Citat:
Ursprungligen postat av
JustinTrudeau
De ligger ljusår före. De är de enda som kan tillverka elbilar med vinst. Bilindustrins problem är att nu måste de göra vad Tesla gjorde; nämligen blöda pengar medan de långsamt förbättrar sin teknik. Att tillverka en bensinbil och en elbil är fundamentalt olika saker. Tror du mig inte kan du kolla in bilforumet här på flashback och se alla trådar med folk som har problem med sina Renault Zoe etc.
Om vi får en övergång till elbilar så är alla bilföretag kraftigt övervärderade (utom Tesla). Alla bilindustrins patent kommer vara värdelösa och de kommer få göra enorma nedskrivningar. Nu är denna övergång långt i från säker men jag är lång Tesla och äger inga andra fordonsaktier förutom en liten post i Volvo lastvagnar. Lastbilsmarknaden är inte lika säkert vilken teknik som vinner.
Slutligen måste jag bara påpeka det uppenbara; användaren wwr har inte alla hästar hemma. Mediekampanj för Tesla?? Han kan inte kollat amerikansk finansmedia senaste året. Värre hatad aktie får man leta efter.
Jodå, jag tror dig. Eller vad ska jag säga, jag vet vad det innebär. Jag har arbetat själv med design av både diesel- och elmotorer för samma fordon (byte av motorsystem alltså), men för tyngre industripjäser. Det är verkligen något helt annat, allt från smörjning till kylning, viktfördelning och kemikalieanvändning. Jag ser inte riktigt fordonstrådarna på FB som tillförlitligt/empiriskt.
Tesla har ju i alla fall politiken med sig. Rätt bra odds för både stöd, bidrag och så vidare. Men sedan får man vara rätt så säker med att tekniken i sig, att Tesla inte direkt kommer hålla monopol på det. Industrispioner är inte ficion, och en snarlik copy är inte direkt unikt, utan snarare tvärtom. Däremot om de har någon mycket unik nyckellösning så blir det en block för andra företag, men det är nog mer än vad både du, jag eller någon annan här vet om.
Men om man är en trailblazer, då får man nog vara beredd på att man inte tänkt genom allt till 100%. Man stöter alltid på problem. Detta är något Tesla har framför sig som inte riktigt visat sig ännu, i mina ögon. Däremot har Elon visat rätt många gånger att detta är hans paradgren och gör ett grymt jobb på att få skiten att fungera.
Det där med att räkna ut vinsten, det där är ett så extremt luddigt begrepp. Jag vill inte såga dig, och jag har inte heller sett några siffror, jag vill bara poängtera att man kan räkna ut vinsten/förlusten på extremt många sätt. Hur man räknat overhead, R&D, etc etc, som en del av volymen som säljs. Men jag låter den bollen vila tills vidare.
Tesla, helt klart intressant. Däremot något helt (delvis) nytt som också medför risker (och möjligheter!).