2020-06-08, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabenstone
Om du betalar den inom 10 dagar kan den försvinna, gäller dock bara en gång och första gången. Prata med dom omgående. Säg att du ska betala och förklara hur det kom att du hamnade där.

Tack för svar. Den är betald och ringer och meddelar dom det imorgon.

Har haft skuld där innan men var över 5 år sen.
Så borde inte spela roll hoppas jag.

Mvh
Citera
2020-06-08, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Skulle anmärkningen bli kvar och det blir tal om den vid nån affär så kan du vara förbered eller tillomed informera om den och ha dokument med dig som du ev kan visa upp, så att de ser att det var en parkeringsbot som bara missats pga att du ej var hemma...

Hoppas det löser sig.

Tack för svar.

God idé, ska jag tänka på.

Mvh
Citera
2020-06-08, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackmyra34
Hejsan.

Har fått ett brev om skuld hos kronofogden i veckan som varit. Är en satans parkeringsböter jag helt har missat.

Brevet skickades till mig i måndags men ej varit hemma i veckan. Såg detta idag och även fått brev från mitt kreditkortsbolag att dom drar in mitt kort.

Loggar jag in på UC och köper Min Upplysning så står det att jag redan fått en betalningsanmärkning samma dag som KFM skickade brevet till mig.

Får man inte ens en chans att betala sin skuld innan man får det? Kommer den försvinna när skulden är betald?

Har betalat skulden idag och ska kontakta KFM imorgon.

Den är en skuld på 1250kr och förstör hela livet i 3 år om den nu inte går bort. Ska precis sälja och köpa nytt hus och det kan man ju glömma om denna anmärkningen ej går bort.

Har smått panik för detta. Förstår inte att jag redan fått en anmärkning och är ju rädd att det ska första hus köp/försäljning för mig. Har ett relativt nystartat företag dessutom som man kan lägga ner om man nu fått anmärkning och har precis sagt upp mig från jobbet.

Tackar för svar, hoppas jag väljer rätt forum osv.

Mvh

Det beror lite på vad det är för brev, men jag antar att det är det första du får från kronofogden och det enklaste du kan göra då är att betala. Är detta första gången det händer så händer det inget mer.

Är det andra gången och det är statlig fordringsägare så får du betalningsanmärkning. Är det inte det så är det samma historia som första gången.

Tycker för övrigt det låter märkligt att du inte fått erinran från parkeringsbolaget, de måste skicka en erinran till dig om att du fått p-boten och denna räknas inte som påminnelse. Det låter som att det rör sig om ett oseriöst parkeringsbolag som ligger bakom. Eller så har du bara slarvat med att läsa din post.
Citera
2020-06-08, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det beror lite på vad det är för brev, men jag antar att det är det första du får från kronofogden och det enklaste du kan göra då är att betala. Är detta första gången det händer så händer det inget mer.

Är det andra gången och det är statlig fordringsägare så får du betalningsanmärkning. Är det inte det så är det samma historia som första gången.

Tycker för övrigt det låter märkligt att du inte fått erinran från parkeringsbolaget, de måste skicka en erinran till dig om att du fått p-boten och denna räknas inte som påminnelse. Det låter som att det rör sig om ett oseriöst parkeringsbolag som ligger bakom. Eller så har du bara slarvat med att läsa din post.

Tack för svar.

Första gången man har kontakt med KFM eller första gången i detta ärende?

Mvh
Citera
2020-06-08, 07:42
Medlem
Citat:
Tack för svar.

Första gången man har kontakt med KFM eller första gången i detta ärende?

Mvh

Främst första gången i detta ärendet. Sen som sagt gäller det också att det är första ärendet med statlig fordringsägare om detta är det dvs. För utförlig beskrivning om hur du får betalningsanmärkning finns ett flödesschema: https://betalningsanmarkningar.com/vad-kan-handa-om-rakningar-inte-betalas-i-tid/
Citera
2020-06-08, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Främst första gången i detta ärendet. Sen som sagt gäller det också att det är första ärendet med statlig fordringsägare om detta är det dvs. För utförlig beskrivning om hur du får betalningsanmärkning finns ett flödesschema: https://betalningsanmarkningar.com/vad-kan-handa-om-rakningar-inte-betalas-i-tid/

Tack för svar.

Bra bild men det är så jävla krånligt. Just nu ser jag bara att allt leder till anmärkning. Får se hur det slutar när jag får tag på dom idag.

Mvh
Citera
2020-06-08, 09:14
Medlem
Citat:
Tack för svar.

Bra bild men det är så jävla krånligt. Just nu ser jag bara att allt leder till anmärkning. Får se hur det slutar när jag får tag på dom idag.

Mvh

Jo, men diagrammet utgår ju från att du inte betalar. Om du betalar innan så blir det inte någon anmärkning (dvs innan rutan den blå rutan). Kanske den inte är riktigt fullständig heller, men där du verkar vara just nu verkar den stämma.
Citera
2020-06-11, 19:28
Medlem
Hallå.

Det löste sig, efter att jag betalat skulden blev den sekretessbelagda för jag hade inte haft skulder senaste 2 åren. Så nu är allt i ordning igen.

Tack för alla svar.

Mvh
Citera
2020-06-11, 19:57
Moderator
Tystnads avatar
Ursäckta om frågan ev redan varit men tråden är ju enorm!!

jobbar med fastigheter & ser då och då överfulla brevlådor där det sticker ut massor av kronfogde brev inpressade av Brevbäraren , töms aldrig.
Inte så konstigt OM någon har enorma skulder och skiter i öppna.

Men varför fortsätter kronkalle skicka dessa brev trots hyresgästen flyttat/stuckit utomlands (tillbaka till sitt hemland) och helt enkelt övergivit lägenheten ? jo det förekommer trist nog.

Trots ny hyresgäst flyttat in och endast nya hg namn står på dörr och brevlådan.
Dom som bor där blir ju skitförbannad när flödet av dessa otrevliga brev fortsätter komma i stora mängder.
Citera
2020-06-13, 01:48
Medlem
Ni som lever på minimum och har utmätning under Corona hur klarar ni er ekonomi? Allt är så fruktansvärt dyrt i affär och det förmånsbelopp många får behålla räcker inte ens till 1 månads mat.
Citera
2020-06-13, 11:25
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Ni som lever på minimum och har utmätning under Corona hur klarar ni er ekonomi? Allt är så fruktansvärt dyrt i affär och det förmånsbelopp många får behålla räcker inte ens till 1 månads mat.

Jag får behålla ca.8.000 kr när hyran är betald. Räknat på mig och min fru. Det går alldeles utmärkt att leva på det Har skuldsanering och skulder på 820.000 kr.
Citera
2020-06-13, 16:38
Bannlyst
När försvinner skulden?

Hade ett par skulder från 2017,
fick nu en ny juni 2020 registrerad på kronofogden som jag hade helt glömt bort, den är på 3000kr CSN, betalar jag in den kommer den att försvinna eller är den kvar i 3 år på kronan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in