Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-15, 09:58
  #2197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Stora andelar? 65 miljoner bilar såldes förra året, Tesla sålde 367 000 bilar, Toyota sålde 10 740 000 st bilar, jag tror inte dom gråter över den förlusten. Det är antal bilar som säljs som betyder något, vad som driver dom är inte relevant. Eldrivna bilar är det lättaste man kan göra, batteriet är inte rocket science heller. Vem tror du lättast kan börja trycka ut miljoner med elbilar inom snar framtid, Tesla eller Toyota?

EV marknanden är inte densamma som ICE marknaden.

Om elbilar är det lättaste man kan göra, varför lyckas ingen annan trycka ut en elbil som mäter sig med teslan utan att gå back? Du är så jävla lost, Toyota satsar på hybrid, för dom vet att dom är för långt efter för att racea med tesla.
Citera
2020-07-15, 09:59
  #2198
Medlem
Glöm inte tesla produktionen som har blivit effektivare och effektivare.
För varje bil som går genom sjunker priset för nästa.
En liten summa men i det långa loppet blir deras bilar billigare och billigare.

Självförsörjande med batteri, effektiv prod och annan logistik är nyckeln som Elon har identifierat.
Tesla bemästrar redan dessa faktorer.
Citera
2020-07-15, 10:10
  #2199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
EV marknanden är inte densamma som ICE marknaden.

Om elbilar är det lättaste man kan göra, varför lyckas ingen annan trycka ut en elbil som mäter sig med teslan utan att gå back? Du är så jävla lost, Toyota satsar på hybrid, för dom vet att dom är för långt efter för att racea med tesla.
För tusende gången, dom tjänar bra med pengar på ICE marknaden, där finns mer löpande intäkter att dra in än på elbilsmarknaden. Varför ska toyota ens bry sig för tillfället? Dom gjorde mer vinst förra året än Tesla omsatte totalt. Vinstsiffrorna ska vi inte ens jämföra, som att jämföra Apple med Doro. De gamla biltillverkarna anser väl inte att tekniken är mogen än när det gäller batterierna, men nu händer det saker.

En elbil behöver bara elmotorer, lite teknik och ett batteri. Elmotorn är en äldre uppfinning än bensinmotorn, det är inget avancerat.

Tesla har gjort mycket bra för elbilsmarknaden, det är en fin bil, kul att dom leker med tekniken på sätt som andra tillverkare inte gjort innan, men när dom andra väl börjar trycka ut elbilar på löpande band i en takt Tesla är långt ifrån kommer det bli uppenbart att Tesla precis som deras aktie är väldigt hypade.
Citera
2020-07-15, 10:16
  #2200
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Att dom har stora fina skärmar väger knappast upp för de brister som finns i monteringen av bilen. Många rapporterar ju att det inte ens går tvätta en model 3 med högtrycktstvätt utan att det läcker in vatten i bilen, teslas svar är att bilen inte är designad för att klara högtrycksstrålar. Men visst jättekul med en bra skärm... Du betalar premiumpris för en bil som inte är premium.
Jag vet inte så mycket om monteringen. Men detta stöder det du säger.
Citat:
Watch another Tesla rear bumper fly off
https://insideevs.com/news/433643/vi...s-fly-off/amp/

Ibland blir man visst duschad från instrumentbrädan också.

Jag undrar hur det står till med "fundamentals" både vad gäller aktie och konstruktion.

(Hur är det med kupevärmen? Drar den ström? Jag tror de haft en del allmänna problem i kalla klimat?)

Av de senaste 10 dagarna har aktien dock bara backat 2.
Citera
2020-07-15, 10:25
  #2201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag vet inte så mycket om monteringen. Men detta stöder det du säger.

https://insideevs.com/news/433643/vi...s-fly-off/amp/

Ibland blir man visst duschad från instrumentbrädan också.

Jag undrar hur det står till med "fundamentals" både vad gäller aktie och konstruktion.

(Hur är det med kupevärmen? Drar den ström? Jag tror de haft en del allmänna problem i kalla klimat?)

Av de senaste 10 dagarna har aktien dock bara backat 2.
Betala över en halv miljon kronor för ett "tekniskt avancerat underverk" så klarar den inte ens köra genom en vattenpöl utan att delar lossnar, och till råge på allt säger sen Tesla att orsaken är "act of god" och vill inte ens fixa felet på garantin.

Kupevärmen är ju ett bekymmer alla elbilar har, i vanlig bil med förbränningsmotor tar man ju bara överskottsvärmen från motorn vilket ger marginell påverkan på räckvidden, en elbil har inte samma överskottsvärme på gott och ont, men klart att det påverkar räckvidden negativt på en elbil att ha det varmt i kupén.

Jag tycker det är väldigt uppenbart att aktien är övervärderad och måste gå ner ordentligt nån gång, är man riskbenägen kan man säkert hänga på den ett tag, men att köpa på dessa nivåerna är helt galet i mina ögon.
Citera
2020-07-15, 11:07
  #2202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Han har haft 100% självkörande betaversion i sin egen Tesla ganska länge. Problemet är inte tekniken utan alla lagar runtomkring.
Det stämmer inte. Alla stora biltillverkare kan göra autopiloter som följer väglinjer under optimala förhållanden men just där ligger också problemet. Nya vägstandarder skulle behöva införas som sedan ska underhållas som nytt, alltid.

Kolla istället hur långt bort AGI ligger för en rimlig tidsram, några decennier minst.
Citera
2020-07-15, 11:39
  #2203
Medlem
Fortfarande är elbilar en nischprodukt som är svår att övertyga konsumenter att köpa, kommer efterfrågan öka kraftigt lär det komma bättre och billigare produkter från dom stora biltillverkarna.

Teslas aktie är så upphypad att dom har störst börsvärde trots sin lilla produktion bland fordonstillverkarna, själv är jag tveksam att det kommer hålla i längden.

https://www.latimes.com/business/sto...ate&stream=top

https://observer.com/2020/07/tesla-s...sis-elon-musk/
Citera
2020-07-15, 22:42
  #2204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Det stämmer inte. Alla stora biltillverkare kan göra autopiloter som följer väglinjer under optimala förhållanden men just där ligger också problemet. Nya vägstandarder skulle behöva införas som sedan ska underhållas som nytt, alltid.

Kolla istället hur långt bort AGI ligger för en rimlig tidsram, några decennier minst.
Så är det, min Volvo har någon filhållningsassistans, ratten vibrerar och håller emot om jag går mot en linje utan att blinka osv. Man ser även i hastighetsmätaren när bilen faktiskt detekterar linjerna och det är ju ofta den inte gör det, och ofta är det inte så förvånansvärt eftersom den aktuella vägen kanske har slitna linjer eller inga alls.

Sen har den agerat fel flera gånger och börjat svänga ratten så man får hålla emot vid vägbyggen osv. Och en gång när jag körde över ett krön så dök plötsligt morgonsolen upp och lös rakt mot bilen varpå felmeddelande kom upp att kameran är blockerad samtidigt som bilen svängde till snabbt. Frågar mig hur tesla löser den biten när dom är rätt så beroende av bilens kameror, vad händer när kamerorna plötsligt blir starkt bländad av solen? Ska den bara stanna på vägen då? Nej, självkörande bilar kräver mer än kameror för att veta hur vägen ser ut, speciellt om den ska ut och härja ensam på vägarna som Tesla påstår deras bilar ska göra.

Och kursen idag verkar vara baserad på att Tesla inom något år har taxibilar som kör runt utan förare och jobbar gratis åt ägarna, lycka till med de...
Citera
2020-07-18, 04:48
  #2205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
För tusende gången, dom tjänar bra med pengar på ICE marknaden, där finns mer löpande intäkter att dra in än på elbilsmarknaden. Varför ska toyota ens bry sig för tillfället? Dom gjorde mer vinst förra året än Tesla omsatte totalt. Vinstsiffrorna ska vi inte ens jämföra, som att jämföra Apple med Doro. De gamla biltillverkarna anser väl inte att tekniken är mogen än när det gäller batterierna, men nu händer det saker.

En elbil behöver bara elmotorer, lite teknik och ett batteri. Elmotorn är en äldre uppfinning än bensinmotorn, det är inget avancerat.

Tesla har gjort mycket bra för elbilsmarknaden, det är en fin bil, kul att dom leker med tekniken på sätt som andra tillverkare inte gjort innan, men när dom andra väl börjar trycka ut elbilar på löpande band i en takt Tesla är långt ifrån kommer det bli uppenbart att Tesla precis som deras aktie är väldigt hypade.

Fast Apple har dubblat sitt pris sen 2018 utan att ha ökat försäljning, tycker du att det är en övervärderad aktie?

Du förstår helt enkelt inte techföretag. Man investerar baserat på möjligheterna.
Citera
2020-07-18, 17:34
  #2206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Fast Apple har dubblat sitt pris sen 2018 utan att ha ökat försäljning, tycker du att det är en övervärderad aktie?

Du förstår helt enkelt inte techföretag. Man investerar baserat på möjligheterna.
Jag skulle säga att Apple är övervärderade ja, men jämfört med Tesla är det ingenting...

Men oavsett vad så är Apple mycket mer än Tesla troligtvis någonsin kommer bli, dom har stora marknadsandelar, säljer sina produkter med extrema vinstmarginaler och fick faktiskt ut revolutionerande saker på marknaden. Tesla har inget av det.
Citera
2020-07-20, 20:28
  #2207
Medlem
1600, dags att börja kolla på yachter
Citera
2020-07-20, 23:49
  #2208
Medlem
selusts avatar
Kommer den fortsätta stiga tror ni?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback