Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Vilket pladder!
Scouterna är allt annat än HJ! Om inte annat så visar det sig genom att Scoutrörelsen var förbjuden i Hitlertyskland. Utan att detta bör bli en tråd om scouter så konstaterar jag att den scoutkår vi har nära oss inte på något sätt påminner om någon konservativ organisation annat än att scouterna lär sig ansvar, respektera naturen och andra människor samt värdet av kamratskap och kunskaper. Det var nog bra att Du slutade. En del bidrar genom att vara med och andra genom att hålla sig borta.
Precis, han missade några av Scoutrörelsens mest centrala lärdomar när han valde att hoppa av i alldeles för unga år.
För Scouterna är ju karaktärsdanande på så sätt att ju högre man stiger i "graderna," så att säga, så får man ta mer och mer ansvar och på eget bevåg praktisera de färdigheterna man tidigare fått lära sig.
En liten miniorscout tex, får ju inte göra så mycket roligt, egentligen.
Patrullscouterna däremot, kommer så nära att de nästan kan känna det genom tältduken.
Men sen i tonårens seniorscouterna, det är då det börjar hända saker & ting.
Framförallt på sommarläger.
Ett sommarläger kan vara stort eller litet, nära eller fjärran.
Men ett traditionellt sommarläger brukar vanligtvis inkludera ett flertal olika scoutkårer som bestämt sig för att semestra tillsammans (ibland är det hela världen som samlas ... men oftast är det bara några stycken kårer).
Där får, emellertid, den unge, fjunige tonåringen äntligen lov att träffa jämnåriga, av motsatt kön, utan ledarskapets ständigt dömande och uppfostrande pekpinnar.
Och de "märken" som scouten kan ta där, är av helt annan karaktär än de som dittills erbjudits.
Ju högre upp i tonåren scouterna kommer, ju fler "märken" kommer de ta, och det kombinerat med den frihet det innebär att tälta i det fria, långt från länsmans och föräldrarnas ögon, kan man väl knappast kategorisera det hela som någon slags "skola i konservativa dygder" precis.
Ja, ibland ångrar jag faktiskt fortfarande att jag valde att sluta i scouterna precis innan det riktigt roliga skulle sätta igång ...