar och går sönder. Det är naturligtvis barnens föräldrar som får ta ansvar.

Det du citerar ska alltså ses i kontexten "bjuda in barn för bollek i porslinsbutik".
Citera
2020-07-19, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det som för ägaren är egentligen återanskaffningsvärdet.

kan vara stöldgods ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in