Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-06-25, 09:42
  #1
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Frågan är främst till er som fick panik i mars/april och bunkrade konserver, pasta och toapapper (av nån jävla anledning), alltså inte till er "preppers" som alltid har ett lager redo.
Har ni kvar all extra mat eller har ni konsumerat det nu? Känns väl inte som att maten kommer ta slut närmsta tiden, eller?
Citera
2020-06-25, 09:49
  #2
Medlem
Blev lite prepper på det, alltid ett lager hemma nu och det finns ingen anledning att inte ha det egentligen. kaffe, konserver, toapapper blir ju inte gammalt i första taget och jädrigt gott att ha hemma oavsett. Än är inte pandemin över och nya kan komma.
Citera
2020-06-25, 09:53
  #3
Medlem
Hackenbush55s avatar
Har inte bunkrat något alls och ändå inte saknat något.
Citera
2020-06-25, 10:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Blev lite prepper på det, alltid ett lager hemma nu och det finns ingen anledning att inte ha det egentligen. kaffe, konserver, toapapper blir ju inte gammalt i första taget och jädrigt gott att ha hemma oavsett. Än är inte pandemin över och nya kan komma.

Hamstrandet av toapapper måste vara den i sammanhanget största importerade hysterin. Sverige har till skillnad från många andra länder ett sällsynt bra skogsbestånd vars årliga återväxt överstiger avverkandet, och en utomordentligt bra inhemsk förädling- och återvinningsprocess.
Hade något tagit slut, hade trä och skithuspapper säkerligen varit bland det sista.
Citera
2020-06-25, 10:21
  #5
Medlem
QualityMollys avatar
Bor själv i lägenhet och köpte inte hem något särskilt mycket förutom ett paket extra toarullar om de inte skulle finnas i lager någon dag

Men därimot så köpte mina föräldrar, som litar på allt som sägs på dom politiskt korrekta tv4 osv in mat och dyl för 5-6k om jag minns rätt, det resulterade bara i att dom inte handlade på några veckor, men nu är allt "hoardat" borta.

Men, man vet fan aldrig, tycker inte folk gjorde fel. Visst dom överdrev lite med mängden toapapper då det bara är bekvämligheter. Men maten gjorde folk rätt i, pasta etc! Man kan aldrig vara för säker

Edit: Kanske borde säga att jag bor i Umeå så folk här är mer naturnära och jagar själva. Så det blev inte lika mycket panik här

Peace Molly
__________________
Senast redigerad av QualityMolly 2020-06-25 kl. 10:27.
Citera
2020-06-25, 10:23
  #6
Medlem
Har slut på en massa saker och det gapar tomt i hyllorna i butiken. Skulle ha hamstrat!
I min köphall har det varit slut på Ris, Pasta, köttkonserver, vissa frysta varor och en massa bröd under flera månader nu.
Det kanske inte är "slut" men det finns inget när jag är där för att handla. Dom har inte beställt tillräckligt eller så är det som det står på hyllkanten "Slut hos leverantören".

Det finns mat. Bara inte allt det jag är van vid.

Borde hamstrat! Nu vet jag bättre till nästa gång!
Citera
2020-06-25, 10:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martyrium
Hamstrandet av toapapper måste vara den i sammanhanget största importerade hysterin. Sverige har till skillnad från många andra länder ett sällsynt bra skogsbestånd vars årliga återväxt överstiger avverkandet, och en utomordentligt bra inhemsk förädling- och återvinningsprocess.
Hade något tagit slut, hade trä och skithuspapper säkerligen varit bland det sista.

Verkligen, men det preppade jag inte mer än att ha hemma för att slippa gå ut bland folk och riskera bli smittad i onödan bara för den sakens skull att ha ett extra paket hemma.
Citera
2020-06-25, 10:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Verkligen, men det preppade jag inte mer än att ha hemma för att slippa gå ut bland folk och riskera bli smittad i onödan bara för den sakens skull att ha ett extra paket hemma.

Det kan jag ändå stå bakom. Men när jag såg någon på sociala medier förklara varför hen köpt två balar med 24 rullar med "För att alla gör så", ville jag bara slå mig för pannan. Det är exakt sådant lågeffektivt tänkande som gjorde att det tog slut så snabbt som det gjorde.
Citera
2020-06-25, 10:48
  #9
Medlem
Tripportreats avatar
Hamstringen av toapapper lär vara något folk läser om i skolböckerna i framtiden som exempel på masshysteri.

Att bunkra upp ett sansat lager av basvaror(inklusive toapapper) är en sak, men jag har sett och hört exempel på folk som köpt overkliga mängder toapapper - jag förstår det inte.

//Tripportreat
Citera
2020-06-25, 10:50
  #10
Medlem
Poängen med prepping är väll att man använder lagret och fyller på med nytt datum hela tiden
Citera
2020-06-25, 10:52
  #11
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martyrium
Det kan jag ändå stå bakom. Men när jag såg någon på sociala medier förklara varför hen köpt två balar med 24 rullar med "För att alla gör så", ville jag bara slå mig för pannan. Det är exakt sådant lågeffektivt tänkande som gjorde att det tog slut så snabbt som det gjorde.
Eller hur.

Morsan såg någon tant som hade köpt så mycket toapapper att hon knappt tog sig ut ur affären, då undrar man också vad det är för fel på folk.

Eller en snubbe som inom loppet av några dagar hade köpt sju stora kundvagnar överfulla med toapapper och sju överfyllda vagnar med blöjor.

//Tripportreat
Citera
2020-06-25, 10:55
  #12
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Poängen med prepping är väll att man använder lagret och fyller på med nytt datum hela tiden
Prepping brukar snarare handla om att ha ett lager med saker som inte blir gammalt(eller som åtminstone har ett jäkligt långt bäst före-datum).

Dessa prylar rör du inte förrän nästa toapappershysteri utbryter.

//Tripportreat
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback