Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2020-07-02, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Ni som brukar cannabis, tänker ni på vart era pengar egentligen går när ni köper?

Jag är inte emot cannabis som substans, men brukar det inte själv av flera anledningar. En av anledningarna är att jag inte vill stödja varken "svenska" kriminella gäng eller utländska drogkarteller och i förlängningen eventuellt även terrororganisationer.

Hur resonerar ni som brukar kring detta?

Jag är kluven till denna fråga varför jag valt att svara och dela med mig om min tankegång.

Gäng som agerar mot mitt intresse och exempelvis mördar på öppen gatan vill jag ju givetvis inte stödja. Om jag skulle veta exakt vad pengarna går till tycker jag det är absolut diskuterbart huruvida jag bär något moraliskt ansvar till att finansiera förkastliga handlingar. Det som talar emot mitt ansvarstagande är dels att varje individ bär ansvar för sitt eget agerande och dels att mitt syfte med transaktionen var att röka gräs och inte finansiera vapen för ett mord. Enligt en viss filosofisk princip så finns det ingen handling i sig som är ond, utan det är syftet till handlingen som avgör huruvida den är ond eller god.

Nu är dock fallet att man oftast inte vet exakt vad pengarna går till utan det finns en risk att de användas på ett sätt som man själv anser är av ondo. Men den risken finns oavsett vad du än köper här i samhället. Sett ur den aspekten tycker jag att sålänge man inte vet att ens pengar kommer garanterat användas till något man själv anser moraliskt förkastligt är man fri från ansvar. Annars får du gärna svara på frågan: Hur stor risk anser du att det ska föreligga för att konsumenten ska bära ett ansvar? Samtidigt dock, hade jag haft en lika laid-back inställning om konsekvenserna var grövre, exempelvis att det förelåg en risk till att denne langaren mördar mig? Förmodligen inte.

Om jag skulle följa din logik, och jag kanske är helt ute och cyklar, så borde rimligtvis konsumenten bli åtalad för ex medhjälp till mord eftersom att han visste att det förelåg en risk att hans pengar skulle användas för att investera i ett vapen för att döda en rival. Det är för mig orimligt.

Det är för mig inte uppenbart vad som är rätt och fel i denna fråga men det är tur att personer som TS finns som kan koka ner det hela till fem rader för att verbalt krossa varenda ISIS finansierande dödsknarkare.
Citera
2020-07-02, 11:24
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
De länder som legaliserat cannabis har ju kvar sin svarta marknad i lika stor om inte större skala ändå. Då legaliseringen populariserat bruket mer. Men svarta marknaden finns kvar för skattepåslaget på "laglig" cannabis är över 70% i många fall. Och vem är villig att betala 70% extra i onödan...
Återigen, det är precis som du säger fortfarande statens fel att cannabislegalisering inte har konkursat den svarta marknaden. Varför säljs laglig cannabis för 600 kr femman? Cannabis växer fort som fan och bör inte kosta mer än ett ciggpaket eller snusdosa (och vara precis lika laglig, om inte lagligare). Klart det kommer att finnas en svart marknad när laglig cannabis kostar skitmycket och staten kräver fingeravtryck och liknande gestapo/stasi-fasoner av folk som vill köpa en femma. Det är inte skattepåslaget som är problemet här utan själva priset.

Legalisera cannabis men gör det rätt. Det ska vara lika enkelt och billigt att köpa en cannabisjoint som en cheeseburgare, inga konstigheter liksom. Är det däremot lagligt men dyrt, krångligt och integritetskränkande, klart som fan att gängkriminella kommer att fortsätta sälja cannabis och tjäna precis lika bra pengar på det.
Citera
2020-07-02, 11:48
Avstängd
PsykopatLenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Ni som brukar cannabis, tänker ni på vart era pengar egentligen går när ni köper?

Jag är inte emot cannabis som substans, men brukar det inte själv av flera anledningar. En av anledningarna är att jag inte vill stödja varken "svenska" kriminella gäng eller utländska drogkarteller och i förlängningen eventuellt även terrororganisationer.

Hur resonerar ni som brukar kring detta?

Ja det är klart det är just därför man vill legalisera det. Betalar hellre lite skatt på bra röka än att finansiera gängkriminella. Och det tror jag att de flesta gör
Senast redigerad av PsykopatLena 2020-07-02 kl. 11:54.
Citera
2020-07-02, 13:26
Medlem
Kunde inte bry mig mindre, dessutom köper jag mest av vänner vilket bara gynnar oss båda. Om det skulle finansiera vapen och gängkrig hoppas jag bara att detta öppnar ögonen för regeringen gällande hur efterbliven lagstiftningen är.
Citera
2020-07-04, 19:10
Medlem
Har inget emot att betala professionella becknare (nästan en oxymoron), men de är så få att de snarast kan betraktas som enhörningar. Att köpa av förortsslödder tar alltid emot, och är en absolut sista utväg om man är för sugen och ingen annan kran står till förfogande.

Kommer inte ens ihåg sist jag hörde en becknare säga "det är standard, inte särskilt bra" eller "självklart stämmer vikten" (och att den då de facto stämmer).

Jag sålde aldrig stora lass när jag höll igång, men jag var ärlig, diskret och fan ta mig alltid i tid (läs först på plats) för att kolla läget. Hade snäppet högre priser än den lokala talangen, men vann ändå över mer än en handfull kunder.

Det blattar inte verkar förstå är att becknare är ett serviceyrke - precis som att stå i kassan på donken eller i baren och hälla upp sprit. Sen finns det självklart blattar som vet vad de sysslar med, men återigen går det ett dussin idioter på varje duglig sådan. Komiskt, med tanke på hur de överlag dominerar branschen, fast å andra sidan har de nytta av kontakter i hemländerna (marockaner, afghaner, pakistanier, albaner (alltid skitröka)).
Citera
2020-07-06, 18:53
Medlem
luhrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apansiktet
Lika lite som jag tänker på vart pengarna går när jag köper ett paket smör. Någonstans i kedjan finns det en person som använder inkomsten från mig till något fuffens. Skulle man alltid försöka garantera att pengens livcykel aldrig rör olaglig verksamhet så kan man inte använda pengar över huvud taget.

Helt korrekt.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback