Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-27, 21:56
  #61
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Men det är så himla dags då, vid den tidpunkten borde Starlink ha startat upp med global täckning och börjat ta kunder från dom gamla skuldtyngda internet-via-geostationärsatellit-operatörerna.

En sak som missades i mitt inlägg - platsbrist, kan vi säga - var att närmare 50.000 satelliter i låg bana är värre än plastpåsar på COOP. Det är smuts, en böld på världen, och nåt som kommer sabotera våra planer att erövra solsystemet.

Rymden är stor, det medges. Men low earth orbit är inte, så uppskjutningar måste vara väldigt noga - och det kommer inte dröja innan några av dessa 50k eller så uppfinningar krockar med andra och kaosteorin gör sitt inträde. Snart kan vi inte undvika skit på vägen upp.

Det enda rätta just nu är att tillåta *ingenting* som inte är geostationärt eller temporärt.
Citera
2020-05-27, 22:54
  #62
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
En sak som missades i mitt inlägg - platsbrist, kan vi säga - var att närmare 50.000 satelliter i låg bana är värre än plastpåsar på COOP.

81195 stycken om man ska tro den senaste rundan med ansökningar till FCC.

https://www.linkedin.com/pulse/new-f...3OTCBZrg%3D%3D
Citat:
Following a Public Notice by the FCC from 24 March 2020 (DA 20-325) for a new processing round for non-geostationary satellite (NGSO) systems with a submission deadline ending 26 May 2020 all applicants for megaconstellations have requested modifications of their existing license requests while also attracting new entrants to low-Earth orbit (LEO).

Och för att hålla topic
Citat:
Through its most recent filing from 26 May 2020 SpaceX is now proposing its "Gen2 System" of 30,000 NGSO satellites. More than 85% of this system will operate at very low altitudes below 400 km, using eight total orbital altitudes ranging from 328 km to 614 km.
Citera
2020-05-27, 23:00
  #63
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
81195 stycken om man ska tro den senaste rundan med ansökningar till FCC.
Inget av det du citerade angav ett antal. Eller ja, relaterat till det nummer du angav. /edit.
Citera
2020-05-27, 23:07
  #64
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Inget av det du citerade angav ett antal. Eller ja, relaterat till det nummer du angav. /edit.
Det jag citerade var mest tänkt att locka läsare att klicka på länken. Det står en hel del där om megakonstellationer som jag finner vara relevant och intressant när man diskuterar Starlink. Numret jag angav framkommer av rubriken, någonting jag kanske borde ha tagit med i mitt citat.

Citat:
New FCC processing round prompts license requests for 81,195 NGSO satellites
Citera
2020-05-28, 03:31
  #65
Avstängd
wwrs avatar
Starlink verkar skjuta ytterligare på när de kommer igång.

I april sade Musk "privat betatestning" om 3 månader och allmän betatestning om 6.
Citat:
Private beta begins in ~3 months, public beta in ~6 months, starting with high latitudes
https://twitter.com/elonmusk/status/...965491202?s=19

Men nu säger först Musk att man har problem att framställa användarterminalen till bra pris (se edit nedan). Sedan fyller Shotwell på med att upp till 14 uppskjutningar kan behövas. (Man har gjort 7 nu.) Båda uttalandena görs via podcast vid en tid när informationen om SpaceX är fokuserad på deras andra verksamhet som rör bemannade uppskjutningar.

Gwynne Shotwell:
Citat:
Oh, sure. It is. Yeah. We hope to roll it out this year. It has moved a little bit, not necessarily because of coronavirus, but we need, after the eighth launch, we'll have continuous global coverage. Um, but uh, not a ton of bandwidth we'll need - I think through the 12th and 14th launches, after we get 14 launches, we'll roll out service in, um, in a more public way. And we'll probably do some beta, you know, beta roll outs before that.
https://aviationweek.com/defense-spa...rship-launcher
https://www.temi.com/editor/t/V75dvQ...rom=SharedLink
Transcript (16:52)

Jag måste säga att jag börjar undra om Starlink kan vara en bluff. Tills vidare får man nog anta att så är fallet och företaget bara bedriver förhalningstaktik. Nu är det upp till företaget att bevisa motsatsen genom att ge klar information och leverera sin produkt.

----

Edit:
Det är svårt att hitta i denna podcast eftersom spelaren saknar tidsmarkering. Man kan få fram en tidsmarkering om man först klickar symbolen för olika avsnitt och därefter väljer Musks intervju. Då kan man gå till 34 minuter. Intervjun är över telefon och är av mindre bra kvalitet. SpaceX information är inte av bra kvalitet.
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har inte hunnit lyssna på denna podcast. Jag hittar ingen tidsmarkering. Men det påstås att Musk säger att användarterminalerna ännu är "dyra".
https://aviationweek.com/defense-spa...cexs-elon-musk
(vid 34 min, sägs det)

Stor nyhet som borde komma på ett klarare sätt.

Nyheten smygs ut i en podcast, efter en halvtimme, samtidigt som SpaceX snart gör sin viktigaste uppskjutning. Det ser inte bra ut.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-05-28 kl. 04:02.
Citera
2020-06-02, 02:28
  #66
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://twitter.com/larrypress/statu...24928632262658
Citat:
Animation of @SpaceX's second-generation #starlink proposal: https://vimeo.com/424500440.
Citera
2020-06-03, 06:19
  #67
Avstängd
wwrs avatar
Nästa uppskjutning verkar ske på torsdag morgon 03.25 svensk tid.

Så här rör sig Starlink-satelliterna redan över oss. (422 st) (Hastigheten är ökad, "time lapse")
https://youtu.be/Pl94gpMpK6M

Ännu ingen användbar funktion i dessa satelliter enligt SpaceX. Nu verkar man påstå att man måste skjuta upp lika många till för att kunna erbjuda Internetservice.
(FB) Starlink
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-06-03 kl. 06:30.
Citera
2020-06-04, 08:06
  #68
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Det här tycker jag är lite intressant. Satelliterna i Starlink V 0.9 verkar ha tjänat ut sitt syfte och kanske är på väg ner nu. Lite drygt över ett år har dom varit uppe då dom sköts upp den 24 Maj 2019. Det intressanta är att det är talande för hur låga kostnader SpaceX har för att bygga och skjuta upp satelliter.

https://twitter.com/planet4589/statu...42020621434880
Citat:
The deorbiting of the prototype V0.9 Starlink group may have begun. Between May 21 and May 31 all but one of the 36 sats in the 'good' (active) group of V0.9 satellites began to lower their orbits. (Could be just orbit rephasing, although I doubt it. We'll see in a few weeks).
Citera
2020-06-06, 12:33
  #69
Avstängd
wwrs avatar
Jag menar att Starlink är en bluff. Här är fler citat av Musk.
Citat:
“We need to set the stage of [low-Earth orbit] constellations. Guess how many LEO constellations didn’t go bankrupt? Zero,” Musk said at the Satellite 2020 conference in March, according to Via Satellite. “We are focusing on making it not go bankrupt.”

If SpaceX can drive down the cost of phased-array user terminals – and quickly – it may be well-positioned to avoid similar hindrances to success. It could also handily beat Jeff Bezos’ planned Project Kuiper satellite internet network to creating a profitable service.

In his conversation with Klotz of Aviation Week, Musk spoke with a mix of confidence and realism about the challenge.

“The secret to SpaceX’s success is that we’ve got … a better engineering team than I think has ever existed working on Starlink,” Musk said. “I think we’ve got a strategy where success is one of the possible outcomes. … That’s high praise, because I think there’s a lot of them where success was not one of the possible outcomes.”
SpaceX har definitivt givit intrycket att de skall ge billigt Internet till många. De har skjutit upp 480 satelliter men säger sig nu inte veta hur de skall ta emot signalerna.

I nuläget kallar jag detta en bluff. Vi får se om något kommer upp som gör att jag måste ändra den uppfattningen.
https://www.reddit.com/r/Starlink/co...s_user/fsz6ug5
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-06-06 kl. 13:15.
Citera
2020-06-06, 15:15
  #70
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag menar att Starlink är en bluff.

För Bobs skull...

SpaceX vet hur man tillverkar antennerna, dom har även ansökt om några nya patent för dom kommande antennerna. Dom vet även att med dagens produktionsmetoder att antennerna riskerar att bli dyra. Vill dom så kan dom låta kunderna ta kostnaden för de dyra antennerna, dom blir då uppbundna på långtidskontrakt på säg 2 år och under den tiden så amorteras kostnaden av.

Men förhoppningsvis så kommer raketforskarna på SpaceX fram till någonting som gör antennerna billigare när dom massproduceras. Jag har sett spekulationer om att anpassa tekniken för att tillverka lcd-skärmar som skulle kunna användas.

I vart fall som helst är det ingen showstopper i dagsläget och absolut ingenting som gör att hela Starlink skulle kunna ses som en bluff. Privat betatestning kan påbörjas nu i augusti och innan dom stora massorna släpps in på nätverket om ett halvår/år så borde dom ha kunnat pressa kostnaderna.
Citera
2020-06-06, 15:27
  #71
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
För Bobs skull...

SpaceX vet hur man tillverkar antennerna, dom har även ansökt om några nya patent för dom kommande antennerna. Dom vet även att med dagens produktionsmetoder att antennerna riskerar att bli dyra. Vill dom så kan dom låta kunderna ta kostnaden för de dyra antennerna, dom blir då uppbundna på långtidskontrakt på säg 2 år och under den tiden så amorteras kostnaden av.

Men förhoppningsvis så kommer raketforskarna på SpaceX fram till någonting som gör antennerna billigare när dom massproduceras. Jag har sett spekulationer om att anpassa tekniken för att tillverka lcd-skärmar som skulle kunna användas.

I vart fall som helst är det ingen showstopper i dagsläget och absolut ingenting som gör att hela Starlink skulle kunna ses som en bluff. Privat betatestning kan påbörjas nu i augusti och innan dom stora massorna släpps in på nätverket om ett halvår/år så borde dom ha kunnat pressa kostnaderna.

Jag anser att informationen varit för svävande. Man har alltså inte användarterminalen färdig, man har aldrig visat upp den.
Citat:
"I think the biggest challenge will be with the user terminal and getting the user terminal cost to be ... affordable," Musk told Aviation Week in a different episode of "Check 6." "That will take us a few years to really solve."
https://www.businessinsider.com/elon...es-cost-2020-6

Jag känner mig mycket tveksam till om detta är ett seriöst projekt. Men vi får se om jag måste ändra den uppfattningen.

Edit
Musk 23 april
Citat:
Private beta begins in ~3 months, public beta in ~6 months, starting with high latitudes
https://twitter.com/elonmusk/status/...965491202?s=20
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-06-06 kl. 15:31.
Citera
2020-06-13, 00:22
  #72
Medlem
Arcanes avatar
Bluff är det inte men tyvärr finns det väldigt lite som talar för att Musk skulle lyckas där alla andra har misslyckats. LEO-internetprojekt som Skybridge, Teledesic, LeoSat, OneWeb osv har avvecklats eller gått i konkurs. Inte pga. att tekniken i sig inte fungerar utan för att affärsmodellen inte fungerar.

Man måste investera 10-tals, om inte 100-tals miljarder, innan man ens kan börja tjäna pengar och den verkliga marknaden är inte så stor för att motivera den typen av jätteinvesteringar. LEO-konstellationer, eller Geo-HTS, är inte avsedda att vara ett konsument-alternativ till andra internet-tekniker. De är ”gap-fillers” där andra tekniker för närvarande inte finns tillgängliga, och dessa landområden krymper hela tiden. Kapaciteten är helt enkelt för dålig för att kunna vara ett alternativ för annat än glesbygd (för LEO mindre än typ 25 abonnenter/km2), vilket Musk själv medgett. Till det kommer att de avancerade antenner, t.ex. av phased array typ, som krävs för mottagning av LEO-satelliter än så länge är alldeles för dyra för vanliga konsumenter.

Att det här skulle vara lågpris-bredband till världens fattiga massor är helt enkelt marknadsföringssnack som har lite med verkligheten att göra. Det kommer främst vara intressant för militära, statliga och kommersiella aktörer. T.ex. kommunikations-lösningar för rederier och flygbolag (en marknad som just nu är iskall) och stödtjänster för mobiltelefoni-länkar. För att konkurrera med befintliga HTS-aktörer på marknaden, med redan fungerande nätverk på plats som Inmarsat, Viasat, Intelsat Epic m.fl., så gäller det att man har ett robust nätverk med global täckning och att man kan erbjuda konkurrenskraftiga priser. Där är StarLink inte än och för att komma dit i tid, och inom budget, krävs att man inte stöter på problem, vilket man garanterat kommer göra.

T.ex. Greg Wyler (OneWeb) verkar numer högst tveksam till LEO-konstellationer med dagens teknik:
http://interactive.satellitetoday.co...o-talk-oneweb/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback