Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-06, 03:50
  #2053
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Dock tror jag att vi inom kort kommer se TSLA lite som GOOGL eller AMZN, känns övervärderad men slår index med hästlängder år efter år.
Håller med. Fast blir det så många som tre aktier kvar. Till slut kanske de slår sig samman och bildar ett enda företag och vi bara kan köpa den enda globalaktien.

Kommer det nyheter om Teslas konkurrenter så har företagen nästan alltid problem.
Citat:
James Dyson, UK’s richest man, had recently stated in an interview that he wasted his own money to produce the electric car, codenamed N526, that 'could rival even Tesla.'
https://auto.hindustantimes.com/auto...242719825.html

Tesla tillverkar en svindyr elbil som kan dra ifrån en Lamborghini och numera kräver att man betalar Internetuppkoppling för bilen så att den kan ta emot mjukvaruuppdateringar! Det är helt fel ur miljösynpunkt.

Men Tesla stöds av massmedia och har en "jätteläcker" image som kopplas till rymdfart och Elons kungastatus. Tesla håller vettiga entreprenörer nere. Den som vill tillverka en billig enkel elbil som man kan åka till jobbet eller att handla i, har inte en chans. Vem köper en sådan när det hela tiden trummas i oss att man kan ha en "läcker Tesla". Aktiekursen hålls uppe på konstlade väg, som sagt den "känns övervärderad".

Filmserien Robocop skildrar detta. Musks företag liknar "Omnicorp".

Även andra konkurrenter till de företag Musk frontar känns som "kontrollerad opposition". Boeing "glömde" sätta i en sprint ordentligt vid ett fallskärmstest. Klockan i deras raket gick dessutom 11 timmar fel och uppskjutningen misslyckades. SpaceX vinner alltid.

Starlinks "konkurrent" OneWeb ligger på randen till konkurs och deras grundare åker Tesla!

Denna dyra elbil är det näst största bilföretaget i världen efter Toyota, delad tvåa med VW runt $100 miljarder värde.

Musks Twitter påverkar inte så mycket på sikt. För en månad sedan twittrade Musk att "kursen var för hög", företaget tappade $14 miljarder. 7 aug 2018 twittrade han om $420 men då sjönk aktien en tid innan boomen kom. $880 nu, $820 före rymduppskjutning.

Det är en konstlad aktiekurs. Men med det stöd företaget har i media blir det troligen bara fortsatt uppgång.

Typisk amerikansk västkustkultur som de försöker få resten av världen att ta efter för att få den på fall medan USA självt kontrolleras från östkusten. Nu verkar det som man skall försöka få kineserna att köra Tesla.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-06-06 kl. 04:14.
Citera
2020-06-06, 06:38
  #2054
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Men Tesla stöds av massmedia och har en "jätteläcker" image som kopplas till rymdfart och Elons kungastatus. Tesla håller vettiga entreprenörer nere. Den som vill tillverka en billig enkel elbil som man kan åka till jobbet eller att handla i, har inte en chans. Vem köper en sådan när det hela tiden trummas i oss att man kan ha en "läcker Tesla". Aktiekursen hålls uppe på konstlade väg, som sagt den "känns övervärderad".

Man ska komma ihåg att det är rätt svårt att starta ett vanligt bilföretag också. Kapitalintensivt, låga marginaler och låga P/E tal är en rätt dålig kombo

Citat:
Även andra konkurrenter till de företag Musk frontar känns som "kontrollerad opposition". Boeing "glömde" sätta i en sprint ordentligt vid ett fallskärmstest. Klockan i deras raket gick dessutom 11 timmar fel och uppskjutningen misslyckades. SpaceX vinner alltid.
Lite väl konspiratoriskt för min smak Kanske är det bara en bransch utan konkurrens som nu fått en kalldusch när skattemiljarderna nu kommer med krav om effektivitet, men det är kanske diskussionsämne för en annan tråd.

Citat:
Det är en konstlad aktiekurs. Men med det stöd företaget har i media blir det troligen bara fortsatt uppgång.

Typisk amerikansk västkustkultur som de försöker få resten av världen att ta efter för att få den på fall medan USA självt kontrolleras från östkusten. Nu verkar det som man skall försöka få kineserna att köra Tesla.
Liknelsen med Apple är tröttsam men...
Hur länge hade Apple ledningen med sin Iphone?
I bilbranschen är ledtiderna för utveckling mycket längre, så har man en överlägsen produkt blir avståndet till konkurrensen märkbart under en längre tid.
Lägg till kommande teknikskiften inom batteriteknik och autonomi så finns ingredienser för ett kommande monopol, det va du själv som nämnde OmniCorp, skulle ju vara fantastisk för min portfölj
Citera
2020-06-06, 11:32
  #2055
Medlem
wwrs avatar
Hur kan Tesla vara världens näst högst värderade bilföretag (runt $100 mdr) efter Toyota, när företaget bara innehar t.ex 1.3% av den amerikanska bilmarknaden?

https://www.goodcarbadcar.net/u-s-au...mber-2018-ytd/
(Det finns säkert bättre statistik, men de flesta sidor visar samma sak.)

P/E
Toyota: 8
Ford: 11
Tesla: 213
Amerikansk bilindustri: 25
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-06-06 kl. 12:21.
Citera
2020-06-06, 17:49
  #2056
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hur kan Tesla vara världens näst högst värderade bilföretag (runt $100 mdr) efter Toyota, när företaget bara innehar t.ex 1.3% av den amerikanska bilmarknaden?

https://www.goodcarbadcar.net/u-s-au...mber-2018-ytd/
(Det finns säkert bättre statistik, men de flesta sidor visar samma sak.)

P/E
Toyota: 8
Ford: 11
Tesla: 213
Amerikansk bilindustri: 25

En snabb googling ger $181 för Toyota och $164 för Tesla (marketcap miljarder).

Marknaden är extremt optimistisk vad gäller Teslas framtid, det är enda förklaringen. Marknaden kollar alltid framåt.
Citera
2020-06-07, 05:25
  #2057
Medlem
wwrs avatar
Många av de motgångar Musk möter ger ju mest publicitet för honom. Men Solar City-rättegången verkar lite allvarligare. Tesla anklagas av aktieägare för att ha köpt ett skräpföretag, grundat av Musk och hans kusiner, för 25 miljarder kronor, 2016.
Citat:
Tesla Inc settled a shareholder lawsuit over the company’s 2016 acquisition of SolarCity Corp, leaving Chief Executive Officer Elon Musk as the lone defendant facing claims that Tesla paid $2.6 billion for a worthless solar energy system

SolarCity was founded in 2006 by Musk and his cousins, Lyndon Rive and Peter Rive, who were the company’s CEO and chief technology officer as well as directors. Musk was SolarCity’s chairman and largest shareholder, and five of Tesla’s directors were direct or indirect owners of SolarCity stock.

Entering 2016, SolarCity’s stock was on a sharp downward trajectory and the company was slashing its workforce and bleeding cash.
https://www.reuters.com/article/us-t...-idUSKBN1ZT2HF

Elons bror Kimbal och andra Tesla-dirrar har köpt ut sig för en halv miljard. Men Elon tar rättegången mot Teslas aktieägare. Den är uppskjuten pga Corona.

I april lovade Elon att Starlink skulle börja testas om 3-6 månader. Men nu framkommer att man inte kan framställa användarterminaler till bra pris.

Elon har maximalt stöd av massmedia så det går nog bra, men han har en del saker som hänger efter nu. Teslakursen beror ju mycket av hans person.

Greta Thunberg har media släppt i år. EU gjorde tvärvändning. Förra året skulle EU dra in tusentals miljarder på en klimatfond. Men i år skall man istället dra in pengarna på att öka konsumtionen och koldioxidproduktionen genom "Corona stimulanspaket". Så Greta är plötsligt ute.

Men att tänka sig att man ersätter Elon är nog svårare. Han får nog rida ut sina stormar och Tesla behåller sin plats. Men man kan inte utesluta ett visst kursfall. Färden till rymdstationen gav PR, men Starlink kan komma att tynga Elon och Tesla.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-06-07 kl. 05:44.
Citera
2020-06-07, 14:45
  #2058
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Många av de motgångar Musk möter ger ju mest publicitet för honom. Men Solar City-rättegången verkar lite allvarligare. Tesla anklagas av aktieägare för att ha köpt ett skräpföretag, grundat av Musk och hans kusiner, för 25 miljarder kronor, 2016.

https://www.reuters.com/article/us-t...-idUSKBN1ZT2HF

Elons bror Kimbal och andra Tesla-dirrar har köpt ut sig för en halv miljard. Men Elon tar rättegången mot Teslas aktieägare. Den är uppskjuten pga Corona.

I april lovade Elon att Starlink skulle börja testas om 3-6 månader. Men nu framkommer att man inte kan framställa användarterminaler till bra pris.

Elon har maximalt stöd av massmedia så det går nog bra, men han har en del saker som hänger efter nu. Teslakursen beror ju mycket av hans person.

Greta Thunberg har media släppt i år. EU gjorde tvärvändning. Förra året skulle EU dra in tusentals miljarder på en klimatfond. Men i år skall man istället dra in pengarna på att öka konsumtionen och koldioxidproduktionen genom "Corona stimulanspaket". Så Greta är plötsligt ute.

Men att tänka sig att man ersätter Elon är nog svårare. Han får nog rida ut sina stormar och Tesla behåller sin plats. Men man kan inte utesluta ett visst kursfall. Färden till rymdstationen gav PR, men Starlink kan komma att tynga Elon och Tesla.
Att som aktieägare stämma Tesla torde vara ett nollsummespel som bara advokaterna tjänar på. Oavsett om företaget eller Elon Musk döms att betala så lär skadeståndet finansieras med nyemission som sänker kursen med motsvarande värde.
Citera
2020-06-07, 14:57
  #2059
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Att som aktieägare stämma Tesla torde vara ett nollsummespel som bara advokaterna tjänar på. Oavsett om företaget eller Elon Musk döms att betala så lär skadeståndet finansieras med nyemission som sänker kursen med motsvarande värde.
Jag är inte helt insatt. Men om Elon kan visas vara personligen ansvarig för att ha vilselett aktieägarna så trodde jag han blev skyldig att betala till företaget. Det kommer nog inte att ske, men borde väl vara möjligt?

Vid broder Kimbals förlikning sägs det att pengarna kom från "försäkringar", vill jag minnas.
Citera
2020-06-07, 15:12
  #2060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag är inte helt insatt. Men om Elon kan visas vara personligen ansvarig för att ha vilselett aktieägarna så trodde jag han blev skyldig att betala till företaget. Det kommer nog inte att ske, men borde väl vara möjligt?

Vid broder Kimbals förlikning sägs det att pengarna kom från "försäkringar", vill jag minnas.
I Elons fall så verkar han tilldela sig själv fler aktier när det passar och då menar jag att aktieägarna alltid får betala hans kostnader. Han släktingar vet jag dock mindre om.
Citera
2020-06-09, 16:07
  #2061
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Jag har följt TSLA sedan 2016 och köpt och sålt i omgångar, volatil minst sagt. Tjänat en del pengar på den men kunde säkert bara köpt och hållt fast och tjänat nästan lika mycket.
Dock tror jag att vi inom kort kommer se TSLA lite som GOOGL eller AMZN, känns övervärderad men slår index med hästlängder år efter år.

Min gissning är fortsatt volatil 6-12mån sen stadigt uppåt under lååång tid. Mitt mål är att TSLA ska vara 50% av min långa sparportfölj inom 24 mån.

Någon får citera mig typ 2025 när mina aktier är värda noll
Google, Apple, Microsoft, Facebook etc tjänar pengar. Tesla har aldrig gjort en helårsvinst. Det är återigen ett förhoppningsbolag som resten av klimatbluffindustrin bygger på massiva skattesubventioner.
Citera
2020-06-10, 07:52
  #2062
Medlem
Stort fan av Tesla, men skulle aldrig köpa aktien i dagsläget. De har en massa skräpobligationer med relativt kort förfallodatum.

Lite humor, trots att Elon sagt att han tycker aktien är övervärderad, och att han också sagt att han inte tror att Tesla som företag överlever nästa kris (tror det var första Joe Rogan avsnittet). Folk gillar honom så mycket så man ser det genom fingrarna.
__________________
Senast redigerad av Pallot 2020-06-10 kl. 07:56.
Citera
2020-06-10, 16:07
  #2063
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Över 1000$ nu. Underbar aktie.
Citera
2020-06-10, 17:10
  #2064
Medlem
Jag märkte alldeles nyss att Tesla nu är värdens största bilföretag räknat i börsvärde. Det var inte så länge sen som Tesla var värdens mest shortade aktie. Teslas börsvärde ligger nu på $187 B mot Toyota på $178 B. När börsvärdet passerar $200 B så kommer Elon Musk att få sin tredje stora bonus. En mycket spännande utveckling detta.

För varje ökning av $50 B får Musk en bonus fram till $650 B. Om börsvärdet når detta värde kommer Musk ha över $200 B i Teslaaktier vilket är cirka dubbelt så mycket penmgar som värdens nuvarande rikaste. Sen har Musk SpaceX och massa andra företag också. Undra om inte Musk blir värdens förste att nå $1 T. Framgång föder framgång så att säga.

Det speciella med Musk är att han inte är som en normal CEO som fullständigt skiter i vad som händer med företaget om 10 år för den kommer ändå inte jobba där om 10 år. Musk är inte som en normal CEO som bara ser det nuvarande företaget som ett steg i kariären och vill maximera den kortsiktiga vinsten så att den för lite mer pengar innan den sticker. Musk ser sina företag som sina bäbisar och kommer att hjälpa dem erövra värden och kanske hela solsystemet. Musks företag hjälper varandra. Exempelvis delar SpaceX och Tesla flera topingenjörer. Exempelvis så är chefen för SpaceX materials engineering också chef över samma avdelning på Tesla och många av ingenjörerna på den avdelningen jobbar på båda företagen. Förra veckan hade Tesla problem på en annan avdelning och SPaceX skickade 20 stycken ingenjörer på motsvarande avdelning till Tesla tillfälligt.

https://www.cnbc.com/2020/05/28/tesl...ing-shows.html

SpaceX är det företag som ingejörsstudenter på toppuniversistet helst vill jobba hos. Det ger ett enorm övertag för Tesla att ha tillgång till de bästa ingenjörerna i världen på SpaceX så fort de får problem.

Vi får se vad som sker men det skulle inte förvåna mig om Tesla som nästa steg slår Googles/Alphabets rekord om snabbast företag till $1 T i börsvärde innan det sätter igång rejält.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback