2020-05-04, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Kan rekomendera Lidls Makrill i tomatsås. Kryddigare sås och inte "pressad" som Abbas.

Brukar lägga på toast: Makrill,hackad rå lök,några stänk citron, några stänk Tabasco. Det hela avslutas med några varv på pepparkvarnen.

En man med smak
Citera
2020-05-04, 07:35
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Bör tillägga att jag hittade något annat väldigt intressant på Taobao: Geisha makrill i tomatsås från Nigeria. Detta är alltså en cylinderformad burk så vi kan vänta oss att innehållet är något annorlunda jämfört med vår inhemska variant, likväl som användningen av innehållet.

https://www.nigerianstore.com/produc...anned-mackerel

Dom rekommenderar att man käkar detta med ris, vilket verkar vara a thing: http://www.nigerianlazychef.com/2016...-tomato-sauce/

Kan vara fiskbullar i makrill och de är ingen höjdare . Min polare råkade köpa liknande styggelse nere på turkbutiken och det stank fan på hela gården när han tillagade eländet.
Citera
2020-05-04, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Kan vara fiskbullar i makrill och de är ingen höjdare . Min polare råkade köpa liknande styggelse nere på turkbutiken och det stank fan på hela gården när han tillagade eländet.

Åh fyfan. Men burken såg lockande ut så man kanske måste testa.
Citera
2020-05-05, 04:42
Medlem
Grabbar. Nu är det gjort. Fick precis hem en burk med Royal Taste Mackerel Fillet in Spicy Tomato Sauce. Direkt till dörren i en pappkartong, i massa bubbelplast.

Drog i mig den direkt. Bra filebitar, inget mosat jox. Skulle säga att det var lite currysmak på såsen, vilken var god. Ja, det var skitbra. Kan verkligen tänka mig att man kör en sån här som frukost på hårt bröd på helgen. 28 rmb kostar de styck för 125g så det är ju inte prisvärt. Däremot riktigt gott. Tar och provar den med senap också.
Citera
2020-05-05, 06:09
Medlem
Nationbots avatar
Makrillröra:

3 x 125 g makrill på burk i tomatsås
1/2 dl majonnäs
1 dl Philadelphia
1/2 dl röd lök (hackad)
1 dl dill
Salt/peppar

Varma mackor :

Bröd, smör, röra sen hårdost på och gratinera i ugnen
Citera
2020-05-12, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredron
Jag kan inte annat än instämma, frukosten bestod till stor del av kavring smörgåsar med kung Gustafs makrill i tomatsås.
Utomordentligt gott, dock tycker jag att det är lite magert med tomatsås.
kung Gustaf är väl sardiner? inte makrill 🤔
Citera
2020-05-12, 07:49
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yogamysan

Javisst är det sardiner. Makrill är ju en annan fisk. Hur tänkte skribenten där?
Citera
2020-05-14, 20:57
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yogamysan

Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Javisst är det sardiner. Makrill är ju en annan fisk. Hur tänkte skribenten där?

Hade för mig att fisken i kung Gustaf-konserverna är brisling. Kollade upp vad som gäller och det visade sig vara en snårskog.

Ja, kung Gustaf är i egentlig mening brisling eller skarpsill som den också kallas. Men, inom EU får denna fisk säljas just under namnet sardin, vilket egentligen är en annan fisk.

Nära besläktad är dessutom fisken sardell som också som art kallas ansjovis, medan den bearbetade produkten ansjovis görs av skarpsill, alltså brisling.

Cirkeln är sluten.
Senast redigerad av Prora 2020-05-14 kl. 21:00.
Citera
2020-05-14, 22:28
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Hade för mig att fisken i kung Gustaf-konserverna är brisling. Kollade upp vad som gäller och det visade sig vara en snårskog.

Ja, kung Gustaf är i egentlig mening brisling eller skarpsill som den också kallas. Men, inom EU får denna fisk säljas just under namnet sardin, vilket egentligen är en annan fisk.

Nära besläktad är dessutom fisken sardell som också som art kallas ansjovis, medan den bearbetade produkten ansjovis görs av skarpsill, alltså brisling.

Cirkeln är sluten.

Snacka om att komplicera till det hela..

Edit: Jag åt massor av olika makrill i burk i asien, alla av all möjliga smaker, chilisås, currysås satay. Det var som att vandra i himmelen och få ta smakprov av dessa. Några har man sett i kina/thai butiker här i sverige.
Senast redigerad av EastClintfood 2020-05-14 kl. 22:34.
Citera
2020-05-21, 11:01
Nu ska jag äta tre lingongrovor med två burkar makrill i tomatsås. Var längesedan senast så jag är förväntansfull.
Citera
2020-06-19, 23:40
Medlem
maxorrs avatar
1 burk makrill med tomatsås
kokt jasmine ris
svetta en hackad gullök så den blir genomskinlig i stekpannan

Bland riset, löken med finfördelad makrill i tomatsås, tillsätt nån sked smör så det får rundare smak..
krydda med cayenne, svartpeppar, örtsalt om riset inte är för salt

Stek russin lite lätt (så de blir mjuk) och finhacka eller tillsätt nån tesked lingonsylt för syra och sötma i rätten som ni blandar ihop väl med riset, makrillen och allt (inte för mycket dock, ska bara kännas i bakgrunden i smak)

Citat:
eller...

1/2 påse saffran (ā 0,5 g)
2 msk hett vatten
1/2 msk olja
1 1/2 msk torkade berberisbär (zereshk) eller torkade lingon/vinbär, alt russin

Garnering: Blanda saffran med hett vatten. Låt stå några minuter. Hetta upp olja i en liten panna och lägg i berberisbär, lingon, vinbär eller russin. Skaka pannan.
Man kan även ha i finhackad paprika, ärtor, mas som man bryner på lite lätt i torr stekpanna

Servera med ett stort glas mjölk
Citera
2020-06-26, 00:16
Medlem
Zaxxon64s avatar
Bidrar med min variant på varma mackor:
Tag sex vitt bröd-formskivor och bred smör på dem.
Blanda en burk makrillfilé med ett ägg, ca en dl riven ost, ett krm salt, svartpeppar och andra kryddor ni tycker om, till en röra.
Klicka ut denna röra jämnt fördelat på de sex brödskivorna.
Toppa med oliver.
In i ugn 200˚ ca 15 min.
Mums.

Noterar när jag söker på varma mackor-recept att det här med att blanda ihop riven ost, ägg och eventuella övriga ingredienser verkar ovanligt.
Min mamma lärde mig det här, någon fler som känner igen/provat detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in