Flashback bygger pepparkakshus!
2020-06-04, 00:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
senast jag sett är att han är misstänkt för dråp men fortfarande går fri.
dom andra tre som hjälpte till går fria utan misstanke.
Chauvin sitter arresterad sen flera dagar, de andra tre greps idag.
Citera
2020-06-04, 01:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag står för att jag tycker att mord är värre än hot.
Det är bara en okunnig och lågbegåvad som skulle använda "ordet" lågintelligent.

Fast nu handlar det ju inte ens om mord. Du använder dig av en halmgubbe.

Det handlar om att hota en småbarnsmamma med pistol vs. att använda en tveksam manöver som använts av samme polisman 200 gånger utan att det lett till död.

"Det är bara en okunnig och lågbegåvad som skulle använda "ordet" lågintelligent."
Nej, lågintelligent får fler träffar på Google än lågbegåvad. Din sats saknar för övrigt ett subjekt.
Citera
2020-06-04, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Chauvin sitter arresterad sen flera dagar, de andra tre greps idag.

har du källa på det? jag kan inte hitta fast jag letar.

helt sinnessjukt att det finns folk som inte blir berörda av detta, antar att dom redan bildat sin uppfattning och inte orkar ta del av materialet.

allt jag kan se är en snubbe som är lugn och sammarbetar med polisen från gripande för en misstänkt förfalskad sedel till att han 20 minuter senare ber för sitt liv och ytterligare 15 minuter senare lassas in som en död kropp i en ambulans.

folk borde va mer upprörda.
Citera
2020-06-04, 01:11
Medlem
develis avatar
Extremt osmaklig händelse, integritetskränkande angående ett självmord som filmas. Straffbart.

Polisen vill dock klargöra en skillnad.

Citat:
"Kommenterar Floyd-filmen: ”Horribelt”

Däremot vill Viktor Adolphson vara tydlig med att han inte ser något fel i att fotografera och filma polisingripanden, vilket är en högst aktuell fråga i och med händelserna i USA.

Och han fördömer polisens agerande mot George Floyd.

– Det är ett horribelt ingripande, det är svårt att hitta ord. På något sätt skäms man som polis för ett sådant ingripande, för det går emot allt vad polisens uppdrag är – att ingripa, hjälpa, ställa tillrätta. Och de man ingriper mot med tvång mot ska ju inte dö, liggande på backen och i handfängsel. Det är så fundamentalt fel, säger Viktor Adolphson.

– Det är ju polisen eller ordningsvaktens uppgift att kontrollera att en person andas och kan få luft, fortsätter Adolphson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgrrbE/dod-pojke-filmades-djupt-provocerande
Citera
2020-06-04, 01:12
Medlem
Citat:
All former officers involved in George Floyd's death are now in custody
Thomas Lane and Tou Thao both were processed into the Hennepin County jail around 5 p.m. local time Wednesday, according to jail records.

Former officer J. Alexander Kueng turned himself in earlier in the afternoon, his attorney Thomas Plunkett told CNN.

Derek Chauvin – whose knee was on Floyd’s neck and is accused of second-degree murder – has been in custody since last week. All four are being held on $1 million bail.
https://edition.cnn.com/us/live-news/george-floyd-protests-06-03-20/index.html

Alla poliserna inlåsta. Kueng lämnade över sig själv tidigare i dag enligt hans försvarare.
Alla 4 poliserna har en borgen på 1 miljon dollar.

Grispoliserna ser inte för muntra ut direkt.
https://minnesota.cbslocal.com/wp-content/uploads/sites/15909630/2020/06/Officers2.jpg?resize=620,349
Senast redigerad av Browser 2020-06-04 kl. 01:14.
Citera
2020-06-04, 01:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Blanda inte in svensk lagstiftning om mord och USA olika delstaters för du behärskar inte det. Vad blir det på kinesiska då?
Nej, för fan skall du diskutera var beredd och påläst inte sitt och skriv om vad som blir på svenska för du är oerhört pinsam.

Jag har koll, till skillnad från dig.

Dels stör jag mig på att folk använder fel termer, dels är uppsåtet i högsta grad väsentligt.

Det här handlar om en polisman i tjänst. Då krävs det nästan alltid ett uppsåt för att få en fällande dom.
Citera
2020-06-04, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Jag har koll, till skillnad från dig.

Dels stör jag mig på att folk använder fel termer, dels är uppsåtet i högsta grad väsentligt.

Det här handlar om en polisman i tjänst. Då krävs det nästan alltid ett uppsåt för att få en fällande dom.

Källa tack! Verifierbar källa gärna lagtext men det går bra med brottmål också.
Senast redigerad av Browser 2020-06-04 kl. 01:21.
Citera
2020-06-04, 01:19
Medlem
develis avatar
Citat:
har du källa på det? jag kan inte hitta fast jag letar.

helt sinnessjukt att det finns folk som inte blir berörda av detta, antar att dom redan bildat sin uppfattning och inte orkar ta del av materialet.

allt jag kan se är en snubbe som är lugn och sammarbetar med polisen från gripande för en misstänkt förfalskad sedel till att han 20 minuter senare ber för sitt liv och ytterligare 15 minuter senare lassas in som en död kropp i en ambulans.

folk borde va mer upprörda.
Chauvin var häktad på 3d degree murder, manslaughter för flera dar sen.

Nu ikväll höjdes det till 2d degree murder och även de andra greps. Info strax efter kl 22.
Maxstraff för hela högen (dock annat åtal för de andra tre) är 40 år.

Svensk media har vaknat.
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/utrikes/ytterligare-tre-poliser-misstanks-ha-orsakat-george-floyds-dod

Inkl mugshot på alla fyra.
https://www.google.com/amp/s/minnesota.cbslocal.com/2020/06/03/george-floyd-death-derek-chauvins-murder-charge-upgraded-to-2nd-degree-unintentional-murder-3-other- officers-charged/amp/
Senast redigerad av develi 2020-06-04 kl. 01:21.
Citera
2020-06-04, 01:20
Medlem
Citat:
har du källa på det? jag kan inte hitta fast jag letar

Står att läsa här:
https://www.expressen.se/nyheter/ytterligare-tre-poliser-misstankta-efter-floyds-dod/
Citera
2020-06-04, 01:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kära du. Innan de är klara kan hon ha haft en gravid dvärgpudel bredvid sig...

Man blir rent full i skatt åt försöken med falsk empati. Nåt så pinsam argumentation...

Men det är i sig intressant. Det visar vilket värdelöst pack rasister är. Faktaresistenta och med ett enda fokus till vilket pris som helst.
Kosta vad det kosta vill relaterat till anseende (läs frivilligt framstå som korkad).
Hudfärg och hat är mest högprioriterat.
Eller så tänder de kanske på vita poliser?

Floyds rån är värre än polisens mord får vi också lära oss samt att det är fritt fram för poliser att mörda misstänkta (falsk dollarsedel).

Två poliser som tidigare arbetat i Minneapolis, Gwen Gunter och Alisa Clemons diskuterat nåt som intresserat mig.
Polisernas kroppsspråk. Chauvin och hans kinesiska vakthund.
De andra två ser man knappt.

Deras loja, avslappnade utstrålning. Pågick inte ett mord så ser det nästan ut att bara saknas en termos och en donut.
Vore det en annan situation skulle jag gissa på stenad. Eller uttråkade.

Det är samma sak ang kinesen då C hänger in i baksätet (privatfilmen).
Det är oklart om handen är i fickan men oavsett vilar den mot ben.

Hur som haver.
De här två har reagerat, first impression, likt mig och mfl antar jag.
Det är den delen som gör det extra vämjeligt förutom Floyds ord som helt plötsligt slutar.
Resten orkar man knappt se i zoom...

"Clemons and Gunter didn't want to see the brutal video of Mr. Floyd being killed, but they did. What struck them as former cops was that Derek Chauvin didn't look in any way agitated."

Inte kinesen heller och BÅDA tittar på Floyd.

GUNTER: There obviously wasn't an adrenaline dump, or we were past that because he had his hand in his pocket.
CLEMONS: Absolutely.

GUNTER: And anyone using force appropriately or necessary wouldn't have their hand in their pocket. That's your - you've reached - your adrenaline has dropped. You're in what we call code yellow, maybe in code white. I mean, he's got his hand in his pocket. There are levels for force - or there are levels that we operate on.
CLEMONS: Right.

GUNTER: And code white is where there's no threat, there's no sign of a threat, you're not anticipating any threats. He was clearly code white because his hand was in his pocket, so there was no threat.
CLEMONS: Clearly code white.

GUNTER: So you try to be in what we call code yellow.
KING: Meaning you're not...

CLEMONS: Getting ready, kind of.
KING: ...Completely chill, but you're aware. You're alert.
GUNTER: You're aware of your surroundings, you know?"

" GUNTER: We've always rendered aid, and I didn't see that. I didn't even see that they were concerned. You know, when the ambulance came and put him in the ambulance, you know, I'm looking at the cops, and there's just no - it was like there was something missing. There was no connection that this man was in need of help. As a matter of fact, sarge and I both heard on the video the dispatcher say ambulance is coming. Code 2 (..) "

GUNTER: This person either wasn't trained properly or wasn't adhering to their training properly.

KING: But...

GUNTER: But that didn't enter my mind when I saw this. I was like, he's intentionally not, you know, applying it properly. Like, there's no...

CLEMONS: Because he kept digging his knee in.

GUNTER: There was no adjustment. There was no..."

Exakt HÄR får man samma känsla som polisen. VAD fan är det frågan om?
Det felar nåt.

" GUNTER: You watched him die. You watched him take his last breath. And I don't think there has been anything like this video that we've seen. And I think because of that, it's touched a visceral part of you that just responded. And immediately following that I felt this uncontrollable rage to the point where I didn't want any comfort. I didn't want to hear comforting words. I wanted to put my fist through the wall."

Håller med helt.
Man vill både spy, skrika och hoppa in i skärmen. Sen kommer klumpen.

https://www.npr.org/2020/06/02/867578057/retired-minnesota-police-officers-react-to-george-floyds-killing

"GUNTER: There obviously wasn't an adrenaline dump, or we were past that because he had his hand in his pocket."

Det där stämmer ju inte för fem öre. Han har svarta handskar på sig. Händerna är utanför byxfickorna. Om de har fel på en sådan sak kan man slänga deras bedömning av situationen i papperskorgen.
Citera
2020-06-04, 01:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"GUNTER: There obviously wasn't an adrenaline dump, or we were past that because he had his hand in his pocket."

Det där stämmer ju inte för fem öre. Han har svarta handskar på sig. Händerna är utanför byxfickorna. Om de har fel på en sådan sak kan man slänga deras bedömning av situationen i papperskorgen.
Vilket jag nämnde.
Men lyssna nu Mr Ständigt Fel Fokus.

Det är deras beteende som diskuteras. Deras attityd i förhållande till övervåld och mord.
Citera
2020-06-04, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Ja, att hota en oskyldig gravid kvinna med ett skjutvapen mot magen är värre än att döda en kriminell man. Det tycker många människor som är helt normala i huvudet och inte det minsta förvirrade.

Praxis är väl att skita i när kriminella dör? Men nu blev det en stor grej då en vit polis stod för dödandet av en svart man på video och det passar in i det identitetspolitiska narrativet.
"Skita i"är väl att ta i. Allmänheten sörjer knappast när aktivt kriminella skjuter ihjäl varandra, däremot är det många upplever det som besvärande om det sker utanför deras egen port.

Det här fallet uppmärksammas däremot för att det är en polis som är misstänkt gärningsman och att brottsoffret representerar en minoritetsgrupp. USA:s historia kring den minoritetsgruppen spelar en roll i sammanhanget.

Det blir ju även lite problematiskt om polisen skall tillämpa en lägre standard vid gripandet av kriminella då kriminella utgör en ganska stor grupp i samhället och polisen har i regel inte kännedom om en persons historik vid gripandet.
Som jämförelse har jag ju tidigare länkat till en Brå-rapport som fastställde att 24% av alla svenskfödda 40-åringar någon gång i livet hade blivit lagförda för brott.
(FB) Polis i USA stryper försvarslös man till döds i 8 minuter medans allmänheten filmar
Senast redigerad av Skewie 2020-06-04 kl. 01:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in