2020-06-30, 05:21
Medlem
wwr: Har du en kort position i Tesla eller varför detta intensiva intresse av att leta negativa nyheter om bolaget?
Citera
2020-06-30, 06:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
wwr: Har du en kort position i Tesla eller varför detta intensiva intresse av att leta negativa nyheter om bolaget?
Sju solenergitak brann i olika Walmart-varuhus. Teslapersonalen som kom dit visste mindre än Walmart om soltaken. Elon och hans kusiner grundade SolarCity. Elon och hans bror satt i båda styrelserna när Tesla köpte skräpföretaget. Elon stäms på 25 miljarder kronor för detta efter Corona.

Tesla har bara 1.5% av den amerikanska bilmarknaden men är världens högst värderade bilföretag! P/E-talet var 10 ggr högre än medel för amerikansk bilindustri senast jag kollade.

Företaget kopplas ihop med "häftiga" rymdfärder. Företaget har ingen reklambudget. Det lever på vad massmedia skriver.

Informationen ovan hoppar media ofta över. För att få balans i informationen om Tesla behövs även negativ information. Den behövs när man skall värdera aktiekursen.

Med gammaldags mått kan man nästan kalla företaget en bluff, anser jag. Men mediakopplingen kan göra aktien stark. Styrkan baseras inte på volym i produktionen. Det skall man vara medveten om om man köper aktien.
Senast redigerad av wwr 2020-06-30 kl. 06:35.
Citera
2020-06-30, 11:27
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Om börsvärdet når detta värde kommer Musk ha över $200 B i Teslaaktier vilket är cirka dubbelt så mycket penmgar som värdens nuvarande rikaste.

Jeff Bezos är god för över 160 miljarder USD. Nu är jag ingen matematiker, men jag tror att 160 är mer än hälften av 200..
Citera
2020-06-30, 13:31
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Sju solenergitak brann i olika Walmart-varuhus. Teslapersonalen som kom dit visste mindre än Walmart om soltaken. Elon och hans kusiner grundade SolarCity. Elon och hans bror satt i båda styrelserna när Tesla köpte skräpföretaget. Elon stäms på 25 miljarder kronor för detta efter Corona.

Tesla har bara 1.5% av den amerikanska bilmarknaden men är världens högst värderade bilföretag! P/E-talet var 10 ggr högre än medel för amerikansk bilindustri senast jag kollade.

Företaget kopplas ihop med "häftiga" rymdfärder. Företaget har ingen reklambudget. Det lever på vad massmedia skriver.

Informationen ovan hoppar media ofta över. För att få balans i informationen om Tesla behövs även negativ information. Den behövs när man skall värdera aktiekursen.

Med gammaldags mått kan man nästan kalla företaget en bluff, anser jag. Men mediakopplingen kan göra aktien stark. Styrkan baseras inte på volym i produktionen. Det skall man vara medveten om om man köper aktien.

Det finstilta tycker jag ändå är intressant. Jag tänker ibland att traditionell reklam på TV ersätts med influenser som är ett effektivt sätt att nå ut till mängder av människor (i rätt målgrupp dessutom) för en budget, precis som reklam. Att lägga PR-budgeten på "häftiga" grejer, kan faktiskt vara ett bra (eller dåligt?) sätt att köpa sig PR. Hursomhelst står man utan tvekan ut från mängden.

Trots allt, Tesla är väl mest status och inte nödvändigtvis bästa tekniken? Eller har jag fel här? Inte superinsatt med hård- och mjukvaran i bilarna men har svårt att tro de ligger ljusår före elbilar från de andra stora bilmärkena.
Citera
2020-06-30, 13:49
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Det finstilta tycker jag ändå är intressant. Jag tänker ibland att traditionell reklam på TV ersätts med influenser som är ett effektivt sätt att nå ut till mängder av människor (i rätt målgrupp dessutom) för en budget, precis som reklam. Att lägga PR-budgeten på "häftiga" grejer, kan faktiskt vara ett bra (eller dåligt?) sätt att köpa sig PR. Hursomhelst står man utan tvekan ut från mängden.

Trots allt, Tesla är väl mest status och inte nödvändigtvis bästa tekniken? Eller har jag fel här? Inte superinsatt med hård- och mjukvaran i bilarna men har svårt att tro de ligger ljusår före elbilar från de andra stora bilmärkena.
Jag kan inte elbilsmarknaden. Men tyskarna är metodiska, kan teknik och bilar samt skall göra en stor omställning till el. Om inte all konkurrens har dödats i den nya världsordningen så borde VW och andra kunna hota Tesla.

Bara Teslas "vansinnesapproach" med svindyra bilar med enorm teknisk overkill. Och plojarna med romance mode, fart mode. Allt snack om självkörande bilar, men det tar tid att utveckla. Jag är kritisk mot företaget. Men det har redan noterats
Citera
2020-06-30, 13:54
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Jag kan inte elbilsmarknaden. Men tyskarna är metodiska, kan teknik och bilar samt skall göra en stor omställning till el. Om inte all konkurrens har dödats i den nya världsordningen så borde VW och andra kunna hota Tesla.

Bara Teslas "vansinnesapproach" med svindyra bilar med enorm teknisk overkill. Och plojarna med romance mode, fart mode. Allt snack om självkörande bilar, men det tar tid att utveckla. Jag är kritisk mot företaget. Men det har redan noterats

Haha jo tack! Jag är ganska blank inför Tesla faktiskt, varken för eller emot. Men som du nämner där med teknisk overkill så blir jag lite avskräckt. Hög "coolhetsfaktor", men om några år när saker och ting behöver service, eller reparation, eller bara felsökning för den delen, så kommer det bli ett rejält bakslag för både tillverkare och konsument om det är en fashionable leksaksbil med på tok för mycket muskler.

Ibland blir jag osäker på vilken målgrupp Tesla siktar in sig på. Jag har en släkting med Tesla. Den är ju cool som fan, men han har även haft problem med den. Och det har minsann inte varit att åka in till en verkstad bara, utan helvete vad omständligt det verkar ha varit så fort det är någonting med biljäveln.
Citera
2020-06-30, 14:07
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888

De ligger ljusår före. De är de enda som kan tillverka elbilar med vinst. Bilindustrins problem är att nu måste de göra vad Tesla gjorde; nämligen blöda pengar medan de långsamt förbättrar sin teknik. Att tillverka en bensinbil och en elbil är fundamentalt olika saker. Tror du mig inte kan du kolla in bilforumet här på flashback och se alla trådar med folk som har problem med sina Renault Zoe etc.

Om vi får en övergång till elbilar så är alla bilföretag kraftigt övervärderade (utom Tesla). Alla bilindustrins patent kommer vara värdelösa och de kommer få göra enorma nedskrivningar. Nu är denna övergång långt i från säker men jag är lång Tesla och äger inga andra fordonsaktier förutom en liten post i Volvo lastvagnar. Lastbilsmarknaden är inte lika säkert vilken teknik som vinner.

Slutligen måste jag bara påpeka det uppenbara; användaren wwr har inte alla hästar hemma. Mediekampanj för Tesla?? Han kan inte kollat amerikansk finansmedia senaste året. Värre hatad aktie får man leta efter.
Citera
2020-06-30, 15:09
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
De ligger ljusår före. De är de enda som kan tillverka elbilar med vinst. Bilindustrins problem är att nu måste de göra vad Tesla gjorde; nämligen blöda pengar medan de långsamt förbättrar sin teknik. Att tillverka en bensinbil och en elbil är fundamentalt olika saker. Tror du mig inte kan du kolla in bilforumet här på flashback och se alla trådar med folk som har problem med sina Renault Zoe etc.

Om vi får en övergång till elbilar så är alla bilföretag kraftigt övervärderade (utom Tesla). Alla bilindustrins patent kommer vara värdelösa och de kommer få göra enorma nedskrivningar. Nu är denna övergång långt i från säker men jag är lång Tesla och äger inga andra fordonsaktier förutom en liten post i Volvo lastvagnar. Lastbilsmarknaden är inte lika säkert vilken teknik som vinner.

Slutligen måste jag bara påpeka det uppenbara; användaren wwr har inte alla hästar hemma. Mediekampanj för Tesla?? Han kan inte kollat amerikansk finansmedia senaste året. Värre hatad aktie får man leta efter.

Jodå, jag tror dig. Eller vad ska jag säga, jag vet vad det innebär. Jag har arbetat själv med design av både diesel- och elmotorer för samma fordon (byte av motorsystem alltså), men för tyngre industripjäser. Det är verkligen något helt annat, allt från smörjning till kylning, viktfördelning och kemikalieanvändning. Jag ser inte riktigt fordonstrådarna på FB som tillförlitligt/empiriskt.

Tesla har ju i alla fall politiken med sig. Rätt bra odds för både stöd, bidrag och så vidare. Men sedan får man vara rätt så säker med att tekniken i sig, att Tesla inte direkt kommer hålla monopol på det. Industrispioner är inte ficion, och en snarlik copy är inte direkt unikt, utan snarare tvärtom. Däremot om de har någon mycket unik nyckellösning så blir det en block för andra företag, men det är nog mer än vad både du, jag eller någon annan här vet om.

Men om man är en trailblazer, då får man nog vara beredd på att man inte tänkt genom allt till 100%. Man stöter alltid på problem. Detta är något Tesla har framför sig som inte riktigt visat sig ännu, i mina ögon. Däremot har Elon visat rätt många gånger att detta är hans paradgren och gör ett grymt jobb på att få skiten att fungera.

Det där med att räkna ut vinsten, det där är ett så extremt luddigt begrepp. Jag vill inte såga dig, och jag har inte heller sett några siffror, jag vill bara poängtera att man kan räkna ut vinsten/förlusten på extremt många sätt. Hur man räknat overhead, R&D, etc etc, som en del av volymen som säljs. Men jag låter den bollen vila tills vidare.

Tesla, helt klart intressant. Däremot något helt (delvis) nytt som också medför risker (och möjligheter!).
Citera
2020-06-30, 18:13
Medlem
Citat:

Vadå svindyr bil? Tesla är en mellansegmentsbil i alla länder förutom sosse Sverige. Tesla ligger så långt framför alla andra biltillverkare att dom aldrig kommer kunna hinna ikapp.

Tror du att det är en slump att dom kommer starta upp en gigafactory i Brandenburg? Man kommer suga upp varenda tysk ingenjör i närheten. Det är inte längre BMW och Mercedes man vill jobba för längre, utan det är hos Tesla nyskapandet och prestigen finns för dessa.

Du har fan noll koll. Men du verkar ju så extremt övertygad, så tycker du borde blanka aktien med allt du äger, så lever du gott på dina miljoner sen.

Har gått lång sedan början och gjort 600 lakan USD, längtar tills EOY, fortsätter det såhär så slipper jag jobba en dag i resten av mitt liv.

Tesla plockas upp av S&P 500 efter Q2 earnings.
Senast redigerad av Dristigheten 2020-06-30 kl. 19:01.
Citera
2020-07-01, 05:31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Vadå svindyr bil? Tesla är en mellansegmentsbil i alla länder förutom sosse Sverige. Tesla ligger så långt framför alla andra biltillverkare att dom aldrig kommer kunna hinna ikapp.

Tror du att det är en slump att dom kommer starta upp en gigafactory i Brandenburg? Man kommer suga upp varenda tysk ingenjör i närheten. Det är inte längre BMW och Mercedes man vill jobba för längre, utan det är hos Tesla nyskapandet och prestigen finns för dessa.

Du har fan noll koll. Men du verkar ju så extremt övertygad, så tycker du borde blanka aktien med allt du äger, så lever du gott på dina miljoner sen.

Har gått lång sedan början och gjort 600 lakan USD, längtar tills EOY, fortsätter det såhär så slipper jag jobba en dag i resten av mitt liv.

Tesla plockas upp av S&P 500 efter Q2 earnings.
Den stora optimismen karakteriserar Tesla-supporters. Här de ens börjat bygga fabriken för SUV-en?

Amrisarna fick kanske hållkhake på VW med utsläppstestningsskandalen. (Teslas "fart mode" kallas visst "emission testning mode" )

Blanka går inte. Man vet inte när eller om den faller. Men det finns inte produktion bakom aktien. Samma med Musks andra företag. De har 600 Starlinksatelliter uppe. Men inget har demonstrerats fungera. Nu är det privatägt, men hur skall man bedöma värdet - omöjligt med traditionella metoder. Teslakursen är styrd.
Citera
2020-07-01, 17:29
Medlem
Citat:
Den stora optimismen karakteriserar Tesla-supporters. Här de ens börjat bygga fabriken för SUV-en?

Amrisarna fick kanske hållkhake på VW med utsläppstestningsskandalen. (Teslas "fart mode" kallas visst "emission testning mode" )

Blanka går inte. Man vet inte när eller om den faller. Men det finns inte produktion bakom aktien. Samma med Musks andra företag. De har 600 Starlinksatelliter uppe. Men inget har demonstrerats fungera. Nu är det privatägt, men hur skall man bedöma värdet - omöjligt med traditionella metoder. Teslakursen är styrd.

Spelar det någon roll? Han vet vart den geografiska platsen kommer vara för att upprätta fabriken. Menar du att Teslas track-record för att upprätta sina gigafabriker är dålig på något sätt?

Vänta tills Q2 earning så kommer du se att det finns produktion bakom aktien. Och hade du haft någon koll på marknaden så hade du vetat att marknaden blickar framåt.

Snälla, du är bara ledsen över att du inte gick in u början eller har medel för att gå in nu.

Money printer goes brrrrrr brrrrr. 1130 USD per aktie idag, jag ska tänka på dig när jag seglar omkring på min yacht.
Citera
2020-07-01, 21:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Thalamus
Vad har Flashback att säga till om angående detta företag??
Avancerade elbilar känns ju något som borde växa starkt de kommande åren. När oljan stiger i pris och vi möter en eventuell peak oil måste helt enkelt andra lösningar komma.

Tesla verkar ligga väldigt långt framme i utvecklandet av bilar. Speciellt deras Model S ser lovande ut. Den ska dessutom släppas på marknaden nästa år.
http://www.teslamotors.com/models

Ska man vara orolig för oljebolag eller att amerikaner älskar sina högljudda bensinslukare? Kalifornien, där företaget härstammar från, är däremot rätt långt framme när det gäller miljövänligt tänkande.

Ja, Tesla har levererat minsann om du investerade då och är en holder är du mycket nöjd
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback