Citat:
Ursprungligen postat av
Rixen70
Nej det gjorde jag inte Litade på meca att de skulle byta och fixa ordentligt samt oljan var inte bytt alldrig förut!?
Det är ett stort problem där när dom säjer att olja i en automat inte behöver bytas. ALL olja ska bytas någon gång oavsett var olja är. Oftast när det kommer ett problem med en automat så har oljan inte varit bytt och det börjar slira och hjälper det inte att göra rent silen är det tyvärr renovering eller byta låda för att det har gått för långt.
När man tar ner ett tråg ska oljan vanligen vara röd, den slits och håller rent och blir mörk då byter man oljan luktar den backelit är oljan bränd och lådan slirat. Insidan tråget hittar man ett slamm som är mörk grått det är normalt.
Sitter en magnet på insidan tråget som tar upp partiklar i järn och det är lite och är som en mörk smet och det är normalt men, det ska inte ligga som små glittriga metall spån i botten och inte något brunt bös. Det bruna böset är just beläggningen på lamellerna som slits och det glittriga är från lager och metallskivorna mellan lamellerna.
Troligen har du fyra lamell paket i din låda kan vara fem. I varje paket är det nog fem eller sex lameller och varje sånt paket har med en växel att göra förutom ett, som har ettan och backen. Blev en lång rörig text men hoppas det är någorlunda begripligt i alla fall för jag är trött och då har jag svårt att förklara