Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-06, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Jag håller med. Jag skulle gärna ha 5-25 miljoner kronor, men inte på bekostnad av att jag kanske blir skjuten vilken dag som helst eller åker in i fängelset. Då är det inte värt för fem öre.

Skulle bara vilja ha pengar så jag gick runt, ett enkelt boende, sysselsättning och inte ens då går jag säker från att bli skjuten vilken dag som helst av ett vådaskott eller under ett urspårat rån. Inte värt ett öre, failure!
Citera
2020-07-06, 18:38
Medlem
luhrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Helt underbart, det skall suga att vara kriminell...

Förverkande av egendom is the shit, man skall aldrig vara lugn som kriminell och alltid vara rädd för att bli av med jackan, bilen och bostaden, så dom bränner ut sig.

Encro har ju riggat århundradets fälla då kriminella suttit och diskuterat i klartext alla sin olagligheter.
Nu var det ju inte encros plan men så blev det ju.

Ibland blir man riktigt glad, idag är en sådan dag

Men, du är ju också kriminell. Suger det att vara dig? Eller menar du att du kan hela Svenska lagen och följer den till punkt och prickar?
Citera
2020-07-06, 19:10
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleCb
Haha säger killen som bor i ett litet radhus i en billig förort med hund och max råd med en Gran Canaria resa varannan vinter ! Riktig vinnare med andra ord.
Man får ju vara misslyckad som kriminell för o INTE tjäna det du tjänar under 1 år på 1 månad.

Kontanter påväg försvinna? Möjligtvis i Sverige om 15 år kanske men runtom i världen tvärtom så ökar kontanter. Och kryptovaluta kommer vara framtiden.

Den som är mest rädd är förmodligen du. Vad ska du säg när din dotter blir tänd på en tuff kriminell kille från förorten, mkt mer spännande än sin patetiska pappa som du i bästa fall kanske kan bli en dag. Nolla. Sug samhällets kuk o känn dig duktig hahahahaha

Finns kriminella killar i både Sthlm, Göteborg o Malmö som gör 1-2 miljoner i månaden rullandes hela tiden, år ut år in utan att åka fast, sen att du mår bra av o läsa att någon målvakt eller springpojke torskat ibland, de är säkert upplyftande i en annars förbannat trist, grå samt händelsefattig vardag. Du är fast i de berömda hjulet....boring life, inte ens värt leva då ju... Jävla nolla

Cool gangster som sitter på flashback. Säg mig, hur patetiskt är ditt liv?
Citera
2020-07-06, 21:15
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
http://www.eurojust.europa.eu/press/...20-07-02b.aspx

Så meddelandena fanns i klartext på servrarna? Låter inte som en bra lösning.

20 miljoner meddelanden finns i klartext hos polisen, det blir till att köpa nya hårddiskar så att alla kontakter som nu går att spåra får plats i misstankeregistret. I youtubekonferensen så nämns det att Nederländerna har haft stor nytta av det hela då dom har kunnat skapa en karta över de olika kriminella nätverken.

Lät mer som man-in-the-middle attack, gissar de hade nån gammal krypteringsalgoritm som gick bryteforca och man har lagrat kommunikation nu en tid. Var ett tag sedan mekky åkte fast, måste varit från det här onekeligen då han var ’säkert’ till. Så säg 3 mån borde de ha lagrat loggar på.
Citera
2020-07-06, 22:46
Medlem
Biggedys avatar
Vilket företag ägde Encro?

Hade varit en riktig plot twist om det visade sig vara polisen som sålde telefonerna
Citera
2020-07-07, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Hur gjorde drogsmugglare innan mobiler?

Pratade eller skrev med varandra. Ett trick större grupper använde sig av var att uppfinna egna språk, ett primitivt sätt att kryptera verbal information
Citera
2020-07-07, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luhren
Men, du är ju också kriminell. Suger det att vara dig? Eller menar du att du kan hela Svenska lagen och följer den till punkt och prickar?

Jag tror du vet vad jag menar
Citera
2020-07-07, 08:23
Medlem
wwrs avatar
Jag har inte hängt med men jag antar att EncroChat hade en bakdörr inlagd från början och kördes av CIA och gänget från början, ungefär som Crypto AG.

Har man ens satt fast de som gjorde programmet? Det tyder på att CIA el. likn. kan ha legat bakom.

Senast redigerad av wwr 2020-07-07 kl. 08:26.
Citera
2020-07-07, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Förverkande av egendom is the shit, man skall aldrig vara lugn som kriminell och alltid vara rädd för att bli av med jackan, bilen och bostaden, så dom bränner ut sig.

De flesta börjar nog dock stoppa undan till en regnig dag när de börjar komma upp i summor värda att skydda, så att de snabbt kan vara på banan igen. Behöver inte vara svårare än att köpa fysiskt guld kontant och gömma/gräva ner det, myndigheterna kommer aldrig åt det.
Citera
2020-07-07, 08:41
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luhren
Det kommer inte hända.
Linux-telefoner med full-disk kryptering ligger på horisonten. Det är inget polisen, Interpol eller någon annan knäcker utan ofattbart mycket resurser. Sidokanals-attacker på ett SOC är långt ifrån enkelt och om full-disk kryptering knäcks är det dessutom per telefon-basis och inget som påverkar ekosystemet. Dessutom kan man försvåra sidokanals-attacker till den grad att, det blir mer sannolikt att den som ger sig på en attack, istället tar i sönder hårdvaran.

Har du Pinephone? Hur är den? Funkar Signal eller Wire på Pinephone?
Citera
2020-07-07, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
De flesta börjar nog dock stoppa undan till en regnig dag när de börjar komma upp i summor värda att skydda, så att de snabbt kan vara på banan igen. Behöver inte vara svårare än att köpa fysiskt guld kontant och gömma/gräva ner det, myndigheterna kommer aldrig åt det.

Sant
Citera
2020-07-07, 10:14
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep

Ja, dom gräver ner typ 2500spänn så dom kan köpa lite restaurangmat etc. på en regnig dag. Sen blir dom mördade av en paranoid kompis som tror dom håller på att luras. Sen hittar någon arkeolog pengarna om 450 år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback