2020-07-01, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
De ligger ljusår före. De är de enda som kan tillverka elbilar med vinst. Bilindustrins problem är att nu måste de göra vad Tesla gjorde; nämligen blöda pengar medan de långsamt förbättrar sin teknik. Att tillverka en bensinbil och en elbil är fundamentalt olika saker. Tror du mig inte kan du kolla in bilforumet här på flashback och se alla trådar med folk som har problem med sina Renault Zoe etc.

Tesla tillverkar inte sina bilar med vinst. Vilket jäkla skitsnack. Bilarna är bara skräp och dom använder samma standardbatterier och standardmotorer som alla andra kan köpa.

Det har blivit en modegrej på samma sätt som Apple och eftersom vänstern liksom Tesla lever på centralbankens pengatryckande och medierna gunsts så håller dom sig flytande ett tag till. De har dock ingen chans emot japanska och tyska biltillverkare när de väl sätter igång.
Citera
2020-07-01, 22:16
Medlem
Tre dagar i rad har nu Teslas aktie ökat rejält. Detta sker efter att Elon Musk gått ut med att han nu kommer att sälja sin bostad och nästan allt han äger utom hans kläder för att kunna fokusera mycket mer av sin tid på SpaceX och Teslas nya fabrik i Texas. Spännande det här. Om Tesla och SpaceX åstadkommit alla dessa saker med en Elon Musk som inte haft möjlighet att ägna all den tid han vill åt företagen, vilka underverk kommer de då att åstadkomma när han kan fokusera 100%?
Citera
2020-07-01, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caedite-eos
Tesla tillverkar inte sina bilar med vinst. Vilket jäkla skitsnack. Bilarna är bara skräp och dom använder samma standardbatterier och standardmotorer som alla andra kan köpa.

Det har blivit en modegrej på samma sätt som Apple och eftersom vänstern liksom Tesla lever på centralbankens pengatryckande och medierna gunsts så håller dom sig flytande ett tag till. De har dock ingen chans emot japanska och tyska biltillverkare när de väl sätter igång.

Låter lite som Apple om jag ska vara ärlig. Hur har det gått för de nu igen?
Japanerna och tyskarna är omkörda sedan länge. De kommer få svårt att ta igen det.
Citera
2020-07-02, 02:43
Medlem
wwrs avatar
Kursen stiger.
https://i.imgur.com/QVy1rE9.jpg

Musk har trissat förväntningarna inför Q2 i epost till de anställda.
Citat:
Breaking even is looking super tight. Really makes a difference for every car you build and deliver. Please go all out to ensure victory!
https://markets.businessinsider.com/...0-6-1029356021

Citat:
Just amazing how well you executed, especially in such difficult times. I am so proud to work with you!
https://www.cnbc.com/amp/2020/07/01/...es-report.html

Rapporten kommer kl 10 ikväll, svensk tid, vad jag förstår.

Ett brittiskt analysföretag, Pirc, ger aktieägarna rådet att sparka Musk ur styrelsen. 500 miljarder kronor är oskälig ersättning anser de och nämner även alla hans konstiga Twitter.

Musk fick ju avgå som ordförande efter Twitter om kursen. Damen som ersatte honom är även ansvarig för Musks stora ersättning. Analysföretaget föreslår att även hon bör kliva av.

https://amp.theguardian.com/business...-55bn-pay-deal

Men allt kan vara en del i cirkus Musk. Media har ju fixerat sig vid Musk så honom blir nog Tesla tvungna att behålla. Omröstningarna om styrelseplatserna uppskjutna till september.
Senast redigerad av wwr 2020-07-02 kl. 02:48.
Citera
2020-07-02, 07:36
Medlem
Humeruss avatar
Jag har bott under en sten under någon semestervecka och inte följt med i media. TSLA börjar bli en alldeles för stor kaka av min portfölj så tvingades att sälja av lite (översteg 50% av mitt samlade aktiekapital, lyxproblem att må dåligt över det^^). Glad att jag bröt mot min egen strategi och började tanka aktier igen runt Q1.

Citat:

Var har du fått den infon?
Tesla har fina marginaler på sina bilar och äger stora mängder relevanta patent på allt från batterikemi till chip-arkitektur. Värderingen kan diskuteras men tror du inte på att produkten håller hög teknisk standard är jag rädd att du är lågbegåvad.
Citera
2020-07-02, 07:49
Medlem
Citat:

Apples produkter har rent objektivt otroligt mycket bättre byggkvalitet än konkurrenternas. Det är också ett skäl till att priserna står sig bra på andrahandsmarknaden jämfört med en PC t.ex.

Verkar som Teslas hype endast har att göra med nyhetens behag och att folk tycker att Elon Musk är cool. Håller med, när tyskarna och japanerna kommer igång får Tesla det tufft.
Senast redigerad av junktown 2020-07-02 kl. 07:52.
Citera
2020-07-02, 09:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Låter lite som Apple om jag ska vara ärlig. Hur har det gått för de nu igen?
Japanerna och tyskarna är omkörda sedan länge. De kommer få svårt att ta igen det.

Det kommer de inte ha svårt att göra! Det är felaktigt att jämföra en uppblåst aktiekurs med faktisk framgång.

Hur stor årlig utdelning per aktie har Tesla? Det är ett mer relevant mått.

Nu ramlar det in högkvalitativa elbilar från den ena tyska tillverkaren efter den andra och Teslas försprång kommer successivt minska och sannolikt deras aktiekurs också.

Man måste se till den bakomliggande långvariga lönsamheten, Biltillverkarna är i branschen för att tjäna pengar, inte för att tillverka bilar.

Om tre år kan Teslas kurs ha gått ner 50-70%.

Edit: Såg just att Tesla aldrig haft någon aktieutdelning.
Senast redigerad av Ringhals3 2020-07-02 kl. 09:45.
Citera
2020-07-02, 15:09
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Tesla upp så in i helvete. Man leverar fler bilar än väntat.
Citera
2020-07-02, 15:53
Medlem
Är det sälj läge eller ska man hålla kvar i hopp fortsatt uppgång?
Är relativt oerfaren och tacksam för råd.
Citera
2020-07-02, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epalajf
Är det sälj läge eller ska man hålla kvar i hopp fortsatt uppgång?
Är relativt oerfaren och tacksam för råd.

Håll aktierna, Q3 och Q4 kommer trycka aktien ännu högre. Tror på 1800 - 2000 vid EOY.

Lyssna inte på pajaser som wwr, han är fattig. Tesla levererade 90.000 fordon för Q2 när wallstreet predikterat 72000. Musk levererar alltid.

Får ta och bli att köpa en model X för pengarna jag tjänade på tesla idag.
Citera
2020-07-02, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Håll aktierna, Q3 och Q4 kommer trycka aktien ännu högre. Tror på 1800 - 2000 vid EOY.

Lyssna inte på pajaser som wwr, han är fattig. Tesla levererade 90.000 fordon för Q2 när wallstreet predikterat 72000. Musk levererar alltid.

Får ta och bli att köpa en model X för pengarna jag tjänade på tesla idag.

Toyota säljer fler än 10 miljoner bilar om året.

Tesla och Toyota har ungefär samma börsvärde.

Antag att Tesla faktiskt så småningom blir världen största biltillverkare. Hur mycket har börsvärdet stigit då??

Marknaden värderar redan en kanonsuccé 20 år framåt i tiden. Vad finns det att hoppas på?
Och då är Tesla i volymer uppe på Volvos nivå nu... så mycket som skall bli rätt.
Citera
2020-07-02, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Toyota säljer fler än 10 miljoner bilar om året.

Tesla och Toyota har ungefär samma börsvärde.

Antag att Tesla faktiskt så småningom blir världen största biltillverkare. Hur mycket har börsvärdet stigit då??

Marknaden värderar redan en kanonsuccé 20 år framåt i tiden. Vad finns det att hoppas på?
Och då är Tesla i volymer uppe på Volvos nivå nu... så mycket som skall bli rätt.

Olja är på väg ut, det räcker med att Tesla tar 25% av marknaden när vi väl slår över till el, vilket inte alls är otänkbart mht hur långt fram man ligger och hur aggressivt man expanderar. Vänta tills modell Y kommer ut på kinas marknad, så smäller aktien på riktigt.

Och om du endast ser på Tesla som en biltillverkare så ser du på det ur ett helt fel perspektiv.
Senast redigerad av Dristigheten 2020-07-02 kl. 17:54.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback