Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-20, 19:58
  #30841
Medlem
Jofs avatar
Hon är ett geni. Vilket program idag😇
2020-06-20, 20:03
  #30842
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hon är ett geni. Vilket program idag😇

Ingen kan väl ha missat Aftonbladets rubriker idag, Zombiebränder, Tokvärme, Skyfall, Skräckrekord.

Ja, det är vädret det handlar om.
2020-06-20, 20:10
  #30843
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Hon kan bara en sak och det är miljö. Hon har ingen susning om annat, t.ex. invandring, ekonomi, sjuk/åldringsvård eller skola.
Så hon kommer stanna där hon är, som en ikon för miljörörelsen, som tyvärr nu blir mer och mer vänsterfascistisk.
Hon kan inte ens nåt om miljö, hon bara rapar upp det hennes manusskrivare ger henne, hon kan inte få ur sig ett vettigt ord utan manus.
2020-06-20, 21:00
  #30844
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Hon kan inte ens nåt om miljö, hon bara rapar upp det hennes manusskrivare ger henne, hon kan inte få ur sig ett vettigt ord utan manus.
Nja..
Hon har väl Aspergers sjukdom så då kan hon och är duktig på det som hennes föräldrar matat in i skallen på henne. Och hon är fullständigt koncentrerad på det hon gör.
Men fråga henne om killar, vänner eller hur man kokar tevatten så blir hon blockerad i skallen!
2020-06-20, 23:09
  #30845
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Men fråga henne om killar, vänner eller hur man kokar tevatten så blir hon blockerad i skallen!

Vet inte om det är sant. Koka tevatten bör hon kunna med den diagnosen. Eller har jag missat något?

Annars är det fint med nya perspektiv från våra så undertryckta Greta-hatare.

Killar tror jag hon är lite dålig på. Men vet inte.
Alla våra andra kvinnliga influencers brukar ha just det som sin paradgren. Knullat med många och ofta.
Här skiljer sig Greta markant från dem.

Som Greta älskare tycker jag just det är en fördel. En tjej som sätter idéer före knull. Respekt! Från min sida.

Vänner då. Ja. Undrar hur det är med det. Kanske torftigt. Där också. Men vad vet vi om det egentligen?
Djurvän verkar hon vara i alla fall.

Och ett socialt nätvärk som få har. I paritet med Calle Bildts.
Men som hon är, så skryter hon inte med detta. Integritet och moral. Är det hon har.
2020-06-21, 00:53
  #30846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hon är ett geni. Vilket program idag😇
Jag lyssnade inte själv på Greta™, utan hoppades på att någon skulle lägga ut en mer eller mindre utförlig recension. Men icke. Det startades förvisso en tråd om radioprogrammet, men den tycks vara raderad nu. Det jag hann läsa var mest OT och väldigt mycket personangrepp mot dem som var kritiska mot Greta™. Det stod nästan ingenting om radioprogrammet i sig, vilket är intressant med tanke på att det var trådens ämne! Så vem lägger upp en recension?

(Och jag tycker nog att "Hon är ett geni. Vilket program idag😇" är en smula tunt som recension.)
2020-06-21, 01:07
  #30847
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Nja..
Hon har väl Aspergers sjukdom så då kan hon och är duktig på det som hennes föräldrar matat in i skallen på henne. Och hon är fullständigt koncentrerad på det hon gör.
Men fråga henne om killar, vänner eller hur man kokar tevatten så blir hon blockerad i skallen!
Det går nog inte att vara så kategorisk, jag känner en som har fått diagnosen och det märks
knappt på honom, det är nog en skala allt från de som har lite små problem i sin vardag till de
som knappt klarar att bo själv, så har då jag uppfattat diagnosen
2020-06-21, 02:05
  #30848
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag lyssnade inte själv på Greta™, utan hoppades på att någon skulle lägga ut en mer eller mindre utförlig recension. Men icke. Det startades förvisso en tråd om radioprogrammet, men den tycks vara raderad nu. Det jag hann läsa var mest OT och väldigt mycket personangrepp mot dem som var kritiska mot Greta™. Det stod nästan ingenting om radioprogrammet i sig, vilket är intressant med tanke på att det var trådens ämne! Så vem lägger upp en recension?

(Och jag tycker nog att "Hon är ett geni. Vilket program idag😇" är en smula tunt som recension.)
Ja. Det var tunt med recensioner. Hon verkar ha kört namedropping. Här skryter hon med hur Merkel måste stå i kö för att ta selfie med henne. En skådespelerska som Greta uppskattar säkert rampljuset.
Citat:
Hon berättar hur FN:s generalsekreterare António Guterres och tyska förbundskanslern Angela Merkel tålmodigt väntade på sin tur i kön
https://www.expressen.se/nyheter/kli...sare-ar-nakna/
2020-06-21, 10:22
  #30849
Medlem
vidrikfittanens avatar
Nån som vet ifall ryktet att Greta luktar väldigt illa är sant eller inte?
2020-06-21, 10:37
  #30850
Avstängd
wwrs avatar
Det var väl lite ljug i hennes sommarprat, var det inte? Aftonbladets titel är
Citat:
Mordhoten fick Greta Thunberg att segla över Atlanten
Vi som följde det i tråden känner väl inte igen detta? Hon seglade för att hon ville visa hur man reser utan att avge koldioxid. Var det inte så?

Men ärligt talat så lastar jag inte Greta. Presidenter och premiärministrar har professionella talskrivare, då lär Greta ha det med. Man ställer upp en 16-årig skådespelerska på världsscenen. Då är det bara för henne att följa manus som säkert täcker allt hon gör.
Citat:
Mordhoten fick Greta Thunberg att segla över Atlanten

Hon seglade över Atlanten trots starka novembervindar – för att undvika ett hatdrev.

– Mordhoten mot mig och min familj är betydligt värre än alla stormar i världen, säger 17-åringen i årets första ”Sommar i P1”.

I sitt sommarprat berättar Greta Thunberg om hur det blev kaos i FN-byggnaden i New York när Tysklands förbundskansler Angela Merkel, Nya Zeelands premiärminister Jacinda Ardern och de andra världsledarna skulle köa för att fotograferas med henne under FN-veckan.

– Det är svårt att ta sig fram i den väldiga labyrintbyggnaden. Presidenter, premiärministrar, kungar och prinsessor kommer fram och vill prata, säger den 17-årige klimataktivisten

När hon och pappa Svante i fjol körde runt i Nordamerika i skådespelaren Arnold Schwarzeneggers elbil blev hotbilden plötsligt för stor.

– Den enda plats någon någonsin avrått mig från att besöka är delstaten Alberta i Kanada.

– Här finns en starkt ifrågasatt oljelobby som inte tvekar att ta till aggressiva metoder för att tysta ner sådana de anser utgör ett hot. Och det märks. Flera gånger är jag tvungen att ringa polis som får komma och hjälpa mig när trakasserierna eskalerar och hotbilden blir för stor.

Mordhot mot henne och familjen

Det var också hotbilden som i november fick Greta Thunberg att segla hem från Nordamerika när klimatmötet COP25 flyttats från Santiago i Chile till Madrid – trots att man på grund av de kraftiga vindarna inte borde segla över Nordatlanten efter september.

Hade jag inte varit den jag är så hade jag nog liftat med ett fraktfartyg eftersom att de åker ändå och till skillnad från flyg och kryssningsfartyg inte är beroende av betalande passagerare, säger hon.

– Men allt jag gör och säger förvrängs upp och ner och leder till hån, konspirationsteorier och hatdrev på sociala medier, som i sin tur leder till mordhot mot mig och min familj. Och den hotbilden är betydligt värre än alla stormar i världen.

Skulle ha åkt till Kina

Nästa stora resa skulle ha gått till Kina i början av juni, men coronautbrottet förstörde det efterlängtade besöket.

– Coronapandemin har självklart inga långsiktiga positiva effekter för klimatet förutom möjligen insikten om hur man uppfattar och behandlar en kris. För under coronapandemin agerar vi plötsligt på den nivå som krävs, säger Greta Thunberg.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-over-atlanten
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-06-21 kl. 10:57.
2020-06-21, 10:51
  #30851
Medlem
Tsarevitjs avatar
Inledningsvis nämner hon, att inom forskning och vetenskap finns det olika uppfattningar och det tillhör det normala. I nästa andetag så säger hon däremot, att när det gäller klimatet finns det bars en sanning, den som framförs av IPCC. Utan att hon själv förstår det visar hon med därmed att det inte längre är fråga om vetenskap, utan om en religion. I en religion finns bara den rätta läran, som inte får ifrågasättas. Enligt Greta har vi bara 7-8 år på oss innan jorden går under på grund av alla "tipping points". När det sker börjar hon närma sig 25-årsåldern och då har förhoppningsvis hennes hjärna mognat. Då kanske hon inser att verkligheten är betydligt mer komplicerad än hennes förenklade framställningar.
2020-06-21, 13:37
  #30852
Medlem
Liten recension:

Mycket namndroppande och belåtna beskrivningar av hur Angela Merkel och andra höjdare stått i kö för att få ta selfies med henne. Att hon fick låna Schwarzeneggers vita elbil var förstås också viktigt att påpeka. Hon hade också planerat att åka till Kina nu i vår/sommar - förutsatt, förstås, att de "vågade" släppa in henne.

På tunnelbanan i New York satt tydligen en massa människor och lyssnade just på hennes tal på sina mobiltelefoner. Själv har jag ingen aning om vad mina medresenärer kollar på (om jag inte tjuvtittar på den som sitter bredvid). Fast å andra sidan kan jag inte se koldioxidmolekyler med blotta ögat heller och det är nog en tillräcklig förklaring

*
Intressant nog uppmärksammade hon bara metoo, BLM och skolstrejker men glömde (?) bort t.ex. Rebellion Extinction som hon till och med höll tal hos förra våren.

Lite dålig fingertoppskänsla att framhäva metoo, som fått så dåligt rykte efter felaktiga uthängningar och fejkade anklagelser med, i värsta fall, efterföljande självmord, och BLM som inte heller visat sig vare sig särskilt rumsrena eller demokratiska.

*
Givetvis lyckades hon klämma in att kärnkraft är farligt, ineffektivt och dyrt och allt annat negativt medan vind- och solkraft tycks vara dess absoluta motsats. Hur hon kan blunda för förhållandena där metallerna utvinns eller den rapporterade massdöden hos fåglar och insekter överstiger min förmåga. (Men det är förstås hon som är "geni" - inte jag.)

*
Hon berättade om massdöd bland träd i Kanadas nationalpark Jasper till följd av insektsangrepp, vilket GIVETVIS var ett led i en okontrollerbar kedjereaktion som GIVETVIS berodde på mänsklig fossil förbränning med efterföljande CO2-ökningar (vad annars?) Eftersom jag läst om rekordkalla vintrar i Kanada på senare år, tänkte jag kolla upp det.

Juni 2019, dvs. några månader före hennes besök:

https://www.cbc.ca/news/canada/edmon...line-1.5192411

Citat:
Jasper mountain pine beetle population in decline for first time in 6 years

Scientists sampled 25 sites in the park. After completing the survey in May, they found the mortality rate of the populations they examined was 98 per cent.

Based on the province's recent survey, Samis said, high mortality and low reproduction rates for pine beetle were seen in areas such as Slave Lake, Lac La Biche, Whitecourt, Edson, Hinton and Grand Prairie.

"Whether this will lead to a specific decline in population around the province, we'll just have to wait and see until the fall," she said. "But it is some good news for us, that's for sure."

Fast eventuella positiva nyheter passar ju inte in i Gretas "narrativ" att berätta.

Inte heller förklaringar till skogsbränder om de råkar ligga utanför hennes alarmism. Sanna eller ej.

*
Väldigt mycket tid gick åt att rabbla långa sifferharanger och procenttal som gissningsvis någon annan svängt ihop åt henne.

Hon hade kunnat berätta om när hon träffade t.ex. Malalah eller påven, när hon blev välsignad i något slags andliga riter hos ursprungsbefolkningen i Kanada eller om sitt samarbete med Attenborough. Hon hade kunnat berätta om vad hon ska göra härnäst eller sagt några ord om FFF. Det hade kunnat bli intressant. Inte heller berättade hon om sin Coronasmitta och långvariga konvalescens.

I stället en förvirrad röra om att vi nu bara har 7,5 år på oss till vad-det-nu-var (så sent som förra våren hade vi drygt 10 år), samtidigt som vi måste få ner CO2-utsläppen inom några decennier för att uppnå Parismålen.

Många exempel på "tippingpunkter", vars existens bl.a. meterologiprofessorn Lennart Bengtsson förnekar. Hade lite svårt att följa med i trådarna där, tyvärr. Är dock inte helt säker på att alla resonemangen hängde ihop om man skulle skrapa på dem.

Resonemanget om att överbefolkning är det största problemet (en del ffa afrikanska länder har enormt snabb befolkningstillväxt) avvisades förstås helt, eftersom det genomsnittliga "fotavtrycket" i fråga om CO2 är så mycket mindre där. Att avskogning, utarmade jordar och utfiske kan vara ett problem föresvävar inte henne alls. Allting räknas bara i CO2-ekvivalenter. Allt.

Det kaxiga "we already have all the facts and solutions" gäller inte längre heller. Nu ska vi göra det omöjliga.

Okej.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback