Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-23, 00:20
  #7585
Avstängd
wwrs avatar
Det har hittills tagit fyra år att försöka gå ur EU men de europeiska politikerna är korrumperade och vägrar låta Storbritannien existera som ett fritt land. Såväl EU:s som brittiska och svenska politiker är korrumperade och stöder i praktiken EU. I Sverige ser man detta genom att inget riksdagsparti vågar ifrågasätta EU-medlemskap.

Storbritannien betalar 180 miljarder kronor om året till EU och EU stiftar 60% av lagarna i Storbritannien. Personligen är jag övertygad om att det skulle gå bättre för Storbritannien som fritt land. Men det får man ju se. Låt dem bara gå ur EU så får man följa situationen och stödja landet.
Citera
2020-06-23, 00:34
  #7586
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ett självständigt land måste kunna existera i Europa.

Nej det måste det inte alls. Det finns ingen naturlag som dikterar något liknande.

Däremot bör UK tjäna som varnande exempel. Låt dem få sin avtalslösa Brexit och ge dem inga förmånliga avtal. Låt sedan hela världen betrakta deras förfall från mäktigt imperium till sönderfallande liten ö och lydstat till sin egen forna koloni USA.
Citera
2020-06-23, 01:07
  #7587
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det har hittills tagit fyra år att försöka gå ur EU men de europeiska politikerna är korrumperade och vägrar låta Storbritannien existera som ett fritt land. Såväl EU:s som brittiska och svenska politiker är korrumperade och stöder i praktiken EU. I Sverige ser man detta genom att inget riksdagsparti vågar ifrågasätta EU-medlemskap.

Storbritannien betalar 180 miljarder kronor om året till EU och EU stiftar 60% av lagarna i Storbritannien. Personligen är jag övertygad om att det skulle gå bättre för Storbritannien som fritt land. Men det får man ju se. Låt dem bara gå ur EU så får man följa situationen och stödja landet.

Först och främst, ditt ständiga påstående att 60% av de brittiska lagarna numera skulle stiftas av EU är en anka, och naturligtvis ett lån från BoJo på redan debunkade källor. UKIP sade under omröstningskampanjen 75%, vilket inte är sannare det. Debunking här: https://theconversation.com/fact-che...y-the-eu-58516

Right. Då fortsätter vi.

Inget land idag kan fungera som en helt isolerad ö som avvisar allt samarbete med andra länder och bara ropar "My way or the highway!" när andra länder erbjuder samarbete, handel, kommunikationer etc under ordnade former. Eller jo, formellt kan man men det betyder katastrof och fattigdom för större delen av befolkningen, som i Nordkorea, ISIS-land eller valfri bananrepublik.

Problemet för britterna är bland annat just att deras politiska elit (oftast) vägrar att ge sig in i meningsfulla förhandlingar, istället låser deras inkompetenta och irrelevanta politiker fast sig vid navelluddsfrågor som t ex fiske (som sagt: fiske är 0.12% av den brittiska BNP och det mesta av den fisk britterna numera äter har varken fångats av deras egna fiskare eller i brittiska hemmavatten - glöm inte att brittiska fiskare under EU också har kunnat fiska i andra länders ekonomiska zoner, i östra Nordsjön, i Ishavet och i Atlanten). Utan ett vettigt avtal med EU blir det snabbt ont om den fisk britterna gillar på deras middagsbord och restauranger...

Tidigare hade britterna ett imperium där de verkligen kunde göra i stort sett som de ville, de hade i princip handelsmonopol på Indien, sina afrikanska kolonier osv (både import och export om kronan inte gav speciellt tillstånd till t ex ett franskt eller amerikanskt företag); domininions hade också ett upplägg där man mest handlade med brittiska företag och familjer, där det förutsattes att man ställde upp för England i krig osv. Nuvarande Förenade Arabemiraten och Kuwait var brittiska protektorat och politiskt och ekonomiskt i princip livegna under London ända fram till 1972 respektive 1961, därtill hade England och USA i stort sett direkt kontroll över den iranska oljan.

Dessutom kunde UK utnyttja koloniernas råvaror och arbetskraft på villkor som närmade sig slavarbete och expropriering. Brittisk medias intresse för att undersöka missförhållanden, förtryck och rasism i kolonierna var långt in på 50-talet i stort sett lika med noll.

INGET land driver handel på det sättet eller kan räkna med sådana fördelar idag, t o m Canada skulle förmodligen vara mer intresserade av handel med EU än med ett post-Brexit-England - eftersom EU är en så mycket större marknad. Brexit-halvan av det brittiska samhället vägrar i stort sett helt att inse att det är så här världen fungerar numera, de tror fortfarande att de kan återuppliva det brittiska lejonet till en lika stor och stark best som det var för hundra år sedan. Kanske inte genast men på ett par årtionden... Det är fullständigt åt skogen att tro att politikerna och regeringen måste underordna sig dessa yverborna vanföreställningar om de ska kunna ha folkets förtroende.

Och det finns en fucking anledning till att inga länder vill ha "only WTO rules" - den sortens regler är inte till fördel för landets egen handel, och djupt hämmande för t ex ett modernt bankväsen, investeringar, modernt jordbruk osv. Alla vettiga länder idag vill ha frihandelsavtal och inflöde av kapital - alternativet ser i längden ut som Indien för femtio år sedan, eller Belarus eller Uzbekistan idag.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2020-06-23 kl. 01:49.
Citera
2020-06-23, 01:43
  #7588
Avstängd
wwrs avatar
Vi kan börja med att se på hur EU påverkar brittisk lag. Mitt påstående baseras på inlägget nedan. BBC anger att ungefär 60% av brittiska lagar påverkas av EU.
Citat:
If you count all EU regulations, EU-related Acts of Parliament, and EU-related Statutory Instruments, about 62% of laws introduced between 1993 and 2014 that apply in the UK implemented EU obligations.
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag hinner tyvärr inte diskutera just nu. Men det är alldeles klart att Storbritannien accepterar Kanadavtal, men inte EU.
Som du skriver menar EU att länder i Europa måste få extremt mycket sämre avtal än länder längre bort. EU vill kontrollera Europa genom lagstiftning och avgifter.

Det är löjligt när EU vill reglera människorätt i Storbritannien men accepterar Vietnam för avtal.

Här gör BBC faktakoll av påståendet att "om man lägger alla EU:s lagböcker i en trave blir den lika hög som Nelsonstatyn på Trafalgar square" (50 meter).
Det visar sig att 60% av brittisk lag påverkas av EU.
https://www.bbc.com/news/uk-politics...endum-36473105

EU försöker kontrollera Europa. Därför ger man inga vettiga frihandelsavtal här. Hinner tyvärr inte skriva mer just nu.

Romarna - Napoleon - Hitler klarade britterna av. Men EU har infiltrerat deras politiker. Vikingarna var väl också ett problem. Drottning Elisabeth har lite vikingablod i sig om man går tillbaka till Wilhelm Erövraren och vidare, anser vissa.
Citera
2020-06-23, 02:00
  #7589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi kan börja med att se på hur EU påverkar brittisk lag. Mitt påstående baseras på inlägget nedan. BBC anger att ungefär 60% av brittiska lagar påverkas av EU.


Debunkat och överspelat, du bara repeterar Boris och Nigels Brexit-retorik som en repig grammofonskiva. BBC:s artikel är från 2016, två veckor före omröstningen och den bommar rejält. Både den artikeln och dess viktigaste källa (med mellanledet Boris) skjuts ner av den artikel jag länkade till, med klart bättre research och koll på siffrorna:


Citat:
Ursprungligen postat av The Conversation
Perhaps the most important and influential backing for the Leave campaign’s claims comes from a Business for Britain report of March 2015. Touting itself as “definitive”, it decreed that between 1993 and 2014, 64.7% of UK law was EU-influenced, and EU regulations accounted for 59.3% of all UK law.

But closer analysis reveals that this report is utterly flawed and misleading.
BfB included in its calculations all EU regulations without distinguishing between legislative regulations and non-legislative ones.

EU legislative regulations are comparable to primary legislation in the UK, but they are relatively few in number. Certain EU non-legislative regulations are comparable to statutory instruments in the UK – such as many of the “delegated regulations” adopted under Article 290 of the Treaty on the Functioning of the European Union – so they too could in principle be included in any attempt to quantify the domestic impact of EU law.

But the great bulk of EU non-legislative regulations are adopted in order to implement technical, administrative decisions at the EU level This includes things such as updating the scientific registers of chemicals and food additives; adjusting specific anti-dumping duties on cheap imports from third countries; confirming the regular continuance of UN sanctions on named individuals suspected of involvement in terrorism; and entering specific foodstuffs in the register of protected designations of origin.

https://theconversation.com/fact-che...y-the-eu-58516

Just den rapport från BfB du (och Boris) hänvisar till. House of Commons Librarys rapport (citerad av BBC) tycks i stort sett ha koppat sitt upplägg från Business for Britain, och har därmed samma svagheter,
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2020-06-23 kl. 02:12.
Citera
2020-06-23, 02:18
  #7590
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Debunkat och överspelat, du bara repeterar Boris och Nigels Brexit-retorik som en repig grammofonskiva. BBC:s artikel är från 2016, två veckor före omröstningen och den bommar rejält. Både den artikeln och dess viktigaste källa (med mellanledet Boris) skjuts ner av den artikel jag länkade till, med klart bättre research och koll på siffrorna:

https://theconversation.com/fact-che...y-the-eu-58516

Just den rapport från BfB du (och Boris) hänvisar till.
Skall man använda siffran 60% bör man säga "lagar och regler". Det är riktigt. För lagar verkar gälla
Citat:
between 1993 and 2014 Parliament passed 945 Acts of which 231 implemented EU obligations of some sort.

Men följande gäller också
Citat:
It also passed 33,160 Statutory Instruments, 4,283 of which implemented EU obligations
Citat:
most EU regulations don't require new UK laws. They can be implemented in the UK without new legislation, for example by simply changing administrative rules.
...

If you count all EU regulations, EU-related Acts of Parliament, and EU-related Statutory Instruments, about 62% of laws introduced between 1993 and 2014 that apply in the UK implemented EU obligations.
https://www.bbc.com/news/uk-politics...endum-36473105

Man bör alltså säga att
231 av 945 lagar påverkas av EU.
62% av lagar och bestämmelser påverkas av EU

I vilket fall är det fel. Storbritannien betalar stora avgifter och låter många lagar stiftas av EU bara för att få frihandelsavtal. Det borde vara gratis.
Citera
2020-06-23, 02:27
  #7591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Skall man använda siffran 60% bör man säga "lagar och regler". Det är riktigt. För lagar verkar gälla


Men följande gäller också


https://www.bbc.com/news/uk-politics...endum-36473105

Man bör alltså säga att
231 av 945 lagar påverkas av EU.
62% av lagar och bestämmelser påverkas av EU

I vilket fall är det fel. Storbritannien betalar stora avgifter och låter många lagar stiftas av EU bara för att få frihandelsavtal. Det borde vara gratis.


Många av de här bestämmelserna är inte lagstiftning i vanlig mening utan t ex uppdateringar av listor på säkerhetsklassade kemikalier och läkemedel eller rutinbeslut att man fortsätter med en viss policy i någon detaljfråga.

Angående Storbritanniens handel och frågan "hur totalt självständigt kan ett land bli, utan att bli omöjligt för sina invånare?" så uppmanar jag dig att svara på mitt långa inlägg för en timme sen, närmast före dina senaste. Gärna i morgon, dock.

(FB) Brexit ett faktum, vilka är konsekvenserna?
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2020-06-23 kl. 02:29.
Citera
2020-06-23, 02:38
  #7592
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X

Angående Storbritanniens handel och frågan "hur totalt självständigt kan ett land bli, utan att bli omöjligt för sina invånare?" så uppmanar jag dig att svara på mitt långa inlägg för en timme sen, närmast före dina senaste. Gärna i morgon, dock.

(FB) Brexit ett faktum, vilka är konsekvenserna?
Inlägget är så långt att jag tror det blir förvirrande att svara på hela. Jag svarade nyss på en del. Nu svarar jag på en annan del av det. Ge gärna svar senare om det inte passar nu.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Inget land idag kan fungera som en helt isolerad ö som avvisar allt samarbete med andra länder och bara ropar "My way or the highway!" när andra länder erbjuder samarbete, handel, kommunikationer etc under ordnade former. Eller jo, formellt kan man men det betyder katastrof och fattigdom för större delen av befolkningen, som i Nordkorea, ISIS-land eller valfri bananrepublik.
Britterna avvisar inte "allt samarbete med andra länder". De försöker bara gå ur EU.

Jag tror inte att det innebär "katastrof och fattigdom" att gå ur EU. Och skulle det göra det så måste organisationens metoder ifrågasättas.

Tvärtom utrycker ju t.ex Merkel oro för att Storbritannien blir för starkt när landet inte underkastas EU. Ett fritt Storbritannien blir en stark konkurrent till EU.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-06-23 kl. 02:43.
Citera
2020-06-23, 02:51
  #7593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Inlägget är så långt att jag tror det blir förvirrande att svara på hela. Jag svarade nyss på en del. Nu svarar jag på en annan del av det. Ge gärna svar senare om det inte passar nu.

Jag misstänkte att en del av det kanske skulle gå över huvudet på dig. Men det är i alla fall bra att du i sak har medgett att du inte bygger på någon slags tanke att "utslag i folkomröstningar och val som har fått en majoritet bakom sig blir därmed Okränkbar Folkvilja, och måste genomföras till 110%" - isåfall hade du ju accepterat att alla folkomröstningsutslag och starka vallöften är heliga när de vunnit. Nej, du anser helt enkelt att politikerna, media och stora delar av folket i England, Sverige och många andra länder är bakbundna av den lömska EU-maffian och därmed är demokratin själv djupt korrupt i dessa länder: endast de förslag och beslut som går emot denna EU-maffia förtjänar stöd. Anser du, uppenbarligen.


Citat:
Britterna avvisar inte "allt samarbete med andra länder". De försöker bara gå ur EU.

Deras ledning f n vill ha en hård no-deal Brexit och det är en helt annan sak än att bara "gå ur EU". Du sitter som vanligt fast i hård-Brexit-gängets retorik.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2020-06-23 kl. 02:57.
Citera
2020-06-23, 07:12
  #7594
Avstängd
wwrs avatar
Detta är en central punkt i argumenteringen från EU-sidan i tråden. Även vissa tidningar menar att det europeiska land som inte är med i EU kommer att hamna i en katastrofal situation. Massmedias tryck mot politikerna gör att man även kan höra svenska politiker använda uttrycket "krascha ut ur EU".
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
...
Inget land idag kan fungera som en helt isolerad ö som avvisar allt samarbete med andra länder och bara ropar "My way or the highway!" när andra länder erbjuder samarbete, handel, kommunikationer etc under ordnade former. Eller jo, formellt kan man men det betyder katastrof och fattigdom för större delen av befolkningen, som i Nordkorea, ISIS-land eller valfri bananrepublik.
...
Jag tror inte detta stämmer. Men om det skulle stämma så har man alltså skapat en organisation som länderna måste vara medlemmar i för att inte hamna i "katastrof och fattigdom". En sådan organisation får inte existera, anser jag. Den kommer att kunna ställa vilka krav som helst för medlemskap/avtal, vilka länderna måste godkänna för att inte gå under. Det vore absolut fel. Medlemskap/avtal skall vara frivilligt. Det är det i praktiken inte om alternativet är "katastrof och fattigdom".

"EU eller katastrof och fattigdom!"

Det skall man absolut inte acceptera. (Brexit bör genomföras för att visa att detta inte stämmer.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-06-23 kl. 07:22.
Citera
2020-06-23, 09:39
  #7595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Detta är en central punkt i argumenteringen från EU-sidan i tråden. Även vissa tidningar menar att det europeiska land som inte är med i EU kommer att hamna i en katastrofal situation. Massmedias tryck mot politikerna gör att man även kan höra svenska politiker använda uttrycket "krascha ut ur EU".

Jag tror inte detta stämmer. Men om det skulle stämma så har man alltså skapat en organisation som länderna måste vara medlemmar i för att inte hamna i "katastrof och fattigdom". En sådan organisation får inte existera, anser jag. Den kommer att kunna ställa vilka krav som helst för medlemskap/avtal, vilka länderna måste godkänna för att inte gå under. Det vore absolut fel. Medlemskap/avtal skall vara frivilligt. Det är det i praktiken inte om alternativet är "katastrof och fattigdom".

"EU eller katastrof och fattigdom!"

Det skall man absolut inte acceptera. (Brexit bör genomföras för att visa att detta inte stämmer.)


Som jag skrev i inlägget före ditt: det Hård-Brexit-gänget i England vill är inte rätt och slätt att "gå ur EU" - det är bara deras slagord. Deras inriktning har i grunden varit en stenhård Brexit som bränner alla broar till kontinenten och EU. Sedan ska man sätta alla regler själv, med ständigt bevakade murar utåt. (Ibland säger de att de vill ha "positiv frihandel, så som Canada fick" men det är bara en dimridå eller ett sätt att försöka hota sig till maximal tillgång till EU:s marknad för UK men utan att ge tillbaka något liknande, utan att själv ge någonting av värde i retur).


En av poängerna med mitt långa inlägg i natt var att visa att inget enskilt land idag kan agera som om det hade en helt inmurad trädgård och skötte all handel, alla frågor där innanför till 100% på sina egna villkor, med ett lyftat "fuck off"-finger åt omvärlden. England kunde något så när delvis försörja sig på det sättet i slutet av 1800-talet därför att man hade ett globalt imperium och monopol på handeln med detta och stor tillgång till i princip slavarbete från de färgade befolkningarna där: inom imperiet var det i stort sett bara Londons ord som gällde. Dessutom reste folk mycket mindre fram och tillbaka mellan länder på den tiden (de som emigrerade till Amerika gjorde det oftast bara en gång, enkel resa). Så är det inte längre, inget land agerar så, inte heller EU. Alla länder med något vett i skallen vill ha frihandel och öppna flöden, därmed får de enskilda länderna anpassa sig och det kan man inte göra via anarki som du verkar mena.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2020-06-23 kl. 09:46.
Citera
2020-06-23, 10:12
  #7596
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Som jag skrev i inlägget före ditt: det Hård-Brexit-gänget i England vill är inte rätt och slätt att "gå ur EU" - det är bara deras slagord. Deras inriktning har i grunden varit en stenhård Brexit som bränner alla broar till kontinenten och EU. Sedan ska man sätta alla regler själv, med ständigt bevakade murar utåt. (Ibland säger de att de vill ha "positiv frihandel, så som Canada fick" men det är bara en dimridå eller ett sätt att försöka hota sig till maximal tillgång till EU:s marknad för UK men utan att ge tillbaka något liknande, utan att själv ge någonting av värde i retur).


En av poängerna med mitt långa inlägg i natt var att visa att inget enskilt land idag kan agera som om det hade en helt inmurad trädgård och skötte all handel, alla frågor där innanför till 100% på sina egna villkor, med ett lyftat "fuck off"-finger åt omvärlden. England kunde något så när delvis försörja sig på det sättet i slutet av 1800-talet därför att man hade ett globalt imperium och monopol på handeln med detta och stor tillgång till i princip slavarbete från de färgade befolkningarna där: inom imperiet var det i stort sett bara Londons ord som gällde. Dessutom reste folk mycket mindre fram och tillbaka mellan länder på den tiden (de som emigrerade till Amerika gjorde det oftast bara en gång, enkel resa). Så är det inte längre, inget land agerar så, inte heller EU. Alla länder med något vett i skallen vill ha frihandel och öppna flöden, därmed får de enskilda länderna anpassa sig och det kan man inte göra via anarki som du verkar mena.
Skall vi tolka ditt svar som att du anser att om ett land i Europa inte är med i EU eller har avtal med EU så kommer det att drabbas av katastrof och fattigdom?

Skriver du under på parollen
"EU eller katastrof och fattigdom!" ?

Taget från:
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
...
Inget land idag kan fungera som en helt isolerad ö som avvisar allt samarbete med andra länder och bara ropar "My way or the highway!" när andra länder erbjuder samarbete, handel, kommunikationer etc under ordnade former. Eller jo, formellt kan man men det betyder katastrof och fattigdom för större delen av befolkningen, som i Nordkorea, ISIS-land eller valfri bananrepublik.
...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback