Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-28, 12:25
  #9889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Fastnade på Bali – fick sparken: ”Inte mänskligt”: https://www.aftonbladet.se/minekonom...inte-manskligt

Det råder ingen tvekan om att det är synd om det här paret. De hade hoppats på en härlig semester, vilket de förhoppningsvis fick, men är nu istället fast utomlands. Jag har full förståelse för att de tycker att det är rätt jobbig, men...



Hon blir alltså av med sitt arbete. Här kan man möjligen tycka att de kunde ha beviljat henne tjänstledigt utan lön, men samtidigt kan det vara så att de behövde nyrekrytera och då är det givetvis lättare om det inte är korttidsvikariat som behöver förlängas typ månad för månad. När man läser vidare kan det även vara så att hon ville bli avskedad snarare än att vara tjänstledig utan lön.



Vad förväntar hon sig egentligen? Att hon skulle kunna få a-kassa när hon befinner sig på semester (om än numera en ofrivillig sådan) på Bali? Hon måste väl förstå att hon behöver kunna tacka ja till eventuella tjänster som dyker upp och att det blir svårt om hon är på andra sidan jorden?
Om hon inte skulle blivit avskedad, hade hon räknat med att få lön av företaget?

Tufft läge. Jag antar att lösningen är en bra reseförsäkring, som täcker eventuella oförutsedda händelser och utgifter. Och fall som detta.
Inte för att jag vet så mycket om reseförsäkringar - har aldrig behövt utnyttja dem - men det är det jag kommer på.

Det är givet att hon inte kan få a-kassa, och inte lön heller, om hon inte råkar ha en arbetsgivare som vill ha kvar henne till vilket pris som helst. (obetald ledighet är däremot rimligt).

Jo, om hon vore inom EU, då kan hon väl säga att hon är där å söker jobb, DÅ kunde hon kanske fått a-kassa.... men knappast på Bali. Sverige har inga sådana avtal med dem.
Citera
2020-06-28, 12:29
  #9890
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Man bör som förälder ha viss kunskap om kroppen - exempelvis att ett litet hack i pannan till synes kan blöda något offentligt, men sällan är värre än att vårdcentralen kan tejpa det.

Jovisst. Men hon säger också att han blev allt mera groggy och omtöcknad... Det KAN vara chock, men det kan vara inre blödning också...

Frågan är möjligen om det är en efterhandskonstruktion för att täcka omdömeslösheten.
Men när sjukan nöjde sig med att tejpa upp barnet, lugna det å skicka hem, antyder det ju att det INTE var frågan om någon hjärnskakning eller invärtes blödning i skallen.
Citera
2020-07-03, 21:59
  #9891
Medlem
megacoolmans avatar
Idioter åker till Rhodos under corona-epidemi och tror att allt ska vara som vanligt.
Dessutom är det all inclusive, vilket är jävligt sossigt, men det lämnar jag därhän.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...stan-ingen-mat

"– Jag tycker att man har rätt att få det man betalar för, säger Ibragim Imirov, 39."

"Det är glest mellan borden, och ännu glesare mellan gästerna.
Alla som uppehåller sig i matsalen måste bära munskydd och plasthandskar. Iförd denna skyddsutrustning går det sedan bra att peka på de olika rätter som erbjuds. Personalen fyller tallriken, och räcker den därefter till den hungrige genom en lucka i en plastskiva som ställts upp för att öka säkerhetsavståndet."

"Till frukost serveras bland annat omelett, yoghurt och frukt. Senare på dagen går det att få sådant som cannelloni, vit fisk, pizzabitar och glass.
Personalen är oerhört uppmärksamma bakom sina visir, och fyller ständigt på gästernas glas. Men det får inte charterpionjärernas frustration att släppa.
– Det här kan inte kallas all inclusive. Då ska det vara mat i överflöd, och man ska kunna välja mellan massor olika rätter, säger en familjefar, som inte vill se sitt namn i tidningen.
– Maten i sig är väldigt god, och hotellet är jättefint. Men det är utbudet jag reagerar på. De borde ha informerat oss om vad som gäller."
__________________
Senast redigerad av megacoolman 2020-07-03 kl. 22:02.
Citera
2020-07-03, 22:38
  #9892
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Idioter åker till Rhodos under corona-epidemi och tror att allt ska vara som vanligt.
Dessutom är det all inclusive, vilket är jävligt sossigt, men det lämnar jag därhän.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...stan-ingen-mat

"– Jag tycker att man har rätt att få det man betalar för, säger Ibragim Imirov, 39."

"Det är glest mellan borden, och ännu glesare mellan gästerna.
Alla som uppehåller sig i matsalen måste bära munskydd och plasthandskar. Iförd denna skyddsutrustning går det sedan bra att peka på de olika rätter som erbjuds. Personalen fyller tallriken, och räcker den därefter till den hungrige genom en lucka i en plastskiva som ställts upp för att öka säkerhetsavståndet."

"Till frukost serveras bland annat omelett, yoghurt och frukt. Senare på dagen går det att få sådant som cannelloni, vit fisk, pizzabitar och glass.
Personalen är oerhört uppmärksamma bakom sina visir, och fyller ständigt på gästernas glas. Men det får inte charterpionjärernas frustration att släppa.
– Det här kan inte kallas all inclusive. Då ska det vara mat i överflöd, och man ska kunna välja mellan massor olika rätter, säger en familjefar, som inte vill se sitt namn i tidningen.
– Maten i sig är väldigt god, och hotellet är jättefint. Men det är utbudet jag reagerar på. De borde ha informerat oss om vad som gäller."

Lättkränkta passivt aggressiva Karens. Talk to the manager. Eller vänta nu - då skulle ju Sexpressen och Achtungbladet inte har något att skriva om.
Citera
2020-07-04, 10:48
  #9893
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Idioter åker till Rhodos under corona-epidemi och tror att allt ska vara som vanligt.
Dessutom är det all inclusive, vilket är jävligt sossigt, men det lämnar jag därhän.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...stan-ingen-mat

"– Jag tycker att man har rätt att få det man betalar för, säger Ibragim Imirov, 39."
Haha! Det var underbart att läsa . Svenskar som verkade tro att när vi väl börjat kunna resa igen så ska allt vara precis som vanligt igen trots att vi är mitt i en pandemi som inte är slut än. Det ska vara stora bufféer där man plockar fritt. Inte en tanke på att det finns någon som helst smittorisk att plocka bland maträtter där folk gått, pratat, skrattat, hostat och nyst och sannolikheten att såväl vuxna som barn har god handhygien när de gräver i maten är låg. Vi har precis kunnat börja resa utomlands igen och folk bölar över att buffén inte var lika bra som förra året
Citera
2020-07-04, 11:21
  #9894
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Idioter åker till Rhodos under corona-epidemi och tror att allt ska vara som vanligt.
Dessutom är det all inclusive, vilket är jävligt sossigt, men det lämnar jag därhän.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...stan-ingen-mat

"– Jag tycker att man har rätt att få det man betalar för, säger Ibragim Imirov, 39."

"Det är glest mellan borden, och ännu glesare mellan gästerna.
Alla som uppehåller sig i matsalen måste bära munskydd och plasthandskar. Iförd denna skyddsutrustning går det sedan bra att peka på de olika rätter som erbjuds. Personalen fyller tallriken, och räcker den därefter till den hungrige genom en lucka i en plastskiva som ställts upp för att öka säkerhetsavståndet."

"Till frukost serveras bland annat omelett, yoghurt och frukt. Senare på dagen går det att få sådant som cannelloni, vit fisk, pizzabitar och glass.
Personalen är oerhört uppmärksamma bakom sina visir, och fyller ständigt på gästernas glas. Men det får inte charterpionjärernas frustration att släppa.
– Det här kan inte kallas all inclusive. Då ska det vara mat i överflöd, och man ska kunna välja mellan massor olika rätter, säger en familjefar, som inte vill se sitt namn i tidningen.
– Maten i sig är väldigt god, och hotellet är jättefint. Men det är utbudet jag reagerar på. De borde ha informerat oss om vad som gäller."

Aftonbladets rapportering om Greklandsresenärerna är det enda som betyder någonting för mig just nu. Allt annat känns meningslöst i jämförelse.
Apollo anklagar Tui för att ha BLUFFAT sig in i landet och reportern verkar vilja ha en antydan från Apollo-chefen om att Tui har mutat den grekiske turistministern för att få deras plan att landa på Rhodos innan den 15 juli(turistminister i Grekland är för övrigt det enda jobbet jag verkligen vill ha!).
Man kan verkligen ana den AVGRUNDSDJUPA besvikelsen hos Apollo-chefen gällande hur dumma de tycker att de har sett ut inför sina kunder, vars resor de nyligen har ställt in lagom till att de sedvanliga svenska deppsommarvädret dundrat in lagom till juli.

Reportern som ska hitta nya vinklar från det där All Inclusive-hotellet på Rhodos kan man ju vara avundsjuk på, om man vill.

"Okej, men om du ska åka med det där planet vill vi ha åtminstone en artikel om dagen. Du kan inte se det som en betald semester".

Okej, dagen efter att vi har landat. "Buffébesvikelsen". Ribban är lagd(på en helt ny nivå!), tärningen är kastad.
Vad har vi i morgon? Jag vågar inte ens spekulera.
Det är alltså skoltidning i praktiken inför hela svenska folket.
Men solen skiner ju i alla fall...
__________________
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2020-07-04 kl. 11:24.
Citera
2020-07-04, 20:10
  #9895
Medlem
Kämpendahls avatar
Pappa bölar ut över att en MC-polis jagat hans son och hans kompis på moped. Istället för att stanna valde pojkarna att fly och krockade mopeden mot ett betongfundament så att en av dem skadade sig. De hade inte körkort för mopeden. Vi åkte också moppe när jag var ung, men jag tror knappast att mina föräldrar skulle bölat ut i lokaltidningen om jag skadat mig när jag försökt fly från polisen. De hade sagt att jag fick skylla mig själv som inte stannade. Men Sverige anno 2020 har man slutat uppfostra ungdomar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...s-de-kraschade
Citera
2020-07-04, 23:13
  #9896
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Pappa bölar ut över att en MC-polis jagat hans son och hans kompis på moped. Istället för att stanna valde pojkarna att fly och krockade mopeden mot ett betongfundament så att en av dem skadade sig. De hade inte körkort för mopeden. Vi åkte också moppe när jag var ung, men jag tror knappast att mina föräldrar skulle bölat ut i lokaltidningen om jag skadat mig när jag försökt fly från polisen. De hade sagt att jag fick skylla mig själv som inte stannade. Men Sverige anno 2020 har man slutat uppfostra ungdomar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...s-de-kraschade

Det framgår av bilden att det fanns en registreringsskylt på mopeden, så det var alltså en eu-moped.
Pappa Peter ( om han nu heter det) har en mycket korkad son. Även om han ljuger av någon anledning så satt han bak på mopeden och om han han hoppat av så hade han kommit undan oskadd.
Men en person på eu-moppen går den fortare och är med lättmanövrerad.
En polismotorcykel kommer man inte undan. Förr i tiden när polisen körde BMW med boxermotor fanns en liten chans om man visste om något smalt hål som inte boxermotorn inte gick igenom. Det fanns en legend om detta, men ingen visste vem det var som lyckades med detta.
Citera
2020-07-05, 00:08
  #9897
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Det framgår av bilden att det fanns en registreringsskylt på mopeden, så det var alltså en eu-moped.
Pappa Peter ( om han nu heter det) har en mycket korkad son. Även om han ljuger av någon anledning så satt han bak på mopeden och om han han hoppat av så hade han kommit undan oskadd.
Men en person på eu-moppen går den fortare och är med lättmanövrerad.
En polismotorcykel kommer man inte undan. Förr i tiden när polisen körde BMW med boxermotor fanns en liten chans om man visste om något smalt hål som inte boxermotorn inte gick igenom. Det fanns en legend om detta, men ingen visste vem det var som lyckades med detta.

Haha! Det där är lite roligt. Legenden om snubben som körde moppe genom nån smal passage och lyckades smita undan mc-polisen tycks ha florerat i stort sett i varenda stad och samhälle i Sverige. Väldigt populärt att snacka om det på 80-talet.
Citera
2020-07-11, 22:44
  #9898
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Denna kille måste väl ha någon typ av diagnos?
https://www.aftonbladet.se/minekonom...en-halv-miljon

Annars är han nog en av de största idioterna att få utrymme i media på ett bra tag.
Citera
2020-07-11, 23:49
  #9899
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Denna kille måste väl ha någon typ av diagnos?
https://www.aftonbladet.se/minekonom...en-halv-miljon

Annars är han nog en av de största idioterna att få utrymme i media på ett bra tag.

Ja, fy fan vilket blockmongo. Gifte sig och frugan bodde i egen lägenhet och bad honom swisha över pengar hela tiden...

Han borde ha en god man som håller i ekonomin.
Citera
2020-07-13, 13:23
  #9900
Medlem
Ograsts avatar
Det är naturligtvis inte kul att ens hem brinner ner. Emellertid är det intressant att se hur viktig information undgår att nå fram hos vissa.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/he...i-hyresavtalet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback