Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-07-15, 10:17
  #1
Medlem
DenVilsnaGrodans avatar
Det förekommer ju ofta diskussioner om vilken låt som är den vackraste, bästa, mest spelade, men jag har aldrig hört en diskussion om vilken låt som är den mest mångsidiga. Alltså vilken som funkar i flest sammanhang. En låt som det går att dansa till, gråta till, skratta till m.m..

Jag tror att den låt som gör detta bäst är Stacy's Mom av Fountains of Wayne. Den har förbjuden kärlek, vilket skapar en enorm mängd känslor. Den har komedi, så den funkar bra när man vill skratta. Dessutom har den ett ordentligt sväng, vilket tillåter en att dansa — och det är många danser som tillåts. Utöver det funkar den också för alla åldrar barn, ungdomar, vuxna och äldre älskar den alla fyra, vilket gör den till en väldigt god familjelåt. Det finns såklart en otalbar stor mängd andra drag som gör det till en mångsidig låt, men jag börjar med ett litet urval.

Jag kom fram till detta genom en metod som jag själv har utvecklat, vilket är att man lyssnar på låten och verkligen lever sig in i den, så att man är i låtens värld. Sedan utforskar man vad som finns i den låtens värld. Finns det folk som dansar? Skrattar? Gråter? Myser? osv.
Citera
2020-07-15, 10:22
  #2
Medlem
FiniteLifes avatar
Born In the USA med Springsteen
Citera
2020-07-15, 10:50
  #3
Medlem
DenVilsnaGrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife
Born In the USA med Springsteen

Hur ser den världen som man kommer in i ut? Vad finns det för några där? Jag ser själv sköna killar, demonstranter och grillfest, men sen är det liksom slut.
Citera
2020-07-15, 11:16
  #4
Medlem
Millediablos avatar
Destiny med Zero 7, Sia Furler, Sophie Barker m.fl.
En låt om kärlek och längtan, en mjuk melodi.
Omslagen som en pralin i lite prasslande papper, väl öppnad och smakad på så rullar eftersmakens toner runt i öronsnäckan i timmar.

https://youtu.be/fdIpY3vfNYI

Stacy's Mom, för mig ger den inte mycket. College-rock möter dagispop. Ett Usa-beat som gjorts bättre och fräschare av bl.a Avril Lavange.
Sångaren i bandet känns helt fel, minns han sin barndom eller?
Utan videon är den verkligen inte bättre, hade den kommit upp på en fest så hade den snabbt tryckts bort.
__________________
Senast redigerad av Millediablo 2020-07-15 kl. 11:24.
Citera
2020-07-15, 13:44
  #5
Medlem
Von-Hohenfalls avatar
Hocus Pocus - Focus

Den har allt. Förutom lyrik. Såvida man inte räknar kokain drivet yoddlande som lyrik. Den har ett hett gitarr solo som inte vill sluta. Ett mästerligt trum solo som inte heller vill ge sig. Ledsångaren har en otroligt mångfaldig sångröst.
Citera
2020-07-15, 13:50
  #6
Medlem
DenVilsnaGrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von-Hohenfall
Hocus Pocus - Focus

Den har allt. Förutom lyrik. Såvida man inte räknar kokain drivet yoddlande som lyrik. Den har ett hett gitarr solo som inte vill sluta. Ett mästerligt trum solo som inte heller vill ge sig. Ledsångaren har en otroligt mångfaldig sångröst.

Oj, den måste jag ta och lyssna på. Men är det så att den funkar i många sammanhang? Stacy’s mom funkar ju både på grillfest med killkompisarna, barnkalas, dansgolvet, under festens sentimmar och när man är fast i förbjuden kärlek. Bara för att nämna några få av sammanhangen.
Citera
2020-07-15, 13:54
  #7
Medlem
FiniteLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenVilsnaGrodan
Hur ser den världen som man kommer in i ut? Vad finns det för några där? Jag ser själv sköna killar, demonstranter och grillfest, men sen är det liksom slut.

Hämtat från skivan med samma namn (som sålde 30 miljoner exemplar) rankad på 275e plats av bästa topp-500 låtarna genom tiderna.

Det är en mångsidig låt som finns i olika versioner, både som arena-rockare med fullt band till en akustisk lågmäld version med endast gitarr.

Coverversioner finns allt från barn som sjunger den till Londons symfoniorkester till en version på säckpipa.

Många har festat loss till den, för andra har feststämningen uteblivit när dom tagit sig tid att läsa texten:

Down in the shadow of the penitentiary
Out by the gas fires of the refinery
I'm ten years burning down the road
Nowhere to run ain't got nowhere to go
Citera
2020-07-15, 14:11
  #8
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife
Born In the USA med Springsteen
Thunder Road eller Born to run har väl mer att ge isåfall..
Citera
2020-07-15, 14:15
  #9
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Om man tycker det duger att dansa vals så är Bengt Sändhs tragikomiska Vals om sommaren ett alternativ..
Citera
2020-07-15, 14:23
  #10
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Ramones har en del slagkraftiga och tragikomiska punkpoplåtar..

KKK took my baby away handlar om hur en flickvän blir lynchad av KKK..

https://www.youtube.com/watch?v=hT1OKo1rT84

53rd n 3rd handlar om basistens egna erfarenheter av homosex-prostitution..
Citera
2020-07-15, 14:25
  #11
Medlem
FiniteLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Thunder Road eller Born to run har väl mer att ge isåfall..

Det skulle ju vara mångsidigt.
Citera
2020-07-15, 14:28
  #12
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife
Det skulle ju vara t.
Men är verkligen BitUSA mångsidig..? Tycker den känns ganska simpel ändå..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback