2020-06-28, 18:11
Medlem
ArgusOnes avatar
Man får inte frikort bara för att man blir rånad eller bestulen. Hjälte oavsett. Bara hoppas pundarna får rejäla straff.
Citera
2020-06-28, 18:13
Medlem
Kriminella har bara rättigheter, i och med att de måste utstå straff. Om man försöker förhindra kriminalitet så inkräktar man på de kriminellas rättigheter. Visserligen finns både nöd och nödvärn, men de rättigheterna tolkas i regel till den utsattes nackdel. Denne är ju inte själv kriminell. Brottsoffer har inga rättigheter, de slipper straff. I alla fall från staten.
Citera
2020-06-28, 18:19
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apansiktet
Det är min kompis, fimns stor tråd här på FB. Frun blev rånad med pistolatrapp på en fin bil och bilen skulle användas för att lösa en knarkskuld. Maken tog en annan av sina bilar, jagade efter rånarna och prejade bilen.

Kan du länka till tråden innan moderatorn kastar denna tråd?
Citera
2020-06-28, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Anser du att bilkaparna är oskyldiga människor?

Det är Polisen som har våldsmonopol.. vi övriga har nödvärnsrätt.
Citera
2020-06-28, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apansiktet
Det är min kompis, fimns stor tråd här på FB. Frun blev rånad med pistolatrapp på en fin bil och bilen skulle användas för att lösa en knarkskuld. Maken tog en annan av sina bilar, jagade efter rånarna och prejade bilen.

thats d a men ,boy jag hade inte släppt dessa pundarna levande.

karma in
Citera
2020-06-28, 18:39
Medlem
paras0nics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Länk?

(FB) Kvinna rånad på sin bil, två män gripna för grovt rån/vapenbrott, Borlänge 2020-03-20
Citera
2020-06-28, 19:10
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Man får inte frikort bara för att man blir rånad eller bestulen. Hjälte oavsett. Bara hoppas pundarna får rejäla straff.
😀. Antar att du är ironisk.
Citera
2020-06-28, 19:27
Medlem
X-limers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laurel99

Ahem, vi (alla och envar som befinner sig i Sverige, inte bara medborgare) har rätt till envarsgripande: RB 24:7 2 st. Vill påstå att det beskrivna är ingripandevåld alternativt nödvärn för att återta stulet gods i enlighet med BrB 24:1 2 st. 2 punkten.

Det faktum att man inte lämnat rapporteftergift eller för den delen åtalsunderlåtelse för det här är ändå väldigt tråkigt. Alla vet att det finns en risk att Polisen helt saknar resurser när du ringer, oavsett vilket brott det är annat än pågående mord/brott mot rikets säkerhet.

Det ska dock sägas att jag inte läst FUPen men det här är ett diskussionsforum.
Citera
2020-06-28, 19:33
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
😀. Antar att du är ironisk.

Hoppas kan man alltid. Sådant skit borde ge obligatoriska 5 år utan rabatt.
Citera
2020-06-28, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laurel99
Du har rätt - i teorin, och före 2010.

I Rinkeby fick inte polisen åka in för det var för farligt medan bilar brann och folk blev misshandlade.
I nån annan stad hade polisen inte tid att komma så larmoperatören uppmanade den misshandlade att springa därifrån.
På villainbrott händer det att polisen inte kommer samma dag och ibland inte alls.

Om polisen i praktiken är halvt nedlagd kan jag tänka mig att överta deras våldsbefogenhet. Jag kan samtidigt tänka mig att sluta betala skatt.
Citera
2020-06-28, 21:11
Medlem
Doubts avatar
Problemet är ju att han inte har en aning om vem som sitter i den stulna bilen. För allt han visste har rånaren kört och hämtat upp sina barn eller någon annan oskyldig person. Och då kommer Jonas och rammar bilen.

Jag är kluven, hade Jonas inte gjort som han gjort hade rånarna förmodligen kommit undan vilket hade varit förjävligt.
Samtidigt risker han oskyldiga liv när han rammar bilen, det kan vara någon som är ute och går som hamnar i kläm. Eller någon som rånaren hämtat upp. Jonas vet inte ens om det fortfarande är rånaren som kör bilen.
Citera
2020-06-28, 21:21
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Han gjorde helt rätt.

Detta trots att de flesta i tråden vill att bilkaparna ska komma undan och inte bli kränkta.
För dom hade med all säkerhet kommit undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in