Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-04, 19:14
  #205
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Om ett Brexit pga av att makteliten anser att folk har fel åsikt ännu inte är i hamn tre år efter valet kan man undra hur länge en Swexit skulle ta...

Minns att jag inte röstade, mest för att inte ångra mig i efterhand, vilket hade skett, skulle troligen, DÅ, röstat ja.

Fri rörelse för varor, och med vissa begränsningar, av tjänster, kapital och arbetskraft: ja! Men den federalistiska röra som nu föreligger, jättebyråkratin, subventionerandet av grekisk tobak ingen vill röka etc etc.... nä fy fan.

EDIT: till detta mobbandet av Polen och Ungern för att de inte vill se sina länder förvandlade till mångkulturella paradis.
Citera
2020-06-04, 21:54
  #206
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
U-landsbiståndet och Norrbotten är andra frågor. U-landsprojekten skall utvärderas separat. Jag anser bestämt att vi svenskar inte skall betala de utvecklade länderna Italiens och Spaniens skulder.

Det finns inte politiskt kapital för att driva alla frågor. Man måste prioritera. Och frågan är varför man skulle prioritera EU när det finns så många viktigare frågor. Särskilt som det finns en teoretisk möjlighet att EU kan hjälpa till med de andra frågorna. Eller tror du på allvar att Sverige kommer att lösa invandringsfrågan på egen hand? Jag finner det mindre troligt. Vårt bästa hopp är att EU fixar det åt oss.

Citat:
Det är mycket svårt att följa EU-pengar. De senaste veckorna har jag skrivit några gånger till "Europa Direkt" som är EU:s flashiga kontakt "på alla EU-språk" och till regeringskansliet. Man får ganska snabbt svar. Men även enkla frågor ger diffusa och otillräckliga svar, anser jag. (Jag skulle tro att man kan få bättre svar om man skriver till SIDA om ett biståndsprojekt. Man kanske hänvisas till de som driver projektet?)

Det är inte särskilt svårt att se vilka pengar som skickats vart. Däremot är det svårt att veta exakt vad pengarna används till när de väl kommit fram till mottagarlandet. Till och med EU-byråkraterna själva har svårt att veta vad Ungern använder sina anslag till och har varit tvungna att skicka utredare för att försöka ta reda på saken (jag vet inte i vilken mån de lyckats). Så visst finns det många oklarheter. Lösningen på det hade ju varit "mer EU", men just nu är det inte politiskt gångbart (och kanske inte önskvärt heller, åtminstone inte förrän man kunnat ha en större samhällsdebatt om det).

Citat:
Men kolla här.

Förra året hade Italien dragit på sig dubbelt så stor statsskuld som EU tillåter. EU hotar men vad jag vet har de inte utfärdat några böter. Italienarna vet att EU inte vågar göra något för då hotar Italienarna med att gå ur EU. Italienarna bara säger att de vill spendera mer!

De bara garvar åt oss andra. De vet att vi får betala. Det är EU det. EU-bossarnas maktgalenskap att styra hela Europa går utanpå allt förnuft.

Jag tror inte Italien fått böter. Bara i det senaste förslaget får de istället en gåva på 1.700 miljarder kronor! (Jag tror ung. hälften skulle betalas tillbaka men de pengarna är det mycket osäkert om vi får se igen. Edit: 900 mdr lån, 800 mdr bidrag)

Reglerna om statsskuld är inte EU-regler utan euro-regler, det är alltså inget som Sverige med flera icke-euro-länder behöver bry sig om.

Och även för euro-länderna är det rätt meningslöst. Reglerna kom till eftersom Tyskland var maniskt rädda för att slösaktiga sydlänningar skulle inflatera sönder hela euro-projektet genom vidlyftig upplåning. Så har det inte blivit. Inflation är ett massivt icke-problem, inte bara i Europa utan i hela den industrialiserade världen. Alltså finns (för närvarande) inget egentligt behov av lånetak och än mindre böter för spendersamma länder. Detta är så gott som alla ekonomer ense om, inklusive de tyska. Vilket är själva orsaken till att förslaget gått igenom (alltså inte att Italien hotar med att gå ur EU, varför de nu skulle komma med sådana tomma hot).
Citera
2020-06-07, 03:33
  #207
Medlem
www3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi är överens om att Italien och Spanien är utvecklade länder. Det finns ingen orsak att vi skall betala deras skulder. Man kan inte bara hoppas att pengarna kanske kommer tillbaka på något sätt. Varje land måste balansera sin budget. EU utnyttjar Corona för att på något sätt försöka få oss att tro att vi måste betala andras skulder.

Sara Skyttedal sa det på ett bra sätt:

Citat:
Om jag skulle ta mitt kreditkort och handla alldeles för många handväskor och sen kräva att min syster ska betala fakturan sen. Och om hon inte har pengar så skulle jag tycka att hela familjen borde gå in och belåna hela huset för att jag ska kunna betala. Och ärligt talat räcker inte ens det. Det skulle vara så att jag inte är beredd att betala tillbaka.

SVT Aktuellt 2020-05-27 - https://streamable.com/lxtv14
__________________
Senast redigerad av www3 2020-06-07 kl. 03:42.
Citera
2020-06-07, 06:27
  #208
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av www3
Sara Skyttedal sa det på ett bra sätt:

SVT Aktuellt 2020-05-27 - https://streamable.com/lxtv14
Fast det är Löfven man borde fråga. Om han säger nej stoppas förslaget. Men vad jag förstår har han t.ex redan den 9/4 godkänt 5000 miljarder, via finansministern.

Samt klargöra vilka förslag som godkänts, vilka som diskuteras, när beslut sker och vart pengarna går.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-06-07 kl. 07:05.
Citera
2020-06-12, 08:36
  #209
Medlem
orrecrists avatar
Jag tror det vore bra. Men ser inte att det någonsin kommer ske, kanske om SD på något sett får större makt i och för sig för dom vill ju gå ur.
Citera
2020-06-12, 14:18
  #210
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Jag tror det vore bra. Men ser inte att det någonsin kommer ske, kanske om SD på något sett får större makt i och för sig för dom vill ju gå ur.

Varför sitter du och ljuger för?

Både V och SD har ändrat hållning i frågan och vill numera stanna kvar. Finns INGET riksdagsparti idag som vill lämna det sjunkande skeppet tredje riket.

SD vill förändra EU innifrån Med 3 ledamöter av 705

Vill man gå ur EU (är vid sina sinnes fulla bruk) så röstar man på AfS.
__________________
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2020-06-12 kl. 14:20.
Citera
2020-06-12, 15:28
  #211
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Varför sitter du och ljuger för?

Både V och SD har ändrat hållning i frågan och vill numera stanna kvar. Finns INGET riksdagsparti idag som vill lämna det sjunkande skeppet tredje riket.

SD vill förändra EU innifrån Med 3 ledamöter av 705

Vill man gå ur EU (är vid sina sinnes fulla bruk) så röstar man på AfS.

Trodde dom ärligt ville lämna. Det var länge en av deras starka driv frågor. Sorry då har jag inte hängt med. Så inget parti vill Numera lämna EU?
Citera
2020-06-12, 15:47
  #212
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Trodde dom ärligt ville lämna. Det var länge en av deras starka driv frågor. Sorry då har jag inte hängt med. Så inget parti vill Numera lämna EU?

Inga utav de sittande partierna nej... vill du lämna skit unionen EU så är det antingen AFS eller NMR du skall rösta på.

AFS fick min röst förra valet och kommer få den igen.
Citera
2020-06-12, 16:47
  #213
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Inga utav de sittande partierna nej... vill du lämna skit unionen EU så är det antingen AFS eller NMR du skall rösta på.

AFS fick min röst förra valet och kommer få den igen.

Det är rätt sjukt att igen vill. Nja då vetifan hur man gör i nästa val. Nu hänger ju inte allt på den valfrågan men ändå en viktig grej tycker jag
Citera
2020-06-12, 18:53
  #214
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag proteströstade på AfS pga att SD svek i EU-frågan.
Citera
2020-06-12, 23:34
  #215
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag proteströstade på AfS pga att SD svek i EU-frågan.

Alltid något. På den tiden jag röstade röstade jag emot att gå med i EG, som det hette då
Citera
2020-06-13, 09:27
  #216
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Trodde dom ärligt ville lämna. Det var länge en av deras starka driv frågor. Sorry då har jag inte hängt med. Så inget parti vill Numera lämna EU?
Inget riksdagsparti nej.

Men Alternativ för Sverige vill lämna.

AfS driver de två absolut viktigaste frågorna för Sverige och det svenska folket.
Att stänga gränserna och påbörja en storskalig återvandring.
Att lämna EU och återföra makten till svenskarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback